Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-27, 18:33
  #2665
Moderator
Rassas avatar
När vi ändå är inne på blinkers-ämnet, något som irriterar mig är folk som inte slår på blinkern ordentligt vid avfart eller sväng, utan bara duttar på spaken och aktiverar treblinks-funktionen (på nyare bilar), det blir tre blink och sen inget mer. Fan så störigt om dom gör detta 100 meter innan sväng, det blir samma sak som att inte blinka alls. Slå på blinkern helt och låt den återgå automatiskt efter sväng för fan. Treblinks-funktionen kan användas vid körfältsbyte eller avfart i rondell, typ. Inte annars.
Citera
2015-06-02, 23:51
  #2666
Medlem
Mr.Maazes avatar
- Folk som inte blinkar i cirkulationsplatser, eller annars också för den delen
- Folk som saknar ner när det är enfiligt (på 2+1 väg) för att sedan gasa på när det blir tvåfiligt
- Folk som kör långsammare än hastighetsbegränsningen
- Folk som inte flyttar på sig på motorvägen
- Folk som tar lång tid på sig att komma iväg från trafikljus
- Folk som inte fattar blixtlåsprincipen. T ex vid olycka, använd alla filer fram till olyckan för att sedan använda blixtlåsprincipen istället för att blockera de som försöker köra om.
- Folk som inte fattar högerregeln
- Folk som saktar ner efter de har kört förbi
- Folk som leker trafikpoliser på vägarna
Citera
2015-06-03, 00:39
  #2667
Medlem
Pecka-s avatar
Folk som inte blinkar vid vänstersväng i rondell. Visserligen inte lag på det vad jag hört men irriterande ändå. Blir att man stannar vid infarten för alla som inte blinkar för att avvakta deras avsikter.
Citera
2015-06-03, 02:14
  #2668
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Folk som inte blinkar vid vänstersväng i rondell. Visserligen inte lag på det vad jag hört men irriterande ändå. Blir att man stannar vid infarten för alla som inte blinkar för att avvakta deras avsikter.

Då jag upplever att 8/10 fortsätter blinka vänster även när dom svänger ut ur rondellen kan dom gott sluta blinka vänster och fokusera på det viktiga, att visa när dom tänker svänga ut.

Vänsterblink tillför inget då en bil som inte blinkar höger när den kör ut måste antas kommer fortsätta svänga. I en större rondell är det allt annat än självklart att jag såg var bilen körde in så jag har ändå ingen aning om vart den ska.

Däremot håller jag med dig när det gäller mindre rondeller som beter sig likt en korsning.
Citera
2015-06-07, 13:48
  #2669
Medlem
MartinStLouiss avatar
Det är irriterande med folk som korsar bilvägen när det finns ett övergångsställe eller en gångtunnel 10-20 meter bort.
Citera
2015-06-07, 16:31
  #2670
Medlem
MjaoTse-Bongs avatar
Något som är riktigt, riktigt störande är bilister som ställer sig på fartgupp som har typ övergångsställen för cyklister och gående istället för att köra fram ordentligt som det är tänkt!
Resultatet blir ju då att cyklister får köra runt och korsa där gångtrafikanterna ska över och så frontalkrockar man när det är små skåpbilar som ställer sig så och skymmer sikten och båda bara tänker runda arslet på rövhålet.
Eller bilister när det är köer inte lämnar övergångsställen fria utan ställer sig på och blockerar så man måste in och krångla sig runt för att komma över och plötsligt börjar trafiken självklart rulla
Citera
2015-06-08, 09:42
  #2671
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
1. När det är lite fuktigt på motorvägen och bilar som kör om trånger in precis framför så man måste använda spolarvätska. Jag blir vansinnig! Om du stött på någon som blinkar med helljuset efter en omkörning så kan det mycket väl vara jag. Är det svårt att fortsätta ett par hundra meter innan man byter fil? Vari ligger det tvånget att alltid byta så snabbt som möjligt.

2. Folk som i bilköer inte ställer sig tätt bakom bilen framför, utan 15 meter bakom och kör fram lite i taget. Då tvingas jag göra samma sak som står bakom idioten för att det inte ska bli en stor lucka.

