2016-06-26, 08:34
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peheis666
Och det kommer innebära vad? (på världens mest tätbefolkade ö)

Eftersom 1,9 barn per kvinna inte är 2,1 barn per kvinna, vilket är gränsen för hållbar reproduktion, så kommer den engelska befolkningen att, långsiktigt, minska, givet att ingen invandring sker.

Men eftersom UK, (eller kanske rättare sagt England/wales, när Skottland och Nordirland brutit sig ur), inte verkar ha någonting emot invandrare ifrån samväldet i motsatts till invandrare ifrån EU, alltså Jamaicaner snarare Polacker, så lär väl befolkningen fortsätta att öka på de brittiska öarna.

Norge, som icke EU medlem, tar dock glatt emot en massa polacker, vilket verkar bli den största gruppen invandrare i landet.

Till Sverige kommer också en massa polacker för att arbeta i byggsvängen. Dock har dessa arbetskraftsinvandrare inte längre någon rapportskyldighet till Migrationsverket. Så hur många de verkligen är får vi veta först långt senare. Antalet människor med polsk bakgrund har dock ökat kraftigt i landet redan nu, det vet vi genom SCB:s siffror.
Citera
2016-06-26, 08:40
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenskribent
Man blir inte 10% fattigare för att valutakursen går ner 10% en dag. En pund imorgon köper nästan exakt lika mycket, det kan såklart i längden leda till ökad inflation och därmed minska köpkraften, men inte 10% då kostnaderna för produktion av varor och tjänster inhemskt blir billigare. Det är bara för turister det finns en sådan direkt koppling, andra effekter är svagare och tar tid.

För min del så är det dock helt klart: Både UK och EU kommer att vara förlorade ekonomiskt sett. Ett ev. framtida frihandelsavtal med UK kan omöjligt vara bättre än medlemskapet. Min gissning är att EU, dessutom, kommer att göra det brittiska utträdet extra smärtsamt, för att avskräcka andra länder ifrån att lämna.

Länder som USA och Kina kommer dessutom att prioritera frihandelsavtal med EU betydligt högre än ett frihandelsavtal med UK.
Citera
2016-06-26, 08:48
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ett Skottland som lämnar UK, kraftiga handelstullar mot EU och annat smått och gott som Bryssel kan hota med skulle nog skrämma en och annan Brexit-anhängare.

Om stödet för Brexit minskar till 30 procent inom två år så är jag inte säker på att det blir av. Jag tror heller inte att en sådan utveckling är omöjlig.

Vad som kraftigt talar mot det är ju om en Brexit-anhängare tar över Tories.
Jag tycker du har en poäng där. Ett inte helt otroligt scenario vore om Storbritannien först gör en utträdesansökan och sedan förhandlar fram ett nytt avtal med EU. När avtalet väl är i hamn så låter man britterna rösta igen och då har det kanske gått upp i ljus för britterna vad det innebär att inte stanna kvar i EU och de röstar för att stanna.
Citera
2016-06-26, 08:59
Medlem
FelGuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
För min del så är det dock helt klart: Både UK och EU kommer att vara förlorade ekonomiskt sett. Ett ev. framtida frihandelsavtal med UK kan omöjligt vara bättre än medlemskapet. Min gissning är att EU, dessutom, kommer att göra det brittiska utträdet extra smärtsamt, för att avskräcka andra länder ifrån att lämna.

Länder som USA och Kina kommer dessutom att prioritera frihandelsavtal med EU betydligt högre än ett frihandelsavtal med UK.

Precis vad jag har skrivit hela tiden. Har redan börjat komma hårda ord från EUs top om att UK ska ut med huvudet före samt att de aldrig varit en uppskattad medlem .

http://www.theguardian.com/politics/2016/jun/25/eu-emergency-talks-brexit-berlin

Tror också vi kommer se en braindrain från UK, dvs de högutbildade kommer börja lämna för att söka sig till andra europeiska länder. Kanske Norden med vår goda engelska kan ta emot läkare och andra akademiska flyktingar från UK?

Ett historiskt typ exempel på varför man har en representativ demokrati och inte en Direkt demokrati.

http://www.bbc.com/news/uk-politics-eu-referendum-36630879

Hahahah... De är fan dummare än får.
Some voters in Sheffield have told the BBC they thought Britain would remain in the EU, even if they voted to leave.
Senast redigerad av FelGud 2016-06-26 kl. 09:12.
Citera
2016-06-26, 09:29
Medlem
Kaffenarkomanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FelGud
Precis vad jag har skrivit hela tiden. Har redan börjat komma hårda ord från EUs top om att UK ska ut med huvudet före samt att de aldrig varit en uppskattad medlem .

http://www.theguardian.com/politics/2016/jun/25/eu-emergency-talks-brexit-berlin

Tror också vi kommer se en braindrain från UK, dvs de högutbildade kommer börja lämna för att söka sig till andra europeiska länder. Kanske Norden med vår goda engelska kan ta emot läkare och andra akademiska flyktingar från UK?

Ett historiskt typ exempel på varför man har en representativ demokrati och inte en Direkt demokrati.

Some voters in Sheffield have told the BBC they thought Britain would remain in the EU, even if they voted to leave.

Nej det är inga hårda ord. Snare tvärtom där Merkel hoppas det går lugnt till. Dom vill få ut dom fort så nya avtal kan påbörjas. Ekonomi är allt och varken Eu eller Uk vill börja blöda för att någon är dålig förlorare.

