2016-06-26, 01:29
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Självklart så är skälen individuella till varför man röstar ja eller nej och jag ogillar att generalisera.
Fast nu tycks det ju vara så att äldre och folk med lägre utbildning har röstat ut yngre och mer högutbildade ur EU. Det måste man väl kunna vara ärlig med ifall det är så?
Sen hoppas jag alla fattar att lång ifrån alla stämmer in i den bilden.
I övrigt delar jag din syn på det mesta och absolut angående att man ska ha svensk lön om man jobbar här m.m.
Om jag förstått saken rätt och även vad jag hört från brexit-förespråkande britter jag känner, så är det just att det kommer jävligt mycket folk från öststaterna(Polen) och jobbar för slavlöner, som folk från arbetarklassen retar sig på, då det konkurrerar ut inhemsk arbetskraft.
Nu har man väl som vanligt pratat med folk efter dom röstat för att få en uppfattning.
Men att du är äldre eller inte har en högskoleutbildning innebär inte att du är mindre vetande eller insatt i politiken vilket media i princip säger...
Att tro att man kan avgöra en persons IQ beroende på hans utbildningslängd bevisar bara att man kanske inte har så hög IQ själv.
Att klara en lång utbildning handlar om motivation, studieteknik, bra minne och ekonomiska möjligheter att fullfölja utbildningen.
Själv har jag 12,5 års utbildning, detta innebär inte att jag är någon Albert Einstein utan att jag har lätt för att lära.
Vem som helst kan lära sig hantera en glödlampa, men vem som helst hade inte klarat att uppfinna glödlampan...det finns en betydlig skillnad på att forska fram något eller läsa in resultatet av forskningen och memorera det.

Det kan säkert stämma att äldre och folk med lägre utbildning i större utsträckning röstat för utträde, detta beror på att dom tror att detta skulle gynna dom inte på att dom är "korkade".
Skottarna(drygt 60%) röstade för att stanna...förmodligen för att dom är stora mottagare av bidrag från EU...skottarna är inte högutbildade eller rikare än vad engelsmän är generellt.

Att utmåla dom som röstat för utträde som lågutbildade(korkade losers) är jävligt fel...
Citera
2016-06-26, 01:34
Medlem
Darwins avatar
Citat:
Självklart så är skälen individuella till varför man röstar ja eller nej och jag ogillar att generalisera.
Fast nu tycks det ju vara så att äldre och folk med lägre utbildning har röstat ut yngre och mer högutbildade ur EU. Det måste man väl kunna vara ärlig med ifall det är så?
I övrigt delar jag din syn på det mesta och absolut angående att man ska ha svensk lön om man jobbar här m.m.
Om jag förstått saken rätt och även vad jag hört från brexit-förespråkande britter jag känner, så är det just att det kommer jävligt mycket folk från öststaterna(Polen) och jobbar för slavlöner, som folk från arbetarklassen retar sig på, då det konkurrerar ut inhemsk arbetskraft.

Det kan väl kanske också förklaras med ökad segregation och ökade klasskillnader där arbetarklassen isolerats och osynliggjorts. Alltså att högutbildade och relativt välbeställda bor i områden som inte berörs av problemen, och att de har inga vänner eller bekanta i den drabbade arbetarklassen.

Med detta inte sagt att högutbildade skulle vara korkade eller onda, men att saknar insyn i de problem som "vanligt folk" drabbas av.
Citera
2016-06-26, 01:35
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Så väl långsiktigt intresse som ekonomiska resurser saknas för att kunna "bestraffa" UK - unionens näst största ekonomi, som i EU står för ca 18 % av unionens BNP (trots att befolkningen enbart utgör ca 12 % av unionens totala befolkning).

Man ska absolut inte ropa hej förrän man är över bäcken så att säga, men att gå tvärt emot en demokratisk folkomröstning i en sådan fråga skulle kunna få riktigt otrevliga följder.

18% av EU BNP och en nettogivare! Ja, det kommer känns i plånboken på EU.

Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Helt rätt, Juncker gör sig själv en otjänst genom att komma med liknande utspel. EU har mycket att förlora genom att agera som en svartsjuk fd i detta fallet.

Man kan förstå varför sorgliga typer som Löfven, Wallström knappast accepterar läget men så har man också satt sig i knät på människor som Juncker och idéen om ett EUSSR.

De visar ju övriga medlemsländer vad de tycker om de som vill lämna. Hmm, ville ni bara ha oss med för att mjölka oss på pengar?

Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ett Skottland som lämnar UK, kraftiga handelstullar mot EU och annat smått och gott som Bryssel kan hota med skulle nog skrämma en och annan Brexit-anhängare.

Om stödet för Brexit minskar till 30 procent inom två år så är jag inte säker på att det blir av. Jag tror heller inte att en sådan utveckling är omöjlig.