Äntligen!! Nån som också reagerat på det. Folk verkar inte föratå att vattnet som kommer från deras bil gör bilen bakom blind.
3 sekunders regeln gäller väl även i regn.
Sen har jag flera ggr reagerat på att de gör sin omkörning, sen lägger sig idioterna framför och saktar ner för att ligga framför mig. Va fan är de för mening då ?
Citera
2015-06-08, 11:27
  #2672
Medlem
elektronikfreaks avatar
Nu bor jag iof sig på landet (Öland) men något som faktiskt är jävligt irriterande när det kommer hundratusentals turister hit till ön med hundratusentals bilar som ska ut på våra enfiliga smala vägar sommartid och det i princip är en enda lång kö mellan bron, Borgholm och norrut är när bönderna ska ut med sina stora traktorer och jordbruksmaskiner på vägarna som sniglar sig fram i gångfart. Då blir det i princip helt stopp på vägarna.

Med all respekt till bönderna i sig men det är ett visst irritationsmoment.

Att ni sedan drar ut halva åkern på vägarna när det är blött och regnigt är livsfarligt både för bilar och i synnerhet för motorcyklar som gör vägarna snorhala.
Citera
2015-07-02, 19:36
  #2673
Medlem
FarbrorKruts avatar
Bilister som står med halva bilen mitt i körbanan (huvudled) när de har väjningsplikt och väntar på att få köra ut (åt motsatt körriktning) ... Kommer jag i 50 knyck och har halva körbanan blockerad så betyder inte ljustuta att du ska köra ut och blockera ännu mer, så jag får stå på bromsen. Det betyder att du ska flytta på ärslet och inte stå mitt i körbanan. Om man nu tolkar ljustutan som att man ska köra ut och blockera trafiken, är man så jävla korkad att köra ut mitt framför en bil?
Citera
2015-07-02, 21:55
  #2674
Medlem
copes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Då jag upplever att 8/10 fortsätter blinka vänster även när dom svänger ut ur rondellen kan dom gott sluta blinka vänster och fokusera på det viktiga, att visa när dom tänker svänga ut.

Vänsterblink tillför inget då en bil som inte blinkar höger när den kör ut måste antas kommer fortsätta svänga. I en större rondell är det allt annat än självklart att jag såg var bilen körde in så jag har ändå ingen aning om vart den ska.

Däremot håller jag med dig när det gäller mindre rondeller som beter sig likt en korsning.

Halvt orelevant
Nästan som att säga: de flesta blinkar fel så lika bra att ingen blinkar alls
Om det tillför något eller ej kan du väl diskutera i den stora rondell tråden, då det tagits upp stundtals ggr

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Maaze
- Folk som inte fattar blixtlåsprincipen. T ex vid olycka, använd alla filer fram till olyckan för att sedan använda blixtlåsprincipen istället för att blockera de som försöker köra om.

Är det verkligen mer viktigt att anpassa blixtlåsprincipen just för att du ska ta dig fram fortare istället för att visa respekt och varsamhet åt de på sidan av vägen?
Citera
2015-07-02, 22:26
  #2675
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cope
Halvt orelevant
Nästan som att säga: de flesta blinkar fel så lika bra att ingen blinkar alls
Om det tillför något eller ej kan du väl diskutera i den stora rondell tråden, då det tagits upp stundtals ggr

Inte alls att säga så.

Vad menar du att en bil som blinkar åt ena hållet men kör åt andra tillför då?

Hur får du det till att man inte ska blinka alls? Det jag säger är att man ska blinka RÄTT.

Lägg inte till det onödiga vönsterblinkandet i din rondellkörning om du är så hjärndöd att du glömmer bort att både stänga av den och att blinka höger när du sen ska ut. Alla vet i vilken riktning en rondell rör sig.

Du kan diskutera vad du vill i den tråden. Jag är on topic i den här.
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2015-07-02 kl. 22:40.
Citera
2015-07-02, 22:40
  #2676
Medlem
copes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Inte alls att säga så.

Vad menar du att en bil som blinkar åt ena hållet men kör åt andra tillför då?

Hur får du det till att man inte ska blinka alls? Det jag säger är att man ska blinka RÄTT.

Han du citerade pratade om folk som inte blinkar vänster (blinkar vänster, men samtidigt korrekt) medan du syftar om de som bara blinkar vänster utan att växla, alltså två olika saker

Och som sagt, hur vida någon av oss anser att det hjälper eller ej kan vi dra i andra tråden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback