2016-05-31, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
OK, du respekterar bara författare som delar dina politiska åsikter. Det säger kanske mer om dig än om tillståndet i den svenska kulturen

Skrev jag så? Nej knappast. Jag tror du skriver om dig själv, ärligt talat.

Tråkigt att du är emot sann konst men du får trösta dig med att vi har svårt för sådant rent allmänt i Sverige, så du kan gömma dig bakom en stor grupp om du önskar det.
Citera
2016-05-31, 18:51
Medlem
st0ckiss avatar
Hermann Görings Tyskland Återfött och August Strindbergs Tschandala.
Görings för att jag gillar historia om andra världskriget och det tredje riket ligger mig varmt om hjärtat.
Tschandala för att den handlar om snapphanar och svenskfientlighet, veteraner från kriget och är politiskt inkorrekt. Ska bli intressant att läsa
Citera
2016-05-31, 19:00
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Skrev jag så? Nej knappast. Jag tror du skriver om dig själv, ärligt talat.

Tråkigt att du är emot sann konst men du får trösta dig med att vi har svårt för sådant rent allmänt i Sverige, så du kan gömma dig bakom en stor grupp om du önskar det.

Ja, jag är definitivt emot din inskränkta definition av "sann konst".
Gömma mig för vem, förresten? Farbror Smakpolisen?

Nu kanske det är dags att återgå till topic:

Hittade den inbundna svenska upplagan av Patti Smiths Just Kids på Stadsmissionen idag för 30:-
Texten behagligare och omslaget mycket snyggare än på pocketutgåvan, så att får den till pocketpris kändes fint.
Senast redigerad av Slottsherre 2016-05-31 kl. 19:14.
Citera
2016-05-31, 19:17
Medlem
Citat:
Ja, jag är definitivt emot din inskränkta definition av "sann konst".

Du stödjer att konstnärer kan vara hur som helst som personer, det spelar ingen som helst roll om en sådan är ärlig eller falsk, har tillgång till sitt inre osv.

Du ser ingen koppling mellan skapandet hos individen utifrån denna som person och slutresultatet hos verket.

Med andra ord har du inte förstått vad en människa är för något. Vilket är NUMMER ETT för en konstnär.

Har du aldrig fått lära dig respekt inför dina egna begränsningar eller vad är det fråga om?

Konst är inget allmängiltigt och har aldrig någonsin varit det hos de som försöker vara sanna konstnärer.
Citera
2016-05-31, 19:31
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Du stödjer att konstnärer kan vara hur som helst som personer, det spelar ingen som helst roll om en sådan är ärlig eller falsk, har tillgång till sitt inre osv.

Du ser ingen koppling mellan skapandet hos individen utifrån denna som person och slutresultatet hos verket.

Med andra ord har du inte förstått vad en människa är för något. Vilket är NUMMER ETT för en konstnär.

Har du aldrig fått lära dig respekt inför dina egna begränsningar eller vad är det fråga om?

Konst är inget allmängiltigt och har aldrig någonsin varit det hos de som försöker vara sanna konstnärer.

Lugna ner dig. Vem diskuterar du med egentligen? Var har jag skrivit något om allt det där?
Jag tror bara inte att du är rätte mannen att avgöra vad som är "sann konst".
Senast redigerad av Slottsherre 2016-05-31 kl. 19:36.
Citera
2016-05-31, 19:40
Medlem
Citat:
Lugna ner dig. Vem diskuterar du med egentligen? Var har jag skrivit något om allt det där?

Varför uttalar du dig om sådant du inte behärskar? Lär dig hålla käften istället så slipper du skämma ut dig själv. Det är inte bilmärken som diskuterades. Eller favoritsmaken på läsk. Förstår du den saken eller ska jag fortsätta utbilda dig öppet?
Citera
2016-05-31, 19:46
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Varför uttalar du dig om sådant du inte behärskar? Lär dig hålla käften istället så slipper du skämma ut dig själv. Det är inte bilmärken som diskuterades. Eller favoritsmaken på läsk. Förstår du den saken eller ska jag fortsätta utbilda dig öppet?

Nej, för guds skull. Inga fler lektioner från vår nye magister, tack! Nu tar jag rast
Citera
2016-05-31, 20:37
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiSociaL.
....samt den mycket egendomligt hjärtfyllande boken "Soldat med brutet gevär", Moberg är en naturlig lantgeneral inom Svensk prosa!
En personlig favorit. Älskade den boken då jag var tonåring. Mycket möjligt att jag inte skulle gilla den lika mycket idag men det förändrar inte hur jag minns den med värme.
Citera
2016-05-31, 20:47
Medlem
AntiSociaL.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
En personlig favorit. Älskade den boken då jag var tonåring. Mycket möjligt att jag inte skulle gilla den lika mycket idag men det förändrar inte hur jag minns den med värme.

Det är ett under i svensk berättarkonst - Moberg! Han är bättre än Pär Lagerkvist och på mitt huvud även Moberg är en Apostel till Swedenborg . Läs Utvandrarna samt Invandrarna. Sedan ser du Jan Troells' filmer vilka är åtskilliga produkter och mästerverk med svensk perfektion och tradition i seglen.
Citera
2016-06-01, 06:29
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiSociaL.
Det är ett under i svensk berättarkonst - Moberg! Han är bättre än Pär Lagerkvist och på mitt huvud även Moberg är en Apostel till Swedenborg . Läs Utvandrarna samt Invandrarna. Sedan ser du Jan Troells' filmer vilka är åtskilliga produkter och mästerverk med svensk perfektion och tradition i seglen.
De fyra böckerna i utvandrarserien har jag såklart läst. Liksom Raskens, Rid i natt och Sänkt sedebetyg/Långt från landsvägen-böckerna. Moberg är bra, riktigt bra!
(sorry för OT)

Själv så köpte jag nyligen samlingsvolymen Boy/Going Solo som är Roald Dahls två självbiografiska verk.
Citera
2016-06-01, 12:12
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Själv så köpte jag nyligen samlingsvolymen Boy/Going Solo som är Roald Dahls två självbiografiska verk.

Going Solo är en riktigt bra bok om jag inte minns fel. Men nu var det säkert 10 år sedan jag läste den.
Citera
2016-06-09, 06:52
Medlem
chessjamts avatar
4 stycken Penguin Classics blev det från CDON.

Crime and Punishment av Fjodor Dostojevskij
The Call of the Wild, White Fang and Other Stories av Jack London
The Aspern Papers and the Turn of the Screw av Henry James
Tess of the D'Urbervilles av Thomas Hardy.

ca 330 för alltihopa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in