2016-05-24, 12:46
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Fast den varianten skulle jag nog våga mig på säga är ovanlig om du ser prostitution i sin helhet.
Det är mer något som händer då och då för vissa. Och just den biten av "marknaden" klarar sig nog ändå. Och om man nu inte VILL göra något utan betalning, hur VILLIGT är det då egentligen?

Hur vet du att kvinnorna inte vill ha sex utan betalning också? Självklart vill de det.
Citera
2016-05-24, 12:47
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Det är naturligtvis lika illa, människor som utnyttjas. Varför tycker du att det skulle vara bättre om en pojke eller man utnyttjas? En konstig inställning. http://www.dn.se/sthlm/att-komma-ut-i-verkligheten-blev-en-kaftsmall/

Porrbranschen och prostitution ger mycket pengar. Kriminalitet av olika slag och narkotika ligger nära och detta drar folk som vill tjäna stora pengar så hänsynslösheten blir enorm. Jag tror kort sagt att man blir inte porrskådis om man mår bra och det är knappast en frisk ungdom som har det yrket högst på listan med favvo-yrken. Så nej, jag tror inte på den lyckliga horan.
Jag ställde helt enkelt en fråga. Du kan ju läsa vad jag skrivit tidigare om prostitution innan du påstår dig veta något om min inställning..
Citera
2016-05-24, 12:50
Medlem
akehodells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snelhesten
Penningstransaktioner är också överrenskommelser och det är du själv som är dummern som ägnar dig åt meningslös semantik istället för att argumentera för din ståndpunkt. Riktigt bottennapp.

Bra svarat!

Det är även det som gör den till en morallag, allt annat går att komma överens på frivillig väg om men blandar man in en penningtransaktion så blir det plötsligt olagligt,
Citera
2016-05-24, 12:54
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
nej det kanske inte var enorma problem med narkotika på 50-talet för att vi då inte hade denna massindustri med kemiskt tillverkade preparat typ spice, eller hur?

Hela denna idé om att det skulle vara bättre att legalisera dåliga saker för att då kan folk vara öppna med det skulle vara rätt sött om det inte samtidigt var så obehagligt idiotiskt.

Om vi gör det lagligt för folk att bära kniv och använda dem mot varandra så skulle det också vara lättare att upptäcka alla offren för knivslagsmålen. Folk skulle kunna sticka varandra på öppen gata utan att åka fast. JÄTTEBRA! då kan man ju slippa att leta upp offren i dolda bakgator eller andra undanskymda platser. Folk skulle få lov ha sina knivar i fred, få lov "motionera" dem regelbundet och vi skulle kunna bota knivskadade människor mycket enklare.

JAAAAA! vi inför detta tycker jag, skulle ju direkt minska världens alla knivskadade eller av kniv mördade människor.
Det är ju inte riktigt samma sak att röka på, snorta eller skjuta heroin i sin egen arm som att sticka en kniv i någon annans kropp. Det förstår t.o.m ett barn...
Citera
2016-05-24, 12:55
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Och om man nu inte VILL göra något utan betalning, hur VILLIGT är det då egentligen?

Då får du nog förbjuda rätt många yrken. Jag jobbar exempelvis som revisor och är på det stora hela rätt nöjd med det. Det finns dock inte en chans att jag skulle göra jobbet utan betalning. Men då jag får en viss ersättning för mitt arbete gör jag det ändå. Det är inget jag tvingas till, men jag gör något för pengar som jag inte skulle ha gjort i annat fall. Samma sak gäller nog en förkrossande majoritet av de yrken folk går till varje dag i Sverige. Det betyder inte att arbetstagare utnyttjas av arbetsgivare och att arbetsgivning därför bör förbjudas.

Den springande punkten här är att ni ogillar att folk har sex på vissa villkor och vill därför förbjuda dem att ha det. Varför ni ens orkar bry er om vad andra människor gör i samförstånd förstår jag inte. Än mindre varför ni känner så starkt för det att ni tycker att polisresurser ska tas från annan (verklig) sexbrottslighet för att förhindra det.
Citera
2016-05-24, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alvmagiker
Du har inte fattat vad jag säger. Dina invändningar är som "goddag yxskaft".
Narkotikamissbruk är en sjukdom och att försöka bota sjukdomen med hot om fängelse gör saken bara värre. Detta "botemedel" skadar inte bara de sjuka utan i förlängningen så drabbas allla,

Fast är ju en idiotisk liknelse göra med sexköpslagen…är inga sexsäljare som riskerar åka i fängelse.
eller försöker du antyda att sexköpare är "sjuka människor" och att vi därför bör göras deras handlande lagligt så de inte riskerar åka i fängelse?

