2016-05-17, 16:46
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Nja.
Enligt punkterna 211, 212 i resningsansökan finns datoraktivitet kl 23:12, kl 23:53 samt kl 02:32

KJ säger i förhör att han la sig och sov efter besöket hos brodern (bla. FUP s.1565). Inget om att han var vaken och surfade på natten.
Vad säger han om det i TR?

Trots de nya uppgifterna saknas alibi för tiden innan besöket hos brodern, mellan 23:53 och 02:32 samt för tiden efter 02:32. Eller fanns det fler webb/it-aktiviteter under första kvällen/natten?

Nu har jag inte resningsansökan framför mig, men som jag tolkade det var det flera olika tidpunkter och Kyrö har bara tagit upp exempel. Om du begär ut bilagorna så får du nog svaret på din fråga.
Citera
2016-05-17, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Nu har jag inte resningsansökan framför mig, men som jag tolkade det var det flera olika tidpunkter och Kyrö har bara tagit upp exempel. Om du begär ut bilagorna så får du nog svaret på din fråga.

11 händelser dygnet den 4 maj. Här tar han bara upp två exempel, 23.12 samt dygnets sista händelse 23.53.

11 händelser dygnet den 5 maj. Här tar han bara upp ett exempel, och det är den första händelsen 02.32.

Sen fortsätter han dag för dag där han anger exempel och antal händelser.

Vill tillägga att båda trosorna som nämns, ena som hittats några meter in i terrängen längst Lejonbacksvägen, andra "uppklippta/skurna" som Inge Barsk haft på sitt kontor, är intressanta. Första trosan ska aldrig ha undersökts. Sistnämnda hade "DNA som kan jämföras mot person kan påvisas". SKL hade tillgång till KJs DNA men ej MBs.
Sidan 37-38, punkt 137 och 138.
Senast redigerad av CrAcKmAn 2016-05-17 kl. 17:20.
Citera
2016-05-17, 17:21
Medlem
Citat:

Enligt advokat JK:

Punkt 211 4 Maj. NYTT: 11 IT-händelser under dygnet. Anger tidpunkt för händelser 23:12 (torrentnedladdning, Facebook Airsoft Köp och Sälj) Sista logg 23:53.

Punkt 212 5 Maj NYTT: 11 IT-spår under dygnet.
Anger tidpunkt för händelse 02:32 (Facebook Expect.com)

Jag tvivlar starkt på att det finns fler IT-loggar under de kritiska timmarna som advokaten inte tagit upp direkt i resningsansökan.
Senast redigerad av Prudent 2016-05-17 kl. 17:51.
Citera
2016-05-17, 17:34
Medlem
Grandiosos avatar
Låt säga att resningsansökan går igenom, man tycker att det finns goda skäl för att låta
pröva Johanssons skuld på nytt i en tredje rättegång och man då åter finner honom
skyldig trots förebringandet av diverse nya omständigheter och allt vad det nu är,
så vad händer då? Ingenting mer än att KJ fortsätter avtjäna det straff han dömdes till?
Eller kan han i händelse av "platt fall" riskera att både rubricering och påföljd ändras igen,
likt det gjorde när målet hamnade i hovrätten?
Kan det alltså åter bedömas lika strängt som i den första instansen och det klassas som
MORD det Vatchareeya råkade ut för och de 10 åren killen dömdes till byts ut till de
tidigare 14 eller än mer?

Finns det således för KJ:s vidkommande risker med en tredje rättegång?
Det är vad jag undrar över.
Senast redigerad av Grandioso 2016-05-17 kl. 17:38.
Citera
2016-05-17, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrAcKmAn
Vill tillägga att båda trosorna som nämns, ena som hittats några meter in i terrängen längst Lejonbacksvägen, andra "uppklippta/skurna" som Inge Barsk haft på sitt kontor, är intressanta. Första trosan ska aldrig ha undersökts. Sistnämnda hade "DNA som kan jämföras mot person kan påvisas". SKL hade tillgång till KJs DNA men ej MBs.
Sidan 37-38, punkt 137 och 138.

Så här är formuleringen angående trosan i FUP sid. 324
Citat:
Tre besudlingar och fem områden undersöktes avseende sekret/DNA, men DNA som kan jämföras mot person kunde påvisas. Någon blodliknande besudling kunde inte iakttas. Vidare kunde sperma inte påvisas.
Jag tror ordet inte mellan "kunde" och "påvisas" av misstag fallit bort ur SKL's redovisning.

