2016-05-30, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bingo!
Det här mina vänner är vad man kort och gott kallar för en fårskalle.

Fårskallarna vet sällan något utan spekulerar. Fårskalle som denna tror väll säkert att F1 bilar har koppling. Fårskallen vet inte att F1-bilarna saknar dom flesta bekväma hjälpmedlen som finns i dagens alldagliga bilar som anti-spinn och låsningsfria bromsar tex. Varför det? Jo för att dom vill inte att bilarna ska bli självkörande, inte för att hjälpfunktionerna skulle göra dom långsammare utan tvärtom...

Samma sak gäller rallybilarna. Även dom flesta sportbilar som görs idag kommer standard med automat. Likaså supersportbilarna.

Men låt fårskallarna hålla sig till sina gamla Volvos och låt dom leva i sin illusion när dom hänger på bensinmackarna att dom är världens bästa bilförare för att dom kan växla manuellt för mycket annat kan dom inte göra. Vi som är mer begåvade har råd att köra automat.

Tror du talar för dig själv!

För det första så växlar F1 förare, Rally förare, dragracing förare manuellt även om dom inte använder koppling... ja jag vet att det finns automater även i dragracing, ja, dom växlar otroligt fort, men tål sällan högre vridmoment.
För det andra, nu handlar ju tråden om personbilar, och idag håller inte en vanlig automatlåda samma klass som den i en Ferrari t.ex.

Förstår inte vad du har så svårt att förstå...? Eller slänger du bara pengar på vad som helst och tror att du får det bästa hela tiden, du som tydligen har så mycket pengar.
Citera
2016-05-30, 10:29
Medlem
Citat:
Fårskallarna vet sällan något utan spekulerar. Fårskalle som denna tror väll säkert att F1 bilar har koppling.

Undrar vem fårskallen är, F1-bilar har två kopplingar till och med.

Självklart kör man automat.
Citera
2016-05-30, 12:03
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Tror du talar för dig själv!

För det första så växlar F1 förare, Rally förare, dragracing förare manuellt även om dom inte använder koppling... ja jag vet att det finns automater även i dragracing, ja, dom växlar otroligt fort, men tål sällan högre vridmoment.
För det andra, nu handlar ju tråden om personbilar, och idag håller inte en vanlig automatlåda samma klass som den i en Ferrari t.ex.

Förstår inte vad du har så svårt att förstå...? Eller slänger du bara pengar på vad som helst och tror att du får det bästa hela tiden, du som tydligen har så mycket pengar.
Det var faktiskt du som tog upp racingbilar. Hur ofta ser du en AC i en racingbil? Vilka finesser har bilstereon i en F1:a? Kör även du med slicks om det inte regnar?
Du kan inte jämföra en tävlingsbil med en personbil. Tävlingsbilen är utrustad för att föraren är den som ska vinna o inte bilen. Nu vet alla att så inte är fallet. Därför har de ett regelsystem att följa. Detta system är då utvecklat för att föraren själv ska avgöra när växling ska ske. Inte för att det är effektivast utan för att man tävlar.
Hade de tillåtit automat kan du ge dig fan på att de satt i alla banracingbilar i klasserna över gocart.
Citera
2016-05-30, 14:50
Medlem
problemformulerarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobbaridag
Varför kör folk med automatväxlade bilar? Är dom handikappade?

Nej, det är för att slippa växla själv.

Nu när denna blytunga fråga har fått sitt svar känns det som om tråden kan stängas.
Citera
2016-05-30, 17:27
Medlem
Björnbärs avatar
Citat:
Det här mina vänner är vad man kort och gott kallar för en fårskalle.

Fårskallarna vet sällan något utan spekulerar. Fårskalle som denna tror väll säkert att F1 bilar har koppling. Fårskallen vet inte att F1-bilarna saknar dom flesta bekväma hjälpmedlen som finns i dagens alldagliga bilar som anti-spinn och låsningsfria bromsar tex. Varför det? Jo för att dom vill inte att bilarna ska bli självkörande, inte för att hjälpfunktionerna skulle göra dom långsammare utan tvärtom...

Samma sak gäller rallybilarna. Även dom flesta sportbilar som görs idag kommer standard med automat. Likaså supersportbilarna.

Men låt fårskallarna hålla sig till sina gamla Volvos och låt dom leva i sin illusion när dom hänger på bensinmackarna att dom är världens bästa bilförare för att dom kan växla manuellt för mycket annat kan dom inte göra. Vi som är mer begåvade har råd att köra automat.

Ingen koppling i F1-bilar?
Citera
2016-06-01, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Det var faktiskt du som tog upp racingbilar. Hur ofta ser du en AC i en racingbil? Vilka finesser har bilstereon i en F1:a? Kör även du med slicks om det inte regnar?
Du kan inte jämföra en tävlingsbil med en personbil. Tävlingsbilen är utrustad för att föraren är den som ska vinna o inte bilen. Nu vet alla att så inte är fallet. Därför har de ett regelsystem att följa. Detta system är då utvecklat för att föraren själv ska avgöra när växling ska ske. Inte för att det är effektivast utan för att man tävlar.
Hade de tillåtit automat kan du ge dig fan på att de satt i alla banracingbilar i klasserna över gocart.

Just det... du har ju verkligen koll på vad du pratar om!
Citera
2016-06-01, 11:01
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Just det... du har ju verkligen koll på vad du pratar om!
Tydligen mer än du hade då du inte ens klarade att bemöta med motfakta.
Citera
2016-06-01, 11:06
Medlem
Citat:
Tydligen mer än du hade då du inte ens klarade att bemöta med motfakta.

Läs tråden så skall du finna fakta!
Citera
2016-06-01, 11:15
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Läs tråden så skall du finna fakta!
Vilka fakta? Tråden är full av förutfattade meningar från båda läger. Just nu bemöter du mig med mina påståenden.
Motorsport handlar om en sak o det är att vara först i mål. Man ska tävla på lika villkor o därför finns det reglemente som styr bilens utformning i de olika klasserna. Har du en annan åsikt för att du läst detta i tråden?
O kom inte o påstå att en proffsförare växlar effektivare än när bilen får bestämma för jag har argument som slår sönder även det.
Citera
2016-06-01, 11:26
Medlem
Citat:
O kom inte o påstå att en proffsförare växlar effektivare än när bilen får bestämma för jag har argument som slår sönder även det.

Var så god att börja!
Citera
2016-06-01, 11:38
Medlem
Provocative2.0s avatar
]
Citat:
Var så god att börja!
http://www.abload.de/img/massahelmetcammugello7bdd.png
Kolla denna bild o leta själv på onboardklipp så ser du hur den där gröna indikatorlinjen på ratten rör sig upp o ner. Vet du vad det är?
Jo, det är en växelindikator som berättar för föraren när han ska växla. Varför hade Ferrari detta på sina bilar redan för några år sedan om nu föraren är bättre än bilen att avgöra när man ska växla?
Borde inte stallen låta förarna själva bestämma växlingar om de nu är så duktiga?
Citera
2016-06-02, 13:26
Medlem
Enda anledningen till varför jag skulle köra med automat vore nog om jag befann mig i nån av storstäderna där det är mycket trafik och trafikljus i princip överallt. Man hinner bara bromsa så ska man gasa och sen bromsa igen. Blir ett evigt och onödigt växlande.. Annars är manuell ganska lättsamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in