2016-05-01, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gymnasten1982
Det står ju i länken?

Syreupptagningsförmåga, nybildning av mitokondrier i skelettmuskelceller och insulinkänslighet.

Dock vet jag inte direkt vad i detta som är nytt, att intervallträning är ordentligt mycket mer tidseffektivt än låg- och medelintensiv träning är ingen nyhet.

Och fettförbränning? Den antar jag skiljer sig astronomiskt åt mellan ett par minuters träning och 50 minuter.

Sedan stärks ju kroppen på ett helt annat sätt av lågintensiv träning, även lm det kanske är mer tydligt vid löpning än på cykel.
Citera
2016-05-01, 11:36
Medlem
Gymnasten1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Och fettförbränning? Den antar jag skiljer sig astronomiskt åt mellan ett par minuters träning och 50 minuter.

Sedan stärks ju kroppen på ett helt annat sätt av lågintensiv träning, även lm det kanske är mer tydligt vid löpning än på cykel.
Inte så mycket som man kan tro faktiskt. Men visst, jag ser nog intervallträning som ett komplement till medelintensiv "nötande" träning. Och fördelningen dem emellan kan avgöras av om man vill vara främst katabol eller anabol, och hur mycket tid man har att spendera.

Sedan är det ofta tuffare att klara av ordentliga intervallprogram i längden. Är man inte ordentligt uppvärmd och van kan skaderisken också vara en faktor man ska beakta.

Det som är intervallträningens stora fördel är effekten på angiogenesen, dvs nybildning av blodkärl som kan transportera mer syre till musklerna. Och som sagt tidsaspekten.

Försökte hitta en bra artikel på ämnet, men får tyvärr träffar som inte är helt 100 (någon annan kanske har en bra artikel på ämnet). Bland annat hävdas det på flera sidor jag sett att lungorna växer vid intervallträning, vilket inte stämmer. Den begränsande faktorn är i stället hjärtats slagvolym, vilken dock ökas vid intervallträning.
Citera
2016-05-01, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stearling_morrison
Ja, det är dom verkligen! Därför känns det grymt frustrerande att inte kunna springa. Precis när jag började få upp lite kondis och det började gå bra. Få bli en mycket lugnare start nästa gång.

Jag har inte varit hos någon läkaren. Det kanske jag borde? Men finns väl inte mycket dom kan göra åt knät endå? mer än att säga åt en att vila och stretcha.

Förstår känslan!

Brukar ofta vara något lugnande att veta om man är skadad en månad eller ett år. Tänk om det är en större skada än du tror?
Citera
2016-05-01, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SHH88
Förstår känslan!

Brukar ofta vara något lugnande att veta om man är skadad en månad eller ett år. Tänk om det är en större skada än du tror?

Sant! Ska nog boka in en tid hos doktorn eller hos en sjukgymnast.
Citera
2016-05-01, 20:54
Medlem
Citat:
Jag springer ganska långsamt än så länge, är ny inom löpning men brukar ligga på ca 6:30 m/km.

Det är aldrig försent att börja springa!

Citat:
Sant! Ska nog boka in en tid hos doktorn eller hos en sjukgymnast.

Gör så, hoppas på goda nyheter.
Citera
2016-05-01, 20:56
Medlem
Citat:
Beror lite på hur långt utöver 1km jag hade tänkt att springa

Tänkte mer vad era personliga rekord på 1km är, om ni maxar fullt!

Mitt ligger precis vid 3min, ska försöka komma under 3 snart!
Citera
2016-05-01, 21:39
Medlem
Citat:
Tänkte mer vad era personliga rekord på 1km är, om ni maxar fullt!

Mitt ligger precis vid 3min, ska försöka komma under 3 snart!

Har aldrig maxat 1km så jag vet inte Möjligtvis att man kommit nära på någon 8-hundring men har inga vettiga data att studera då det är så sällan.

Mina intervaller brukar vara längre och långsammare än traditionella intervaller, eftersom mitt huvudsakliga fokus är långdistans, helst över halvmaran och gärna marathon och längre.
Citera
2016-05-01, 21:48
Medlem
profanum.vulguss avatar
Citat:
Av ren nyfikenhet, Vad springer ni 1 km på?

Har aldrig maxat på 1000 meter, men min snabbaste kilometer uppskattad av gps-klockan är på 3:50 och sprangs under ett millopp.
Citera
2016-05-01, 22:20
Medlem
Citat:
Har aldrig maxat 1km så jag vet inte Möjligtvis att man kommit nära på någon 8-hundring men har inga vettiga data att studera då det är så sällan.

Mina intervaller brukar vara längre och långsammare än traditionella intervaller, eftersom mitt huvudsakliga fokus är långdistans, helst över halvmaran och gärna marathon och längre.

Såpass.

Tänkte jag med börja springa halvmara oftare. Även fast jag annars är något mer inriktad på något kortare..
Längre än ett marathon vet jag inte hur ni orkar!
Citera
2016-05-01, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av profanum.vulgus
Har aldrig maxat på 1000 meter, men min snabbaste kilometer uppskattad av gps-klockan är på 3:50 och sprangs under ett millopp.

Låter som en ganska bra tid, speciellt om man kunde ha det som snitt under milen!
Citera
2016-05-01, 22:26
Medlem
profanum.vulguss avatar
Citat:
Låter som en ganska bra tid, speciellt om man kunde ha det som snitt under milen!

Hade det inte som snitt hela milen, utan under en flack del av banan. Ska testa att bränna av en kilometer i maxfart någon dag. Löparvädret är här
Citera
2016-05-01, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av profanum.vulgus
Hade det inte som snitt hela milen, utan under en flack del av banan. Ska testa att bränna av en kilometer i maxfart någon dag. Löparvädret är här

Nä det förstod jag! Men vore ett fint litet mål att snitta annars!
Löparväder absolut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in