2016-05-18, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1
Jag hoppas verkligen att det här går upp till HD så att man tydligt vet vad som gäller i dessa situationer. Och för den här diskussionens skull blir det spännande att se hur rätten förhåller sig till KGs svaga hjärta..

Jag både hoppas och tror att detta går till HD, men jag tror inte att vi ska hoppas på att det leder till att vi tydligt vet vad som gäller framöver i dessa situationer. Varje situation är unik och har sina speciella omständigheter. Men visst blir det en ledstång att hålla i, absolut.

Oavsett vilket så hoppas jag att K-G frias och det hoppas jag oaktat hans hjärtproblem. För mig ligger inte knäckfrågan där. Detta handlar om rätten att försvara sitt liv och sin egendom när man blir angripen av beväpnade personer. I detta fallet dessutom maskerade, fler till antalet och där du befinner dig på en ödslig plats. Det handlar ytterst om de eller jag.

Jo, jag känner empati med den drabbade familjen. Utifrån vad som är känt i fallet just nu och oavsett vad den ena eller andra familjemedlemmen gjort/inte gjort, sagt/inte sagt, är konstig eller ej så är de drabbade. Precis som KG och hans familj. Däremot, bra eller dålig moral, så har jag svårt att känna empati för grabbarna som blev skjutna. Det låter hemskt, jag vet. Men de hade garanterat många olika alternativ till sysselsättning den aktuella kvällen. Vi vet vilket val de gjorde och då kan jag inte känna med dem. Det var inte heller en impuls, eller att KG lockade dit dem, de förberedde sig väl med masker och annat. Vi vet hur det slutade.
Citera
2016-05-18, 21:46
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Hittade nu i Simons obduktionsrapport storleken på haglen, "med ett skjutmått uppmättes kornstorleken till 0.425 cm. Skottskada till höger på ryggen med ett 80 tal rundade mindre sår med förlopp framåt och något uppåt genom hud och muskulatur. Skottskadans storlek är något ovalt formad och 14x12 cm.
Från fup 80 sidan 116

Vilket hagel kan det ha varit? K-G jagade väl mest rådjur och fågel.

Blev lite fundersam där... K-G är 184 cm lång och Simon var 178 cm. Hur kunde skottets bana gå lite uppåt? K-G måste ju ha hållit geväret lägre än när man siktar som vanligt i axelhöjd.

Jag använder US3, US1 har få hagel i patronen och är svårare att använda, men en kärnträff med så grova hagel tar bra...

Jagade han gås som är ganska hårdskjutna så kanske han ville ha grövre doningar.
Citera
2016-05-18, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stoffestofil
Jag både hoppas och tror att detta går till HD, men jag tror inte att vi ska hoppas på att det leder till att vi tydligt vet vad som gäller framöver i dessa situationer. Varje situation är unik och har sina speciella omständigheter. Men visst blir det en ledstång att hålla i, absolut.

Oavsett vilket så hoppas jag att K-G frias och det hoppas jag oaktat hans hjärtproblem. För mig ligger inte knäckfrågan där. Detta handlar om rätten att försvara sitt liv och sin egendom när man blir angripen av beväpnade personer. I detta fallet dessutom maskerade, fler till antalet och där du befinner dig på en ödslig plats. Det handlar ytterst om de eller jag.

Jo, jag känner empati med den drabbade familjen. Utifrån vad som är känt i fallet just nu och oavsett vad den ena eller andra familjemedlemmen gjort/inte gjort, sagt/inte sagt, är konstig eller ej så är de drabbade. Precis som KG och hans familj. Däremot, bra eller dålig moral, så har jag svårt att känna empati för grabbarna som blev skjutna. Det låter hemskt, jag vet. Men de hade garanterat många olika alternativ till sysselsättning den aktuella kvällen. Vi vet vilket val de gjorde och då kan jag inte känna med dem. Det var inte heller en impuls, eller att KG lockade dit dem, de förberedde sig väl med masker och annat. Vi vet hur det slutade.

