2013-07-07, 18:04
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vän av ordning
Det är bara proffs som kör energisnålare och snabbast 0-100 på manuell. Svenne Banan ligger ofta felväxlad ur energisynpunkt. Han har heller inte en chans mot mig i filen bredvid när det slår om till grönt. Alltid skönt att veta att man är garanterad ett smidigt filbyte om man står först vid lyset. Men visst, det är macho med manuell. Tycker alla amerikanska filmregissörer med sina falliska växelspaksklipp. Det är också macho att hugga ner träd med yxa istället för med motorsåg. Men varför? Jag klämmer hellre på personen i passagerarsätet än håller ett stadigt grepp om fallosen mellan oss. Jag respekterar förstås att alla har olika läggning.

Fast sen beror det på den automatiska lådan också. De har sannerligen blivit mycket bättre senaste decenniet men vissa märken har fortfarande skitlådor. Volkswagen t ex. Det är som att köra en gammal buss. Automatväxlingen är så distinkt att man lika gärna hade kunnat växla själv. Att kontrastera mot t ex Toyotas steglösa lådor. En bra stegad låda märker man inte av så mycket heller, särskilt inte i uppväxling.
Detta inlägg innehåller så mycket felaktigheter att jag blir mörkrädd.
Oavsett hur jävla "proffs" man är så kan ingen köra snålare eller snabbare 0-100 med manuell än med t.ex. Volkswagen Groups dubbelkopplingslåda.

Att du kallar Volkswagens dubbelkopplingslådor för skit när de lådorna är bland de absolut bästa i världen är ju inget annat än komedi.

Denna tråd innehåller generellt så mycket okunskap och skitsnack att jag inte pallar följa tråden längre, tack och hej.
Citera
2013-07-07, 19:34
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jag förstår inte vad du tänker på för situationer. När det är start och stopp är det enfiligt, heldraget eller så har bilarna bredvid för kort lucka till framförvarande för att kunna byta fil.

Jag tänker på rusningstid i storstockholm. Essingeleden, nynäsvägen, ulvsundaleden mfl. vägar är inte direkt enfiliga. Med andra ord, släpper man upp minsta lilla lucka så kan du ge dig fan på att det är en bil som ska in framför dig. Det är dessa situationer jag tänker på, och där funkar inte ditt sätt att bygga upp en lucka för att slippa starta och stoppa hela tiden, för den luckan fylls igen på en gång.
Citera
2013-07-07, 22:04
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Jag tänker på rusningstid i storstockholm. Essingeleden, nynäsvägen, ulvsundaleden mfl. vägar är inte direkt enfiliga. Med andra ord, släpper man upp minsta lilla lucka så kan du ge dig fan på att det är en bil som ska in framför dig. Det är dessa situationer jag tänker på, och där funkar inte ditt sätt att bygga upp en lucka för att slippa starta och stoppa hela tiden, för den luckan fylls igen på en gång.

Jag kör ibland på de vägarna vid sverigebesök och jag känner inte igen mig i din beskrivning. Det låter mer som indien eller sri lanka.

På de europeiska motorvägar jag kör på blir det ibland köbildning men där förstår nästan alla att det kommer ta sin tid och att man inte kommer vinna något på några fräcka manövrar. Väldigt många har i likhet med mig motorer som stänger av sig när bilen står stilla, så jag är långt ifrån ensam om körstilen.
Citera
2013-07-07, 22:46
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Jag kör ibland på de vägarna vid sverigebesök och jag känner inte igen mig i din beskrivning. Det låter mer som indien eller sri lanka.

På de europeiska motorvägar jag kör på blir det ibland köbildning men där förstår nästan alla att det kommer ta sin tid och att man inte kommer vinna något på några fräcka manövrar. Väldigt många har i likhet med mig motorer som stänger av sig när bilen står stilla, så jag är långt ifrån ensam om körstilen.

1. Är du ett troll eller? Snälla läs mitt inlägg igen, jag talar om rusningstid. Alltså tidigt på morgonen och sen eftermiddag, den tiden man åker till och från jobb, 5 dagar i veckan. Det är oftast mycket trafik under den tiden, därav rusningstid.

http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/images/news_images/228/2344519_520_346.jpg

http://gfx2.aftonbladet-cdn.se/image/12294250/485/normal/a51dc5e8abe8d/sthlmko

http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/images/news_images/103/1911718_520_292.jpg

Ta dig en titt på bilderna och säg mig om det där ser ut som indien eller sri lanka, mig veterligt är det bilder från stockholm en helt vanlig dag.

2. Tyvärr fungerar det inte så här i svedala. Här tränger man sig in i första bästa lucka för att ta sig framåt, 3-4 meter är mycket vet du. Önskar det fungerade som du beskriver, men det gör det inte tyvärr.