Jag kan förvisso klart hålla med om att det är sjukt att ha sex med människor man fattar inte har sex på samma villkor eller av samma grundläggande behov som man själv. Är denna inställning till sex som jag m.fl direkt är emot och anser ligger till grund för en radda direkt negativa beteenden.
ex. sexuellt våld, sexuella trakasserier, tvång etc.

Citat:
Jag drar inga slutsatser. För att göra det så behöver jag mycket mer data. Mitt inlägg handlar om generella principer och inte detaljer. Jag vet dock att man inte kan dra slutsater som du gör. Det blir lite som "9 av 10 som dör på sjön har ätit frukost på morgonen. Ät inte frukost om du ska ut på sjön" Faktan är sann men slutsatsen blir fel.

Den datan har du på EUROSTAT ex. Är bara att googla upp så får du svart på vitt.
Sextrafficiking är extremt mycket mer förekommande i länder som Tyskland, Holland, Danmark ex.
(länder där man ser sexköp som ok beteende och därför lagligt.)
Även gatuprostituion är avsevärt mer vanligt i dessa länder än i Sverige. Gatuprostitution som är det mest utsatta och farliga. I Danmark med halva befolkningen jämfört med S. har du runt 800 gatuprostituerade. Forskning visar att av dessa är en klar majoritet icke danskar utan från olika U-länder och 0% av dem säger att de gör det det gör pga sin sexualitet och om jag nu minns rätt över halva gruppen led av PTSD.
Detta kan du finna i en större dansk studie (finns i sexköpstråden)

Det finns alltså vissa slutsater man KAN göra. ok?

Citat:
Är det vad du tror att jag försökt säga med mitt inlägg? Jag har tänkt länge på hur jag ska försöka förenkla så du förstår. Verkligheten och samhället är väldigt komplicerat. Det är lätt hänt att man gör slutsatser som den om sjön om man inte är väldigt försiktig. Prostitution handlar ju om väldigt mycket mer än torskarnas moral. Att klassa ett mänskligt beteende som olagligt får det inte att upphöra utan bara att döljas.

Ibland måste man välja mellan pest eller kolera. Då är det goda valet det minst onda. Att vägra välja något är sämst. Om man är skadad i kroppen och det gör ont så är det bättre att göra vad man kan för att minimera skadan än att proklamera ett verkningslöst förbud mot skador.

fetnignen:
precis…men att göra det lagligt får det itne helelr att försvinna, vilket var min poäng.
Att legalisera sexköp gör att en rätt liten grupp männsikor ( de som helt frivillgit säljer sex) får det lite tryggare, de slipper sälja sex i det fördolda för att skydda sina kunder…men samtidigt OM de nu rä där frivilligt så kan de ju samtidigt bara sluta med det det gör och välja något annat att göra i livet, elelr hur?

För i andra änden, så iom legalisering så ökar efterfrågan som i sin tur leder till ökad tryck mot hela denna grupp som INTE vill sälja sex men tvingas in i denna bransch av skrupellösa människor både de som köper sex och de som gör vinst av att andra köper och säljer. Alla de där tjejerna, barnen och kvinnor världen över som kidnappas, säljs av sin farsa, familj, pojkvän eller som luras in i branschen. Eller svenska tjejer som är i socialt utsatt situation mår psykiskt dåligt, är narkomaner, unga på drift etc…de kommer iom en legalisering få en kraftigt ökad tryck på sig att hamna i prostitution.
Så? vilken grupp ska vi samhället prioritera här tycker du? den där rätt lilla gruppen frivilliga eller de icke frivilliga svårt utsatta grupperna?

Ska vi göra det lagligt för vissa (män) att behandla människor som skit ( köpa deras sexuella vilja)
för att samma grupp inte ska ges mer möjligheter leva ut hela sin potential av sexuellt våld mot samma grupper?

Svåååååårt.
Citera
2016-05-24, 13:11
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ska vi göra det lagligt för vissa (män) att behandla människor som skit ( köpa deras sexuella vilja)
för att samma grupp inte ska ges mer möjligheter leva ut hela sin potential av sexuellt våld mot samma grupper?

Svåååååårt.
Och kvinnor som köper sex?
Citera
2016-05-24, 13:20
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Då får du nog förbjuda rätt många yrken. Jag jobbar exempelvis som revisor och är på det stora hela rätt nöjd med det. Det finns dock inte en chans att jag skulle göra jobbet utan betalning. Men då jag får en viss ersättning för mitt arbete gör jag det ändå. Det är inget jag tvingas till, men jag gör något för pengar som jag inte skulle ha gjort i annat fall. Samma sak gäller nog en förkrossande majoritet av de yrken folk går till varje dag i Sverige. Det betyder inte att arbetstagare utnyttjas av arbetsgivare och att arbetsgivning därför bör förbjudas.

