Citat:
Ursprungligen postat av
Per Vers
Det där påståendet vore kul om du kunde backa upp.
Jag har med mina senaste bilar märkt just det du påstår när jag jämfört med GPS.
Då pratar vi om en Saab -08 o två Volvo -08 samt -09.
Men jag kan inte styrka det mer än på Wase i min telefon.
En GPS (eller telefon ) kollar alltså upp sig mot en satellit om tidsskillnad finns
& estimerar sedan medelhastighet beroende på positionering över tid.
Bilen mäter i princip hur många varv hjulen rullar, hundratals gånger i sekunden.
Vilken data är säkrast anser du?
Citat:
Ursprungligen postat av
NirvanA
Ett fenomen jag märkt av flera gånger senaste veckorna.
Vanliga svenska landsvägar, enkelfiligt, en stor långtradare eller något ligger längst fram
sen 5+ bilar bakom
då verkar det vara nån slags "regel" att den som är närmast lastbilen
ska få köra om först
trots att bilen som ligger trea har markerat och är halvvägs
över på andra filen sen börjar den bilen alldeles bakom långtradaren
köra om så trean får trycka sig tillbaka igen inte helt utan risk
folk verkar helt enkelt inte kolla speglarna i den situationen
utan verkar tänka "jag ligger närmast bakom så jag har tjingat första omkörningen"

Det är ju först ut som gäller, håll koll på speglarna era fittor.
Exakt! Men det är värre än så:
Det är alltid en blind jävla idiot som hamnar likt ett frimärke precis bakom en lastbil.
Och aldrig vågar köra om som är rotorsaken till felet.
När bil2 kommer blir det svårare att köra om eländet.
Bil 3 osv får då en nästan omöjlig kö att köra om.
På samtliga vägar i Sverige så har personbilar en medelfart efter skyltad vägsträcka.
Vi snackar alltså 90 km/h eller ibland högre 100 vägar.
Om man på något vis, inte SER ATT MAN närmar sig en 25 meter lång och 4 meter hög farkost
som kämpar med att hålla 80 km/h borde man kanske gå till en optiker! Det är alltid osäkra nollor bakom ratten som helt plötsligt "Oj här hamnade jag" fiskör precis bakom en lastbil istället för att påbörja en omkörning direkt.
Det är ofta kärringar i små toyotas eller bara osäkra hen-fånar som är så pass osäkra och dåliga på framförhållning och sedan aldrig gör något åt situationen som är felet. Det är dom som är bil nummer 2 som alltid gör att kön blir längre och längre, även bakom en liten bil med kärra/whatever.
Fanskapet äger ingen som helst rätt att köra om när väl 10 andra har samlats bakom.
Hen borde parkera och fundera om inte färdtjänst är ett alternativ!
Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Det där handlar ju framför allt om att många inte har koll bakåt. Vilket i sin tur är ett tecken på hur många som är helt olämpliga. Det kan ju uppstå riktigt farliga situationer ur detta, ty man är ju helt utlämnad när man kommer bakifrån.
Citat:
Ursprungligen postat av
Redor
Jag måste fortsätta säga bilisterna på 2+1 vägarna..
Det är seriöst något fel på de här bilisterna
som blir som förbytta och får någon slags mental blackout när dessa typer av vägar uppenbarar sig.
Jag förstår och kommer nog aldrig förstå vad det möjligen kan ge att gasa på i 140km/h
när det är 200m kvar för att sen med minsta möjliga marginal
tränga sig in när vägen börjar gå ihop..
för att ändå sen hamna bakom en långtradare...
likaså så ligga i röven på bilen framför som redan ligger bakom en långtradare
DEN BILISTEN KAN INTE GÖRA SÅ MKT ÅT SAKEN och det GÅR INTE FORTARE FÖR ATT DU SLICKAR HANS RÖV!
Självklart kan man köra om när tillfälle ges om det ligger 2-3 långtradare i följd. Men med vanliga personbilar som håller hastigheten är det bara helt fucked up.
Läs ovan din snigel !
Om du inte har ögon eller hjärna att fatta du kommer hamna bakom en långtradare som kör 80 km/h på en 100 väg så klaga inte på folk som kör om dig. Man kan visst göra saker åt det, hamna inte 5 meter bakom en långtradare hela tiden. Det är något som verkar ske frekvent för vägsniglar som dig, ofta en tunglastad V70 som svajjar på farthållaren!
Och eftersom jag är den som förmodligen måste "ta i" för att köra om hinder som dig i 140 km/h
kan jag meddela.
Jag tar mig nämligen om även nästa långtradare, med min motorstarka bil.
Över de sträckor jag kör (10 mil + ) är jag framme en kvart före dig. Minst.
Citat:
Ursprungligen postat av
Per Vers
Jag förstår det beteendet till fullo.
Ser jag en långtradare framför mig samt en kö mellan mig och långtradaren så klipper jag kön och pressar in mig mellan kön och långtradaren. När nästa tvåfil kommer så kör jag om långtradaren.
Anledningen till det är att kön hade chansen att köra om långtradaren sammtidigt som jag kör om kön.
Så mitt resonemang är att de i kön vill ligga kvar där de ligger och då är det rättfärdigt för mig att köra om dem för att komma om långtradaren.
Obs att detta gör jag bara om de i kön inte visat att de försöker komma om själva.
Helt rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Per Vers
Johodå.
När fälten delar på sig så blinkar man vänster o glider ut. Då hinner ingen bakom påbörja en omkörning av dig. Väntar man så andra får chansen att komma bakifrån så får man vackert ligga kvar.