2016-06-25, 21:54
Medlem
Troians avatar
Inte så säker på att det faktiskt blir en Brexit. Det finns väldigt starka intressen bland makthavare både i EU och i UK för att de ska stanna.

Har fattat det som att omröstningen är endast rådgivande, så tekniskt sett kan den brittiska regeringen säga att "Ni röstade fel. Sorry, vi stannar." Men det vore naturligtvis politiskt självmord att göra det idag, men är det så att opinionen ser helt annorlunda ut om två år (då utträdet vad jag begriper tidigast kan bli ett faktum), säg att 80 procent vill stanna och 20 procent vill lämna, så kan jag tänka mig att man faktiskt stannar. Argumentet skulle kunna vara något i stil med att när omröstningen skedde inte gick att överblicka konsekvenserna, i kombination med att opinionen har svängt. Att i det läget strunta i 2016-folkomröstningens resultat bör vara ganska riskfritt.

En annan möjlighet är att det blir Brexit på pappret, men någon habrovink som gör att de i praktiken stannar kvar.
Citera
2016-06-25, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harold.Faltermeyer
Om Boris börjar med att utreda hur U.K. ska förhålla sig i förhandlingarna, säg att det tar ett år. Då kan han kanske stöta på någon slags geopolitisk händelse under den tiden som gör att U.K. måste lägga det framtiden. Så pass långt fram att folk glömmer bort. -Så egentligen ville han, men utredningen drog ut på tiden och nu har saker och ting förändrats... -Vi får hålla en ny omröstning när allt har lugnat ner sig. Ock så vidare.

Nåja, den som lever får se vad som händer.
Absolut och kanske marsianerna invaderar och hela frågan hamnar i nytt sken, eller?
VAKNA för fan upp ur fantasierna!
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag har funderat mycket på hur EU ska göra nu. T ex om de kommer "bestraffa" UK för att hindra ytterligare sönderfall av unionen. Men från Merkel idag låter det ganska sansat ...
Så väl långsiktigt intresse som ekonomiska resurser saknas för att kunna "bestraffa" UK - unionens näst största ekonomi, som i EU står för ca 18 % av unionens BNP (trots att befolkningen enbart utgör ca 12 % av unionens totala befolkning).

Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Inte så säker på att det faktiskt blir en Brexit. Det finns väldigt starka intressen bland makthavare både i EU och i UK för att de ska stanna.
Man ska absolut inte ropa hej förrän man är över bäcken så att säga, men att gå tvärt emot en demokratisk folkomröstning i en sådan fråga skulle kunna få riktigt otrevliga följder.
Senast redigerad av U-Fig 2016-06-25 kl. 22:06.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Merkel är en av Tysklands mest hatade människor idag, hade hon uttalat sig på annat sätt hade hatet mot henne ökat än mer och förmodligen även försvårat nya avtal med GB.
Den bindgalne Juncker låter lite beskare i tonen...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23064619.ab

Han har förmodligen missuppfattat sitt jobb, han hade gjort sig bättre som Führer.

Du glömmer att Hitler var vald, det är inte Juncker. Härligt att se att Merkel i alla fall slår dessa potentater på fingrarna. De är en del av orsaken till att britannia lämnar. De står för det odemokratiska EU och jag hoppas Merkel och fler inser att alla dessa "ledare" som inte är valda ska bort för att kunna rädda EU.
Citera
2016-06-25, 22:02
Medlem
Oformads avatar
Citat:

Har fattat det som att omröstningen är endast rådgivande, så tekniskt sett kan den brittiska regeringen säga att "Ni röstade fel. Sorry, vi stannar." Men det vore naturligtvis politiskt självmord att göra det idag, men är det så att opinionen ser helt annorlunda ut om två år (då utträdet vad jag begriper tidigast kan bli ett faktum), säg att 80 procent vill stanna och 20 procent vill lämna, så kan jag tänka mig att man faktiskt stannar. Argumentet skulle kunna vara något i stil med att när omröstningen skedde inte gick att överblicka konsekvenserna, i kombination med att opinionen har svängt. Att i det läget strunta i 2016-folkomröstningens resultat bör vara ganska riskfritt.

En annan möjlighet är att det blir Brexit på pappret, men någon habrovink som gör att de i praktiken stannar kvar.

Som jag ser det kan EU i princip skapa legitimitet för en andra omröstning genom att ändra förutsättningarna.
Lägger man fram en saftig morot till Britterna, så tycker jag inte det är helt orimligt att man låter det bli en omröstning till.

Att bestämma sig för att stanna, utan en andra omröstning borde vara politiskt omöjligt.
Citera
2016-06-25, 22:10
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Merkel är en av Tysklands mest hatade människor idag, hade hon uttalat sig på annat sätt hade hatet mot henne ökat än mer och förmodligen även försvårat nya avtal med GB.
Den bindgalne Juncker låter lite beskare i tonen...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23064619.ab

Han har förmodligen missuppfattat sitt jobb, han hade gjort sig bättre som Führer.

Hoppas UK drar ut på att lämna in utträdelseansökan MINST till oktober så grisen Juncker får svettas länge än; det är bara att vägra implementera några nya EU-regler och ta det lugnt fram tills man bestämt hur man ska förhålla sig. Helt uppenbart är att UK sitter med trumf och att Bryssel inte kan göra något som helst "bestraffande" utan att skjuta sig än värre i foten.

