Citat:
Ursprungligen postat av
why123
Jag har inte lust att leta i Fup nu, men någonstans frågar polisen K-G om haglet i bössan, det skulle vara olika storlekar storlekar på haglet (?). Vad har det för betydelse?
På nära håll och utan skydd: inte mycket skillnad tror jag.
Hagel anges normalt i storlek 1-9. Där 1 är störst hagel och 9 är minst. Det handlar om hur många hagel som krävs för att komma upp i en viss vikt (ungefär).
Hagel storlek 1-2 har ju inga problem att gå igen tjockare material och drabbas mindre av luftmotstånd på långt håll.
Mindre hagel (7-9) bildar en mer jämn svärm och kan därmed vara lättare att träffa en duva med på 30m håll.
Stora hagel går in mer, gör mer köttskada, orsakar mer blödning.
Mindre hagel mer chock-effekt när de träffar. De kanske inte alls går in speciellt långt i offret, men den tryckvåg som bildas när de träffar kan vara mycket farlig.
Historiskt sett använde jägare tunga hagel. Nuförtiden är det mer modernt med lätta hagel och korta håll. Fast övergången från blyhagel till stålhagel har gjort de lättare haglen mindre effektiva.
I det aktuella fallet: på några meters håll är det alldeles förödande att bli träffad av ett hagelgevär oavsett ammunition. Men om skulle ha skjutit igenom en tung gardin, en fönsterruta och skinnjacka (vet inte om det är så), så är nog hagel 1-3 väsentligt farligare än hagel 7-9.
EDIT: Om det skulle vara så att det var två skott med olika hagel så tror jag bara att han hade alla patronerna i en burk och tog de två översta.