2016-04-21, 03:10
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svarttaxin
Om folk bara lärde sig hur man kör i rondeller, så skulle förvirring aldrig uppstå och då finns det ingen fördel alls med att se en vänsterblink när du är på väg mot en rondell. Ingen blink och vänsterblink betyder samma sak, man ska inte ut ur rondellen. Högerblink betyder att man ska ut. Om alla bara lärde sig det, då skulle förvirring i rondeller aldrig uppstå. Nu är det ju tyvärr så att typ 80% är fullkomliga idioter i trafiken som inte kan köra i rondeller.

Fast du verkar ju ha missat det som precis sades. Att man som förare som är på väg in i en rondell där en bil kommer från motstående infart (alltså rakt framifrån om rondellen har 4 infarter) i förväg kan se om den andra bilen som i detta fall hinner före in i rondellen kommer att korsa ens väg om denne blinkar vänster. Blinkar denne inte så kan man utgå från att denne skall rakt fram i rondellen och således INTE kommer att korsa ens väg så att man kan köra in i rondellen utan att behöva bromsa in innan man kör in i rondellen och invänta att bilen i rondellen antingen skall rakt fram ELLER vänster. Man visar alltså i god tid var man ska vilket gör att andra slipper onödiga inbromsningar. Detta verkar vara jävligt svårt att förstå för vissa!
Citera
2016-04-21, 10:19
Medlem
svarttaxins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Jag kan inte riktigt se vilket problem det skulle orsaka. Det kanske är onödigt, men knappast problematiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Fast du verkar ju ha missat det som precis sades. Att man som förare som är på väg in i en rondell där en bil kommer från motstående infart (alltså rakt framifrån om rondellen har 4 infarter) i förväg kan se om den andra bilen som i detta fall hinner före in i rondellen kommer att korsa ens väg om denne blinkar vänster. Blinkar denne inte så kan man utgå från att denne skall rakt fram i rondellen och således INTE kommer att korsa ens väg så att man kan köra in i rondellen utan att behöva bromsa in innan man kör in i rondellen och invänta att bilen i rondellen antingen skall rakt fram ELLER vänster. Man visar alltså i god tid var man ska vilket gör att andra slipper onödiga inbromsningar. Detta verkar vara jävligt svårt att förstå för vissa!

Nej man kan inte utgå ifrån att denne ska rakt fram om den inte blinkar vänster, eftersom som sagt, vänsterblink och ingen blink betyder samma sak. Om den inte blinkar så ska den korsa ens väg, om den blinkar höger så ska den ut.

Detta blir bara en fråga om den andra bilen redan är vid avfarten till vänster, annars hinner man ju åka in i rondellen oavsett vart den andra bilen ska.

Ett annat problem med att folk blinkar vänster är att det tar över högerblinkningen, blinkar för sent eller blinkar inte alls. Det är ett problem som orsakar många onödiga inbromsningar och som sagt, om alla idioter som blinkar vänster i rondeller kunde lära sig hur man kör i rondeller, så skulle denna typ av förvirring aldrig uppstå.

Enligt Transportstyrelsen så ska man blinka höger när man ska lämna en rondell och inget annat. För instruktioner hur man ska göra i en rondell så kan man ladda ner pdf från transportstyrelsen och läsa.
Citera
2016-04-21, 10:36
Medlem
Claviuss avatar
- Folk som inte kan köra i rondeller. Hur svårt ska det vara?!
- Pensionärer som är livrädda för att köra i över 50km/h. Lägg bara ner med bilkörningen om det är så fruktansvärt läskigt, snälla.
- Drägg i "fina" bilar som måste krypa över farthindren. Och gärna diagonalt. Töntar.
- Hantverkare i sina jävla tjänstefordon som kör som rattfyllon utan något som helst omdöme eller omtanke för oss andra. Fullkomligen älskar att sega mig lite extra när jag ser en i backspegeln
- Cyklister som inte kan hålla sig på trottoaren. Jag vet, de ska enligt lag befinna sig på vägbanan, men jääääävlar vad de är i vägen!
- Fittor som inte kan blinka överhuvudtaget eller i tid när man står och väntar på att få köra ut på exempelvis en huvudled. Dö.
- Baksäteschaufförer... Bara håll käften.

