2016-06-30, 19:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Flytt från bostaden och ringt 112. Sprungit med andra ord.

Med facit i hand så vet vi hur polisen agerar när man ringer, i det här fallet tog man inte uppringaren(68-åringen) på allvar förrän den andra gången han hörde av sig till polisen, detta är sannolikt mer regel än undantag från den överbelastade ständigt omorganiserande polisens sida.

Domstolen borde vägt in det faktum att medborgaren i nöd inte i alla enskilda fall kan och bör räkna med att polisen kommer till undsättning i en akut situation utan att först ifrågasätta och förhala en insats in absurdum.

68-åringen hade all anledning att utgå ifrån att han på ett ögonblick skulle kunna utsättas för ett reellt och akut hot mot sitt liv och hälsa, att situationen två mot en snabbt skulle kunna innebära att han befann sig i ett underläge som aldrig skulle kunna vändas till en chans för honom att klara sig ur situationen.

Mannen tänkte i det här läget med stor sannolikhet att anfall är bästa försvar, en chans, vinna eller försvinna, han hade inga andra realistiska alternativ som jag ser det.
Citera
2016-06-30, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Fullkomligt horribelt att mannen döms över huvud taget tycker jag, står någon på mannens farstubro och framför hot och slår sönder fönsterglas så bör domstolen inse att mannen är den angripne och utsatte och även väga in mannens historia med de här två ynglingarna och se det logiska i att mannen agerade enligt principen anfall är bästa försvar.

Misstänkte efter ha läst igenom FUP att han inte skulle bli frikänd. Dock trodde jag mer på vilkorlig som i Rödeby. Han agerar felaktigt före, när han väljer att skjuta och efter. Någonstans under denna situation som skett eller kommer ske är det säkert rätt att skjuta men det är inte därmed sagt att man kan göra det hur som helst.

Möjligt att han får lägre straff i HR men det är inte otänkbart att han får högre med.
Citera
2016-06-30, 20:02
Medlem
dramagouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Men du får ju tänka på att om man skulle ha ett sådant bedömningssätt, så skulle det öppna upp för att man i en pressad situation kan bete sig hur som helst och använda vilken övervåld man vill, och ett sådant samhälle kan vi ju inte ha där man fritt kan hämnas som man vill.

Även i en pressad situation måste man kunna besinna sig och lugna ner sig när det gäller stubinen, även om man vet att ungdomarna terrat en i flera år. En nödvärnshandling skall ENBART omfatta den aktuella situationen, inte historiska, och inte framtida situationer. Så även om en person hotat dig varje dag i 1 år, och sedan kommer på hembesök med kniv, så skall du agera på samma sätt som du aldrig träffat personen ifråga och personen kommer på hembesök med kniv.

Fast det finns ett avgörande i HR där en kvinna hade huggit ihjäl sin kille med elva knivhugg, varav tre i ryggen, för att han hade tagit strypgrepp på henne och hotat henne.
I domslutet räknade HR med att han tidigare dömts för misshandel av henne, Som ett skäl till hennes agerande.

Så nog Fan har historia med saken att göra.
Citera
2016-06-30, 20:03
Medlem
LeBronThurmans avatar
Åklagarens ursprungliga yrkande på 15 år för mord kändes inte som särskilt seriöst.
TR dom med 4 år för dråp, med en mängd förmildrande omständigheter, blev 1-2 år mer än vad jag själv hade trott på.
Domen lär nog med stor sannolikhet överklagas innan den vinner laga kraft den 20 juli, och jag skulle inte bli ett dugg förvånad om straffet reduceras med något år i HR.

Det är självklart mycket känslor i tråden, och de båda döda BO kan jag inte uppbåda den minsta sympati för. Verkligen IQ-befriade rötägg som delvis själva stakade ut sin korta innehållslösa framtid.

Jag kan förstå KG rädsla, men anser inte att han agerat med nödvärnsrätten på sin sida på ett sådant sätt att han kan frikännas helt.
Vissa Vilda Västern-inlägg har bjudit på en del glada skratt, och en hel del undran om seriositeten..

Dumhet är ju inte olagligt, för i så fall skulle deras morsa H ha dömts till tvångssterilisering för 25 år sen. Man blir nyfiken på hur någon så kapitalt kan misslyckas med uppfostran av både Fredrik och Simon under deras första 8 levnadsår. Jodå, deras farsa är ju även delansvarig även om han kanske var en frånvarande familjeförsörjare.
Citera
2016-06-30, 20:33
Medlem
Citat:
Med facit i hand så vet vi hur polisen agerar när man ringer, i det här fallet tog man inte uppringaren(68-åringen) på allvar förrän den andra gången han hörde av sig till polisen, detta är sannolikt mer regel än undantag från den överbelastade ständigt omorganiserande polisens sida.

