Citat:
Tja, om man anser att det förekommit oegentligheter och vill se mönster i vem som misskött sig är det väl ganska viktigt att adressera rätt instans. Tycker inte du?
Ledsen att du tog det som kritik eller märkande av ord. Det var inte min avsikt.
Jag måste lyssna på förhör med DL igen för att höra han formulerade sig innan jag kommenterar det.
Står det något i FUP om att sårkanalerna var spetsiga på djupet?
Ledsen att du tog det som kritik eller märkande av ord. Det var inte min avsikt.
Jag måste lyssna på förhör med DL igen för att höra han formulerade sig innan jag kommenterar det.
Står det något i FUP om att sårkanalerna var spetsiga på djupet?
Sidan 276 i FUP om sårens utseende och riktning:
Citat:
På ryggen fanns 9 skador orsakade av eggvasst föremål. Dessa skador har säkrats, dels
genom fotografering men även genom avgjutning med brun Mikrosil. Avgjutningen
sparas som spår (S042) på den kriminaltekniska enheten i Luleå. Skadorna hade formen
som av bokstaven ”D”, eller ena sidan rak och den andra konvex. Fyra av skadorna hade
den konvexa delen mot kroppens vänstra sida och fem av skadorna, mot nacken (se pilar
i bild 1).
genom fotografering men även genom avgjutning med brun Mikrosil. Avgjutningen
sparas som spår (S042) på den kriminaltekniska enheten i Luleå. Skadorna hade formen
som av bokstaven ”D”, eller ena sidan rak och den andra konvex. Fyra av skadorna hade
den konvexa delen mot kroppens vänstra sida och fem av skadorna, mot nacken (se pilar
i bild 1).
Sidan 1153 i FUP. Person blir tillfrågad om märlspik:
Citat:
Jonny tillfrågas om han ägt eller äger en märlspik eller märlsplitt. Jonny delges att den
används för att splitta rep med och att det är ett spetsigt verktyg som smalnar av nertill,
runt till formen.
Jonny uppger att han aldrig ägt ett sådant verktyg och har inte heller andra verktyg som kan
likna det, exempelvis när man arbetar med trä. Jonny uppger att han håller sig till cirkelsåg
när han arbetar med trä.
Jonny uppger att han aldrig har sett ett sådant verktyg hos Kristoffer heller. Det enda som han
redan berättat om för polisen Bo Hedlund är att Kristoffer själv tillverkat ett aluminiumsvärd
av en aluminiumlist. Jonny uppger att man inte ens hade kunnat tälja en pinne med det då de
hade böjts, Jonny har mailat en bild på detta svärd till Bo.
används för att splitta rep med och att det är ett spetsigt verktyg som smalnar av nertill,
runt till formen.
Jonny uppger att han aldrig ägt ett sådant verktyg och har inte heller andra verktyg som kan
likna det, exempelvis när man arbetar med trä. Jonny uppger att han håller sig till cirkelsåg
när han arbetar med trä.
Jonny uppger att han aldrig har sett ett sådant verktyg hos Kristoffer heller. Det enda som han
redan berättat om för polisen Bo Hedlund är att Kristoffer själv tillverkat ett aluminiumsvärd
av en aluminiumlist. Jonny uppger att man inte ens hade kunnat tälja en pinne med det då de
hade böjts, Jonny har mailat en bild på detta svärd till Bo.
Lindblom om vapnet i TR-domen:
Citat:
Det vapen, som orsakat stickskadorna, kommer inte från en vanlig kniv. De har
tittat på olika föremål. En märlspik är precis så u-formad och spetsig som de
bågformade skadorna utvisar. Han menar inte att skadorna orsakats av just en
märlspik men skadornas utseende stämmer väl överens med att ha orsakats av ett
vapen med detta utseende. Det skulle vara svårt att få en sådan skadebild, som
gäller ryggen, om kroppen varit i motstånd men om man ligger på mage och är stilla
skulle det kunna gå.
tittat på olika föremål. En märlspik är precis så u-formad och spetsig som de
bågformade skadorna utvisar. Han menar inte att skadorna orsakats av just en
märlspik men skadornas utseende stämmer väl överens med att ha orsakats av ett
vapen med detta utseende. Det skulle vara svårt att få en sådan skadebild, som
gäller ryggen, om kroppen varit i motstånd men om man ligger på mage och är stilla
skulle det kunna gå.