Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
Och fettförbränning? Den antar jag skiljer sig astronomiskt åt mellan ett par minuters träning och 50 minuter.
Sedan stärks ju kroppen på ett helt annat sätt av lågintensiv träning, även lm det kanske är mer tydligt vid löpning än på cykel.
Inte så mycket som man kan tro faktiskt. Men visst, jag ser nog intervallträning som ett komplement till medelintensiv "nötande" träning. Och fördelningen dem emellan kan avgöras av om man vill vara främst katabol eller anabol, och hur mycket tid man har att spendera.
Sedan är det ofta tuffare att klara av ordentliga intervallprogram i längden. Är man inte ordentligt uppvärmd och van kan skaderisken också vara en faktor man ska beakta.
Det som är intervallträningens stora fördel är effekten på angiogenesen, dvs nybildning av blodkärl som kan transportera mer syre till musklerna. Och som sagt tidsaspekten.
Försökte hitta en bra artikel på ämnet, men får tyvärr träffar som inte är helt 100 (någon annan kanske har en bra artikel på ämnet). Bland annat hävdas det på flera sidor jag sett att lungorna växer vid intervallträning, vilket inte stämmer. Den begränsande faktorn är i stället hjärtats slagvolym, vilken dock ökas vid intervallträning.