2015-04-14, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamdaman
Näh, nu har jag lagt ett bett på att mörk materia i form av materia aldrig kommer hittas. Frågor på det?

Nej

Citat:
Ursprungligen postat av Pletheneis
Jag förstår mig inte på vissa som hoppas att det ska finnas intelligent liv därute i universum.

Om vi människor (A) och de främmande livsformerna (B) ska ha en fredlig relation, så krävs att både A och B är positiva till fredliga relationer. För att en konflikt ska kunna uppstå, så krävs dock enbart att antingen A eller B är negativa till en eventuell fredlig relation.

Detta innebär därför att risken för konflikt procentuellt sätt är större än chansen för fredliga relationer!

Håller ni med mig, eller är jag överdrivet cynisk och pessimistisk?

Tycker du har en poäng.
Citera
2015-04-14, 04:01
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jag förstår mig inte på vissa som hoppas att det ska finnas intelligent liv därute i universum.

Om vi människor (A) och de främmande livsformerna (B) ska ha en fredlig relation, så krävs att både A och B är positiva till fredliga relationer. För att en konflikt ska kunna uppstå, så krävs dock enbart att antingen A eller B är negativa till en eventuell fredlig relation.

Detta innebär därför att risken för konflikt procentuellt sätt är större än chansen för fredliga relationer!

Håller ni med mig, eller är jag överdrivet cynisk och pessimistisk?
Det positiva hade varit att man kunde köra ner det i halsen på troende fundamentalister tills de spydde. Det negativa vore väl att dessa skulle kalla dessa Gudalösa och utanför herrens skapelse då de inte omnämns i varken bibeln eller koranen och skulle troligen ställa till med en massa jävelskap.

Men med våran historia i backspegeln kommer det nog inte sluta väl, finns väl ingen högkultur som överlevt vårt i västs teknologiska övertag. Så har de rymdskepp och jorden är en beboelig miljö för dem ligger vi nog jävligt pyrt till om de är ute efter nya boendemiljöer.

Så jag håller med dig.
Citera
2015-04-23, 09:56
Medlem
rumligs avatar
Man känner ju värmestrålningen från solen mot huden, men var kommer den strålningen ifrån?
Solens yta (fotosfären) lär vara ca: 6000 grader samtidigt som solen omges av en koronan som håller ca: 1000000 grader.
Är det då strålningen från koronan vi känner eller från fotosfären (ytan)?
Citera
2015-04-23, 21:55
Medlem
Tjena, var landade big bang asteroiden?

Har hört att den var där mexikanska gulfen är som den landade därav dess form.
http://jinge.se/a7/9golfen.jpg

undrar om detta stämmer?
mvh
Citera
2015-04-23, 21:58
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ogresuit
Tjena, var landade big bang asteroiden?

Har hört att den var där mexikanska gulfen är som den landade därav dess form.
http://jinge.se/a7/9golfen.jpg

undrar om detta stämmer?
mvh
Big Bang hade inget med asteroider att göra. Det kan du skriva upp.
Citera
2015-04-23, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Big Bang hade inget med asteroider att göra. Det kan du skriva upp.

Okej jag har nog gjort bort mig, menade inte big bang. Menade dinosauriernas död gjordes av en meteorit. Var landade denna?

Ursäkta min tröghet.
Citera
2015-04-23, 22:32
Medlem
Pletheneiss avatar
Om man pressar ihop jordens massa så mycket som möjligt, hur liten hade man kunnat få jorden? Kan man pressa jordens massa så den får plats i en basketboll?

Dvs, jordens storlek är lika stor som en basketboll men dess massa är fortfarande lika mycket som jordens massa är just nu?
Citera
2015-04-23, 22:53
Medlem
Citat:
Om man pressar ihop jordens massa så mycket som möjligt, hur liten hade man kunnat få jorden? Kan man pressa jordens massa så den får plats i en basketboll?

Dvs, jordens storlek är lika stor som en basketboll men dess massa är fortfarande lika mycket som jordens massa är just nu?

Du kan pressa ihop jorden till ca två centimeter i diameter, sedan blir koncentrationen av massa så stark att gravitationen får planeten att kollapsa till ett svart hål.

(FB) Har ett svart hål mera gravitation än en gigantiskt stor stjärna?
Citera
2015-04-24, 04:52
Medlem
Citat:
Okej jag har nog gjort bort mig, menade inte big bang. Menade dinosauriernas död gjordes av en meteorit. Var landade denna?

Ursäkta min tröghet.

Googla på Chicxulubkratern

Platsen är på den karta som du länkade.
Senast redigerad av 400Ben 2015-04-24 kl. 04:54.
Citera
2015-04-24, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Googla på Chicxulubkratern

Platsen är på den karta som du länkade.

Tack var precis det jag undrade över! Men var det den meteoriten som gjorde att den mexikanska golfen formades som den gjorde eller är det något annat som format den så?

mvh
Citera
2015-04-24, 22:35
Medlem
orrecrists avatar
Citat:

Ursäkta min tröghet.

& sen har vi ju den där asteroiden som slog bort en bit av jorden & blev månen, så hur var det med den saken egentligen? När inträffade de tror man?

Citat:

Jag har hört att om jorden skulle få samma dragningskraft som ett svart hål, alltså i praktiken ramla ner i ett svart hål, skulle den bli lika stor som en oliv. Alltså kan den inte bli mindre än en oliv med dom lagar vi känner till idag.
Citera
2015-04-24, 23:27
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Jag har hört att om jorden skulle få samma dragningskraft som ett svart hål, alltså i praktiken ramla ner i ett svart hål, skulle den bli lika stor som en oliv. Alltså kan den inte bli mindre än en oliv med dom lagar vi känner till idag.
Oliv? Har du sett svaret DaCrap gav? Följ länken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in