2016-05-17, 18:51
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Tja, om man anser att det förekommit oegentligheter och vill se mönster i vem som misskött sig är det väl ganska viktigt att adressera rätt instans. Tycker inte du?
Ledsen att du tog det som kritik eller märkande av ord. Det var inte min avsikt.

Jag måste lyssna på förhör med DL igen för att höra han formulerade sig innan jag kommenterar det.
Står det något i FUP om att sårkanalerna var spetsiga på djupet?

Sidan 276 i FUP om sårens utseende och riktning:
Citat:
På ryggen fanns 9 skador orsakade av eggvasst föremål. Dessa skador har säkrats, dels
genom fotografering men även genom avgjutning med brun Mikrosil. Avgjutningen
sparas som spår (S042) på den kriminaltekniska enheten i Luleå. Skadorna hade formen
som av bokstaven ”D”, eller ena sidan rak och den andra konvex. Fyra av skadorna hade
den konvexa delen mot kroppens vänstra sida och fem av skadorna, mot nacken (se pilar
i bild 1).

Sidan 1153 i FUP. Person blir tillfrågad om märlspik:
Citat:
Jonny tillfrågas om han ägt eller äger en märlspik eller märlsplitt. Jonny delges att den
används för att splitta rep med och att det är ett spetsigt verktyg som smalnar av nertill,
runt till formen.
Jonny uppger att han aldrig ägt ett sådant verktyg och har inte heller andra verktyg som kan
likna det, exempelvis när man arbetar med trä. Jonny uppger att han håller sig till cirkelsåg
när han arbetar med trä.
Jonny uppger att han aldrig har sett ett sådant verktyg hos Kristoffer heller. Det enda som han
redan berättat om för polisen Bo Hedlund är att Kristoffer själv tillverkat ett aluminiumsvärd
av en aluminiumlist. Jonny uppger att man inte ens hade kunnat tälja en pinne med det då de
hade böjts, Jonny har mailat en bild på detta svärd till Bo.

Lindblom om vapnet i TR-domen:

Citat:
Det vapen, som orsakat stickskadorna, kommer inte från en vanlig kniv. De har
tittat på olika föremål. En märlspik är precis så u-formad och spetsig som de
bågformade skadorna utvisar. Han menar inte att skadorna orsakats av just en
märlspik men skadornas utseende stämmer väl överens med att ha orsakats av ett
vapen med detta utseende. Det skulle vara svårt att få en sådan skadebild, som
gäller ryggen, om kroppen varit i motstånd men om man ligger på mage och är stilla
skulle det kunna gå.
Citera
2016-05-17, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Det rör sig knappast om en felskrivning, annat än i din förvirrade värld.

I de två sista fallen du citerar kunde SKL påvisa mot DNA som dem hade att jämföra med - i första fallet hade de inget jämförelsematerial. En viss skillnad, vilket Kyrö berör under punkt 138 i resningsansökan:

Citat:
Beträffande denna trosa framkommer att DNA som kan jämföras mot person kan påvisas.(FUP sid 342) Någon person anges inte. Noteras bör att SKL har haft tillgång till Kristoffer Johanssons DNA men inte till Micael Bergs (se nedan).

Hur vanligt är det med uppskurna trosor liggandes i naturen?

För att undvika förvirring sökte jag ett exempel på SKL's standardformulering när DNA som kan jämföras mot person påvisas, men resultatet inte går att binda till person. Dvs. sk kallat okänt DNA.
Tyvärr hittade jag dock inget exempel, men jag antar du kan hjälpa till och visa källa på att formuleringen vid okänt DNA är identisk med den som jag lite förvirrat kallar för felskrivning.
Konstigt att man inte ens testat DNA't på trosan mot VB och KJ, om man nu hittat något DNA vill säga.

Enligt CrAcKmAn är det trosan i IB's tjänsterum som är uppklippt/skuren, inte den i skogen. Jag hittar inte den uppgiften själv och har ingen aning om trosan är identisk med den som hittats i skogen eller vem som i så fall klippt/skurit upp dom. Det är nog vanligare att trosor klipps upp av kriminaltekniker/SKL än ligger på det viset i naturen.
Citera
2016-05-17, 19:11
Medlem
Citat:
För att undvika förvirring sökte jag ett exempel på SKL's standardformulering när DNA som kan jämföras mot person påvisas, men resultatet inte går att binda till person. Dvs. sk kallat okänt DNA.
Tyvärr hittade jag dock inget exempel, men jag antar du kan hjälpa till och visa källa på att formuleringen vid okänt DNA är identisk med den som jag lite förvirrat kallar för felskrivning.
Konstigt att man inte ens testat DNA't på trosan mot VB och KJ, om man nu hittat något DNA vill säga.

