2016-06-02, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
]
http://www.abload.de/img/massahelmetcammugello7bdd.png
Kolla denna bild o leta själv på onboardklipp så ser du hur den där gröna indikatorlinjen på ratten rör sig upp o ner. Vet du vad det är?
Jo, det är en växelindikator som berättar för föraren när han ska växla. Varför hade Ferrari detta på sina bilar redan för några år sedan om nu föraren är bättre än bilen att avgöra när man ska växla?
Borde inte stallen låta förarna själva bestämma växlingar om de nu är så duktiga?

Men god morgon... varför har man varvräknare?!

Att kunna bestämma själv vilket vridmoment man vill ha när under ett långt lopp är en extremt stor fördel! Det har du INTE samma frihet till om du har en helt automatisk växellåda! Ja, med vissa undantag, just de där du själv kan välja vilken växel du vill ha för tillfället!
Citera
2016-06-02, 16:55
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Men god morgon... varför har man varvräknare?!

Att kunna bestämma själv vilket vridmoment man vill ha när under ett långt lopp är en extremt stor fördel! Det har du INTE samma frihet till om du har en helt automatisk växellåda! Ja, med vissa undantag, just de där du själv kan välja vilken växel du vill ha för tillfället!
Jaha. Så de behöver ändå inte hjälpmedel.
Begriper du ens vad motorsport handlar om? Begriper du vad motorsportens reglementen säger?

Du vet att du antagligen har antispinn eller antisladd samt ABS på din bil. Varför då? Det har de inte på en F1-bil.
Citera
2016-06-02, 20:51
Medlem
pollenpers avatar
Om man kör en medelsvenssonbil, vad kan du göra för skillnad med manuell?
Nu har jag en golf med 95hästar, vad blir skillnaden mellan 70 och 110 till den manuellas favör?
Citera
2016-06-02, 21:12
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Nu har jag en golf med 95hästar, vad blir skillnaden mellan 70 och 110 till den manuellas favör?

Om du funderar på bränsleförbrukningen så är ditt körsätt betydligt viktigare för din bränsleförbrukning än frågan om du kör automat eller manuell. För 40 år sedan var sannolikt automatväxlade bilar marginellt bränsletörstigare än manuella. En bidragande orsak var säkert också att automatväxling användes i bilar med större motorer vilket då bidrog till bränsletörsten.

Idag kan man köpa småbilar som är automatväxlade och det blir nog svårt att mäta upp några skillnader i bränsleförbrukning om man jämför med motsvarande manuella.
Citera
2016-06-02, 23:24
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Moltas gav ett bra svar.
Men jag vill sikta in mig på en annan sak med en modern låda som jag hade redan på en 01:a.
Dagens lådor är oftast adaptiva. Detta märkte jag när farsan kört min bil. Jävlar vad den växlade konstigt o drog mkt bensin.
Samma sak med vår nuvarande bil. Vi har två nycklar till den där vi programerat in personliga inställningar bla. Men den minns även andra saker.
Tog fel nyckel härom dagen. Tjejen kör dagligen motorväg på farthållare medan jag gillar motorn i bilen
Trodde först det var fel på lådan. Men kom på att den ändrat till hennes adaption. Även när jag körde mer forcerat så drog den mindre enl färddatorn som jag nollställde
Citera
2016-06-03, 14:54
Medlem
Citat:
Jaha. Så de behöver ändå inte hjälpmedel.
Begriper du ens vad motorsport handlar om? Begriper du vad motorsportens reglementen säger?

Du vet att du antagligen har antispinn eller antisladd samt ABS på din bil. Varför då? Det har de inte på en F1-bil.

Men sluta nu... du skulle förklara varför automat var så mycket bättre än manuell!
Försök inte byta ämne nu!

Citat:

Det beror ju också på vilken typ av automatlåda du har!
Har du en riktigt snabb dubbelkopplingslåda som växlar snabbt så accelererar du oftast snabbare än med en manuell! Men acceleration är inte allt man vill åt i en bil så länge du inte kör dragrace!

Bl.a. Toyota har en automatisk växellåda med koppling. Har inte satt mig in i exakt hur den fungerar, men det är typ en manuell låda som växlas automatiskt. Och det är by far den sämsta lådan jag någonsin kört! Varje växling tar ett par sekunder nästan!

Är nästan säker på att herr "förebyggande version 2" skulle älska den lådan!
Citera
2016-06-03, 17:29
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Men sluta nu... du skulle förklara varför automat var så mycket bättre än manuell!
Försök inte byta ämne nu!

Det beror ju också på vilken typ av automatlåda du har!
Har du en riktigt snabb dubbelkopplingslåda som växlar snabbt så accelererar du oftast snabbare än med en manuell! Men acceleration är inte allt man vill åt i en bil så länge du inte kör dragrace!

Bl.a. Toyota har en automatisk växellåda med koppling. Har inte satt mig in i exakt hur den fungerar, men det är typ en manuell låda som växlas automatiskt. Och det är by far den sämsta lådan jag någonsin kört! Varje växling tar ett par sekunder nästan!

Är nästan säker på att herr "förebyggande version 2" skulle älska den lådan!
Bättre? Jag har aldrig påstått att automat är bättre. Jag bemöter ditt snack om motorsport.
Vilken låda som är bäst i en personbil är helt upp till föraren
Citera
2016-06-03, 17:46
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Moltas gav ett bra svar.
Men jag vill sikta in mig på en annan sak med en modern låda som jag hade redan på en 01:a.
Dagens lådor är oftast adaptiva. Detta märkte jag när farsan kört min bil. Jävlar vad den växlade konstigt o drog mkt bensin.

Alla är inte så förtjusta i adaptiva växellådor...

(FB) behövs verkligen kickdown klicket i gaspedalen på nya bilar?
Citera
2016-06-05, 15:18
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Bättre? Jag har aldrig påstått att automat är bättre. Jag bemöter ditt snack om motorsport.
Vilken låda som är bäst i en personbil är helt upp till föraren

Du är gammal och gubbe. gubbar över 60 gillar automat.
Citera
2016-06-05, 15:22
Medlem
Prodelins avatar
Citat:

Så är det men Provocerande Version 2 förstår inte detta därför han åker sin bil och inte kör, han använder uteslutande farthållaren när han har möjlighet och vägrar öka hastigheten när han kör om på motorväg om nån ligger bakom och vill om, dessutom älskar han automat, ingen bilmänniska i mina ögon, han använder bilen bara som transport från A till B och ser inget nöje med bil.

Manuell låda som du säger ger en full kontroll i alla situationer, en DCT låda är visserligen den bästa automat du kan ha och accelererar snabbbare än manuell men du har inte samma kontroll som en manuell.
Citera
2016-06-05, 18:16
Medlem
Någon här som kört en nyare bil med CVT (variator)? Har provkört några känns ju väldigt mjukt och smidigt men moppe surret är lite jobbigt. Är det något man vänjer sig vid eller blir det värre med tiden?
Citera
2016-06-05, 19:19
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Du är gammal och gubbe. gubbar över 60 gillar automat.
O vad har det med motorsport att göra? Insåg du hur dum du var? I så fall blev du ännu dummare nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in