2025-03-01, 18:58
Medlem
Drumedarens avatar
Köpte Det förtrollade Östergötland : folktro och sägner då och nu för att jag har släkt långt bak i tiden i Östergötland, och är intresserad av gammal folktro. Förutom den så köpte jag Stephen kings "Gröna milen" nu under bokrean. Gillar filmen skarpt men har aldrig läst boken. 200 sidor in och den verkar precis lika bra som filmen, om inte bättre
Citera
2025-03-02, 13:07
Medlem
mohnomishes avatar
Några inköp från senare tid:

Johannes Heldén System - dubbelmacka (LP + bok) av mångsysslaren (poet, konstnär, elektronmusiker) Heldén.

Michael Gira The Knot - en best som samlar alla Giras sångtexter med Swans och andra musikaliska projekt, kompletterat med dagboksanteckningar från tiden när texterna kom till. Även vissa av novellerna från sen länge utgångna The Consumer ingår. Köpte för att ge bort.

Kristian Olsson mfl Giftnålen - essäer och artiklar om svartkonst, ockultism, true crime, industrimusik, mm från tillvarons skuggsida. 480 packade sidor i Olssons speciella collage-stil. En värdig efterföljare till Carl Abrahamssons Fenris Wolf-utgåvor.
Citera
2025-03-02, 16:54
Medlem
Attackcykelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Kristian Olsson mfl Giftnålen - essäer och artiklar om svartkonst, ockultism, true crime, industrimusik, mm från tillvarons skuggsida. 480 packade sidor i Olssons speciella collage-stil. En värdig efterföljare till Carl Abrahamssons Fenris Wolf-utgåvor.

Giftnålen är i stora stycken alldeles utmärkt. Innehållet är blandat, men följer en tydlig JVVF-linje i samma anda som Apocalypse Culture eller tidiga Headpress. Den ganska röriga punk-industri-collagestilen funkar, men på sina ställen är texten så liten att medelålders läsare behöver plocka fram förstoringsglaset. Min viktigaste invändning rör det rent fysiska utförandet. Inbindningen är av allra sämsta print-on-demand-kvalitet. Redan efter första genombläddringen började enstaka sidor att lossna. En ny upplaga, trådhäftad och i större format, skulle inte sitta fel. Kan vi hoppas på det till nummer 2?
Citera
2025-03-02, 21:00
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attackcykeln
Giftnålen är i stora stycken alldeles utmärkt. Innehållet är blandat, men följer en tydlig JVVF-linje i samma anda som Apocalypse Culture eller tidiga Headpress. Den ganska röriga punk-industri-collagestilen funkar, men på sina ställen är texten så liten att medelålders läsare behöver plocka fram förstoringsglaset. Min viktigaste invändning rör det rent fysiska utförandet. Inbindningen är av allra sämsta print-on-demand-kvalitet. Redan efter första genombläddringen började enstaka sidor att lossna. En ny upplaga, trådhäftad och i större format, skulle inte sitta fel. Kan vi hoppas på det till nummer 2?

Ja läsbarheten är ett problem. Nästan så att jag behöver både läsglasögon och förstoringsglas för att kunna tillgodogöra mig delar av innehållet. Jag vänder blad försiktigt så än så länge har mitt ex inte börjat sönderfalla. MEN... det finns sen en tid tillbaks en andra upplaga med hardcover utgiven av Frans de Waard (Kapotte Muziek mm) på hans förlag/skivbolag Korm Plastics. Förhoppningsvis väljer Kristian det alternativet direkt när #2 är på gång - fast med hans takt i åtanke dröjer väl det ett decennium. Dock så värt att vänta på.
Citera
2025-03-08, 06:17
Medlem
Ördögs avatar
Frank McFlynn: Hearts of Darkness - The European Exploration of Africa (1993)
Citera
2025-03-09, 12:59
Avslutad
Beställde precis

Post Mortem - David Lagercrantz

Det var den här artikeln som var oupplåst som gjorde mig intresserad.

https://www.dn.se/kultur/david-lagercrantz-manga-forfattare-ar-fega-de-sager-inget-som-kan-aventyra-deras-forsaljning/

Citat:
”Vi släppte fram osunda och amoraliska personer"

Man väljer inte sina medfångar, varken du eller jag, David.

Uppskattar flera av hans tidigare verk. I will read.
Citera
2025-03-21, 15:03
Medlem
Ördögs avatar
Annika Luther: Rågen - En spretig historia (2022)
Citera
2025-03-22, 06:13
Medlem
Senaste boken jag köpte var Engelbrektskrönikan från 1400-talet. Boken beskriver det svenska Engelbrektupproret från början till slut men handlar mest om hur Engelbrekt och hans män belägrar och intar ett stort antal fogdeborgar över hela Sverige (Flaxehus i Hälsingland, Dalaborg i Dalsland, Axevalla hus i Västergötland, Borganäs i Dalarna etc.).

- Engelbrektskrönikan (1994).
Senast redigerad av Piratpartiet 2025-03-22 kl. 06:58.
Citera
2025-03-24, 20:16
Medlem
Ördögs avatar
K-G Olin: Grafton-affären (2005)
Stephen B. Oates: Let the Trumpet Sound - A Life of Martin Luther King, Jr. (1994)
Citera
2025-03-30, 21:59
Medlem
Rebali179s avatar
Trodde jag hade redovisat mina Bokrea 2025 köp i tråden.
Men det hade jag visst inte

Från Akademibokhandeln blev det dessa tre böcker
Jesus - Dick Harrison
Onskans Tid - Dick Harrison
Vemod Undercover - Jan Gradvall
Citera
2025-04-05, 03:01
Avslutad
Boken "M. Son of the Century" av Antonio Scurati
Citera
2025-04-05, 19:51
Medlem
Lillarapunzels avatar
Min barndoms bokhandel har gått i konkurs
Så jag passade på att köpa på mig ett antal böcker:
Balle (2023) Om uträkning av omfång
Bengtsson (2024) Närda av samma längtan: När modernismen mötte den nya fysiken
Camus (2021) Fallet
Harrisson Lindbergh (2024) Nordiska Hjältesagor
Korsell et al. (2024) Brottsplats KB: Jakten på de stulna böckerna
Samuelsson (2024) Kungen av Nostratien

Och varför jag köpte de:
Camus (2021) hade jag inte läst tidigare, pinsamt nog, och kände att jag verkligen skulle ta chansen nu när den var på superrea. Harrisson Lindbergh (2024) är dels kurslitteratur i en pågående kurs, men också verkliga klassiker. Resten tyckte jag bara lät spännande när jag läste på baksidan. Särskilt Balle (2023) och Samuelsson (2024) har jag varit nyfikna på att läsa enda sedan de kom ut!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in