Britterna kommer snarare ha en rejäl smekmånad hela tiden avtalen förhandlas fram; man kan dra nytta av EUs fördelar och ignorera deras nackdelar och pajasen Juncker måste sitta där och hålla god min. Nu får han straffet för att han inte gav UK något substantiellt i förhandlingarna tidigare i år.
Citera
2016-06-25, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Hoppas UK drar ut på att lämna in utträdelseansökan MINST till oktober så grisen Juncker får svettas länge än; det är bara att vägra implementera några nya EU-regler och ta det lugnt fram tills man bestämt hur man ska förhålla sig. Helt uppenbart är att UK sitter med trumf och att Bryssel inte kan göra något som helst "bestraffande" utan att skjuta sig än värre i foten.

Britterna kommer snarare ha en rejäl smekmånad hela tiden avtalen förhandlas fram; man kan dra nytta av EUs fördelar och ignorera deras nackdelar och pajasen Juncker måste sitta där och hålla god min. Nu får han straffet för att han inte gav UK något substantiellt i förhandlingarna tidigare i år.

Helt rätt, de var arroganta. Varför denna Juncker tror han har rätt till massa makt övergår mitt förstånd, inga väljare har valt politruken. Det är nutidens politbyrå han representerar.
Citera
2016-06-25, 22:13
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:

Vilka starka krafter tänker du på då?
GB styrs av en regering som förespråkat att lämna...
Läs vad Lisbeth Aggestam skriver om det, jag skulle tro att hon är ganska rätt ute.
http://www.expressen.se/nyheter/fa-koll-pa-brexit--har-ar-sex-fragor-och-svar/
Citera
2016-06-25, 22:23
Medlem
Harold.Faltermeyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slovju
Absolut och kanske marsianerna invaderar och hela frågan hamnar i nytt sken, eller?
VAKNA för fan upp ur fantasierna!

Då jag varken är för eller emot brexit så sitter jag bara och bollar med olika idéer.

På tal om det..

http://www.telegraph.co.uk/news/2016/06/25/boris-johnson-and-eurosceptic-ministers-to-tell-david-cameron-th/

Citat:
Boris Johnson and eurosceptic Cabinet ministers will this week call on David Cameron to appoint a team to begin informal negotiations on Britain's exit from the European Union.

Eurosceptic MPs will tell the Prime Minister at Cabinet tomorrow that the Government needs to start setting a "road map" for a Brexit before the election of a new Conservative leader.

It comes amid concerns that valuable time will be lost if the Government waits for the leadership election to be over in October.

[...]

They want to delay invoking Article 50, which will begin the formal process of leaving the European Union, until they are ready to do so.

Det vill säga redan nu innan valet av ny partiledare så verkar det som om det ska utredas och förberedas lite i bakgrunden innan dom formellt begär utträde. Så utan marsianer som kommer och lägger käppar i hjulen så finner jag det vara fritt att spekulera i hur länge dessa förberedelser ska hålla på.
Citera
2016-06-25, 22:23
Medlem
Citat:

Det är så klart ingen omöjlighet men oddsen för att något liknande skulle ske torde vara väldigt höga.
Hedrande för Cameron tex är att han tvärtemot många andra europeiska politiker, faktiskt accepterar ett demokratiskt val och väljer att följa folkets röst.

Jag har svårt att se att man kan backa när processen väl har inletts. Det skulle underminera allt förtroende för kommande politiker och det rådande politiska systemet.

Att en ny omröstning skulle landa i 80 mot 20 däremot, känns som en rent löjeväckande tanke.
Citera
2016-06-25, 22:28
Medlem
Citat:
Vilka starka krafter tänker du på då?
GB styrs av en regering som förespråkat att lämna...
Läs vad Lisbeth Aggestam skriver om det, jag skulle tro att hon är ganska rätt ute.
http://www.expressen.se/nyheter/fa-koll-pa-brexit--har-ar-sex-fragor-och-svar/

Det lär hon vara. Bara vänstertotalitära svenska medier och vänsterextremister som greppar efter halmstrån. Om BOJO som väntat blir ny premiärminister så hade det varit det största politiska självmordet i historien om hans regering ändrat sig. Man får vara riktigt knas i huvudet om man tror på det scenariot.
Citera
2016-06-25, 22:30
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law

Cameron kommer att avgå i samband med Tories partidagar i oktober, ny ledare blir förmodligen Boris.
Cameron vill inte hålla i yxan och Boris har ingen brådska.
Om det mot förmodan skulle gå åt skogen för GB så har Cameron räddat sig med att han inte höll i yxan, att han tillät en folkomröstning är svårt att klandra honom för om man nu inte förespråkar diktatur före demokrati...vem skall halshugga honom för att folk själva fick bestämma?
Går det bra så var det han som ordnade omröstningen.

Boris väntar gärna och tar ett stadigt tag om yxan, blir uttåget lyckat blir han mannen som räddade imperiet...går det åt helvete så hade han som en av dom stora förespråkarna fått skit oavsett.
För min del får varenda grisjävel i Bryssel svettas rejält inte bara fram till förhandlingarna börjar, dom får gärna ligga sömnlösa eller med mardrömmar att det skall gå bra för GB och att fler väljer att gå ur EU och att deras möjligheter att berika sig med mutpengar från lobbyisterna försvinner.
EU är en globalistisk diktatur som bokstavligt går över lik för att storfinansen skall tjäna mer pengar...EU tar fler liv i Afrika än Ebola.
Senast redigerad av pungspark63 2016-06-25 kl. 22:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in