Citat:
Ursprungligen postat av
ante1982
Om du läst igenom tråden så märker du snabbt att det inte finns någon silverkula som fixar problemet.
Bäst vore om du träffade en urolog som kan massera prostatan och få fram lite sekret och odla det för att få fram vilken mikroorganism det rör sig om..! Annars är det dom breda antibakteriella medicinerna kinolonerna som penetrerar prostatan bäst! Ciprofloxacin,levofloxacin och moxifloxacin och om du gått med Prostatit i flera år så måste du äta antibiotika i flera månader och försöka massera prostatan samtidig för att försöka öka koncentrationen i prostatan! Så du kan glömma att en 10 dagars kur skulle göra dig helt frisk kanske att den dämpar symtomen ett tag med det kommer tillbaka som ett brev på posten därför det kallas kronisk Prostatit..
Fast har du klarat dig flera år utan medicin så har du en mild variant av sjukdomen och det kanske då inte alls är bakteriellt utan cpps(chronic pelvic pain syndrom) som besvärrar dig..
Läst på lite och kolla vilka symtom som passar in på dig..
Tack för ditt svar, jag har läst igenom minst 100st sidor i tråden nu och tänkte komma med ett seriöst inlägg.
Till att börja med så finns det, för min del, en tydlig korrelation mellan oskyddat sex och cpps/prostait. Även alkohol, centralstimulerande medicin och rökning förvärrar symptomen radikalt för mig och detta är tydligt. Detsamma om jag blir förkyld eller sover/äter dåligt. Det är tydligt att ett svagt immunförsvar framkallar akuta symptom.
Antiinflammatoriska läkemedel som t.e.x. bamyl hjälper dock lite, men främst zink + träning.. Vad jag även märkt är att muskelavslappnade preparat som t.e.x. klonazepam hjälper avsevärt. Dock tycker jag att de negativa biverkningarna av bensodiazepiner överväger dem positiva, så för
mig skulle det aldrig funka. Möjligen för andra som vet om den höga tillvänjningsrisken.
Jag har periodvis haft dessa symptom sedan 2009. Den försämrade potensen visade sig först 2014 dock - men är i korrelation med de övriga symtompen.
*Tydligt försämrad OCH förändrad sexuell lust.
*Dålig errektion, samt utebliven morgonerrektion.
*Oregelbundna stickningar i blåsa, penis och
mellangården.
*Svag urinstråle.
*Brännande känsla i urinröret vid urinering/utlösning.
*Täta toalettbesök (8-10st/dagen)
*Minskad känsel vid vaginalt sex.
*Fördröjd utlösning.
*Energilös
Hade sex med en tjej i mars, som i efterhand hörde av sig och berättade att hon blivit positiv på klamydia och hon skrev att jag också borde testa mig. Det gjorde jag - men jag var negativ. Det är dock uppenbart att symptomen förvärrats tydligt sedan dess - så undrar och de senaste månaderna har varit värst i mitt liv. Kan jag ens lita på provet jag skickade in till klamydia.se?
En tanke som väckts, är att det kan vara en eller flera typer av mikroorganismer som jag tidigare inte hade någon kunskap om - t.e.x. ureplasma eller mycoplasma.
Mitt förtroende för svensk sjukvård blev inte direkt bättre av att läsa denna tråd och se hur lite uriologer vet om denna typ av problem. Högst troligast är att jag får betala 100 KR för att få lite prostatamassage av en kvinna (som inte förstår ett skit om detta) för att i bästa fall bli hemskickad med "det brukar gå över". P
recis i linje med mina förväntningar faktiskt.
En screening för mycoplasma bör jag iaf ta ansvar för att göra och och då kommer jag i första hand att vända mig till ett privatiserat apotek för professionell service på mina villkor. Andra utvägen blir att kolla efter certifierade reagenser på internet och i sista fall besöka en uriolog (som jag har förstått knappt vill hjälpa till att screena efter t.e.x. myoplasma?).
Det känns nästan som att landstingen borde vara med i uppdrag granskning och försvara varför inte allmänheten inte testas för annat än gonnoré/klamyda/HIV och varför t.e.x. ureplasma inte omfattas av smittskyddslagen.
Jag tänker dock inte sitta och dra några slutsatser och stressa upp mig, utan det verkar som att många faktorer spelar in och från och med nu kommer jag ta tag i mitt liv och börja leva mer hälsosamt, det vet jag fungerar.
Lycka till alla! Hoppas det försvinner för er som det gjort för mig flera gånger. Tänk på immunförsvaret!