Jag kan förstå att du inte riktigt kan/vill känna någon empati för dem. Men när man går så långt som killarna gjorde så mår man fan inte bra, och man bryr sig troligtvis inte så överdrivet mycket om sitt liv. Speciellt Fredrik verkar ha haft stora svårigheter med att hantera sig själv, men verkar samtidigt ha velat få ett normalt liv (baserat på förhöret med fostermamman). Pojkarnas beslut var troligtvis inte grundad på logik, utan snarare känslor - precis som KG. Det är där det blir mest tragiskt. Kanske hade någon av dem dött av en överdos senare i livet, kanske hade någon av dem vänt sin kriminella bana, kanske hade de dödat KG om de kommit igenom dörren, kanske ser vi här det alternativa händelseförloppet till när människor blir överfallna i sitt hem och ihjälslagna. Slutsatsen är att det är synd att det slutade såhär, både för killarna, KG och respektive familjer. Det är synd att två liv ska behöva offras och att de inte kunde hantera sin skit inombords på annat sätt än att skrämma upp en äldre herre och bli dödade på kuppen.
Citera
2016-05-18, 22:11
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
US1 är 4.0mm, alltså borde ju rimligen 4,25 mm vara US0 (vilket man då inte får jaga med i Sverige, annat än till eftersök).

Sen kan ju haglen vara en smula deformerade, då de träffat på (som jag förstår det) nära håll.

Äldre herrar har ju dock en förkärlek för grövre hagel, generellt (av vad jag upplevt i min omgivning). US1 och resp. -2 är ju inte sällsynta till rådjur.

Snabbt skott på vägg upp, kan vara en förklaring. Man siktar som regel inte med hagel utan skjuter intinktivt med swingande vapen.
Skotthålen i gardinen sitter på 135 och 145 cm höjd och båda är till höger i gardinen tätt bredvid varandra. Hur fanken har det här gått till? Han måste ha tryckt av väldigt snabbt utan att sikta.

Skiss över skotthålen http://cdnmo.coveritlive.com/media/i...6-05-16_kl.png

Simons skottskada är 140,5 cm ovanför hans fotsula och 20,5 cm nedanför axeln och den går något uppåt.

Fredriks skottskada sitter till vänster på bröstkorgen, diameter 7,5 cm. Den sitter 5 cm nedanför bröstbenets övre kant och 15 cm till vänster om kroppens främre medellinje samt 145 cm ovanför fotsulan.
Fredriks skottskada går bakåt och något nedåt och något åt höger. Han var 181 cm lång.
Fup 80 sidan 169

Det här är ju lite konstigt. Den kortare broderns skott går något uppåt och den längre broderns skott går något nedåt. Det borde vara tvärtom om skotten är avlossade från samma höjd...?
Försöker klura ut vem han sköt först. Av beskrivningen verkar det ha varit Fredrik som stod till vänster.
Från fup sidan 729
KG säger att han sköt det första skottet mot personen till vänster och det andra mot personen till höger.
Han säger att han såg att mannen till höger tog sig för axeln. Han säger att han tror att mannen till vänster "fick mer i bröstkorgen".

Men varför har skotten så olika bana?
Citera
2016-05-18, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flash9000
Nästan all hagel är Kaliber 12. Det finns även kaliber 20 som ungdomar/kvinnor ofta föredrar (den är mindre) för jakt/övningsändamål. Sedan tror jag att det finns andra också (ex 10, men den har jag aldrig sett i verkligheten).

Sedan kan det vara lite olika längd på patronerna, så alla 12or är inte bra i alla bössor.
"svart i plast" / "lila": det säger inte mycket mer än om du hade strypt två människor med plastpåsar, och en var lila och en var svart.

Vanligast i Sverige är Kal 12, men det finns kal 16 o 20 oxå. Kal 10 är förbjudet i Sverige.
Längden är normalt 70 mm. Men äldre vapen har oftast 67 mm och de nyare 75 mm. Laddning med bly kan variera allt ifrån 27 g till 53 g hagel i varje patron.
Sen finns det kombinerade blandningar men vanligaste är nog 2+4 ( 3.75 mm och 3.25 mm diameter per hagel.)
Citera
2016-05-18, 22:25
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Skotthålen i gardinen sitter på 135 och 145 cm höjd och båda är till höger i gardinen tätt bredvid varandra. Hur fanken har det här gått till? Han måste ha tryckt av väldigt snabbt utan att sikta.
Snabb dubbelsmäll med hagelbössa.