Vad som kraftigt talar mot det är ju om en Brexit-anhängare tar över Tories.

UK är ju världens sjunde starkaste ekonomi. Jag gissar att man kommer fortsätta handla med UK och att UK kanske hittar ny relationer om man blir fri från EU-oket.

Skottland har ju med en rätt blygsam andel av BNP.
$ 2 400 M UK
$ 130 M Skottland

Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Innan var jag för EU och i teorin är jag det fortfarande.
Dock är det olämpligt att ha system som ger människor känslan att deras självbestämmande tas ifrån dem. Allt snack om MR (mänskliga rättigheter), man borde ha med autonomi också som en sådan sak människor strävar efter.Möjligheten att påverka de beslut som är avgörande för ens liv och välmående

Jag satt och mös när kommentatorn i SVT talade om att detta är en kollaps för EU-samarbetet. Detta är faktiskt det bästa som kunde hända. Den lilla ekonomiska nedgång det troligen innebär är inget jämfört med de påfrestningar som oreglerad invandring kan innebära.

Det är som att jämföra en familj med 8 barn med en familj med 2. Den med 8 barn har ju högre produktionsvärde, men också större risk för trångboddhet och mindre pengar per barn. Invandringsvurmare ser bara till produktionsvärdet och inte till människors välmående och människors behov av att känna att de har kontroll över sin tillvaro.

Grattis UK !! Ni går räddat er för ett tag framöver. Och ni har visat EU och kanske världen vad en politiskt bestämd oreglerad invandring kan resultera i.

Det måste vara varje lands rättighet att få bestämma över sina gränser. Hade inte EU tillåtit Sverige att ha gränskontroller hade vi också varit tvungna att lämna EU. Och om andra länder drabbas av massiv östeuropeisk invandring, som UK har, så kommer fler länder att börja lämna.

De ekonomiska problem det medför att lämna är för UK kraftigt överdriva. UK ger pengar till EU och betalar en massa i bidrag till invandrande östeuropéer. Jämfört med Sveriges ekonomiska svårigheter är UKs problem minimala. UKs bnp/capita har sjunkit relativt till andra länder under en lägre tid, och de har också sjunkit i olika välmåenderankingar. Nu har de möjlighet att bli bättre igen.

Frihandel är dock bra, och jag förstår inte varför man inte bara kan behålla detta. Både UK och EU tjänar ju på det. Detta var EUs ursprungliga idé och den de borde fokuserat på. EU har växt till att bli ett monster och jag är rädd att det kommer utvecklas till att bli som i Usa, där man har en grupp som röstar för större stat (demokrater) och en grupp som röstar för mindre (republikaner). Alla andra frågor är sekundära.

Folket har talat.
Folket kan inte ignoreras hur länge som helst.
Hade UK inte gjort detta nu så hade de varit fast för alltid.

Du verkar ha koll på grejerna. Är det den östeuropeiska invandringen som föranlett Brexit och inte MENA-invällandet som i Sverige?

När EU skapades och tanken var att tyskar, belgare, spanjorer osv skulle kunna resa runt och arbeta i de olika EU-länderna så var ju det bra. Att alla länder la ner sin gränsbevakning förutsatte ju att den yttre gränsen skulle bevakas. Där kan man ju säga att det helt kollapsat på alla vis det bara går.

Om UK lämnar EU och det åter blir visum tvång och passkontroller, passar inte det UK som handen i handsken att få koll på sina invånare?
Citera
2016-06-26, 01:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Hoppas UK drar ut på att lämna in utträdelseansökan MINST till oktober så grisen Juncker får svettas länge än; det är bara att vägra implementera några nya EU-regler och ta det lugnt fram tills man bestämt hur man ska förhålla sig. Helt uppenbart är att UK sitter med trumf och att Bryssel inte kan göra något som helst "bestraffande" utan att skjuta sig än värre i foten.