Jämför hur de formulerar sig i andra partier där DNA inte påvisats:
Citat:
Fyra områden på stenen undersöktes avseende DNA, men DNA som kan jämföras mot person kunde inte påvisas för något av områdena.
Citat:
Ytterligare två besudlingar undersöktes avseende sekret/DNA, men DNA som kan jämföras mot person kunde inte påvisas.

Och här formulering när DNA faktiskt påvisats:
Citat:
Fem områden på stenen undersöktes avseende DNA. I tre av områdena påvisades DNA som kan jämföras mot person. Resultaten talar starkt för att DNA:t kommer från Bangsuan (Grad +3), om kan bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting. Resultaten talar extremt starkt för att DNA:t inte kommer från Johansson (Grad -4). För två av områdena kunde DNA som kan jämföras mot person inte påvisas.
Citat:
Sex områden på stenen undersöktes avseende DNA. I två av områdena påvisades DNA som kan jämföras mot person. Resultaten talar extremt starkt för att DNA:t kommer från Bangsuan (Grad +4), om kan bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting. För fyra av områdena kunde DNA som kan jämföras mot person inte påvisas.
Som du ser har SKL ett standardiserat sätt att uttrycka sig och utifrån det verkar det som att det rör sig om en felskrivning i form av ett borttappat ord.
Citera
2016-05-17, 17:53
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Står det SKL i FUP (hittar inte sidan nu)? De var såvitt jag förstår inte närvarande vid obduktionen.
Avgjutningarna bör ha gjorts av närvarande kriminaltekniker från Luleå.

"Stämjärnet" är inte återfunnet så hur ska de kunna ha gjort tester med det?

Ett tredje lite mindre konspiratoriskt, men minst lika tänkbart skäl, kan vara att eftersom möjligt mordvapen inte hittats ville man hålla bilder/avgjutningar hemliga för att kunna göra juridiskt hållbara jämförelser om något vapen skulle ha kommit fram på ett eller annat sätt.

Du tycker det är viktigt vem som gjort avgjutningen? Den har gjorts och den har sekretessbelagts. Räcker för mig.

Kriminalinspektör Lindblom beskriver att såren inte kan ha gjorts med en skölp (kupigt stämjärn) utan att det mer liknar något som kan ha åstadkommits med en märlspik. Såren är både kupiga till formen och spetsiga på djupet.

Någon undersökning om det är det eller inte har inte utförts.
Citera
2016-05-17, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du tycker det är viktigt vem som gjort avgjutningen? Den har gjorts och den har sekretessbelagts. Räcker för mig.

Kriminalinspektör Lindblom beskriver att såren inte kan ha gjorts med en skölp (kupigt stämjärn) utan att det mer liknar något som kan ha åstadkommits med en märlspik. Såren är både kupiga till formen och spetsiga på djupet.

Någon undersökning om det är det eller inte har inte utförts.

Tja, om man anser att det förekommit oegentligheter och vill se mönster i vem som misskött sig är det väl ganska viktigt att adressera rätt instans. Tycker inte du?
Ledsen att du tog det som kritik eller märkande av ord. Det var inte min avsikt.

Jag måste lyssna på förhör med DL igen för att höra han formulerade sig innan jag kommenterar det.
Står det något i FUP om att sårkanalerna var spetsiga på djupet?
Citera
2016-05-17, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snyggsexigoskuld
Den här killen som kallas för A i rättegångspodden.
Är han efterbliven? Ingen kan ha så dåligt minne som han säger sig ha. Eller är han bara jäkligt dålig på att ljuga och vet mer än vad han säger?

Någon som vet?

Hoppas det var en seriös fråga för jag ska ge dig ett möjligt lite mer seriöst svar.
Ja det finns flera i HA's omgivning som gått i special skola/klass pga olika funktionsnedsättningar.
Kan mycket möjligt påverka minnet. Jag skulle kunna tänka mig att just A är en sån som upprepar samma saker om och om igen rent socialt bland sina polare även som avslappnad. Tänk dig då hur det blir under stress?
Senast redigerad av majsmajs 2016-05-17 kl. 18:10.
Citera
2016-05-17, 18:10
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Enligt advokat JK:

Punkt 211 4 Maj. NYTT: 11 IT-händelser under dygnet. Anger tidpunkt för händelser 23:12 (torrentnedladdning, Facebook Airsoft Köp och Sälj) Sista logg 23:53.

