2016-05-23, 09:48
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcello
Hej,

först och främst är jag tämligen övertygad om att du redan nu skulle gå under 60min på 10km om du gör 15km på träning i 6.16-fart. Med en nummerlapp på bröstet och tävlingspulsen så klarar kroppen av betydligt mer än man tror.

Men tips på intervaller ville du ha och det kommer nedan.

Testa 'supertusingar' (400-300-200-100) m 30sekunder ståvila mellan varje del samt 100m joggvila mellan varje tusing.

Målfart kan vara 120, 90, 60, 30 sek på respektive del (5min totalt per supertusing)

Annars är tycker jag att pass utan ståvila är de som ger absolut mest oavsett nivå.

Ex 6x4min (90s joggvila) 3x8min (120 joggvila). Farten ska vara jobbig men inte för jobbig då målet är att verkligen jogga vilan och inte 'lunka'. Testa 5.45min/km på de korta och 6min/km på de långa.

Annars så tycker jag att det är bättre med bestämda distanser än tid.

Ex kör du första veckan 3x1600m i 5.45-fart m. 200joggvila. Veckan efter kör du 2x3200m i samma fart m. 200joggvila. Klarar du hålla det tempot ökar du till 4x1600 veckan efter och om du orkar även det så 2x3200 + 2x1600. Klarar du detta utan att fuska på vilan så kommer klarar du 10k under 60min utan problem.

Hej!

Ja, det kändes riktigt bra i kroppen och skulle nog kunna klara milen under 60 nu. Ska testa på veckans långpass och se hur jag presterar. Har presterat riktigt bra på vårens lopp även om dom varit hinderbanor snarare än löplopp.

Tusingarna låter väldigt intressanta och ska testas omedelbart.

Det verkar som intervaller med distans snarare än tid är legio. Det är logiskt, får helt enkelt mäta upp lite punkter på mina ordinarie löprundor så att jag kan nyttja dom till intervaller också.

Tack för goa tips!
Citera
2016-05-23, 20:15
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcello
Stabilt ändå, 1.33 på fiskvarvet är inte illa pinkat, banan sägs ju vara långsam även om Mengich pinnade under timmen.

Jag har precis kunnat börja springa ordentligt igen efter 9 månaders skadeproblem med en fot. Målet är att försöka komma i form att ta PB på halvmaran i höst, men jag måste nog seeda in mig först.

Segt med foten... Seedningslopp tänker jag kan vara kul ändå, det är bara vinna eller försvinna liksom. Jag lämnade en ränna av spya från 25 m innan mållinjen till 25 m efter mållinjen på seedningsmilen i mars, då vet jag att jag inte kunde ge mer iaf Inte långt kvar till 40 nu.

Ganska nöjd med tiden ändå, första gången jag kunde ge allt utan sjukor eller annat mög. Nu vet jag ungefär var max går för genetik och pannben, nu är det bara att se hur snabbt det kan gå med lite träning också. Lägga ner ciggen helt, försöka komma över 10 km/vecka och sluta vara en sån jävla latmask och bara skylla ifrån mig hela tiden. Då är ännu bättre tider inte långt borta. Och försöka hitta en snabbare halvmara än varvet kanske.

Lycka till med foten!
Citera
2016-05-24, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Hej!

Ja, det kändes riktigt bra i kroppen och skulle nog kunna klara milen under 60 nu. Ska testa på veckans långpass och se hur jag presterar. Har presterat riktigt bra på vårens lopp även om dom varit hinderbanor snarare än löplopp.

Tusingarna låter väldigt intressanta och ska testas omedelbart.

Det verkar som intervaller med distans snarare än tid är legio. Det är logiskt, får helt enkelt mäta upp lite punkter på mina ordinarie löprundor så att jag kan nyttja dom till intervaller också.

Tack för goa tips!

Kan tipsa om en annan intervalltyp som jag upptäck och tycker är ganska kul och framförallt som ger en möjlighet att träna på att springa snabbt utan att totalt dö på kuppen. 30-20-10 är vad de flesta kallar dessa intervaller (fartlek skulle det också kunna vara )

Upplägget är
30 sek jogg (30% av max)
20 sek löpning (under 60% av max)
10 sek löpning (över 90% av max)
Repetera 5 ggr Vila 2 minuter och kör 5 ggr till (är du riktigt vältränad bör du klara av en tredje repetition)

Mer läsning finns på http://traningslara.se/battre-kondition-med-mindre-och-mer-effektiv-traning/

Som det nämns inget nytt egentligen men jag tycker passet är kul och ganska snabbt som träningspass (tar 45 minuter ish) och framförallt något att köra när man inte klarar av att motivera sig att köra 4x4min intervaller
Citera
2016-05-24, 16:59
Medlem
Då testar jag skriva här igen & hoppas jag får svar denna gång!

Behöver köpa mig en klocka, behöver inte vara speciellt avancerad & helst inte för dyr..
Någon som har några tips?
Citera
2016-05-24, 19:38
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SHH88
Då testar jag skriva här igen & hoppas jag får svar denna gång!

Behöver köpa mig en klocka, behöver inte vara speciellt avancerad & helst inte för dyr..
Någon som har några tips?

