2016-05-17, 22:00
Medlem
EddieCabots avatar
Hur kan planeter ha elliptiska omloppsbanor? Borde de inte alla vara någorlunda cirkulära?
Citera
2016-05-17, 23:26
Medlem
Rippless avatar
Hur avancerade teleskop hade man i astronomins yngre dagar? Jag tänker 1600-1700-tal då man upptäckte många planeter.

Hur många gånger kan Hubble-teleskopet zooma?
Citera
2016-05-18, 00:29
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCabot
Hur kan planeter ha elliptiska omloppsbanor? Borde de inte alla vara någorlunda cirkulära?
De är nästan cirkulära. De behöver vara det för att kunna formas ur gas och damm. Extremt eccentriska kometer träffar inte tillräcklogt mycket material för att växa till riktiga planeter. Sen när de formats så kan planeterna göra sina banor mer eccentriska. Men det är ovanliga händelser efter att det initiala kaoset stabiliserats, för cirka 80% av solsystemets ålder sedan. Jordens bana är så nära cirkulär att det är svårt att illustrera skillnaden. Bara Merkurius och Mars har ordentliga eccentriciteter (och Pluto m.fl. dvärgplaneter).
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Hur avancerade teleskop hade man i astronomins yngre dagar? Jag tänker 1600-1700-tal då man upptäckte många planeter.
Sämre än den billigaste kikaren du kan köpa i butik idag. Inklusive leksakskikare helt av plast. Okej, med Herschel under andra halvan av 1700:talet så var det betydligt bättre, men det som kostade negelska kungen en förmögenhet då kan nog matchas inom en vanlig svensk hushållsbudget idag.
Här är en rolig föreläsning om kikarnas historia:
https://www.youtube.com/watch?v=fkpo7HU2uWA
"- This is the telescope God would build, if he had enough money."

Det upptäcktes förresten bara en enda planet på 1600-1700:talen, Uranus. Och nio månar. Venus måne Neith "upptäcktes" också, fast den inte existerar.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_discovery_of_Solar_System_planets_and_ their_moons

Citat:
Hur många gånger kan Hubble-teleskopet zooma?
Inte alls.
Varje exponering den tar av ett stort nära objekt som Andromedagalaxen täcker bara en liten del av den. Jag tror att det optimala avståndet för att avbilda en hel galax lika stor som Vimtergatan är på hundra miljoner ljusårs avstånd, cirka 50 gånger avståndet till Andromeda. Galaxer mycket längre bort blor små fläckar.

Ingen kamera på någon rymdsond hittills har haft någon zoom-möjlighet, som inte tittat ned på jordklotet imalla fall, och kanske Apollo-projektet använde zoom på Månen, kanske. Det var planerat för Curiosity-rovern på Mars, men hann inte levereras. Nästa rover år 2020 ska dock få kapten zoom.

Zoom kräver väl linser framför spegeln och föraämrar bildkvalitén. Det är inte aktuellt för något rymdteleskop. Istället bygger man såna med vidvinkel och såna spm Hubble med liten synvinkel.
Senast redigerad av Fri 2016-05-18 kl. 01:24.
Citera
2016-05-18, 00:50
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
De är nästan cirkulära. De behöver vara det för att kunna formas ur gas och damm. Extremt eccentriska kometer träffar inte tillräcklogt mycket material för att växa till riktiga planeter. Sen när de formats så kan planeterna göra sina banor mer eccentriska. Men det är ovanliga händelser. Jordens bana är så nära cirkulär att det är svårt att illustrera skillnaden. Bara Merkurius och Mars har ordentliga eccentriciteter.

En nästan cirkulär omloppsbana kan jag förstå.