Domstolen borde vägt in det faktum att medborgaren i nöd inte i alla enskilda fall kan och bör räkna med att polisen kommer till undsättning i en akut situation utan att först ifrågasätta och förhala en insats in absurdum.

68-åringen hade all anledning att utgå ifrån att han på ett ögonblick skulle kunna utsättas för ett reellt och akut hot mot sitt liv och hälsa, att situationen två mot en snabbt skulle kunna innebära att han befann sig i ett underläge som aldrig skulle kunna vändas till en chans för honom att klara sig ur situationen.

Mannen tänkte i det här läget med stor sannolikhet att anfall är bästa försvar, en chans, vinna eller försvinna, han hade inga andra realistiska alternativ som jag ser det.
Om gubben hade berättat för polisen att han skjutit två män, då, skulle både polisen och ambulansen skynda sig som fAAn till platsen. Men han ville dröja på tiden för att bröderna skulle vara döda innan sjukvårdspersonalen skulle komma! Därför sa han inte ett ord om att de var skjutna!
Senast redigerad av matematiker 2016-06-30 kl. 20:55.
Citera
2016-06-30, 20:38
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Om gubben hade berättat för polisen att han skjutit två män, då, skulle både polisen och ambulansen skynda sig som fAAn till platsen. Men han ville dröja på tiden för att bröderna skulle vara döda innan sjukvårdspersonalen skulle komma! Därför sa han inte ett ord om att de var skjutna!
Om du nånsin sett vad som händer med den/det som beskjuts av ett hagelgevär på nära håll hade du vetat att han inte behövde vänta.
Citera
2016-06-30, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Om du nånsin sett vad som händer med den/det som beskjuts av ett hagelgevär på nära håll hade du vetat att han inte behövde vänta.
Men varför berättade han inte om det för polisen? Trodde han att han skulle komma undan med det?
Citera
2016-06-30, 20:53
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Men varför berättade han inte om det för polisen? Trodde han att han skulle komma undan med det?
Han försökte kanske men var inte logisk och sammanhängande. Hade han velat göra det lätt för sig hade han gett faen i att ringa alls till en bra stund senare.
Jag tror det är svårt att begära att människor i den situationen ska agera kallt logiskt på ett sätt som vi i eftertankens kranka blekhet, med gott om tid för funderingar med facit i hand, skulle önskat.
Citera
2016-06-30, 20:54
Moderator
OYs avatar
Citat:

Han hade kanske besinnat sig och förstod vad han hade gjort, ville ha dit polis fort men visste inte hur han skulle berätta att han antagligen hade dödat två yngre män. Kanske inte världens lättaste att över telefon berätta för polisen att man minuten innan antagligen sköt ihjäl två personer, jag vet inte, har aldrig gjort det och vet därför faktiskt inte hur jag skulle börja samtalet.
Citera
2016-06-30, 21:01
Medlem
Citat:
Han hade kanske besinnat sig och förstod vad han hade gjort, ville ha dit polis fort men visste inte hur han skulle berätta att han antagligen hade dödat två yngre män. Kanske inte världens lättaste att över telefon berätta för polisen att man minuten innan antagligen sköt ihjäl två personer, jag vet inte, har aldrig gjort det och vet därför faktiskt inte hur jag skulle börja samtalet.

Citat:
Han försökte kanske men var inte logisk och sammanhängande. Hade han velat göra det lätt för sig hade han gett faen i att ringa alls till en bra stund senare.
Jag tror det är svårt att begära att människor i den situationen ska agera kallt logiskt på ett sätt som vi i eftertankens kranka blekhet, med gott om tid för funderingar med facit i hand, skulle önskat.
Jag förstår vad ni menar! Men för mig verkar det att gubben inte är ärlig
Citera
2016-06-30, 21:04
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Jag förstår vad ni menar! Men för mig verkar det att gubben inte är ärlig
Fast du får kanske medge att du inte har minsta aning om hur du själv skulle agerat eller ha uppfattats av utomstående i en sån situation?
Citera
2016-06-30, 21:09
Medlem
Citat:
Fast du får kanske medge att du inte har minsta aning om hur du själv skulle agerat eller ha uppfattats av utomstående i en sån situation?
Jag har aldrig varit i samma situation, Då, har du rätt i det!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in