Citat:
Jag är botad från komplicerad bakteriell prostatit sedan några år tillbaka, behandlades med antibiotika i flera år.
Dock ej av eneterokocker, förmodligen e coli, men likväl. Du ska ha moxifloxacin och kanske inte killen ovanför.
När prostatiten hunnit kompliceras räcker inte enkom antibiotikabehandling utan samtida prostatamassage är nödvändig.
Dock ej av eneterokocker, förmodligen e coli, men likväl. Du ska ha moxifloxacin och kanske inte killen ovanför.
När prostatiten hunnit kompliceras räcker inte enkom antibiotikabehandling utan samtida prostatamassage är nödvändig.
Tack för ett positivt svar Skojarn, nu är det såhär som säkert många vet så är ju läkarna i Sverige inte helt bra och vet allt 100 om just den här åkomman/sjukdomen.
Men efter många prover och besök, så fick jag till slut reda på att dom hitta en bakterie vid namn Enterokocker Faecalis i min prostat sekret, och att läkaren även sa jag led av prostatit. Däremot så sa han att prostabit inte var botbart, och att jag skulle få leva med det resten av mitt liv. Vilket jag såklart vägrar. Eftersom sjukdomen har en sån stor påverkan i våra liv som den har. Jag fick dock prövat lite olika antibiotika först innan de kom fram till vad det egentligen var, för först trodde de det var en könsjukdom jag hade. (Hittade inga könsjukdomar i tester men hade stort antal vita blodkroppar i proverna)
Så jag gick på Doxycyklin och Azitromycin och Metronidazol (Flagyl) då. Sen efter dom hitta Enterokockerna så fick jag Amoxicillin, dock bara i 10 dagar, visst jag märkte kanske en liten förbättring men jag blev aldrig bra och det kom tillbaka när jag slutat också.
Men rätta mig om jag har fel, om de har hittat Enterokocker Faecalis i prostata sekret och gett mig diagnos utav Prostatit, innebär det väl att jag har CBP? Dvs Kronisk Bakteriell Prostatit. Eftersom Enterokocker Faecalis är en bakterie. Och jag har haft det här i ca 1 år nu, så det är kroniskt.
Har googlat lite på CBP, och det går att behandla med ett antibiotikum som kan penetrera prostata väggen. En av de antibiotikor som gör det, är Fluoroquinoloner, och som Skojarn sa, är Moxifloxacin en Flouroquinolon, även Ciprofloxacin.
Nu tillhör Enterokocker Faecalis dom gram-positiva bakterierna, i underklassen Streptokocker.
( https://en.wikipedia.org/wiki/Gram-p...sification.png )
E. Coli är ju gram-negativa bakterier. Nu står det ju på Wiki om Moxifloxacin och citerar "Its antibacterial spectrum includes enteric Gram-(−) rods (Escherichia coli, Proteus species, Klebsiella species)" och " It differs from earlier antibacterials of the fluoroquinolone class such as levofloxacin and ciprofloxacin in having greater activity against Gram-positive bacteria and anaerobes."
och
"Moxifloxacin is a broad-spectrum antibiotic that is active against both Gram-positive and Gram-negative bacteria. It functions by inhibiting DNA gyrase, a type II topoisomerase, and topoisomerase IV,[31] enzymes necessary to separate bacterial DNA, thereby inhibiting cell replication."
Så det ska ju funka på både sorter då.
Fick du också Moxifloxacin, Skojarn?
Vad för prostatamassage och hur gör man?
Senast redigerad av Akymo 2016-06-07 kl. 22:53.
Senast redigerad av Akymo 2016-06-07 kl. 22:53.