Citat:
Ursprungligen postat av
Alvmagiker
Du har inte fattat vad jag säger. Dina invändningar är som "goddag yxskaft".
Narkotikamissbruk är en sjukdom och att försöka bota sjukdomen med hot om fängelse gör saken bara värre. Detta "botemedel" skadar inte bara de sjuka utan i förlängningen så drabbas allla,
Fast är ju en idiotisk liknelse göra med sexköpslagen…är inga sexsäljare som riskerar åka i fängelse.
eller försöker du antyda att sexköpare är "sjuka människor" och att vi därför bör göras deras handlande lagligt så de inte riskerar åka i fängelse?
Jag kan förvisso klart hålla med om att det är sjukt att ha sex med människor man fattar inte har sex på samma villkor eller av samma grundläggande behov som man själv. Är denna inställning till sex som jag m.fl direkt är emot och anser ligger till grund för en radda direkt negativa beteenden.
ex. sexuellt våld, sexuella trakasserier, tvång etc.
Citat:
Jag drar inga slutsatser. För att göra det så behöver jag mycket mer data. Mitt inlägg handlar om generella principer och inte detaljer. Jag vet dock att man inte kan dra slutsater som du gör. Det blir lite som "9 av 10 som dör på sjön har ätit frukost på morgonen. Ät inte frukost om du ska ut på sjön" Faktan är sann men slutsatsen blir fel.
Den datan har du på EUROSTAT ex. Är bara att googla upp så får du svart på vitt.
Sextrafficiking är extremt mycket mer förekommande i länder som Tyskland, Holland, Danmark ex.
(länder där man ser sexköp som ok beteende och därför lagligt.)
Även gatuprostituion är avsevärt mer vanligt i dessa länder än i Sverige. Gatuprostitution som är det mest utsatta och farliga. I Danmark med halva befolkningen jämfört med S. har du runt 800 gatuprostituerade. Forskning visar att av dessa är en klar majoritet icke danskar utan från olika U-länder och 0% av dem säger att de gör det det gör pga sin sexualitet och om jag nu minns rätt över halva gruppen led av PTSD.
Detta kan du finna i en större dansk studie (finns i sexköpstråden)
Det finns alltså vissa slutsater man KAN göra. ok?
Citat:
Är det vad du tror att jag försökt säga med mitt inlägg? Jag har tänkt länge på hur jag ska försöka förenkla så du förstår. Verkligheten och samhället är väldigt komplicerat. Det är lätt hänt att man gör slutsatser som den om sjön om man inte är väldigt försiktig. Prostitution handlar ju om väldigt mycket mer än torskarnas moral. Att klassa ett mänskligt beteende som olagligt får det inte att upphöra utan bara att döljas.
Ibland måste man välja mellan pest eller kolera. Då är det goda valet det minst onda. Att vägra välja något är sämst. Om man är skadad i kroppen och det gör ont så är det bättre att göra vad man kan för att minimera skadan än att proklamera ett verkningslöst förbud mot skador.
fetnignen:
precis…men att göra det lagligt får det itne helelr att försvinna, vilket var min poäng.
Att legalisera sexköp gör att en rätt liten grupp männsikor ( de som helt frivillgit säljer sex) får det lite tryggare, de slipper sälja sex i det fördolda för att skydda sina kunder…men samtidigt OM de nu rä där frivilligt så kan de ju samtidigt bara sluta med det det gör och välja något annat att göra i livet, elelr hur?
För i andra änden, så iom legalisering så ökar efterfrågan som i sin tur leder till ökad tryck mot hela denna grupp som INTE vill sälja sex men tvingas in i denna bransch av skrupellösa människor både de som köper sex och de som gör vinst av att andra köper och säljer. Alla de där tjejerna, barnen och kvinnor världen över som kidnappas, säljs av sin farsa, familj, pojkvän eller som luras in i branschen. Eller svenska tjejer som är i socialt utsatt situation mår psykiskt dåligt, är narkomaner, unga på drift etc…de kommer iom en legalisering få en kraftigt ökad tryck på sig att hamna i prostitution.
Så? vilken grupp ska vi samhället prioritera här tycker du? den där rätt lilla gruppen frivilliga eller de icke frivilliga svårt utsatta grupperna?
Ska vi göra det lagligt för vissa (män) att behandla människor som skit ( köpa deras sexuella vilja)
för att samma grupp inte ska ges mer möjligheter leva ut hela sin potential av sexuellt våld mot samma grupper?
Svåååååårt.