Som jag sade tidigare, man siktar inte med en hagelbössa. Man swingar/riktar och låterskottet gå lite på känsla.

Citat:
Att skotten diffar i höjd är ju försumbart, men de verkar sitta väldigt nära varandra horisontellt.
Citat:

Simons skottskada är 140,5 cm ovanför hans fotsula och 20,5 cm nedanför axeln och den går något uppåt.
Skott i masscentrum*, på ett ungefär.

Antar att skadan i dameter, på ett ungefär, motsvarar den beskriven nedan?
Citat:
Fredriks skottskada sitter till vänster på bröstkorgen, diameter 7,5 cm. Den sitter 5 cm nedanför bröstbenets övre kant och 15 cm till vänster om kroppens främre medellinje samt 145 cm ovanför fotsulan.
Fredriks skottskada går bakåt och något nedåt och något åt höger. Han var 181 cm lång.
Fup 80 sidan 169
Även det låter som ett skott mot masscentrum*, på ett ungefär.

75mm är väl ungefär vad man kan förvänta sig att en hagelsvärm ska öppna upp på kort håll.

30-40 gram US0/1 spritt över 75 mm torde vara väldigt dödligt.
Citat:
Det här är ju lite konstigt. Den kortare broderns skott går något uppåt och den längre broderns skott går något nedåt. Det borde vara tvärtom om skotten är avlossade från samma höjd...?
Försöker klura ut vem han sköt först. Av beskrivningen verkar det ha varit Fredrik som stod till vänster.
Från fup sidan 729
Enlig det du beskriver nedan verkar det som en adekvat tolkning.

Citat:
KG säger att han sköt det första skottet mot personen till vänster och det andra mot personen till höger.
Han säger att han såg att mannen till höger tog sig för axeln. Han säger att han tror att mannen till vänster "fick mer i bröstkorgen".

Men varför har skotten så olika bana?

Har inte läst FUP, men andrasmällen blir mindre precis än den första om de sker i snabb takt.

Rekylen i en hagelbrakare är trots allt inte försumbar.

Förklarar dock inte riktningen på de bägge hagelsvärmarna.

Hur stod skytten i (höjdmässigt) relation till de bägge 'lymlarna'?

(Giter inte plöja FUPen enkom för detta - så om du sitter på någon ledtråd är det välkommet)

Jag tycker dock det är intressant att, underförutsättning att uppgiften stämmer, att han skjutit med US0 hagel som då inte är tillåtet för jakt i Sverige.

Finns det någon mer uppgift kring hagelhylsorna än '12 ga./Svart plast' och '12ga./Lila'?

Är ju en smula märkligt om han plockat två hylsor, på måfå, och händelsevis fått med sig 2 olika märken bägge laddade med US0-hagel.

--
Masscentrum är en lite yxig försvenskning av engelskans 'centre mass' vilket, ungefär, innebär 'mitt i bålen' på tvåbenta mål.
Senast redigerad av hogerspoket 2016-05-18 kl. 22:35.
Citera
2016-05-18, 22:39
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Snabb dubbelsmäll med hagelbössa.

Som jag sade tidigare, man siktar inte med en hagelbössa. Man swingar/riktar och låterskottet gå lite på känsla.

Att skotten diffar i höjd är ju försumbart, men de verkar sitta väldigt nära varandra horisontellt.

Skott i masscentrum*, på ett ungefär.

Antar att skadan i dameter, på ett ungefär, motsvarar den beskriven nedan?

Även det låter som ett skott mot masscentrum*, på ett ungefär.

75mm är väl ungefär vad man kan förvänta sig att en hagelsvärm ska öppna upp på kort håll.

30-40 gram US0/1 spritt över 75 mm torde vara väldigt dödligt.

Enlig det du beskriver nedan verkar det som en adekvat tolkning.

Har inte läst FUP, men andrasmällen blir mindre precis än den första om de sker i snabb takt.

Rekylen i en hagelbrakare är trots allt inte försumbar.

Förklarar dock inte riktningen på de bägge hagelsvärmarna.