Annars är allt bra
Citera
2016-04-21, 11:48
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Om du är den som står på andra sidan rondellen så har du även trafik från vänster att ta hänsyn till. Kommer ingen därifrån så hinner du ut innan vänsterblinkaren kommit fram till dig. Så redan där faller snacket om att se vad den på andra sidan tänker göra.

Nu kör inte jag MC. Men jag har hört att många MC-förare uppskattar vänsterblink då de kan placera sitt fordon lite enklare.
Sant eller inte? Jag vet inte.

Oavsett. Vänsterblink tillför inte mig någonting. Men inte fan irriterar jag mig på de som gör det. Fick själv lära mig att man skulle blinka som om det var en korsning när jag tog körkort. Sedan har de hunnit ändra reglerna så många ggr att inte ens bilskolorna i dag vet vad som gäller.
Citera
2016-04-21, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Oavsett. Vänsterblink tillför inte mig någonting. Men inte fan irriterar jag mig på de som gör det. Fick själv lära mig att man skulle blinka som om det var en korsning när jag tog körkort. Sedan har de hunnit ändra reglerna så många ggr att inte ens bilskolorna i dag vet vad som gäller.
Ungefär så. Du måste heller inte blinka höger om du står i en fil där du måste svänga höger, men inte stör det om någon blinkar ändå. Snarare visar det att föraren vet om att det är en sådan fil.

Däremot är det lite störande med folk som blinkar efter att de bytt fil...
Citera
2016-04-21, 18:47
Medlem
Hubbe11s avatar
vänsterblinkers i en rondell visat att du kommer att passera framför mig i rondellen och att jag måste lämna företräde. Ofta är det så att högersblinketsen är skymd så man inte ser den när man ska in i rondellen och då vet man inte var bilen ska men om alla skulle använda sig av att blinka vänster när man inte ska ut ur rondellen så skulle det bli tydligare var man ska.
Men det är djungelns lag som gäller i rondeller värst är de som blinkar vänster när de ska åka ut och det är ett ökande problem.
Citera
2016-04-24, 00:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tuppruskarn
Ojoj, nu har jag endast haft körkort och bil i några månader men redan hunnit bli frustrerad

ni som ligger och pressar så nära bakom att jag kan läsa på era läppar vilken låt ni sjunger med i. Givetvis lägger jag mig då ca 5km/h under tillåten hastighet.
Åk tio minuter tidigare så slipper du stressa.

Dagspendlare överlag
Att ligga 30-40 km/h för fort oavsett väder eller väglag f
år mig önska att ni krockar

Ni som flashar med helljusen innan omkörning.
Jag har speglar och ser om du påbörjar omkörning eller ej

Bli inte heller överraskad om jag, när du är klar, meddelar att omkörningen gick bra
genom att flasha mina helljus.

Ni som bländar av alldeles för sent eller inte alls.
Bländar ni av för sent, bländar jag på för tidigt.
Bländar ni inte av alls, bländar jag på för tidigt.

Som många andra har sagt, du ska vara hålla tyst din lilla obildade unge.

1. Du är en osäker liten bilist.
2. Du verkar vara ivägen (eftersom alla kör om dig och flashar helljus)
3. Du är knappast förmögen att avgöra om omkörningen är godkänd. Låt bli flasha
4. Du har inte heller kapacitet att avgöra när man ska blända av.

Citat:
Ursprungligen postat av knightofsweden
Du äger "vänster" och får köra om i den takt du vill
ja så länge du inte sniglar förbi

Men här finns det en stor mängd bilister som ser nyttan i att gasa på en smula extra så att man inte ham
Här handlar det inte om att hävda din rätt - utan att göra att det blir lätt för alla.