Enligt CrAcKmAn är det trosan i IB's tjänsterum som är uppklippt/skuren, inte den i skogen. Jag hittar inte den uppgiften själv och har ingen aning om trosan är identisk med den som hittats i skogen eller vem som i så fall klippt/skurit upp dom. Det är nog vanligare att trosor klipps upp av kriminaltekniker/SKL än ligger på det viset i naturen.

Jag håller med om att det som troligast är en felskrivning, om inte så är den punkten mycket intressant.

Det är två olika trosor. Den upphittade (på Lejonbacksvägen), ej testade, är vit med beslagsnummer BG682-1.

Den i Inge Barsk rum är svart (BD1/316-13/G039). Det är denna som är uppklippt/skuren. Finns i FUP om du söker på "Trosa - Okänt/På golvet i Inge Barsks tjänsterum, i papperspåse". sidan 337 samt 342
Senast redigerad av CrAcKmAn 2016-05-17 kl. 19:30.
Citera
2016-05-17, 19:19
Medlem
Citat:
Jag tog upp punkten för att visa att det rör sig om flertalet tidpunkter, av olika typer av IT-forensisk bevisning - tex internethistorik, facebook, IP-nummer, WiFi-uppkopplingar, GPS-positioner, torrentnedladdningar, deklarationsinlämning mm.
Deklarationsinlämningen har jag inte lagt märke till någonstans.
Eftersom du tydligen vet att det finns uppgift om deklarationsinlämning i bilaga G drar jag slutsatsen att du har tillgång till bilaga G, eller vilka uppgifter som ingår i den.
Om du bara visar vilken ytterligare IT-forensisk bevisning advokaten har som ger KJ alibi för kvällen/natten 4-5 Maj och tidpunkterna för det så har du ju överbevisat mig och stärkt KJ's påstådda alibi.
Senast redigerad av Prudent 2016-05-17 kl. 19:23.
Citera
2016-05-17, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrAcKmAn
Jag håller med om att det som troligast är en felskrivning, om inte så är den punkten mycket intressant.

Det är två olika trosor. Den upphittade (på Lejonbacksvägen), ej testade, är vit med beslagsnummer BG682-1.

Den i Inge Barsk rum är svart. Det är denna som är uppklippt/skuren. Finns i FUP om du söker på "Trosa - Okänt/På golvet i Inge Barsks tjänsterum, i papperspåse". sidan 337

Jag har läst sid 337 och även 342 i FUP. Det var partiet om att den från tjänsterummet är uppklippt/skuren som jag inte hittade just nu.

Om de är av olika färg lär det dock röra sig om två olika trosor.
Citera
2016-05-17, 19:33
Medlem
Citat:
Jag har läst sid 337 och även 342 i FUP. Det var partiet om att den från tjänsterummet är uppklippt/skuren som jag inte hittade just nu.

Om de är av olika färg lär det dock röra sig om två olika trosor.

Nämns i resningsansökan att uppgifterna kommer från "Bilder trosa samt Sakkunnigutlåtande som eventuellt hänger samma med trosan, Bilaga 18".

Detta är alltså bilder och uppgifter som ska finnas i de "extra sidomaterialet".
Senast redigerad av CrAcKmAn 2016-05-17 kl. 19:36.
Citera
2016-05-17, 19:38
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Deklarationsinlämningen har jag inte lagt märke till någonstans.
Eftersom du tydligen vet att det finns uppgift om deklarationsinlämning i bilaga G drar jag slutsatsen att du har tillgång till bilaga G, eller vilka uppgifter som ingår i den.
Om du bara visar vilken ytterligare IT-forensisk bevisning advokaten har som ger KJ alibi för kvällen/natten 4-5 Maj och tidpunkterna för det så har du ju överbevisat mig och stärkt KJ's påstådda alibi.

Vad yrar du om nu då? "inlämning av deklaration" står under punkt 219 i resningsansökan. Är du inte läskunnig?

Deklarationstider är normalt i början av maj och utför man deklarationen via internet, vilket jag utgår från är fallet här, krävs normalt BankID eller en förtryckt kod, vilket gör att just detta bevis ännu starkare kan knytas till KJ.
Citera
2016-05-17, 19:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Blodet på plastpåsen förblir också ett rent mysterium.

Varför är blodet på plastpåsen ett mysterium tycker du?

VB:s blod fanns på plastpåsen, någon kan ha lagt den i KJ:s bil, och om det är den plastpåsen som VB bar sina böcker i så har ju KJ enligt uppgift givit påsen till henne, inget mysterium att hans fingeravtryck eller DNA finns på den påsen.