Hur stod skytten i (höjdmässigt) relation till de bägge 'lymlarna'?

(Giter inte plöja FUPen enkom för detta - så om du sitter på någon ledtråd är det välkommet)

--
Masscentrum är en lite yxig försvenskning av engelskans 'centre mass' vilket, ungefär, innebär 'mitt i bålen' på tvåbenta mål.
Ja skadorna motsvarar varandra i storlek.

K-G stod i hallen och dräggen stod på trappan utanför dörren och av vad jag förstår så står alla tre ungefär i samma höjd... vilket gör det hela mer underligt med kulbanan och träffbilden i gardinen.

Senast redigerad av Timeout 2016-05-18 kl. 22:41.
Citera
2016-05-18, 22:57
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Tja, rent fysiologiskt kan det nog ha orsakat ännu mer rädsla under händelsen. Både rädsla för killarna, och rädsla över hjärtat som fuckar ur. Om han inte var livrädd för killarna så var han väl säkert livrädd för hur hans hjärta reagerade på stressreaktionen. Har man bara själv upplevt lite oregelbundna hjärtslag så vet man att det är obehagliga sekunder/minuter.
K-G var livrädd för att hans hjärta skulle sprängas och han var väldigt orolig för att hans hund som är hans ögonsten, skulle bli ihjälsparkad när han hade blivit dödad.
Fredrik hade ju redan en gång sparkat hans hund och blev då biten i foten eller benet.
Han var ju en väldigt ensam man och hunden var väldigt betydelsefull för honom har många vittnat om. Han återkommer till hunden hela tiden i förhören.

Fup sidan 785
Ja och då så då så…så står jag och ringer där till Anette min lillasyster och säger att här är inbrott och jag vet vilka det är och det är dom som har klippt mig innan. Då så då så ähhh…så säger jag nu slår dom sönder rutan. Då så går jag in och tar mitt vapen som är här, det är alltså 7 meter 8 meter och sedan går jag ut på detta viset här och då är dom här och skall hoppa in och då så är det försent
för då är det antingen dom eller jag och jag har mycket och jag vill fortfara och leva jag vill inte bli terroriserad så att jag inte kan gå och att hjärtat skall sprängas när dom sparkar ihjäl min hund. Jag vill inte vara med om det så så är min grej. Jag hoppas innerligt att du förstår mig för att jag har aldrig varit i något brottsligt sammanhang jag har försvarat mig och där fanns inget alternativ.

Fup sidan 790
Jag tycker att eh … man tar inte hänsyn till min situation. Att jag har fått två läkarintyg som talar om att jag eh … mitt hälsotillstånd det tål inte detta. Och eh … och dom som då dömer i det här ärendet, dom tar ingen hänsyn till det. Plus att jag då har fått eh … ett … ett påhopp av två stycken unga karlar eller människor i mitt eget hem. Där jag eh … där jag då kommer till att dödas av dom. För att jag ska inte kunna vittna mot dom att eller tala om för poliser att det … att det är jag som dom har tagit. För jag var ju död för dom ska sparka ihjäl hunden.

Fup sidan 797
K: Men det … det är ju … det har jag ju sagt så många gånger. Och … och … och eh … det blev ju en … en väldig frustration och … och … och i och med att … att hjärtat samverkar här och att jag har dom problemen som jag har. Så går ju hjärtat upp i 120 kilometer i timmen. Och i samband med det så blev jag ju alldeles … alldeles ifrån mig. Och … och eh … jag har funderat på det här. För jag hade inget alternativ. Jag … jag skulle aldrig kunna vittna mot Simon och Fredrik. Utan jag hade varit död. Och dom hade gått därifrån med att nu har vi tagit livet av honom. Nu, nu är det bra. Och dom skulle sparkat ihjäl hunden. Och sen har jag även tänkt på det för att dom hade ju inte fått tag i hunden ute, men väl inne. Så hade ju inte hunden någon chans och sticka iväg. Utan där hade dom sparkat ihjäl honom. Och mitt hjärta hade aldrig … aldrig klarat det. Det är tortyr för mig själv.
Citera
2016-05-18, 22:58
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ja skadorna motsvarar varandra i storlek.
Check.