Britterna kommer snarare ha en rejäl smekmånad hela tiden avtalen förhandlas fram; man kan dra nytta av EUs fördelar och ignorera deras nackdelar och pajasen Juncker måste sitta där och hålla god min. Nu får han straffet för att han inte gav UK något substantiellt i förhandlingarna tidigare i år.
Haha, ibland börjar jag tro, att han hatar EU samt är en troll-femtekolonnare
Hans uttalanden blev värre varje dag som gick innan Brexit. Vore jag britt, skulle jag lätt bli förbannad = han kunde [avsiktligt? ] ha ökat valdeltagandet bland Brexit-anhängare/minskat bland Remain. Nu hetsar [] han igen mot EU:s näst största ekonomi. Blir inte förvånad, att något annat land hinner joina [eller åtminstone utlysa folkomröstning] Storbritannien i oktober
Citera
2016-06-26, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Nu har man väl som vanligt pratat med folk efter dom röstat för att få en uppfattning.
Men att du är äldre eller inte har en högskoleutbildning innebär inte att du är mindre vetande eller insatt i politiken vilket media i princip säger...
Att tro att man kan avgöra en persons IQ beroende på hans utbildningslängd bevisar bara att man kanske inte har så hög IQ själv.
Att klara en lång utbildning handlar om motivation, studieteknik, bra minne och ekonomiska möjligheter att fullfölja utbildningen.
Själv har jag 12,5 års utbildning, detta innebär inte att jag är någon Albert Einstein utan att jag har lätt för att lära.
Vem som helst kan lära sig hantera en glödlampa, men vem som helst hade inte klarat att uppfinna glödlampan...det finns en betydlig skillnad på att forska fram något eller läsa in resultatet av forskningen och memorera det.

Det kan säkert stämma att äldre och folk med lägre utbildning i större utsträckning röstat för utträde, detta beror på att dom tror att detta skulle gynna dom inte på att dom är "korkade".
Skottarna(drygt 60%) röstade för att stanna...förmodligen för att dom är stora mottagare av bidrag från EU...skottarna är inte högutbildade eller rikare än vad engelsmän är generellt.

Att utmåla dom som röstat för utträde som lågutbildade(korkade losers) är jävligt fel...

Att tro att något gynnar en behöver absolut inte betyda att det sen också kommer göra det.
I övrigt har jag inget att invända emot ditt välformulerade inlägg.
Citera
2016-06-26, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darwin
Det kan väl kanske också förklaras med ökad segregation och ökade klasskillnader där arbetarklassen isolerats och osynliggjorts. Alltså att högutbildade och relativt välbeställda bor i områden som inte berörs av problemen, och att de har inga vänner eller bekanta i den drabbade arbetarklassen.

Med detta inte sagt att högutbildade skulle vara korkade eller onda, men att saknar insyn i de problem som "vanligt folk" drabbas av.

Det stämmer säkert till viss del och det vore, i så fall, varken oväntat eller något nytt.
Citera
2016-06-26, 02:00
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Att tro att något gynnar en behöver absolut inte betyda att det sen också kommer göra det.
I övrigt har jag inget att invända emot ditt välformulerade inlägg.
Nej det har du helt klart rätt i, om dom som röstat för att lämna kommer att tjäna på detta återstår att se...det tar nog några år innan vi ser resultatet och andra faktorer än valet kan spela in till deras fördel eller försvåra ytterligare för dom.
I princip alla röstar för sin egen plånbok i alla val, har man gott om pengar och en tryggad framtid har man kanske råd att vara idealist men dom flesta fortsätter att rösta för sitt eget bästa.
Jag klandrar inte dig om du röstar för något som gynnar dig men ger mig nackdelar, jag röstar själv med mitt bästa i åtanke även om jag har råd att väga in humanistiska aspekter i mina val.
Medias hantering av hela EU-frågan, Brexit och politiken idag påminner mig om en av Afzelius gamla texter(Medan bomberna faller)
Citat:
Kom se på journalisterna, på samhällsgisslarna;
Många av dom plottrar bort sin möjlighet.
Ja, vad får jag för pultronerna som fläckar spalterna
med byskvaller och annan harmlöshet?
Vars enda ambitioner är en byline och en lön
och ett stambord där Det Vackra Folket finns
medan andra bryter ryggen i jakt på sanningar
som skrämmer skiten ur en livrädd redaktion.
Ja, till dom sista vill jag säga, innan tystnaden tar vid:
Vi behöver folk som fattar sin mission!

Kom se dom gamla vännerna som börjat tackla av
inför tidens tjat om "opolitiskhet"
Ja, det är möjligt det är inne nu med kramvänliga ord,
med mjukisar och "objektivitet"
Men hur skall en sleten gruvarbetare satsa på "livskvalitet"?
Hur skall en ensam mor "förverkliga sej själv"?
Nej, politik är inget mode, ingen "ball och trendig grej"
För dom flesta är det en livsnödvändighet.
Och dom fjantar som kan unna sej att "satsa på sej själv"
dem ger väl fan i resten av vår mänsklighet!
Affe var före sin tid och texten är mer träffande idag än när han skrev den.
Citera
2016-06-26, 02:46
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Om UK lämnar EU och det åter blir visum tvång och passkontroller, passar inte det UK som handen i handsken att få koll på sina invånare?

För helvete, UK utför en total och fullständig gränskontroll åt alla som gör en inresa och har gjort så ända sedan det blev medlem i EU. UK har många opt-out och två av dem är gränskontroller och gemensam rättspolitik varav den senare inkluderar invandring av blattar.

