2016-05-19, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Om du är den som står på andra sidan rondellen så har du även trafik från vänster att ta hänsyn till. Kommer ingen därifrån så hinner du ut innan vänsterblinkaren kommit fram till dig. Så redan där faller snacket om att se vad den på andra sidan tänker göra.

Nu kör inte jag MC. Men jag har hört att många MC-förare uppskattar vänsterblink då de kan placera sitt fordon lite enklare.
Sant eller inte? Jag vet inte.

Oavsett. Vänsterblink tillför inte mig någonting. Men inte fan irriterar jag mig på de som gör det. Fick själv lära mig att man skulle blinka som om det var en korsning när jag tog körkort. Sedan har de hunnit ändra reglerna så många ggr att inte ens bilskolorna i dag vet vad som gäller.

En rondell är en "ombyggd" korsning. Du ska blinka åt det hållet som du ska.
Citera
2016-05-19, 19:19
Medlem
Jag irriterar mig på folk som inte planerar sin körning. Orsakar hjärnblödning hos mig och skapar ett oflyt i trafiken.

Senast igår hamnade jag bakom en kärring i en tvåfilig rondell. Kanske skrämdes hon av rondellens magnitud. Vad vet jag. Men det fanns absolut ingen skäl till oro då trafiken var extremt gles och inte en endaste bil i sikte.

Vad gör hon? Jo hon bromsar in och jag ser hur hon först vid väjningspliktsskylten börjar spana höger och vänster efter andra bilar. Tänk om hon kunde kollat det lite tidigare. Skulle hon märkt att rondellen var helt tom och hon kunde kört in utan att orsaka trafikstockning bakom sig. Eftersom jag bytte fil och åkte förbi henne såg jag hur hon stod stilla och spanade efter bilar som inte fanns.

Märkt att folk är dåliga på att ha koll på trafiken framför sig och att planera sin körning i rondeller. Irriterande.
Citera
2016-05-19, 23:10
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
En rondell är en "ombyggd" korsning. Du ska blinka åt det hållet som du ska.
Enl vilken paragraf/regel?
Citera
2016-05-20, 02:33
Medlem
Citat:
Enl vilken paragraf/regel?

Det behövs ingen paragraf för det uppenbara. Spelar ingen roll om en korsning skulle se ut som en kanelbulle det är ändå samma regler som gäller.
Citera
2016-05-20, 12:00
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Det behövs ingen paragraf för det uppenbara. Spelar ingen roll om en korsning skulle se ut som en kanelbulle det är ändå samma regler som gäller.
Konstigt då det finns paragrafer som styr just korsningar.
Du påstår en sak som är motsatsen till vad körskollärare har sagt till mig samt att du inte kan styrka detta.

Kör en Di Leva här.
Vem ska man tro på, tro på, tro på.....

Själv anser jag att rondellen är en helt vanlig huvudled som svänger konstant, vänster.
Citera
2016-05-20, 12:20
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:

Själv anser jag att rondellen är en helt vanlig huvudled som svänger konstant, vänster.

Inte helt vanlig huvudled; en enkelriktad huvudled.
Citera
2016-05-20, 18:52
Medlem
Ett annat irritationsmoment är bilar som kör om på motorvägen och lägger sig i 111km/h i vänsterfilen och skiter i att de blir en stopkloss för bilarna bakom.

Noterade ett sånt typiskt fall idag. En vit bil framför mig som kör om en kolonn på minst tio bilar i marginellt snabbare hastighet. Man kunde riktigt känna frustrationen hos bilarna bakom.

Inte konstigt att det uppstår köer med så många ineffektiva förare på vägarna.
Citera
2016-05-20, 19:48
Medlem
Citat:
Konstigt då det finns paragrafer som styr just korsningar.
Du påstår en sak som är motsatsen till vad körskollärare har sagt till mig samt att du inte kan styrka detta.

Kör en Di Leva här.
Vem ska man tro på, tro på, tro på.....

Jag tog nog körkort senast. Och jag fick lära mig i körskolan att blinka vänster. Tror att broschyren från vägverket inte hade någon åsikt om vad som är mest korrekt. Men enligt mig är det bättre ju mer bilisterna signalerar sina avsikter på förhand. Så jag är för vänsterblinkning i rondell
Citera
2016-05-20, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Inte helt vanlig huvudled; en enkelriktad huvudled.

Med anslutande trafik
Citera
2016-05-20, 20:00
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ett annat irritationsmoment är bilar som kör om på motorvägen och lägger sig i 111km/h i vänsterfilen och skiter i att de blir en stopkloss för bilarna bakom.

Noterade ett sånt typiskt fall idag. En vit bil framför mig som kör om en kolonn på minst tio bilar i marginellt snabbare hastighet. Man kunde riktigt känna frustrationen hos bilarna bakom.

Inte konstigt att det uppstår köer med så många ineffektiva förare på vägarna.
Och hastighetsbegränsningen var?
Citera
2016-05-20, 20:01
Medlem
shadow666s avatar
när folk ska köra så INIHELVETE NÄRA, fast man håller hastighet................. ha bara lust o trycka till på bromsen så de blir en rejäl krock. Tyvärr skadar detta mig mer än föraren bakom antagligen.....
Citera
2016-05-20, 20:19
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Tror att broschyren från vägverket inte hade någon åsikt om vad som är mest korrekt.

Nej, Vägverket har nog tappat intresset för olika typer av broschyrer...

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4gverket

Kanske dags att du konsulterar din skolfröken igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in