2016-06-05, 15:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overkokt.Blomkal
Bland de som gör seriösa inlägg i tråden (läs: du är en av dem och bortse från personer som läst en artikel och blir förbannade över att man inte får skjuta av "buset"), är du den mest ensidiga. Du kapar detaljer i uppgifter från bl a FUP på så sätt som du tror att det är till K-Gs fördel. (i vissa fall är det t o m saker, som på ytan verkar tala till K-Gs fördel, men i juridisk mening är till hans nackdel.) Även om man anser att det är på ett visst sätt (inkl mig) bör man, åtminstone för sin egen skull, konstant ifrågasätta sin uppfattning.

Man behöver inte läsa mycket för att inse att han är en udda personlighet (det är inte olagligt), enligt min mening. Har inte hittat något att han skulle vara religiös, i teologisk mening, ö.h.t. (Att man är medlem i SvK för att det är "mysigt"/"tradition"/etc gör ingen kristen.) Att han skulle ha en kvinnosyn åt endera håll verkar inte vara något en utomstående kan läsa sig till här. Jag skulle gissa på att hans kvinnosyn var normal för hans ålderskategori och att han, utöver kärleksrelationen, uppfattade sig vara snäll och hjälpsam gentemot modern.

Gissar på att meddelandet du fick är grundat på hur ryktet går på bygden, din uppgiftslämnare får gärna lämna fler uppgifter via dig (om det är den vägen dito vill gå).

Att han skulle vara religiös finns det ju viss fingervisning om i förhören..

Grannen - sid 494 (akt bil 80)
Sören beskriver det som om Carl Gustav kände sig lite
besviken på församlingen och att han inte fick den gemenskap som han kanske trodde.

Vän sid 601
Karl-Gustaf har varit djupt religiös, vilket inte jag är. Jag vet inte om Karl-Gustaf är religiös
längre, men han lämnade kyrkan, eftersom han aldrig fick stöd av den frikyrkoförsamlingen
som han var med i, efter skilsmässan med sin fru.

Samma vän sid 602
Beskriv Karl-Gustafs relation till kvinnor.
Han var ju gift med Karin och vad jag vet har han aldrig haft någon annan kvinna än Karin.
Men han har låtit mig förstå att Karin pratat med andra kvinnor, om kvinnan och hennes
frigörelse. Detta har tagit honom väldigt hårt

Dottern sid 616
Berätta om din relation till din pappa, Karl-Gustaf. Hur är han som person?
Jag är pappas lilla flicka. Behövde jag något så fick jag det. Jag har alltid litat väldigt mycket
på honom. Vi har alltid haft en väldigt nära relation.
Pappa är bestämd och vill gärna att saker ska vara på hans sätt. Han har gammeldags
värderingar.

Ge ett exempel på detta.
Pappa vill att alla kvinnor ska vara hemma och ta hand om sina män. Världen skulle vara
lyckligare då! Han har ibland varit besviken på mig för att jag inte varit hemma hos honom
och t ex städat.

KG är född på 40 talet - och är alltså lite för ung för att tillhöra den ålderskategori som ansåg att kvinnans plats var i hemmet.
Senast redigerad av micro113 2016-06-05 kl. 15:47.
Citera
2016-06-05, 16:59
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Att han skulle vara religiös finns det ju viss fingervisning om i förhören..

Grannen - sid 494 (akt bil 80)
Sören beskriver det som om Carl Gustav kände sig lite
besviken på församlingen och att han inte fick den gemenskap som han kanske trodde.

Vän sid 601
Karl-Gustaf har varit djupt religiös, vilket inte jag är. Jag vet inte om Karl-Gustaf är religiös
längre, men han lämnade kyrkan, eftersom han aldrig fick stöd av den frikyrkoförsamlingen
som han var med i, efter skilsmässan med sin fru.

Samma vän sid 602
Beskriv Karl-Gustafs relation till kvinnor.
Han var ju gift med Karin och vad jag vet har han aldrig haft någon annan kvinna än Karin.
Men han har låtit mig förstå att Karin pratat med andra kvinnor, om kvinnan och hennes
frigörelse. Detta har tagit honom väldigt hårt
Ok, det har jag missat det helt. Utifrån sidan verkar ex-hustrun varit den mest engagerad (resterande sida 102 ff bekräftar min syn på hans personlighet);
Citat:
som han var med i, efter skilsmässan med sin fru Karin Axell. Så som jag uppfattade det var
det Karins vilja att skilja sig från Karl-Gustaf. Jag tror hon var lärare. Karin var otroligt
pedantisk och väldigt sträng mot sina barn. Hon hade en "fasadmarkering" på något sätt.
Karl-Gustaf var lite mer lättsam och väldigt naturintresserad.
Någon som vet vilken församling det gäller?