Har bara haft Garmin själv, så jag kan inte uttala mig om tex. Suunto eller Polar. Garmin Forerunner 10 och Forerunner 110 är rätt basic, visar tid, sträcka och fart samt tid per km (eller från 200 meter till 1 km beroende på hur man ställer in den) och kan synkas med tjänster som Garmin Connect. Forerunner 10 hittar du för under 1000 kr och 110:an för runt 1300 kr med pulsband.

110:an hade jag själv i fyra år, en trogen kamrat som var med på runt 800 mils löpning totalt utan att svika. Gav bort den till en polare som precis har kommit igång med löpningen och köpte en Garmin 235 till mig själv.
Citera
2016-05-24, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Har bara haft Garmin själv, så jag kan inte uttala mig om tex. Suunto eller Polar. Garmin Forerunner 10 och Forerunner 110 är rätt basic, visar tid, sträcka och fart samt tid per km (eller från 200 meter till 1 km beroende på hur man ställer in den) och kan synkas med tjänster som Garmin Connect. Forerunner 10 hittar du för under 1000 kr och 110:an för runt 1300 kr med pulsband.

110:an hade jag själv i fyra år, en trogen kamrat som var med på runt 800 mils löpning totalt utan att svika. Gav bort den till en polare som precis har kommit igång med löpningen och köpte en Garmin 235 till mig själv.

Ok, tack för svar! Har aldrig haft någon riktig klocka så är ganska kass på den biten vad gäller pris osv.
Men behövs det gör de!
Citera
2016-05-24, 21:17
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ok, tack för svar! Har aldrig haft någon riktig klocka så är ganska kass på den biten vad gäller pris osv.
Men behövs det gör de!

Har en Polar RCX3. Den var på nån kampanj så jag tog den för att den var billig men kommer inte ihåg pris. Enkel men funkar bra, enda jag kan klaga på är att GPSen är väl svajig. Nu bor jag visserligen rätt off och springer där det är mycket träd omkring etcetera men tycker nog att den borde klara såna förhållanden. Händer att den tappar kollen helt så tempon och så kan bli fel, ofta så är sträckan bort och sträckan hem lite olika långa även om jag vänt och sprungit samma väg tillbaka...

Är min/km mindre viktigt så tycker jag att den är helt OK
Citera
2016-05-24, 21:29
Medlem
Unisertits avatar
Citat:
Men behövs det gör de!
Gör dig själv en tjänst och lägg den där tusenlappen extra på klockan. Du kommer antagligen ha klockan ett flertal år och om du är någorlunda löpintresserad eller seriös med din löpträning bör du rikta in dig på en kvaliteklocka samt bra skor. Blir rätt så billigt om man jämför med andra sporter.

Skulle rekommendera Garmin Forerunner 630, alternativt 920XT (som jag själv använder) ihop med ett HRM-run pulsband.
Senast redigerad av Unisertit 2016-05-24 kl. 21:31.
Citera
2016-05-24, 21:37
Medlem
dödsknivens avatar
Fick låna en Garmin (fenix 3 om jag får gå på googles bildsök...) av en bekant. Rätt stor men sjukt bra och grym inbyggd GPS. Billig tror jag definitivt inte att den är men jag inser ju vad de där extra tusenlapparna går till. Nödvändigt? Njae...
Citera
2016-05-24, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Har en Polar RCX3. Den var på nån kampanj så jag tog den för att den var billig men kommer inte ihåg pris. Enkel men funkar bra, enda jag kan klaga på är att GPSen är väl svajig. Nu bor jag visserligen rätt off och springer där det är mycket träd omkring etcetera men tycker nog att den borde klara såna förhållanden. Händer att den tappar kollen helt så tempon och så kan bli fel, ofta så är sträckan bort och sträckan hem lite olika långa även om jag vänt och sprungit samma väg tillbaka...

Är min/km mindre viktigt så tycker jag att den är helt OK

Tack för svar. Bor själv ganska avlägset nära skog så blir en & annan runda i skogen,är dock inget problem.
Ska hålla ögonen öppna.
Citera
2016-05-24, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unisertit
Gör dig själv en tjänst och lägg den där tusenlappen extra på klockan. Du kommer antagligen ha klockan ett flertal år och om du är någorlunda löpintresserad eller seriös med din löpträning bör du rikta in dig på en kvaliteklocka samt bra skor. Blir rätt så billigt om man jämför med andra sporter.

Skulle rekommendera Garmin Forerunner 630, alternativt 920XT (som jag själv använder) ihop med ett HRM-run pulsband.

Är ganska löpintresserad skulle jag vilja påstå, fast har varken bra skor eller klocka hehe..
Har inte den bästa ekonomin just nu, men ska införskaffa mig ett par riktiga dojor & en bra klocka inom kort! Tackar för svaret!
Citera
2016-05-25, 10:22
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Är ganska löpintresserad skulle jag vilja påstå, fast har varken bra skor eller klocka hehe..
Har inte den bästa ekonomin just nu, men ska införskaffa mig ett par riktiga dojor & en bra klocka inom kort! Tackar för svaret!

En klocka är inte bättre än sina skor skulle jag vilja säga. Eller ja, skorna är alltså viktigast att fixa först. Lägg både tid och pengar på att hitta de bekvämaste skorna, jag har gjort misstaget att ta första bästa OK skor för att jag varit sugen på att komma ut i nya dojor men insett att de kanske är lite stora/breda/tunga/vadsomhelst. Det måste inte vara de dyraste men försök inte spara in pengar på dem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in