2016-05-21, 13:21
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unisertit
1min x10 (lite mer inriktat på teknik och fart)
4min x4 (bra för vo2max, spring inte max på alla men runt 85-90%, vila 2-3 min)

Tack för tips! Ska testa nästa vecka.
Citera
2016-05-21, 18:26
Medlem
dödsknivens avatar
Böh, hemkommen och ont i de flesta delarna av underkroppen

Missade måltiden med en halvminut ganska precis så det blir väl godkänt ändå, precis över 1.33. Hade glömt att räkna med trängseln i början Uppenbart att det är dålig disciplin och bristande träning som begränsar mina tider, första milen gick rätt fort men jag orkar inte hela distansen i det tempot. Måste få in mycket mer tempo- och intervallpass i framtiden. Tappade nästan sugen lagom till avenyn och orkade inte bry mig om att hålla farten uppe. Ingen vägg, men tunga ben och tungt sinne.

Jag säger som varje år, till nästa år ska jag fanimej förbereda mig ordentligt!
Citera
2016-05-21, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven

Missade måltiden med en halvminut ganska precis så det blir väl godkänt ändå, precis över 1.33. Hade glömt att räkna med trängseln i början Uppenbart att det är dålig disciplin och bristande träning som begränsar mina tider, första milen gick rätt fort men jag orkar inte hela distansen i det tempot. Måste få in mycket mer tempo- och intervallpass i framtiden. Tappade nästan sugen lagom till avenyn och orkade inte bry mig om att hålla farten uppe. Ingen vägg, men tunga ben och tungt sinne.

Snyggt jobbat, 1:33 är en respektabel tid! Själv kom jag in på 1:45 som också var målet men hade kunnat springa så mycket fortare om det inte varit för den fruktansvärda trängseln, visst förstår verkligen att alla inte har tränat men hur svårt är det att hålla till höger, det var massvis med folk som GICK flera personer i rad längst till vänster o blockerade banan, fick springa halva loppet i diket o på gräset
Citera
2016-05-21, 21:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av McLennon
Snyggt jobbat, 1:33 är en respektabel tid! Själv kom jag in på 1:45 som också var målet men hade kunnat springa så mycket fortare om det inte varit för den fruktansvärda trängseln, visst förstår verkligen att alla inte har tränat men hur svårt är det att hålla till höger, det var massvis med folk som GICK flera personer i rad längst till vänster o blockerade banan, fick springa halva loppet i diket o på gräset

Det är likadant varje år på gbgvarvet. Man får välja andra lopp att springa snabbt på eller seeda sig till en bättre startplats
Förstår din frustration men folk lär sig aldrig, så enkelt är det
Citera
2016-05-21, 21:40
Medlem
Javalangs avatar
Bra jobbat alla. Jag kom i mål bara några sekunder över 1,45, lite snöpligt när det var mitt mål. Får trösta mig med att jag i alla fall höll under 5 min/km-fart.

Långsamma löpare som inte håller till höger får man bara räkna med på Gbg-varvet. Bara att passa på att jogga lugnt bakom sniglarna genom flaskhalsarna för att ta ut stegen där banan är bred och man kommer förbi.

Benen värker, men pizzan och de två ölen till satt hur fint som helst. Nu ska jag snart gå och lägga mig tidigt, ha det fint löparvänner.
Citera
2016-05-21, 21:51
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McLennon

Tack detsamma, 1.45 är ju inte kattpiss det heller. Jag fattar inte, nu var jag ändå i startgrupp 3 och tänkte att många ändå kommer att hålla ungefär samma tempo som jag, ändå så fick jag stanna upp massvis av gånger fram till 6 km för att det tjocknade på och folk stannade typ. Jävligt störigt, jag som sket i att ställa mig långt fram i gruppen, det gör jag nästa år. Och satsar på att hamna ytterligare en startgrupp tidigare. Får seeda in mig, borde gå.

Väl kämpat alla som kom i mål, vädret blev ju finfint det med!
Citera
2016-05-22, 00:24
Medlem
vadsaduattdusasadus avatar
1:30:12.

Helt sjukt besviken.
Citera
2016-05-22, 10:54
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsaduattdusasadu

Helt sjukt besviken.

Även om jag är imponerad så förstår jag hur du känner. Om en vecka känns det bättre
Citera
2016-05-22, 15:47
Medlem
Citat:

Helt sjukt besviken.

1:30 tycker jag låter som en bra tid.
Vad hade du för mål?
Citera
2016-05-22, 19:57
Medlem
vadsaduattdusasadus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SHH88
1:30 tycker jag låter som en bra tid.
Vad hade du för mål?

Citat:
Jag är lite osäker på hur det kommer gå, men sub 90 är det alldeles uppenbara målet. Springer jag på 1:29:59 är jag extremt nöjd medan 1:30:00 skulle innebära en stor besvikelse.

.
Citera
2016-05-23, 08:46
Medlem
marcellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven

Stabilt ändå, 1.33 på fiskvarvet är inte illa pinkat, banan sägs ju vara långsam även om Mengich pinnade under timmen.

Jag har precis kunnat börja springa ordentligt igen efter 9 månaders skadeproblem med en fot. Målet är att försöka komma i form att ta PB på halvmaran i höst, men jag måste nog seeda in mig först.
Citera
2016-05-23, 09:25
Medlem
marcellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Tack för tips! Ska testa nästa vecka.

Hej,

först och främst är jag tämligen övertygad om att du redan nu skulle gå under 60min på 10km om du gör 15km på träning i 6.16-fart. Med en nummerlapp på bröstet och tävlingspulsen så klarar kroppen av betydligt mer än man tror.

Men tips på intervaller ville du ha och det kommer nedan.

Testa 'supertusingar' (400-300-200-100) m 30sekunder ståvila mellan varje del samt 100m joggvila mellan varje tusing.

Målfart kan vara 120, 90, 60, 30 sek på respektive del (5min totalt per supertusing)

Annars är tycker jag att pass utan ståvila är de som ger absolut mest oavsett nivå.

Ex 6x4min (90s joggvila) 3x8min (120 joggvila). Farten ska vara jobbig men inte för jobbig då målet är att verkligen jogga vilan och inte 'lunka'. Testa 5.45min/km på de korta och 6min/km på de långa.

Annars så tycker jag att det är bättre med bestämda distanser än tid.

Ex kör du första veckan 3x1600m i 5.45-fart m. 200joggvila. Veckan efter kör du 2x3200m i samma fart m. 200joggvila. Klarar du hålla det tempot ökar du till 4x1600 veckan efter och om du orkar även det så 2x3200 + 2x1600. Klarar du detta utan att fuska på vilan så kommer klarar du 10k under 60min utan problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in