Citat:
Dottern sid 616
Berätta om din relation till din pappa, Karl-Gustaf. Hur är han som person?
Jag är pappas lilla flicka. Behövde jag något så fick jag det. Jag har alltid litat väldigt mycket
på honom. Vi har alltid haft en väldigt nära relation.
Pappa är bestämd och vill gärna att saker ska vara på hans sätt. Han har gammeldags
värderingar.

Ge ett exempel på detta.
Pappa vill att alla kvinnor ska vara hemma och ta hand om sina män. Världen skulle vara
lyckligare då! Han har ibland varit besviken på mig för att jag inte varit hemma hos honom
och t ex städat.

KG är född på 40 talet - och är alltså lite för ung för att tillhöra den ålderskategori som ansåg att kvinnans plats var i hemmet.
Dra inte för stora slutsatser av det, när det gäller hans religiösa uppfattning. Även i unga vuxna pars relationer arbetar män i större utsträckning än kvinnor. I ett lättsamt samtal mellan män, framförallt från en 40-talist, blir det lätt att "kvinnor är bäst på att stanna hemma och ta hand om barnen". I det aktuella fallet blev K-G bränd och har lite större svårigheter att komma över ex-relationen än andra i hans situation; han blev lämnad av ex-frun och är kärlekskrank, enligt min tolkning.
Citera
2016-06-05, 17:20
Medlem
Citat:
Nu har jag hittat uppgifter om gripandet av bröderna -- och nej, de togs inte på ett fält i närheten av KG:s hus.

De greps på sin egen gata, ett par hus bortanför Kenneths hus.

Fredrik -- sid 889
Plats för verkställan
HAGADALSVÄGEN ,
VALLÅKRA

2014-09-21 20:40

Simon sid 890

Plats för verkställan
Cyklandes på vägen. ,
HAGADALSVÄGEN ,
VALLÅKRA

Den här kvällen var
de bara ute och cyklade och var nästan hemma när polisen kom och tog dem. Det var typ två
hus innan deras hus.

Edit
Detta är enligt kartan avståndet som de befann sig på ...

https://www.google.se/maps/dir/B%C3%...8!2d55.9702303

Ser man på kartan så förstår man också att KG inte bara passerade huset på vägen hem/bort .. utan att han faktiskt tar en omväg för att passera huset.

Om man cyklar, som pojkarna gjorde, avklaras den sträckan på 8 minuter.
Citera
2016-06-05, 18:40
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
En fågel viskade i mitt öra att folk som känner K-G sedan gammalt anser att det rör sig om en religiös och lite udda varlse men hederlig. Skulle tro en gubbe av gamla skolan. Med allt vad det innebär, säkert en omodern kvinnosyn som stör en del här i tråden...
Har inga användbara källor till ovanstående påstående så det får ni ta för vad det är!
Det står i fupen.
Citat:
Ursprungligen postat av Overkokt.Blomkal
Någon som vet vilken församling det gäller?

Dra inte för stora slutsatser av det, när det gäller hans religiösa uppfattning. Även i unga vuxna pars relationer arbetar män i större utsträckning än kvinnor. I ett lättsamt samtal mellan män, framförallt från en 40-talist, blir det lätt att "kvinnor är bäst på att stanna hemma och ta hand om barnen". I det aktuella fallet blev K-G bränd och har lite större svårigheter att komma över ex-relationen än andra i hans situation; han blev lämnad av ex-frun och är kärlekskrank, enligt min tolkning.
K-G är uppväxt i ett religiöst hem och var själv djupt religiös.
Han drack ingen alkohol och gillade inte när folk svor, rättskaffens är ett ord som beskriver honom på flera ställen. Att vara "av gamla stammen" och dessutom religiös och med civilkurage gör honom nog udda i dagens samhälle.

Förhör med K-G:s syster fup 80 sidan 637
Har Kalle anförtrott sig åt någon särskild person utom familjen?
Nej, inte de senaste åren. För cirka 15 år sedan, tillhörde han Pingstkyrkan i Helsingborg. Kalle lämnade församlingen efter att han skilt sig från sin fru, Karin, då han inte tyckte att någon i församlingen brydde sig om honom.
Förr i tiden umgicks Kalle mycket med John Bengtsson i Vallåkra men jag tror att Kalle även stött bort John till slut.