Citat:
Jag håller med
jag kör ofta i vänsterfil och mycket riktigt
så är det inga som helst problem att ha koll på folk i högerflen
och därmed gasa på lite extra i situationen du beskriver
där du ligger i högerfilen.
Detta gör jag både för att underlätta för min egen del

(att du tydligt skall se att du inte hinner ut innan jag kör om både dig och lastbil så du inte blockerar min väg)
och för att du skall slippa röra farthållaren och efter jag kört förbi kunna glida ut och köra om lastbilen.
Det värsta är ju när man själv gasat på lite extra i vänsterfilen för att påskynda omkörningen och bilen i höger körfält ändå går ut (alltså skiter i att man kommer i vänsterfilen) så man tvingas göra en kraftig inbromsning, och sedan inte själv gasar på för att på så sätt reparera sitt misstag så gått det går.

Klok observation, mina tankar om fenomenet:

Man måste dock nog göra en rangordning (trots att det inte är förenligt med regler)

1. Bilister i vänster fält som kör om långsam trafik har företräde
2. De skall dock hålla normalt flyt och hastigheter
3. De får dock inte hindra (låsa in) annan trafik som vill ut till vänster.
4. Den som håller närmast hastighetsbegränsning-varation äger företräde

(dvs Du kan inte ligga i E4an i 150 km/h och bli förbannad på upphunnen trafik eller dom som går ut för omkörning av en långtradare. Den som i varje tillfälle är abnorm skall erkänna det och vika sig för systemet. )

Man får ju anta att den största delen av personbilar håller med 10 % marginal gällande hastighet på sträckan. 110 km/h

Dom flesta kör då om långtradare,husvagnar som håller låga 80 km/h

Kommer en 3e bilist i 120 km/h + kan man inte dra ut armbågarna som "här kommer jag, håll till höger era fjollor" !

Utan man får allt finna sig i, att även dom flesta andra också vill köra om långtradarna och man får snällt gå ner till kanske 100 km/h periodvis.

Även om jag själv ofta sitter och svär "bättre ni ligger och seglar bakom lastbilen eftersom ni ändå inte vågar gas upp lilla Priusen era xxxxx "

Citat:
Ursprungligen postat av knightofsweden

Över huvud taget anser jag, av ren självbevarelsedrift, att jag aldrig vill tajma så att jag hamnar snett bakom en bil som när som helst kan få för sig att köra om ett fordon. Det känns idiotiskt eftersom man syns så dåligt. Så det är inte bara av bekvämhet man bör tajma sin omkörning enligt mitt synsätt.

Citat:
dock spelar det personligen inte mig någon roll
om jag ligger i vänsterfilen i tillåten hastighet
eller över.
Jag gasar på oavsett för att underlätta för alla
inblandade parter.
Detta anser jag vara dynamik
till skillnad från många paragrafryttare som slaviskt kör efter hastighetsskyltar
utan att ha någon som helst känsla för till exempel trafikrytm.
Självklart är har bilister precis som Moltas beskriver full rätt att avstå men iaf jag anser att vägarna hade blivit en bättre plats att vistas på om många använde en nypa sunt förnuft i sådana här situationer.

Sant.

Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Jag får mina 612 hkr och 1000 Nm att fungera utmärkt i låga hastigheter.

S65 förstår jag..?
Citera
2016-04-24, 01:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Per Vers
Det där påståendet vore kul om du kunde backa upp.
Jag har med mina senaste bilar märkt just det du påstår när jag jämfört med GPS.
Då pratar vi om en Saab -08 o två Volvo -08 samt -09.
Men jag kan inte styrka det mer än på Wase i min telefon.

En GPS (eller telefon ) kollar alltså upp sig mot en satellit om tidsskillnad finns
& estimerar sedan medelhastighet beroende på positionering över tid.

Bilen mäter i princip hur många varv hjulen rullar, hundratals gånger i sekunden.
Vilken data är säkrast anser du?

Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Ett fenomen jag märkt av flera gånger senaste veckorna.
Vanliga svenska landsvägar, enkelfiligt, en stor långtradare eller något ligger längst fram
sen 5+ bilar bakom
då verkar det vara nån slags "regel" att den som är närmast lastbilen
ska få köra om först
trots att bilen som ligger trea har markerat och är halvvägs
över på andra filen sen börjar den bilen alldeles bakom långtradaren
köra om så trean får trycka sig tillbaka igen inte helt utan risk
folk verkar helt enkelt inte kolla speglarna i den situationen
utan verkar tänka "jag ligger närmast bakom så jag har tjingat första omkörningen"

Det är ju först ut som gäller, håll koll på speglarna era fittor.

Exakt! Men det är värre än så:

Det är alltid en blind jävla idiot som hamnar likt ett frimärke precis bakom en lastbil.
Och aldrig vågar köra om som är rotorsaken till felet.
När bil2 kommer blir det svårare att köra om eländet.
Bil 3 osv får då en nästan omöjlig kö att köra om.

På samtliga vägar i Sverige så har personbilar en medelfart efter skyltad vägsträcka.
Vi snackar alltså 90 km/h eller ibland högre 100 vägar.

Om man på något vis, inte SER ATT MAN närmar sig en 25 meter lång och 4 meter hög farkost
som kämpar med att hålla 80 km/h borde man kanske gå till en optiker! Det är alltid osäkra nollor bakom ratten som helt plötsligt "Oj här hamnade jag" fiskör precis bakom en lastbil istället för att påbörja en omkörning direkt.

Det är ofta kärringar i små toyotas eller bara osäkra hen-fånar som är så pass osäkra och dåliga på framförhållning och sedan aldrig gör något åt situationen som är felet. Det är dom som är bil nummer 2 som alltid gör att kön blir längre och längre, även bakom en liten bil med kärra/whatever.

Fanskapet äger ingen som helst rätt att köra om när väl 10 andra har samlats bakom.
Hen borde parkera och fundera om inte färdtjänst är ett alternativ!

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det där handlar ju framför allt om att många inte har koll bakåt. Vilket i sin tur är ett tecken på hur många som är helt olämpliga. Det kan ju uppstå riktigt farliga situationer ur detta, ty man är ju helt utlämnad när man kommer bakifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Jag måste fortsätta säga bilisterna på 2+1 vägarna..

Det är seriöst något fel på de här bilisterna
som blir som förbytta och får någon slags mental blackout när dessa typer av vägar uppenbarar sig.

Jag förstår och kommer nog aldrig förstå vad det möjligen kan ge att gasa på i 140km/h
när det är 200m kvar för att sen med minsta möjliga marginal
tränga sig in när vägen börjar gå ihop..
för att ändå sen hamna bakom en långtradare...
likaså så ligga i röven på bilen framför som redan ligger bakom en långtradare

DEN BILISTEN KAN INTE GÖRA SÅ MKT ÅT SAKEN och det GÅR INTE FORTARE FÖR ATT DU SLICKAR HANS RÖV!

Självklart kan man köra om när tillfälle ges om det ligger 2-3 långtradare i följd. Men med vanliga personbilar som håller hastigheten är det bara helt fucked up.

Läs ovan din snigel !

Om du inte har ögon eller hjärna att fatta du kommer hamna bakom en långtradare som kör 80 km/h på en 100 väg så klaga inte på folk som kör om dig. Man kan visst göra saker åt det, hamna inte 5 meter bakom en långtradare hela tiden. Det är något som verkar ske frekvent för vägsniglar som dig, ofta en tunglastad V70 som svajjar på farthållaren!

Och eftersom jag är den som förmodligen måste "ta i" för att köra om hinder som dig i 140 km/h
kan jag meddela.

Jag tar mig nämligen om även nästa långtradare, med min motorstarka bil.
Över de sträckor jag kör (10 mil + ) är jag framme en kvart före dig. Minst.

