Citat:
Ursprungligen postat av
styrlund
Föreningen såg att det inte fanns någon "vit" täckning för månadskostnaderna.
Troligtvis ringde de banken och kollade vilka andra lån den individen har.
Beslutet att vägra honom medlemskap i föreningen är helt och hållet deras.
Ja det är riktigt att BRFs är autonoma föreningar som om ansökan om medlemskap inte bifalles, det finns ju ingen instans att överklaga ett sådant beslut.
Citat:
Ursprungligen postat av
dark horse
Gäller inte banksekretessen där? inte lämnar banken ut uppgifter om kunden till vem som helst och en Brf torde "vara vem som helst".
Banksekretessen är väl generell vad jag vet, Men Polisen kan ju begära ut kontoutdrag om de har anledning till det, fast då måste väl först en åklagare besluta om detta, och det måste vara ett rätt högt straffvärde på själva brottet för att de ska få den befogenheten.
I frågor om ekobrottslighet, tex bedrägerier typ Blocket osv, så hade det ju klagats på att bankerna är långsamma på att svara på Polisens begäran på att få ut kontoutdrag.
Misstänker man grov ekobrottslighet så kan ju banken dessutom stänga/låsa kontona, stänga kreditkorten, stänga BankID, inloggningsuppgifter mm.
Citat:
Ursprungligen postat av
dark horse
HLS hade dessutom sålt sin egen bostad, undrar om tillträdet på den också var samma månadsskifte. Att Audin avregistrerades känns som att det behövde sparas pengar, även det "lilla" som sparas på skatt och försäkring behövdes troligen.
29/6 var snävt till nästa månadsskifte. Först avslog de Brf advokatens begäran om att ändra datum för att sen tillmötesgå detta krav och flytta fram det mer än en månad.
Ja, antagligen så är det så, antar att HLS är just i stunden bostadslös. Om HLS inte vägrat att låta nya ägaren ta över nu. Fast det är dumt att kämpa emot så på det viset, det kan bli en långbänk utav processer annars.
Har minne utav sälj/köp-ärenden som gått snett, och blivit till rena härdsmältan för de inblandade. HLS framstår ju som en strulnisse, som letar genvägar lite här och var ?
Men än så länge är det väl bara HLS som är polisanmäld ? Finns det en polisanmälan emot MS också ?
CB kan ju avfärda eventuella anklagelser emot MS med att MS inte haft ekonomisk fördel själv utav intyget och att tredje man inte lidit skada, men här skulle ju banken kunna lämna in ärendet till typ ekoroteln ?
MS intyg är ju ett instrument för att begå bankbedrägerier, eller hur ?
Jag menar att det är i grunden ett försök till bedrägeri/bedrägeri-ärende även om lånet skulle betalats veckan efteråt, eller att lånet inte verkställdes ?
Vad gäller lånelöften så är de väl inte bindande skulle jag tro ? Dvs det håller inte i ett rättsfall ?
Erinrar mig att enligt Gustav Vasas lag skulle falskmynteri straffas med att man smälte ner de falska mynten och hällde dem ner i gapet på falskmyntaren, hehe, det var hårda papper på den tiden ja...