Den springande punkten här är att ni ogillar att folk har sex på vissa villkor och vill därför förbjuda dem att ha det. Varför ni ens orkar bry er om vad andra människor gör i samförstånd förstår jag inte. Än mindre varför ni känner så starkt för det att ni tycker att polisresurser ska tas från annan (verklig) sexbrottslighet för att förhindra det.
Huvudet på spiken!
Det lustiga med det hela är att de vill förklara det hela med att man inte vill att vissa kvinnor ska råka illa ut.
Om man nu var intresserad av att stävja den typen av verksamhet så hade det väl alla gånger varit lättare att reglera det istället.

Lite som att säga: vissa råkar illa ut för att det finns individer som ger läkarvård utan adekvat utbildning, därför så förbjuder vi all läkarvård för då finns inte problemet mer.
Slutar verkligen problemet upp att finnas då, eller kommer problemet bara skjutas under mattan och bli mer svårupptäckt?
Man valde att använda hjärnan och kom fram till att om vi tvingar alla läkare att ha licens så kan vi kontrollera verksamheten och kvalitetssäkra den.

Varför är det då ett så orimligt koncept att göra samma sak med den så kallade sexindustrin?
Varför kan man inte tvinga alla horor att skaffa en horlegitimation?
Man skulle kunna inrätta bordeller med adekvat säkerhet för alla inblandade och det skulle inte vara konstigare än frisörsalonger som hyr ut stolar till andra frisörer.
Sen kan man kriminalisera alla delar av verksamheten som sker illegalt ungefär på samma vis som att det är otillåtet att verka som läkare utan läkarlegitimation med det lilla tillägget att även köparen straffas.

Piska och morot, samt skärpning av straffen.
Jag tror att vi skulle drastiskt reducera problemet med trafficking om det skulle hända. För vilken vettig torsk skulle gå och köpa sex av en olegitimerad hora när det skulle finnas lagliga alternativ?
Vilken vettig hallick skulle släpa hit horor när den illegala marknaden reducerats och hororna kommer att plockas in av polisen?

Jag tror iallafall att det skulle vara en stor vinst för samhället då vi skulle få in skattepengar på verksamheten och polisens resurser skulle kunna fokuseras på det verkliga problemet i sammanhanget, dvs trafficking.
Citera
2016-05-24, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardstart
Punkt 4 är intressant.

Porr är lagligt men sexköp är olagligt. Trots att kvinnorna i porren måste ställa upp på mycket grövre saker mot betalning jämfört med vanliga prostituerade.

Feminister överlag är inte intresserade av att förbjuda lyckliga horor att sälja sex. Det finns det däremot moralister som är. Feminister är intresserade av att stoppa människor som egentligen inte vill sälja sex ifrån att bli utnyttjade. Och för att baka en kaka måste man knäcka några ägg. I detta fall är äggen de lyckliga lyckliga hororna.

För att bekämpa trafficking och sexuellt utnyttjande av utsatta kvinnor, flickor, män och pojkar så gör man det även olagligt att köpa sex av folk som faktiskt vill sälja.
Citera
2016-05-24, 13:28
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Jag kan förvisso klart hålla med om att det är sjukt att ha sex med människor man fattar inte har sex på samma villkor eller av samma grundläggande behov som man själv. Är denna inställning till sex som jag m.fl direkt är emot och anser ligger till grund för en radda direkt negativa beteenden.
ex. sexuellt våld, sexuella trakasserier, tvång etc.

Hur vet du att kvinnor som säljer sex inte har sex på samma vilkor som männen?

Citat:
Den datan har du på EUROSTAT ex. Är bara att googla upp så får du svart på vitt.
Sextrafficiking är extremt mycket mer förekommande i länder som Tyskland, Holland, Danmark ex.
(länder där man ser sexköp som ok beteende och därför lagligt.)
Även gatuprostituion är avsevärt mer vanligt i dessa länder än i Sverige. Gatuprostitution som är det mest utsatta och farliga. I Danmark med halva befolkningen jämfört med S. har du runt 800 gatuprostituerade. Forskning visar att av dessa är en klar majoritet icke danskar utan från olika U-länder och 0% av dem säger att de gör det det gör pga sin sexualitet och om jag nu minns rätt över halva gruppen led av PTSD.
Detta kan du finna i en större dansk studie (finns i sexköpstråden)

Det finns alltså vissa slutsater man KAN göra. ok?

1) Det finns ingen sex-trafficking. Men om det fanns skulle kvinnor ställa upp på det frivilligt.

2) Det är för att det inte är PK för kvinnor att säga att de går på gatan för att de tänder på det. Självklart tänder 100% av gat-hororna på det annars skulle de inte göra det. Det finns 1000 tals män som har jobb och bostad som är villiga att göra vad som helst för att få en kvinna så 100% av alla kvinnor som går på gatan kan bli försörjda imorgon om de vill.

3) Hur exakt får man PTSD av att ha sex? Really?