Edit; Om det nu är otydligt, detta är alltså anledningen till att många (inte jag tyvärr) kör med automatlåda. Det är så oerhört mycket bekvämare än manuell när trafiken är som den är i stockholm.
Senast redigerad av Metallharry 2013-07-07 kl. 22:48.
Citera
2013-07-08, 00:33
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
1. Är du ett troll eller? Snälla läs mitt inlägg igen, jag talar om rusningstid. Alltså tidigt på morgonen och sen eftermiddag, den tiden man åker till och från jobb, 5 dagar i veckan. Det är oftast mycket trafik under den tiden, därav rusningstid.

http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/images/news_images/228/2344519_520_346.jpg

http://gfx2.aftonbladet-cdn.se/image/12294250/485/normal/a51dc5e8abe8d/sthlmko

http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/images/news_images/103/1911718_520_292.jpg

Ta dig en titt på bilderna och säg mig om det där ser ut som indien eller sri lanka, mig veterligt är det bilder från stockholm en helt vanlig dag.

2. Tyvärr fungerar det inte så här i svedala. Här tränger man sig in i första bästa lucka för att ta sig framåt, 3-4 meter är mycket vet du. Önskar det fungerade som du beskriver, men det gör det inte tyvärr.

Edit; Om det nu är otydligt, detta är alltså anledningen till att många (inte jag tyvärr) kör med automatlåda. Det är så oerhört mycket bekvämare än manuell när trafiken är som den är i stockholm.

Jag hittade en del statistik här:

http://www.stockholmsforsoket.se/upload/Rapporter/Trafik/Under/GPS-m%C3%A4tning%20av%20restider%20-%20Slutrapport.pdf

Medelhastigheten även i rusningstrafik ligger inte långt under högsta tillåtna. Som mest tar det dubbelt så lång tid som vid fritt flöde.

Om jag kör i rusningstrafik på min hemort har jag en-två kilometer där gångtrafikanterna bredvid håller samma hastighet som bilarna.
Senast redigerad av Gullegubben 2013-07-08 kl. 00:38.
Citera
2013-07-08, 09:22
Medlem
Gullegubbens avatar
Jag satte på Runkeeper i bilen på vägen till jobbet. 6 km på 20 minuter (18 km/h). Högsta hastighet 1:29 min/km (40 km/h på 70-väg). Lägsta hastighet 6:35 min/km (9 km/h). Jag lämnade luckor när det var trångt mellan bilarna längre fram och ingen bytte till min fil. Däremot bytte jag till den tjocka filen en gång genom att blinka och bli insläppt.
Citera
2013-07-08, 09:46
Medlem
symers avatar
Körkort är inget bevis på intelligens. Alla kan ta körkort. Alla klarar inte skolan. Men ändå starkt jobbat att ni slår er på bröstet för ert välförtjänta mvg i körkort. AUTOMAT ÄR FÖR LÄTT FÖR EN SOM KÖR SÅ BRA SOM MIG! JAG ÄR SÅ BRA PÅ ATT KÖRA BIL ATT JAG KAN INTE ENS TÄNKA MIG ATT NÅGON ÄR SÅ DÅLIG PÅ ATT VÄXLA DEN "AVANCERADE" VÄXELLÅDAN SOM JAG ÄR SÅ DUKTIG PÅ ATT ANVÄNDA. Ungefär så känns det som att Ts tänker
Citera
2013-07-08, 10:21
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av symer
Körkort är inget bevis på intelligens. Alla kan ta körkort. Alla klarar inte skolan. Men ändå starkt jobbat att ni slår er på bröstet för ert välförtjänta mvg i körkort. AUTOMAT ÄR FÖR LÄTT FÖR EN SOM KÖR SÅ BRA SOM MIG! JAG ÄR SÅ BRA PÅ ATT KÖRA BIL ATT JAG KAN INTE ENS TÄNKA MIG ATT NÅGON ÄR SÅ DÅLIG PÅ ATT VÄXLA DEN "AVANCERADE" VÄXELLÅDAN SOM JAG ÄR SÅ DUKTIG PÅ ATT ANVÄNDA. Ungefär så känns det som att Ts tänker

Vanlig växellåda är vanligast och billigare. Automat används av lytta samt av friska personer som vill ha högerhanden fri för att röka, äta, dricka, telefonera etc. och som är beredda att acceptera extrakostnaden för att kunna göra det.
Citera
2013-07-08, 10:58
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Jag hittade en del statistik här:

http://www.stockholmsforsoket.se/upload/Rapporter/Trafik/Under/GPS-m%C3%A4tning%20av%20restider%20-%20Slutrapport.pdf

Medelhastigheten även i rusningstrafik ligger inte långt under högsta tillåtna. Som mest tar det dubbelt så lång tid som vid fritt flöde.

