2016-05-18, 16:54
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flash9000
Min uppfattning är att hagel är betyldligt värre än polisens ammunition (framför allt på nära håll).
Polisens ammunition är ungefär som jaktammunition: konstruerad för maximal effekt.

Sådan ammunition är förbjuden i krig, och ammunition som får användas i krig å andra sidan är konstruerad för att göra mindre skada (gå rakt igenom).
Ok - tack.
Citera
2016-05-18, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
HD skriver om synen på platsen i natt och en video finns i artikeln.
Det var till och med mörkare den natten K-G sköt.

Rätten tillbaka på brottsplatsen – mitt i natten
Natten till onsdagen – när det var som allra mörkast – vid 02.30-tiden var rätten tillbaka på brottsplatsen i Vallåkra för en andra syn.

– Jag tycker det är bra. För det visar hur ensamt och ensligt och obehagligt det måste vara att angripas här mitt i natten, säger Johan Eriksson, en av 68-åringens försvarsadvokater när synen är över.
http://www.hd.se/2016-05-18/ratten-t...-mitt-i-natten

Jag tycker att detta med syn på brottsplatsen, som tycks mig användas oftare, är utmärkt för att ge rättens ledamöter en bättre förståelse av händelseförloppet.
Citera
2016-05-18, 16:59
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
HD skriver om synen på platsen i natt och en video finns i artikeln.
Det var till och med mörkare den natten K-G sköt.

Rätten tillbaka på brottsplatsen – mitt i natten
Natten till onsdagen – när det var som allra mörkast – vid 02.30-tiden var rätten tillbaka på brottsplatsen i Vallåkra för en andra syn.

– Jag tycker det är bra. För det visar hur ensamt och ensligt och obehagligt det måste vara att angripas här mitt i natten, säger Johan Eriksson, en av 68-åringens försvarsadvokater när synen är över.
http://www.hd.se/2016-05-18/ratten-t...-mitt-i-natten

Båda sidor förväntar sig att nattsyn kommer att tala till just deras fördel

Otroligt informativt, tyckte Anders Olsson som är målsägandebiträde för de två döda brödernas pappa.
– Otrolig skillnad att försöka se in. Det var i princip omöjligt påstår jag, säger Anders Olsson.
– Men när man tittar ut ser man klockrent tydligt vad som förekommer.
– Det här förstärker den uppfattning jag har bildat mig tidigare

http://www.expressen.se/kvallsposten...en-i-vallakra/

Sammantaget kan man alltså säga att det var bra att den genomfördes under förhållanden som liknade natten för skjutningen ..
Citera
2016-05-18, 17:01
Medlem
why123s avatar
Jag har inte lust att leta i Fup nu, men någonstans frågar polisen K-G om haglet i bössan, det skulle vara olika storlekar storlekar på haglet (?). Vad har det för betydelse?
Senast redigerad av why123 2016-05-18 kl. 17:06. Anledning: .
Citera
2016-05-18, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Jag har inte lust att leta i Fup nu, men någonstans frågar polisen K-G om haglet i bössan, det skulle vara olika storlekar storlekar på haglet (?). Vad har det för betydelse?

På nära håll och utan skydd: inte mycket skillnad tror jag.
Hagel anges normalt i storlek 1-9. Där 1 är störst hagel och 9 är minst. Det handlar om hur många hagel som krävs för att komma upp i en viss vikt (ungefär).

Hagel storlek 1-2 har ju inga problem att gå igen tjockare material och drabbas mindre av luftmotstånd på långt håll.
Mindre hagel (7-9) bildar en mer jämn svärm och kan därmed vara lättare att träffa en duva med på 30m håll.

Stora hagel går in mer, gör mer köttskada, orsakar mer blödning.
Mindre hagel mer chock-effekt när de träffar. De kanske inte alls går in speciellt långt i offret, men den tryckvåg som bildas när de träffar kan vara mycket farlig.

Historiskt sett använde jägare tunga hagel. Nuförtiden är det mer modernt med lätta hagel och korta håll. Fast övergången från blyhagel till stålhagel har gjort de lättare haglen mindre effektiva.

I det aktuella fallet: på några meters håll är det alldeles förödande att bli träffad av ett hagelgevär oavsett ammunition. Men om skulle ha skjutit igenom en tung gardin, en fönsterruta och skinnjacka (vet inte om det är så), så är nog hagel 1-3 väsentligt farligare än hagel 7-9.