Jag såg en dokumentär. I den pratade man bl.a. om en planet som ska ha en extremt elliptisk omloppsbana. Dokumentären förklarade inte varför. Dess närmaste avstånd till sin värdstjärna motsvarar ungefär avståndet från Venus till Solen, och som längst bort halvvägs till Jupiter från Solen. Vad kan det finnas för tänkbara förklaringar?
Citera
2016-05-18, 01:05
Medlem
Fris avatar
En möjlig förklaring till mycket eccentriska planetbanor är att planeten störts av en annan planet efter att de formats. Över tid påverkar planeter varandras omloppstider. De kretsar inte bara runt Solen, de drar i varandra också. När två planeter hamnar i resonans innebär det att de knuffar på varandra i samma riktning varje gång de passerar varandra, istället för slumpmässigt så att det jämnar ut sig. Resonansen kan förstärkas och förstärkas tills en planet knuffats in i en mycket eccentrisk bana. Aktion och reaktion balanseras, så resonansen kan bryas genom att göra en tredje planet eccentrisk, eller skicka ut den helt och hållet från Solsystemet.

Hur det går till är svår matte som inkluderar datorsimuleringar. Framsteg görs nu stadigt för att förklara varför planeterna har de banor de har. Kanske kan de formas eccentriskt, kanske finns andra mekanismer. Men jag tror jag beskrivit den vanligaste klassiska orsaken.
Senast redigerad av Fri 2016-05-18 kl. 01:09.
Citera
2016-05-23, 10:49
Medlem
Andrev Walden skriver att tiden går fortare ju längre ifrån gravitationskällan man är.
Dvs klättrar du upp i ett träd går tiden fortare.
Men min fråga är om inte det kompenseras av att man rör sig snabbare där uppe?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/andrevwalden/
Citera
2016-05-23, 18:22
Medlem
I Interstellar så påverkas ju tiden av gravitationen. Och desto närmre det svarta hålet (Gargantua) dom befinner sig, desto snabbare går tiden på jorden. Varför påverkas inte Cooper när han befinner sig inne i Gargantua?

Tycker allt verkar ganska logiskt fram till dess, har jag missat något som är helt uppenbart eller vad är frågan om?
Citera
2016-05-23, 20:45
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinerbrod
I Interstellar så påverkas ju tiden av gravitationen. Och desto närmre det svarta hålet (Gargantua) dom befinner sig, desto snabbare går tiden på jorden. Varför påverkas inte Cooper när han befinner sig inne i Gargantua?

Tycker allt verkar ganska logiskt fram till dess, har jag missat något som är helt uppenbart eller vad är frågan om?
Vi vet faktiskt inte hur tiden påverkas för en person som passerat horisonten. Det vi däremot vet är att tiden saktar in relativt jorden om du närmar dig horisonten.
Använder vi samma metriker som beskriver rumtiden utanför och applicerar dom innanför kan faktiskt tiden gå baklänges.
Dock är det väl så i filmen att det mesta som händer när han väl är där inne är bara kvalificerade gissningar. Några delar kan stämma med verkligheten, som att han passerar två ytterligare horisonter i sin resa in mot centrum.
Citera
2016-06-04, 09:49
Medlem
http://www.astrowatch.net/2016/06/universe-expanding-faster-than-expected.html

Universum accelererar snabbare än förväntat. Vad har det för konsekvenser för framtiden? Något man kan dra lärdom av?
Citera
2016-06-04, 13:53
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av almightyjew
http://www.astrowatch.net/2016/06/universe-expanding-faster-than-expected.html

Universum accelererar snabbare än förväntat. Vad har det för konsekvenser för framtiden? Något man kan dra lärdom av?
Nej expansionen accellererar inte snabbare än förväntat, utan det värde på hubblekonstanten de fick när de mätt via Cepheider är högre än det värde man fått från Planck exempelvis.

73.02 km/s/Mpc jämfört med 68 för Planck.
Citera
2016-06-21, 14:59
Medlem
Om Jorden är något tillplattad, hur kan kan då säga att den helt runda Jordgloben är den ultimata kartan?
Citera
2016-06-21, 17:59
Medlem
Ubbe66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackperson
Om Jorden är något tillplattad, hur kan kan då säga att den helt runda Jordgloben är den ultimata kartan?

Vem har sagt att det är den ultimata kartan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in