Citat:
K-G stod i hallen och dräggen stod på trappan utanför dörren och av vad jag förstår så står alla tre ungefär i samma höjd... vilket gör det hela mer underligt med kulbanan och träffbilden i gardinen.
Finns något det något avstånd mellan skytt och hagelrecepienter angivet?

Tycker det är märkligt hur nära skotten sitter i relation till varandra.

Citat:

Är skissen skalenlig så diffar skotten 100 mm horisontellt och 100 mm vertikalt. Får inte ihop det med vad som angivits ovan.

Är iofs enbart skytt och precisionsnörd, inte ballistiker/forensiker, så jag kanske missar något uppenbart här.
Citera
2016-05-18, 23:22
Medlem
Citat:
K-G var livrädd för att hans hjärta skulle sprängas och han var väldigt orolig för att hans hund som är hans ögonsten, skulle bli ihjälsparkad när han hade blivit dödad.
Fredrik hade ju redan en gång sparkat hans hund och blev då biten i foten eller benet.
Han var ju en väldigt ensam man och hunden var väldigt betydelsefull för honom har många vittnat om. Han återkommer till hunden hela tiden i förhören.

Jag hoppas att du skojar nu, om inte så går du verkligen långt för att skapa överdrivna sympatier till gubben. Vad har hunden att göra med det jag skrev? På ett sätt är det roligt, för du framställer KG som en klen, svag, maktlös, mesig, inkompetent och känslostyrd gnällspik. Kanske är det en smart taktik som advokat dock. Ju mindre man får KG att framstå som, desto elakare kan man göra killarna som kom dit. Den svage lille kryckförsedda mannen fick på darrande händer bara lov att skjuta ynglingarna utanför! Släpp ditt överdrivna hat mot "dräggen", och helst din romans till KG även om det såklart är din ensak.
Citera
2016-05-18, 23:26
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Check.

Finns något det något avstånd mellan skytt och hagelrecepienter angivet?

Tycker det är märkligt hur nära skotten sitter i relation till varandra.

Är skissen skalenlig så diffar skotten 100 mm horisontellt och 100 mm vertikalt. Får inte ihop det med vad som angivits ovan.

Är iofs enbart skytt och precisionsnörd, inte ballistiker/forensiker, så jag kanske missar något uppenbart här.
Nej jag får inte ihop skottbanan och skottbilden heller och jag har lusläst fup.
Från ca 3 meters håll sköt han så varför så olika banor i kropparna?

Ljudbandsförhör i arresten i Helsingborg dagen efter skotten.
Fup sidan 732
Han säger att sköt killarna på tre eller fyra meters avstånd. Han säger att han bara någon sekund på sig. Hans uppfattning var att det handlade om hans liv. Han säger att anledningen till att han sköt det andra skottet var en reaktion. Allt gick så snabbt och han hann inte tänka.
Han såg aldrig var skotten träffade och säger att de stod bredvid varandra med en halv meter emellan sig.
Han säger att efter det att skjutit så försvinner bägge killarna och det är tyst utanför.
Citera
2016-05-18, 23:28
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag hoppas att du skojar nu, om inte så går du verkligen långt för att skapa överdrivna sympatier till gubben. Vad har hunden att göra med det jag skrev? På ett sätt är det roligt, för du framställer KG som en klen, svag, maktlös, mesig, inkompetent och känslostyrd gnällspik. Kanske är det en smart taktik som advokat dock. Ju mindre man får KG att framstå som, desto elakare kan man göra killarna som kom dit. Den svage lille kryckförsedda mannen fick på darrande händer bara lov att skjuta ynglingarna utanför! Släpp ditt överdrivna hat mot "dräggen", och helst din romans till KG även om det såklart är din ensak.
Ja, och tvärtemot vad han syster anger - hon säger att han är stark och trodde att han fysiskt avlägsnat inkräktarna ..

Sid 612
Eftersom jag tidigare hört glaskross trodde jag att han kastat ut de båda männen från sitt hus.
Jag frågade honom "Vad har du nu gjort?". Karl-Gustaf sa "Man får väl försvara sig?"

Detta säger hon också ..

Karl-Gustaf är generös, samtidigt som han har ett hetsigt humör
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in