En sak undrar jag dock över, vart tog skolböckerna vägen, har det någonsin fått en förklaring?
Citera
2016-05-17, 19:53
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du tycker det är viktigt vem som gjort avgjutningen? Den har gjorts och den har sekretessbelagts. Räcker för mig.

Kriminalinspektör Lindblom beskriver att såren inte kan ha gjorts med en skölp (kupigt stämjärn) utan att det mer liknar något som kan ha åstadkommits med en märlspik. Såren är både kupiga till formen och spetsiga på djupet.

Någon undersökning om det är det eller inte har inte utförts.

Med ovan i åtanke citerar jag tingsrättens slutsatser i domen på sidan 80:
Citat:
Tingsrätten delar David Lindbloms och rättsläkarens bedömning att stickskadorna inte har tillfogats med en vanlig kniv. Den närmast till hands liggande slutsatsen är att mordvapnet utgjorts av någon form av handverktyg och då passar, med hänsyn till stickskadornas utseende, det stämjärn, som Alexander Boström beskrivit ha funnits i Kristoffer Johanssons lägenhet väl in i bilden. Eftersom verktyget inte kunnat påträffas, går det dock inte att med säkerhet slå fast att detta är mordvapnet.

Alexander Boströms beskrivning av stämjärnet, sidan 57 i TR-domen:
Citat:
Verktygets blad var ”bågformat” och platt vasst längst ut.

Summa summarum:
A) DL förklarar att skadorna INTE orsakats av en skölp
B) Boström beskriver sig ha sett en skölp.
C) TR drar slutsatsen att en skölp passar väl in i bilden av ett mordvapen...

Herregud vilket pajaseri.. och rättsväsendet är skattefinansierat. Fy fan.
Citera
2016-05-17, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrAcKmAn
Nämns i resningsansökan att uppgifterna kommer från "Bilder trosa samt Sakkunnigutlåtande som eventuellt hänger samma med trosan, Bilaga 18".

Detta är alltså bilder och uppgifter som ska finnas i de "extra sidomaterialet".

Japp. Nu hittade jag vit och svart. Det är två olika trosor.

Citat:
Vad yrar du om nu då? "inlämning av deklaration" står under punkt 219 i resningsansökan. Är du inte läskunnig?

Deklarationstider är normalt i början av maj och utför man deklarationen via internet, vilket jag utgår från är fallet här, krävs normalt BankID eller en förtryckt kod, vilket gör att just detta bevis ännu starkare kan knytas till KJ.

Läskunnig är jag, men det partiet missade jag trots två "snabbläsningar" innan jag skrev posten.
Ber om ursäkt för det.

Tror inte vi kommer längre än så här.
Ska vi nöja oss med att du tror advokaten håller på fler IT-forensiska alibiuppgifter för mordkvällen/natten i bilaga G utöver vad som anges i resningsansökan och jag tror inte att han skulle lämna något så viktigt i en bilaga utan ta med det i resningsansökan?
Citera
2016-05-17, 21:07
Medlem
Citat:
Inslag om resningsansökan i Nordnytt. Kyrö uttalar sig.

http://www.svtplay.se/video/8434918/svt-nyheter-norrbotten/svt-nyheter-norrbotten-svt-44?start=auto

Tack zero73 för länken.

SVT-reportrar: "Tekniska undersökningar som manipulerats, vittnen som inte kallats, och ett alibi för den dömde mannen som det inte tagits hänsyn till. Det är några av argumenten i resningsansökan i det så kallade Bodenmordet."
"Resningsansökan för den dömde mannen för det så kallade Bodenmordet handlar mycket om falska utsagor under ed, nya omständigheter och bevis, och nya vittnen. Och mycket av det kommer från den så kallade "slasken" - uppgifter som inte finns med i förundersökningen."

Jan Kyrö: "Man har alltså underlåtit att vidta utredningsåtgärder för att man inte ansåg det givande för utredningen, och det är ju lite märkligt. Jag tycker det finns rimliga chanser för att få upp det här faktiskt. Annars hade jag inte lagt ner de här timmarna som jag har lagt ner på det."

SVT-reporter: "Ett av vittnena som inte fanns med, hörde stötvisa vrålskrik i en minut vid Altersjön den 4 maj 2013. Hon uppfattade det som att någon höll på att bli ihjälslagen.
Ett annat vittne har sett en man titta in och uppehålla sig runt den dömde mannens bil. Och försvarsadvokaten menar att det eventuellt kan handla om plantering av blodspår i bakluckan.
Och så finns det uppgifter om att den döda och styckade kvinnan var gravid, vilket skulle kunna vara ett motiv för en alternativ gärningsman - den gifte man hon har haft ett förhållande med."

