2016-06-14, 22:59
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Varför kallas Epiche Riche (eller hur det nu stavas) 4 kryddor när den inte innehåller 4 kryddor utan kryddpeppar, kryddnejlika, muskotnöt, svartpeppar, kanel, ingefära. Dvs 6 kryddor. Är 2 av dessa inte kryddor kanske.

Borde vara vitpeppar, muskotnöt, kryddpeppar och nejlika men inte enligt denna http://www.zmaka.se/kryddor/2303-fyra-kryddor-epiche-riche.html

Mycket mystiskt.

Épice riche är Wretmans variant av fyra kryddor. Grundsmaken är den samma, sedan har Wretman antagligen langat på ett par kryddor till för att förhöja smaken. Kryddtillverkarna har behållit namnet fyra kryddor för att folk ska veta användningsområdet. Bara min enkla teori.

T.e.x. italiensk salladskrydda kan variera en del mellan ingredienserna men grundsmaken är den samma.

Samma gäller 5 och 7 kryddor. Innehåller ofta mer än 5 eller 7 kryddor!
Citera
2016-06-18, 17:08
Medlem
Kycklingfärs
Ligger i deff och har nu tröttnat på kycklingfilé. Kom på att jag hade en köttkvarn, så nu sitter jag med en hög kycklingfärs. Några funderingar:
  • Några recepttips på kycklingfärsbiffar/köttbullar att använda tillsammans med en krämig eller tomatbaserad sås serverad med pasta?
  • Kan jag imitera korvsmak med lite Liquid Smoke? Om ja, vad för förhållande färs/Liquid smoke ska jag köra på?
  • Övriga tips rörande kycklingfärs välkommet
Citera
2016-06-18, 20:28
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nemenhurrudu
Kycklingfärs
Ligger i deff och har nu tröttnat på kycklingfilé. Kom på att jag hade en köttkvarn, så nu sitter jag med en hög kycklingfärs. Några funderingar:
  • Några recepttips på kycklingfärsbiffar/köttbullar att använda tillsammans med en krämig eller tomatbaserad sås serverad med pasta?
  • Kan jag imitera korvsmak med lite Liquid Smoke? Om ja, vad för förhållande färs/Liquid smoke ska jag köra på?
Jomenhurudurru

Här är ett 5 stjärnigt recept på kycklingköttbullar.
http://www.food.com/recipe/chicken-meatballs-for-spaghetti-and-meatballs-52420

Så mycket korvsmak vet jag inte om det blir med LS men det kommer smaka rökt.
Hur mycket du skall ha i prövar du dig fram till.
Gör en bulle och stek upp och smaka av.
Säkrast så.
Citera
2016-06-18, 21:18
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nemenhurrudu
Kycklingfärs
Kallas väl inte köttbullar, men frikadeller https://www.ica.se/recept/kycklingfrikadeller-i-tomatsas-715564/

Hade en idé i skallen på en thailändsk nudelsoppa med frikadeller i åxå, men sen slog det mig att den kanske var baserad på fläskfärs. Tror jag i alla fall, lite svårt att veta för dom har kört färsen till en smet och sen lite till

Men kommer jag ihåg rätt så hette den nåt med gai vilket är kyckling.
Japp hittade den, ลูกชิ้นไก่ eller kycklingköttbullar https://www.youtube.com/watch?v=87cSDemQTF0

Dom går att serverat vid sidan om eller i, jag käkar dom hellre på en pinne vid sidan om nudelsoppan.
Citera
2016-06-19, 12:35
Medlem
Isnatts avatar
Tjena.

Jag gillar att äta gröt. Men mjölk och massa strösocker på. Men jag ska försöka dra ner på rent socker och att ersätta med bär eller liknande, nej.
Finns det nåt bra alternativ? 'Strösocker' med stevia? Smakar det bra och är samma konsistens? Andra förslag?
Citera
2016-06-20, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Tjena.

Jag gillar att äta gröt. Men mjölk och massa strösocker på. Men jag ska försöka dra ner på rent socker och att ersätta med bär eller liknande, nej.
Finns det nåt bra alternativ? 'Strösocker' med stevia? Smakar det bra och är samma konsistens? Andra förslag?

Stevia har jag inte smakat. Hermesetas Lättströ använder jag sedan länge på gröten och det smakar bra. Det ger inte någon eftersmak som deras kaffe/te-tabletter kan ge ibland, det är väl lite annat innehåll.

För omväxling finns också lågkalorisylt/-äppelmos, t.ex Önos.
Vanlig jordubbssylt: 190 kcal/100 g
Lågkalorisylt: 40 kcal/100 g
ICA har några lågkalori EMV-syltar, men de är 60-70 kcal/100 g tror jag.
Senast redigerad av iumaspi 2016-06-20 kl. 12:41.
Citera
2016-06-20, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Tjena.

Jag tycker stevia är hemsk men jag har förstått att det kan vara en genetisk fråga. För mig smakar det lite som att gnaga på stensöterötter. Du måste nog nästan testa själv för att veta vad du tycker
Citera
2016-06-23, 09:37
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Är det safe att äta bladen på rädisorna. Alltså bladen på sådana knippen man köper i butik? Tänkte om dem är giftiga eller på annat sätt dåliga.
Senast redigerad av asdfghjklzxcvbnm 2016-06-23 kl. 09:40.
Citera
2016-06-24, 09:36
Medlem
EvilGs avatar
Serveringsförslag till senapssill?
Citera
2016-06-24, 11:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EvilG
Serveringsförslag till senapssill?

Mer sill.
Och potatis.
Citera
2016-06-24, 14:44
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Mer sill.
Och potatis.
Och snaps

Ost eller paj kan vara gott till om man nu vill lyxa, gravlax åxå och ägghalvor med rom. Om jag nu skall vara mer seriös.

Men cdec, snapsen får man inte glömma.
Citera
2016-06-25, 14:06
Medlem
uNderdog_101s avatar
Vilket konserveringsmedel till hemgjord kebabsås?

Ska göra egen sås, i större mängd, med gräddfil som bas, så tänkte att det kanske vore bra att ha i lite konserveringsmedel så skiten inte härsknar innan jag hunnit använda allt.

Är det Atamon som gäller? Och i så fall hur mycket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in