2016-06-01, 16:42
Risken att mannen återfaller i brott är ju minimal, så att skicka honom i fängelse skulle inte lösa något.
Citera
2016-06-01, 16:43
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Från direktrapporteringen i Expressen

EXPRESSEN Micke Ölander
Jag har precis talat med försvarsadvokaten Johan Eriksson om 68-åringens reaktion på beslutet att han ska försättas på fri fot:
- Han är glad och omtumlad, svarade Johan Eriksson.
När 68-åringen nu kommer ut i frihet finns spekulationer om att han kan vara utsatt för hot.
Finns det en hotbild mot honom?
- Inte vad jag vet, säger Johan Eriksson.
Åklagaren Kerstin Eriksson menar att beslutet att försätta 68-åringen inte ska ses som att tingsrätten menar att 68-åringen ska frias.
I ett samtal med Kvällsposten menade hon att det snarare handlar om andra saker till exempel att tingsrätten bedömt att risken för ny brottslighet.
Har han några vapen kvar?
- Nej, säger Kerstin Eriksson.
Oavsett vad utgången blir när domen kommer den 21 juni räknar alla inblandade med att den kommer att att överklagas.
Det blir då i första hand ny förhandling i hovrätten i Malmö.
http://www.expressen.se/kvallsposten...en-i-vallakra/

Det är olika bud på när domen kommer. Expressen skriver i sin direktrapportering 21 juni, HD.se skriver 29 juni. Vilket är rätt?

21:a bör vara rätt -- en kanslidom skall normalt avges inom tre veckor ..
Citera
2016-06-01, 16:48
Medlem
dovAkins avatar
Tror ni han blir friad helt?
Citera
2016-06-01, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Nja då blir det överklagan
Citera
2016-06-01, 16:57
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Jag tror han blir dömd för dråp och får ett eller två års fängelse vilket skulle kunna kvittas mot den tid han suttit häktad i väntan på rättegång. Jag har trott det ända från början. Jag är glad för hans skull att han blev försatt på fri fot idag i a f
Citera
2016-06-01, 17:01
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Nu väntar vi bara på friande dom och att denne hjälte får ett ordentligt skadestånd som kompensation för den vidrigt långa häktningen. Samt givetvis att hans vapen återlämnas.

Ersättning för sönderslaget fönster och stulet vapenskåp också.
Rusning till skytteklubbar förväntas.
Citera
2016-06-01, 17:08
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrivar
alltså vad är det egentligen mannen gjort dessa 2 ungdomar för att de ska få kontaktförbud och dessutom gå såhär långt? Någon som vet?

Varför tror du mannen gjort något mot -arna?
Citera
2016-06-01, 17:09
Medlem
Reimers avatar
Bra beslut hitintills och advokatens plädering var lysande, jag tror inte att det blir fängelse ens.
Citera
2016-06-01, 17:09
Medlem
Timeouts avatar
Fyra mot en... och då var Kruse smart nog att begära en advokat till och valde den bästa, Johan Eriksson

EXPRESSEN Micke Ölander
Innan jag avslutar direktrapporteringen ska jag berätta hur det kom sig att det blev två försvarsadvokater.
Från början var Lars Kruse ensam försvarsadvokat men vid en rekonstruktion såg att han att det fanns två åklagare och med dem två målsägandebiträden.
-Jag insåg då att det var fyra jurister på den sidan, säger han.
Själv var han alltså ensam.
Lars Kruse bad därför tingsrätten att utse ytterligare en försvarare och föreslog Johan Eriksson. Åklagarna ska ha varit delvis motståndare till detta men efter skriftväxling.
Det blev sedan Johan Eriksson som höll slutpläderingen, som Sven-Erik Alhem anser vara mycket skickligt framförd.
-Vi jobbade med den i fyra timmar i går kväll, säger Lars Kruse.
Sammanlagt har advokaterna bara på slutplädering lagt ned mer än 1,5 dag uppger han.
http://www.expressen.se/kvallsposten...en-i-vallakra/

K-G har gått ner 22 kg i vikt under häktningstiden. Johan Eriksson kallar det för tortyrliknade former som han har förvarats.
Här kan man se och höra Johan Eriksson berätta lite ca 5.50 in videon.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22924801.ab
Citera
2016-06-01, 17:17
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Ja, domen kommer troligen att bli friande, gissningsvis pga av putativt nödvärn/nödvärnsexcess.

Tingsrättsdomen kommer sedan att överklagas till hovrätten.
Citera
2016-06-01, 17:21
Medlem
NotYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Risken att mannen återfaller i brott är ju minimal, så att skicka honom i fängelse skulle inte lösa något.

Om han ens begått något brott, vi får väl se vart det landar.
Citera
2016-06-01, 17:22
Medlem
xaniixs avatar
Undra hur mycket Johan Eriksson kosta i detta fall, han är ju en av Sveriges bästa advokater. Själv hoppas jag å tror på att Gubben bli fri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in