Braindrain till Sverige kan du glömma. Det är därifrån folk flyr.
Citera
2016-06-26, 10:02
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Smärtsamt som att inte få ett par procent tillbaka av alla de miljarder pund de betalat in varje år. Ajaj då..
Citat:
Menar du att det ena skulle utesluta det andra på något sätt?
Medlemskap i EU, eller inte kommer knappast att påverka USAs, eller någon annans nations vilja att tjäna pengar på alla de miljoner konsumenterna som befolkar landet.

Mig veterligen så finns det inget land i världen som nekas internationell handel, i brist på EU-medlemskap, så det är ju en ganska tramsig föreställning, att så plötsligt skulle bli fallet.

Citat:
Då kontrar jag med ett motargument mot representativ demokrati. Det argumentet heter Åsa Romson!
Citat:

Det är ju inte helt ovanligt att politikerna väljer att ignorera den "representativa" delen i "representativ demokrati", när de inte delar folkets uppfattning. Tekniskt sett så är de ju fortfarande med, eftersom EU ter sig lika självklart som soluppgången i folks sinnen. Lite som att man inte kunde avregistrera sig från facebook tidigare, för att det finns en generell uppfattning om att "alla ska med", oavsett vad det handlar om.
Senast redigerad av marcus90_kung 2016-06-26 kl. 10:26.
Citera
2016-06-26, 10:15
Medlem
Harold.Faltermeyers avatar
Skottland tuffar på mot ny omröstning och EU-medlemskap

https://www.thecourier.co.uk/fp/news/politics/scottish-politics/213513/britain-votes-brexit-expert-panel-help-scottish-government-open-immediate-discussions-eu/
Citat:
Scotland’s First Minister Nicola Sturgeon says her government will seek to enter into “immediate discussions” with Brussels to “protect Scotland’s place in the EU” in the wake of the Brexit vote.

Ms Sturgeon said she will establish an advisory panel with experts to advise her on legal, financial and diplomatic matters as she seeks to continue Scotland’s membership.
Citera
2016-06-26, 10:16
Medlem
Dr.Necessitass avatar
Det kommer givetvis aldrig att (fullt ut) genomföras någon (Br)exit. Valresultatet är bara en nulägeskontroll.

EU är i sig en jävla flopp. Men det är mycket bättre än att leva i ett "oenat" Europa med en massa kukmätarregioner som tror att de skulle klara sig på egen hand.

Lite ap-stadie, typ.
Citera
2016-06-26, 10:57
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:

Du svarade inte på mina frågor i detta inlägget.
(FB) Brexit ett faktum, vilka är konsekvenserna?
Vi kan ta dom igen om du missat dom.
Jag tror inte att du jobbar i propagandaapparaten, med tanke på din inläggshistorik om dina drogvanor skulle jag bli förvånad om du jobbade alls eller slutfört någon utbildning.
Jag skrev lite om några anledningar varför vi bör gå ur EU, du som är för EU och kallar alla som vill lämna för outbildade och korkade...kan du inte delge oss vad du tycker är fördelarna med EU?
Vad Jobbar du med, vad har du för utbildning och lön?
Hoppas du på ett frihandelsavtal med caféerna i Amsterdam?
Om arbetarklassen i GB anser sig missgynnade av medlemskapet i EU så borde dom väl vara dummare om dom röstade för att stanna?
Citera
2016-06-26, 11:02
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Skulle det vara någon typ av motsägelse mot det jag skrev?
Är det just för att de ska sprida EU-propaganda som de sponsras, vilka belägg har du för det, mer än din fantasi?
Är det negativt att ge folk chansen till utbildning?
Gynnas Oxford University på något annat sätt än att de förväntas sprida propaganda?
Får EU något tillbaka, förutom propaganda?
En utbildning borde väl vara politiskt neutral och inte syssla med mer eller mindre hjärntvätt?
Utbildning och kunskap kan man aldrig få för mycket av men skolan skall lära ut kunskap...inte skapa politiska åsikter.
Citera
2016-06-26, 11:08
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harold.Faltermeyer
Skottland tuffar på mot ny omröstning och EU-medlemskap

https://www.thecourier.co.uk/fp/news/politics/scottish-politics/213513/britain-votes-brexit-expert-panel-help-scottish-government-open-immediate-discussions-eu/
Jaha stören ska prata med Bryssels nu. Får väl se hur lång tid det tar innan hon också vill lämna.
Citera
2016-06-26, 11:21
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Smärtsamt som att inte få ett par procent tillbaka av alla de miljarder pund de betalat in varje år. Ajaj då..

Menar du att det ena skulle utesluta det andra på något sätt?
Medlemskap i EU, eller inte kommer knappast att påverka USAs, eller någon annans nations vilja att tjäna pengar på alla de miljoner konsumenterna som befolkar landet.

Mig veterligen så finns det inget land i världen som nekas internationell handel, i brist på EU-medlemskap, så det är ju en ganska tramsig föreställning, att så plötsligt skulle bli fallet.

Du fattar tydligen inte vilken ekonomisk vinst frihandel är.

Sedan kommer t.ex. USA och Kina, naturligtvis, prioritera handelsavtal med de största handelsområdet, dvs EU före "stor"Britannien. Speciellt som sådana EU förhandlingar med USA redan pågår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in