EDIT: Om det skulle vara så att det var två skott med olika hagel så tror jag bara att han hade alla patronerna i en burk och tog de två översta.
Senast redigerad av flash9000 2016-05-18 kl. 17:15.
Citera
2016-05-18, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Om detta hade varit USA så hade det inte ens blivit någon rättegång. Var framgår det att syftet var att döda MGM? Sen att dra två skott med klockrena träffar är jäkligt osannolikt att det kan räknas som nödvärnsexcess. Tyder ju snarare på att skytten iskallt har skjutit för att döda. Jag sätter min vänstra lilltå på att det blir ett rätt så långt (minst 4år) fängelsestraff för MGM.
Jag kommer följa upp det här när du får offra din lilltå. LÄS NÖDVÄRNSLAGEN. Ett tips. Står uttryckligen att man få använda det våld som nöden kräver. Med dina argument skulle exempelvis en polis inte få skjuta en person med kniv, dom poliserna som sköt ihjäl skolmördaren skulle åka dit på livstidsfängelse.
Citera
2016-05-18, 17:15
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jaktammunition/hagel skall väl inte ha samma verkan som polisens ammunition?
När det gäller polisens så blir det ju rejält trasigt vid en träff - men ger verkligen hagel på nära håll så omfattande skador ..

Litet allmänbildande, så kan man säga att militär ammunition (helmantlad) skadar minst, polisens ammunition är modifierad och ger vanligen större skador därför att den är konstruerad för att bli "mjuk" och inte rikoschettera, tränga igenom hårda väggar etc - men den skadar värre då den träffar mjuka mål (som människor).

Jaktammunition är ytterligare optimerad för att skada så mycket det går - syftet är ju att avliva det påskjutna djuret så effektivt som möjligt. Här kommer hagel i en särskild klass, eftersom det där handlar om en flygande blysvärm som drabbar den skjutne som ett MYCKET kraftigt slag samtidigt som skinn, kläder och benstomme slås sönder. Det här beror givetvis mycket på grovleken på haglet, men rådjurs- eller hjorthagel är mycket illa.
Citera
2016-05-18, 17:16
Medlem
why123s avatar
Citat:
Hagel anges normalt i storlek 1-9. Där 1 är störst hagel och 9 är minst. Det handlar om hur många hagel som krävs för att komma upp i en viss vikt (ungefär).

Hagel storlek 1-2 har ju inga problem att gå igen tjockare material och drabbas mindre av luftmotstånd på långt håll.
Mindre hagel (7-9) bildar en mer jämn svärm och kan därmed vara lättare att träffa en duva med på 30m håll.

Mindre hagel mer chock-effekt när de träffar. De kanske inte alls går in speciellt långt i offret, men den tryckvåg som bildas när de träffar kan vara mycket farlig.

Historiskt sett använde jägare tunga hagel. Nuförtiden är det mer modernt med lätta hagel och korta håll. Fast övergången från blyhagel till stålhagel har gjort de lättare haglen mindre effektiva.

I det aktuella fallet: på några meters håll är det alldeles förödande att bli träffad av ett hagelgevär oavsett ammunition. Men om skulle ha skjutit igenom en tung gardin, en fönsterruta och skinnjacka (vet inte om det är så), så är nog hagel 1-3 väsentligt farligare än hagel 7-9.

OK, tack . Men är det vanligt att man blandar hagel och i så fall varför?
Citera
2016-05-18, 17:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentnissen
Jag kommer följa upp det här när du får offra din lilltå. LÄS NÖDVÄRNSLAGEN. Ett tips. Står uttryckligen att man få använda det våld som nöden kräver. Med dina argument skulle exempelvis en polis inte få skjuta en person med kniv, dom poliserna som sköt ihjäl skolmördaren skulle åka dit på livstidsfängelse.
Nej, polisen har mandat att skjuta i situationer där andra inte har det.
Citera
2016-05-18, 17:21
Medlem
Timeouts avatar
Citat:

EDIT: Om det skulle vara så att det var två skott med olika hagel så tror jag bara att han hade alla patronerna i en burk och tog de två översta.
Han hade hagelpatroner liggande lite varstans i lådor och skåp.
Kaliber 12 står det i fup. Vad innebär det du som verkar kunna detta.

Fup sidan 89
Typ : Hagelammunition Kaliber : 12
Anteckningar: 1 st svart i plast, avfyrad

Typ : Hagelammunition Kaliber : 12
Anteckningar: Lila, avskjuten hagelpatron
Citera
2016-05-18, 17:39
Medlem
Kort sammanfattning av det väsentliga här:
Simon och Fredrik har slutat terrorisera gubben. Game over.
Citera
2016-05-18, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
OK, tack . Men är det vanligt att man blandar hagel och i så fall varför?

Alltså, om man går ut på en typisk hageljakt så kanske man får jaga rådjur, hare, räv, fasan och säkert en del annan fågel "enligt kalender" (dvs när den är lovlig).

Då kan det vara så att man tar med sig några 3or ifall det skulle komma upp ett rådjur och några 7or för att ha på fågel.

Och så lånar man hagel av varandra, eller får på skjutbanan man kommer till, osv.

Och sedan när man har hela källaren full av halfulla lådor, och åker och övningsskjuter, så lägger man alltihop en en väska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in