Citat:
Ursprungligen postat av Mickemanen
Vad tror du valet handlade om?

Jag vet inte hur många röstade p.g.a. islam men rösträtten bör fråntas av dem som röstade lämna p.g.a. islam.
Citera
2016-06-26, 03:36
Medlem
Grävulens avatar
Citat:

EU mutar högskolor och universitet för att de ska sprida eurofil propaganda. Oxford University får 30 miljoner kronor om året.

http://mycouncil.oxford.gov.uk/documents/s21922/European%20Funding.pdf

De sponsrar även utbytesstudenter och eurofila program. Det Hitlerjugendliknande Erasmus kostar 20 miljarder kronor om året och försätter många högutbildade i tacksamhetskuld till EU.

https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/node_en
Senast redigerad av Grävulen 2016-06-26 kl. 03:43.
Citera
2016-06-26, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grävulen
EU mutar högskolor och universitet för att de ska sprida eurofil propaganda. Oxford University får 30 miljoner kronor om året.

http://sys.4chan.org/derefer?url=http%3A%2F%2Fmycouncil.oxford.gov.uk%2 Fdocuments%2Fs21922%2FEuropean%2520Funding.pdf

De sponsrar även utbytesstudenter och eurofila program. Det Hitlerjugendliknande Erasmus kostar 20 miljarder kronor om året och försätter många högutbildade i tacksamhetskuld till EU.

https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/node_en

Skulle det vara någon typ av motsägelse mot det jag skrev?
Är det just för att de ska sprida EU-propaganda som de sponsras, vilka belägg har du för det, mer än din fantasi?
Är det negativt att ge folk chansen till utbildning?
Gynnas Oxford University på något annat sätt än att de förväntas sprida propaganda?
Får EU något tillbaka, förutom propaganda?
Citera
2016-06-26, 04:33
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Skulle det vara någon typ av motsägelse mot det jag skrev?
Är det just för att de ska sprida EU-propaganda som de sponsras, vilka belägg har du för det, mer än din fantasi?
Är det negativt att ge folk chansen till utbildning?
Gynnas Oxford University på något annat sätt än att de förväntas sprida propaganda?
Får EU något tillbaka, förutom propaganda?

Om du tar upp ett ämne så antar folk att du vill diskutera det. Du fick bra svar som att högutbildade inte behöver leva i skiten som EU orsakar då de tillhör en priviligerad grupp som EU tar hand om. Finansiering och bidragsberoende är viktiga orsaker till att skolorna lär sina elever att visa tacksamhet till EU.

Citat:
Key Action 3: Support for Policy Reform

Opportunities under this Key Action contribute to supporting the overall EU policy agenda, the Education and Training 2020 cooperation framework, and the Youth Strategy.

Organisations will contribute to improving the quality of education, training, and youth systems in Europe, as well as promoting transnational learning and cooperation between authorities. They will also contribute to developing the basis for evidence based policy-making, as well as supporting networks and tools for policy implementation.

Organisations will also contribute to improving the involvement of young people in democratic life and their engagement with politicians.

https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/organisations_en#tab-1-3

Citat:
Youth and the world
What is the EU's role?

The EU aims to support young people to engage with regions outside Europe and to become more involved in global policy processes regarding issues such as climate change, the UN Millennium Development Goals, human rights, etc. In particular, this means:

raising awareness of global issues among young people;
providing opportunities for young people to exchange views with policy makers on global issues;
fostering mutual understanding among young people from all over the world through dialogue;
encouraging young people to volunteer for environmental projects ("green volunteering") and to act green in their everyday life (recycling, saving energy, using hybrid vehicles, etc.);
promoting entrepreneurship, employment, education, and volunteering opportunities outside Europe;
promoting cooperation with and exchanges between youth workers on different continents;
encouraging young people to volunteer in developing countries or to work on development issues in their own country.

http://ec.europa.eu/youth/policy/youth_strategy/world_en.htm

Citat:
European funding is crucial to future of UK universities
It's not enough to stay in Europe, says Joanna Newman ahead of a £70bn EU funding vote – we need to work with them too.

http://www.theguardian.com/higher-education-network/blog/2013/nov/07/european-funding-higher-education-uk

Inte konstigt att de som spenderat tid i en EU-finansierad utbildning är positiv till EU. Det är ju poängen med den EU-finansierade skolan.
Senast redigerad av Grävulen 2016-06-26 kl. 04:42.
Citera
2016-06-26, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Trams! Grönland hade utträtt redan före Svergie gick med och det diskuterades även hur utträden skulle formuleras.

Det betyder inte att legala vägar existerade. Det betyder bara att Grönland sket i EU för en massa år sedan. Med tanke på Grönlands insignifikans var det såklart ingen som brydde sig. Inlägget är dock knappast trams utan till 100% korrekt och fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in