(Min kommentar. John kan vara en person som är död sen flera år, jägarvän till K-G. Det finns ingen person med det namnet i Vallåkra)

Vad menar du med att Kalle stöter bort folk?
Kalle vill inte visa sin ensamhet. Han är lite gammeldags. Kvinnan ska vara i köket och ta hand om allt. Han hade ju ingen kvinna. Det är ett sätt för Kalle att inte bli besviken på andra människor.

Förhör med en annan syster till K-G Fup 80 sid 639
Hur är Karl Gustaf som person
En godhjärtad person men vi är uppfostrade bland pingstvänner och därmed fördomsfulla och det funkar kanske inte så bra i dagens samhälle.

Förhör med en bror till K-G Fup 80 sid 643
Har han ett bra förhållande till sin fd hustru
Utifrån att de är skilda så har han nog det. Hon har en ganska stor offervilja gentemot Karl Gustaf. Han älskar henne av hela sitt hjärta och önskar nog inget hellre än att det skall bli de två igen men det gör inte hon. Han har vid flera tillfällen deklarerat, och han är i grunden väldigt religiös, att det Gud har förenat det delar man inte på. Han är oerhört principfast i allt han företar sig. Min erfarenhet av honom genom åren är att han är en rättskaffens man. I det lägger jag att han i alla lägen är noga med att allt skall vara rätt i det han företar sig, i papper och allt sätter han en heder i att göra rätt och att han gör rätt för sig.
Citera
2016-06-05, 21:30
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Nu har jag hittat uppgifter om gripandet av bröderna -- och nej, de togs inte på ett fält i närheten av KG:s hus.

De greps på sin egen gata, ett par hus bortanför Kenneths hus.

Fredrik -- sid 889
Plats för verkställan
HAGADALSVÄGEN ,
VALLÅKRA

Simon sid 890

Plats för verkställan
Cyklandes på vägen. ,
HAGADALSVÄGEN ,
VALLÅKRA

Den här kvällen var
de bara ute och cyklade och var nästan hemma när polisen kom och tog dem. Det var typ två
hus innan deras hus.

Var dom på väg hem eller bort från huset dom bodde i? Bodde dom ens i familjens hus vid
tillfället? Var det före eller efter Kenneth ringt fosterfamiljen och bett dom ta hand om
den ena sonen, som sedan mordhotade sagda fosterfamilj?

Citat:
Edit
Detta är enligt kartan avståndet som de befann sig på ...

https://www.google.se/maps/dir/B%C3%...8!2d55.9702303

Ser man på kartan så förstår man också att KG inte bara passerade huset på vägen hem/bort .. utan att han faktiskt tar en omväg för att passera huset.

Om man ser det som hundpromenad ser jag inget konstigt i att han skulle gå den vägen.
Bilmässigt så blir det absolut en omväg. Har KG medgivit att han provocerande kört förbi
deras hus. Eller ja att han alltså har kört förbi huset överhuvudtaget? Finns det några andra
vittnen än dom som uppenbarligen hatade honom? Dom känner igen hans bil vid deras hus
men inte när dom ligger och pressar bakom honom på landsvägen? Var han ens där med
sin bil överhuvudtaget?
Citera
2016-06-06, 20:56
Medlem
Finns nåt förhör med KGs f.d. fru i FUP?
Citera
2016-06-06, 20:57
Medlem
Husbilssemester1s avatar
Vilket datum kommer domen?
Citera
2016-06-06, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husbilssemester1
Vilket datum kommer domen?
21 juni
Citera
2016-06-06, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker

Inte vad jag minns. Dom har ju varit skilda sedan minst 10 år och har ju ingen koppling till denna händelse.
Citera
2016-06-06, 22:04
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Om man cyklar, som pojkarna gjorde, avklaras den sträckan på 8 minuter.
Ja, men de var tydligen på väg MOT hemmet...

Den här kvällen var
hus innan deras hus.
Citera
2016-06-06, 22:07
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Ja, akt bil 80 sid 646 och 650
Citera
2016-06-06, 22:09
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ja, men de var tydligen på väg MOT hemmet...

Den här kvällen var
hus innan deras hus.
Och vi ska tro på allt bröderna säger??? Dom ljuger ju i andra förhör som en häst travar... men nu ska vi tydligen tro på allt
I fupen nämns av flera att dom ska ha varit beväpnade den gången med efter vad dom har hört. Men tyvärr finns inga uppgifter från polisen i fupen om det. Men överlag är det väldigt tunt med information om det tillfället.
Men dom blev anhållna den kvällen... Säger det någonting kanske...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in