Jan Kyrö: "Han har ju som sagt ett alibi för hela den här tiden i stort sett. Han sitter och surfar och han pratar i telefon, och han befinner sig på helt andra platser än det som antagits. Det finns ju inga direkta vittnesiakttagelser eller någonting, utan det är indicier som man har pusslat ihop, och man har valt ut ett antal indicier, så vad vi har gjort här, det är att vi har tagit fram indicier som kan tala i helt andra riktningar. Så att det är ett väljande i en jättehög av indicier, och det beror på hur man väljer, så kommer man till ett resultat. Väljer man på ett annat sätt, då kommer man fram till ett annat resultat".

Källa: SVT Nyheter, Norrbotten. 10 maj 18:30. Kan ses till ikväll 23:59.
Citera
2016-05-17, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Sidan 276 i FUP om sårens utseende och riktning:

Sidan 1153 i FUP. Person blir tillfrågad om märlspik:

Lindblom om vapnet i TR-domen:

Lyssnade på delar av förhöret med DL.
Min uppfattning är att han grundar sin teori på mordvapen liknande en märlspik/splitsnål ed. på att de bågformade såren varierar i bredd och djup som att vapnet bör ha varit U-format och koniskt, men inte på att man vid obduktionen de facto sett att sårkanalerna i sig har avsmalnande form i djupled.
Jag tror inte sårkanalernas form på djupet framgår av FUP mer än hur långt in de går. Minns inte vad rättsläkaren säger i förhör.

Enligt denna sammanfattning av sårskadorna är det inte någon solklar korrelens mellan bredd och djup som tydlig säger att föremålet måste ha varit koniskt mer än på grund av att de bågformade skadorna varierar i bredd.
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Om man slaviskt tittar på de olika skadornas längd och det djup som rättsläkaren angett så finner man att skada B endast uppnår en längd av 0,6 cm men sägs vara 1,8 cm djup. Denna skada kan jämföras med skada K som är 1,1 cm lång och uppvisar ett djup av 1,5 cm, eller med skada F; 1 cm lång och med ett djup av 2 cm. – Om man sticker in ett verktyg i en kropp och sedan drar tillbaka det kommer skadans längd resp. glipa att i princip uppvisa det bredaste stället på vapnet samt också säga något om vapnets tjocklek.

Skada B har rundade ändar, och detta har även skada H som är 0,9 cm lång och glipar lika mycket som skada B: 0,4 cm. – Svårtolkade skador – och något motsägelsefulla. Skadorna D, H och L synes ha samma djup (samtliga går 1 cm in i lungorna: skada D, H löper in i den vänstra lungsäcken, skada L i den högra) men uppvisar rel. stora skillnader i längdhänseende: 1,5, 0,9 resp.1,8 cm.

Flertalet av ryggskadorna har en karakteristisk bågform men pga hudens linjer och elasticiteten i fibrerna under hudytan kan det vara svårt att spika att alla skador härrör från samma verktyg. Man kan t.ex. tänka sig att ett och samma verktyg har använts men från olika håll och att verktygets bredd (även form), räknat från mitten och ut mot ändarna, har varierat.
Jag håller med ovanstående om att hudens linjer, elasticitet samt muskelfibrernas riktning i kombination med förändringar efter döden kan ha påverkat sårens individuella utseende och gör det svårtolkat.
Synd att det inte utreddes bättre av rättsläkaren.

Ang. avgjutningarna och dess bilder är det troligt på att de kasserades pga dålig kvalitet eller mer sannolikt sekretessades för att användas som bevis om något mordvapen dyker upp vid senare tillfälle.

Det blir nu ren gissning och spekulation, men jag tror inte avgjutningarna ger en tredimensionell bild av sårkanalerna på djupet utan är endast en avbildning av hur såren ser ut i huden och möjligtvis en liten bit ned.
Mikrosil marknadsförs som lämpligt för avgjutning av märken och skador på föremål och ytor samt lyfta fingeravtryck och skoavtryck. Det kanske visade sig att sårskadornas form förvrängdes när avgjutningen gjordes på den mjuka, flexibla kroppen.
Brun mikrosil verkar ha en krämliknande konsistens och inte vara nog tunn för att rinna ned i en sårkanal och avbilda dess form (tveksamt om det överhuvudtaget är möjligt att göra). Jag har dock aldrig sett eller använd något liknande och har egentligen ingen aning.

http://www.carlssoninnovation.se/mikrosil.htm

http://www.pikore.com/m/1182442563178051415_1767535492
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in