Om jag kör i rusningstrafik på min hemort har jag en-två kilometer där gångtrafikanterna bredvid håller samma hastighet som bilarna.

Statistik är ofta missvisande. Eller vad säger du om länna-hässelby 1h 30min, köer ända från farsta till brommaplan, en sträcka på säkert över 2 mil. Tar inte mer än max 25-30 min när det inte är rusningstid. Eller varför inte spånga-södra länken, även den sträckan över 2 mil, och tar över en timme, i vanliga fall en kvart.

Nej, det är tur det är semestertider nu, då slipper man alla jäkla köer, det var tomt på essingeleden idag vid 07.30.
Citera
2013-07-08, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Detta inlägg innehåller så mycket felaktigheter att jag blir mörkrädd.
Oavsett hur jävla "proffs" man är så kan ingen köra snålare eller snabbare 0-100 med manuell än med t.ex. Volkswagen Groups dubbelkopplingslåda.

Att du kallar Volkswagens dubbelkopplingslådor för skit när de lådorna är bland de absolut bästa i världen är ju inget annat än komedi.

Denna tråd innehåller generellt så mycket okunskap och skitsnack att jag inte pallar följa tråden längre, tack och hej.

Brukar inte orka lägga mig i såna här diskussioner som hör hemma i sandlådan men kan inte låta bli nu. Att DSG-lådan växlar väldigt snabbt och är bränsleeffektiv har du helt rätt i, den växlar dessutom väldigt mjukt vid vardagskörning.

MEN..

Att lådorna skulle vara bland de absolut bästa i världen och att du dementerar att lådorna är skit är ju bara skrattretande. Hur mycket kunskap har egentligen DU själv kring dessa?
Mig veterligen så är det en jävla massor av krångel med dessa växellådor, och många taxibolag har därför slutat köpa VW för att de får åka in stup i kvarten och byta växellåda. Detta gäller ju framförallt den 7-växlade DSG-lådan som förövrigt är så jäkla fokuserad på bränsleekonomi att den tar bort allt vad heter körglädje. Den sexväxlade har sina brister med. Max 350nm i vrid är vad den pallar, vilket är tråkigt eftersom fler av motorerna klarar av att leverera betydligt mer än så. Men eftersom växellådan är kass så sänker man vridet på annars väldigt fina motorer. Den är dessutom kass på vintern, den har ett lagg innan den hittat dragläget mellan varven.

För att gå tillbaka till topic, så skulle jag formulera om huvudfrågan "Varför kör inte alla med automat?" Det är så sjukt bekvämt och jag skulle aldrig någonsin tänka tanken att gå tillbaka till manuellt.
Citera
2013-07-08, 11:07
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Statistik är ofta missvisande. Eller vad säger du om länna-hässelby 1h 30min, köer ända från farsta till brommaplan, en sträcka på säkert över 2 mil. Tar inte mer än max 25-30 min när det inte är rusningstid. Eller varför inte spånga-södra länken, även den sträckan över 2 mil, och tar över en timme, i vanliga fall en kvart.

Nej, det är tur det är semestertider nu, då slipper man alla jäkla köer, det var tomt på essingeleden idag vid 07.30.
Har aldrig förstått varför man hellre sitter ensam i en bil och köar i en och en halv timme när det går en buss/T-bana från i princip varje gathörn var 10:e minut. Visst är det på gränsen till ovärdigt att beblanda sig med pöbel och sossepatrask, men min tid är faktiskt värd något och det uppväger detta.
Citera
2013-07-08, 12:59
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Har aldrig förstått varför man hellre sitter ensam i en bil och köar i en och en halv timme när det går en buss/T-bana från i princip varje gathörn var 10:e minut. Visst är det på gränsen till ovärdigt att beblanda sig med pöbel och sossepatrask, men min tid är faktiskt värd något och det uppväger detta.

Jag håller med dig. De som kan och har möjlighet att åka kommunalt bör göra det. Jag har däremot inte möjlighet att göra det då jag dels börjar såpass tidigt att jag måste åka 02.30 hemifrån och byta buss och tåg 4 gånger för att komma fram i tid, och dels för att det tar mig ca 40 min med bil medan det tar mig nästan 1h 30 min kommunalt. Nu åker jag så tidigt hemifrån att jag hinner förbi innan köerna börjar, så det är ju mest på eftermiddagen man fastnar i dom. Dock är det mycket bilåka inom jobbet också som gör att man sitter en del i köer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in