Citat:
Jag förstår det beteendet till fullo.
Ser jag en långtradare framför mig samt en kö mellan mig och långtradaren så klipper jag kön och pressar in mig mellan kön och långtradaren. När nästa tvåfil kommer så kör jag om långtradaren.

Anledningen till det är att kön hade chansen att köra om långtradaren sammtidigt som jag kör om kön.
Så mitt resonemang är att de i kön vill ligga kvar där de ligger och då är det rättfärdigt för mig att köra om dem för att komma om långtradaren.

Obs att detta gör jag bara om de i kön inte visat att de försöker komma om själva.

Helt rätt.

Citat:
Johodå.
När fälten delar på sig så blinkar man vänster o glider ut. Då hinner ingen bakom påbörja en omkörning av dig. Väntar man så andra får chansen att komma bakifrån så får man vackert ligga kvar.
Citera
2016-04-25, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .RIHTT
Klok observation, mina tankar om fenomenet:

Man måste dock nog göra en rangordning (trots att det inte är förenligt med regler)

1. Bilister i vänster fält som kör om långsam trafik har företräde
2. De skall dock hålla normalt flyt och hastigheter
3. De får dock inte hindra (låsa in) annan trafik som vill ut till vänster.
4. Den som håller närmast hastighetsbegränsning-varation äger företräde

(dvs Du kan inte ligga i E4an i 150 km/h och bli förbannad på upphunnen trafik eller dom som går ut för omkörning av en långtradare. Den som i varje tillfälle är abnorm skall erkänna det och vika sig för systemet. )

Man får ju anta att den största delen av personbilar håller med 10 % marginal gällande hastighet på sträckan. 110 km/h

Dom flesta kör då om långtradare,husvagnar som håller låga 80 km/h

Kommer en 3e bilist i 120 km/h + kan man inte dra ut armbågarna som "här kommer jag, håll till höger era fjollor" !

Utan man får allt finna sig i, att även dom flesta andra också vill köra om långtradarna och man får snällt gå ner till kanske 100 km/h periodvis.

Mycket vishet bland dessa tankar. Och vill man slippa sakta in tvärt så får man helt enkelt som jag/vi varit inne på tidigare - tajma - sina omkörningar och gasa på ytterligare lite extra.
Citera
2016-04-25, 19:14
Medlem
hippilis avatar
Blir så trött på folk som kör i en rondell och blinkar vänster när dom kör ut ur rondellen
Citera
2016-05-19, 18:45
Medlem
NirvanAs avatar
Vad fan är det med dessa cyklister med snabb look med vad som ser ut som tävlingskläder- skor, hjälm, solglasögon och en redigt kittat supercykel som måste cykla på vanliga vägar när utmärkta, fina cykelvägar finns alldeles bredvid?
Hur tänker dessa muppar? (som trots att dom cyklar snabbare än vanliga cyklister ändå segar ner för biltrafik). Bilarna måste ut på motsatt fil i högtrafikerade områden och köra om för att inte köra för nära dom. Är det hybris av att dom ser sig själva som så oerhört snabba i sin fullmundering?
Senast redigerad av NirvanA 2016-05-19 kl. 18:48.
Citera
2016-05-19, 19:07
Medlem
Sn0wdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Vad fan är det med dessa cyklister med snabb look med vad som ser ut som tävlingskläder- skor, hjälm, solglasögon och en redigt kittat supercykel som måste cykla på vanliga vägar när utmärkta, fina cykelvägar finns alldeles bredvid?
Hur tänker dessa muppar? (som trots att dom cyklar snabbare än vanliga cyklister ändå segar ner för biltrafik). Bilarna måste ut på motsatt fil i högtrafikerade områden och köra om för att inte köra för nära dom. Är det hybris av att dom ser sig själva som så oerhört snabba i sin fullmundering?

Passerade nyss hemma hos mig (70-väg) 3-4 gäng med ca 20 st sånna i varje gäng, oj vad bilisterna var sura och tutade för fullt. Dom cyklade 3-4 i bredd och ingen cykel hade några reflexer som jag måste ha på min cykel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in