Citat:
Ursprungligen postat av
sebnie
Ja det har man. Men inte samma nivå av våld som en pistol/pistolatrapp hade dragits upp.
Man behöver dock inte vara säker på att det är en äkta pistol, men det ska finnas ett fog för att du var skarpt beväpnad, vilket en atrapp är.
Det innebär att våldstrappan måste användas, dvs att man börjar försiktigt med motvåldet, och kommer det då upp en pistol, då kan man dra på rätt mkt.
Hotet skall altså vara verklighetstroget på något sätt, man kan altså inte döda någon bara för några tomma ord.
På samma sätt kan man tänka i händelsen i vallåkra. K-G hade altså kunnat använda våldstrappan, och visa upp sig mer, ev skjuta varningsskott, fram tills att hotet hade en sådan allvarlighetsgrad att verkanseld är nödvändlig.
Det handlar inte om laga befogenhet där bevisbördan ligger hos brukaren av våldet utan om nödvärnsvåld.
De faktiska omständigheterna är i stort irrelevanta och en åklagare har att bevisa att brukaren av nödvärnsvåld inte hade fog för att känna den fruktan som utlöste den aktuella våldsanvändningen.
Så även om de faktiska omständigheterna påvisar att nödvärnsvåldet rent objektivt var felaktigt så är det fortfarande en fråga om brukaren av nödvärnsvåldet hade fog för att känna den fruktan som utlöste våldsanvändandet.
Och det här med "våldstrappan" tycker jag är lite tokigt, menar du att jag skall låta den som har hotat att skjuta mig att först dra fram en eventuell pistol för att jag skall vara säker på att jag har rätt att bruka våld?
Nej, lagen är ju faktiskt utformad så att jag kan agera innan en eventuell pistol har dragits fram, själva grundtanken är ju att den här typen av våld skall skydda mig.
Om jag drar typen över nosen och han tuppar av, och det senare visar sig att han inte hade någon pistol i byxlinningen, då skall åklagaren bevisa att det våld jag brukade var uppenbarligen oförsvarligt. Åklagaren måste kunna bevisa att jag inte hade fog för att känna den fruktan som utlöste våldsanvändandet, oavsett om det fanns en pistol innanför byxlinningen eller ej.