Citat:
För i andra änden, så iom legalisering så ökar efterfrågan som i sin tur leder till ökad tryck mot hela denna grupp som INTE vill sälja sex men tvingas in i denna bransch av skrupellösa människor både de som köper sex och de som gör vinst av att andra köper och säljer. Alla de där tjejerna, barnen och kvinnor världen över som kidnappas, säljs av sin farsa, familj, pojkvän eller som luras in i branschen. Eller svenska tjejer som är i socialt utsatt situation mår psykiskt dåligt, är narkomaner, unga på drift etc…de kommer iom en legalisering få en kraftigt ökad tryck på sig att hamna i prostitution.
Så? vilken grupp ska vi samhället prioritera här tycker du? den där rätt lilla gruppen frivilliga eller de icke frivilliga svårt utsatta grupperna?

1) Varför skulle någon kvinna tvingas till att ha sex mot betalning? I princip 100% av kvinnorna i hela världen har sex mot betalning hela livet.

2) Om kvinnor kunde välja att bli kidnappade och tvingade att hora skulle det vara väldigt populärt.

3) Hur blir man svårt utsatt av att ha sex? Seriöst. Är Rocco svårt utsatt för att han tvingas att ha sex med 1000 tals tonårs tjejer för att försörja sig? Hur ska vi göra för att rädda Rocco från sex-branschen?

Citat:

1) Om jag betalar Kalle 25 år för att ha sex med mig behandlar jag honom som skit då?

2) Män kan inte köpa kvinnors sexuella vilja för att kvinnor är mycket mer perversa än män så lol.
Senast redigerad av Babianen 2016-05-24 kl. 13:36.
Citera
2016-05-24, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Sexköpslagen tvingar prostitutionen under jord och gör tillvaron mer riskabel för säljarna. Dessutom har kopplerilagen udden riktad mot säljarna och deras möjligheter att saluföra sina tjänster. All sexhandel är naturligtvis de facto förbjuden om man inte får köpa tjänsten. Alla ekonomiska transaktioner är dubbelriktade.

Vi har ingen dämpad efterfrågan. RFSU:s studie härom året visade ju att man inte kunde påvisa att sexköpslagen minskat efterfrågan.

Rappakalja. Det förekommer 4 ggr mer trafficking per capita sexarbetare i Sverige i jämförelse med i Tyskland eftersom marknaden är illegal och därmed mumma för organiserad brottslighet.

Sexsäljare kommer ju även hit för att berika sig eftersom ett nyp kostar dubbelt så mycket här som på kontinenten. Trafficking är för övrigt inte samma sak som migrerande sexsäljare. Det är skitsnack.

Struntprat igen. Det där har du fantiserat ihop.

För det första så finns inga belägg på att avkriminalisering skulle öka marknadens storlek. Det skedde inte i NZ exempelvis. Även om det gjorde det så vore det oproblematiskt för alla utom frigida svenska kvinnor.

Marknadskrafterna tar hand om utbud och efterfrågan. Finns inte tillräckligt utbud för att möta efterfrågan så ökar priset. Då lockar detta fler säljare och pressar i sin tur ner priset igen. Det kallas equilibrium på nationalekonomispråk.

Du har verkligen svalt varenda myt om sexarbete man kan finna. Stackare där...

Angående det här med Nya Zeeland. Jag har inget emot att NZ har en avkriminaliserad sexmarknad. NZ har helt andra förutsättningar än Sverige. Den dag det krävs visum, att man är ifrån ett land med fungerande socialt skyddsnät och en flygbiljett för 10000 för att ta sig till Sverige, då kan vi börja prata om att låta prostitution regleras av arbetskyddslagen istället för sexköpslagen.
Citera
2016-05-24, 13:33
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
Feminister överlag är inte intresserade av att förbjuda lyckliga horor att sälja sex. Det finns det däremot moralister som är. Feminister är intresserade av att stoppa människor som egentligen inte vill sälja sex ifrån att bli utnyttjade. Och för att baka en kaka måste man knäcka några ägg. I detta fall är äggen de lyckliga lyckliga hororna.

För att bekämpa trafficking och sexuellt utnyttjande av utsatta kvinnor, flickor, män och pojkar så gör man det även olagligt att köpa sex av folk som faktiskt vill sälja.

1) Feminister vill förbjuda heterosexuellt sex överhuvudtaget så självklart vill de förbjuda horande.

2) Varför skulle kvinnor inte vilja sälja sex? I princip alla kvinnor säljer sex hela sina liv.

3) Hur blir man utnyttjad av att ha sex? Det är ju skönt och upphetsande.

4) Hur blir utsatta kvinnor utnyttjade genom att de får ligga? Om "Hasse 55 år, uteliggare" får betalt för att ha sex blir han utnyttjad då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in