Punkt 212 5 Maj NYTT: 11 IT-spår under dygnet.
Anger tidpunkt för händelse 02:32 (Facebook Expect.com)

Jag tvivlar starkt på att det finns fler IT-loggar under de kritiska timmarna som advokaten inte tagit upp direkt i resningsansökan.

Lite fler ledtrådar får du i punkt 229:

Citat:
Som framgår av IT-bilagan (bilaga G) med positioneringar så Facebookar han, laddar ner film, talar i telefon, köper cigaretter, ansluter till WiFi på Flottiljvägen, sover, träffar sin LSS-handlläggare Bo Bäcklund, varit på Beijer Byggmaterial m.m. Den redovisade tiden ger inte utrymme för att han skulle ha hunnit hämta benen pa okänd plats och sedan lämna dem i ödehuset innan kl. 20.55 då Missing People gör fyndet. Koordinater finns i polisens XRY-spegling av Kristoffer Johanssons IPhone samt i hans Facebook.

Bara att begära ut bilaga G
Citera
2016-05-17, 18:23
Medlem
Citat:
Lite fler ledtrådar får du i punkt 229:
Citat:
Som framgår av IT-bilagan (bilaga G) med positioneringar så Facebookar han, laddar ner film, talar i telefon, köper cigaretter, ansluter till WiFi på Flottiljvägen, sover, träffar sin LSS-handlläggare Bo Bäcklund, varit på Beijer Byggmaterial m.m. Den redovisade tiden ger inte utrymme för att han skulle ha hunnit hämta benen pa okänd plats och sedan lämna dem i ödehuset innan kl. 20.55 då Missing People gör fyndet. Koordinater finns i polisens XRY-spegling av Kristoffer Johanssons IPhone samt i hans Facebook.

Bara att begära ut bilaga G
Du missade datumet i början på punkt 229...
Det där gäller ju den 20 Maj och säger inget om alibi under mordkvällen/natten.

Inga problem för mig. Du tror att advokat JK, av oklar anledning, lämnat vissa alibigivande IT-loggar för kvällen/natten 4-5 Maj i bilaga G istället för att redovisa dom i resningsansökan som NYTT. Jag tror inte det och har jag fel så var det vågat av advokaten. Tänk om HD inte detaljgranskar varje tidpunkt i bilagan och missar alibi för KJ.

Att advokaten gjort en sammanställning i bilaga G framgår redan av i punkt 210.
Senast redigerad av Prudent 2016-05-17 kl. 18:30.
Citera
2016-05-17, 18:29
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Så här är formuleringen angående trosan i FUP sid. 324

Jag tror ordet inte mellan "kunde" och "påvisas" av misstag fallit bort ur SKL's redovisning.

Jämför hur de formulerar sig i andra partier där DNA inte påvisats:

Och här formulering när DNA faktiskt påvisats:

Som du ser har SKL ett standardiserat sätt att uttrycka sig och utifrån det verkar det som att det rör sig om en felskrivning i form av ett borttappat ord.

Det rör sig knappast om en felskrivning, annat än i din förvirrade värld.

I de två sista fallen du citerar kunde SKL påvisa mot DNA som dem hade att jämföra med - i första fallet hade de inget jämförelsematerial. En viss skillnad, vilket Kyrö berör under punkt 138 i resningsansökan:

Citat:
Beträffande denna trosa framkommer att DNA som kan jämföras mot person kan påvisas.(FUP sid 342) Någon person anges inte. Noteras bör att SKL har haft tillgång till Kristoffer Johanssons DNA men inte till Micael Bergs (se nedan).

Hur vanligt är det med uppskurna trosor liggandes i naturen?
Citera
2016-05-17, 18:47
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Du missade datumet i början på punkt 229...
Det där gäller ju den 20 Maj och säger inget om alibi under mordkvällen/natten.

Inga problem för mig. Du tror att advokat JK, av oklar anledning, lämnat vissa alibigivande IT-loggar för kvällen/natten 4-5 Maj i bilaga G istället för att redovisa dom i resningsansökan som NYTT. Jag tror inte det och har jag fel så var det vågat av advokaten. Tänk om HD inte detaljgranskar varje tidpunkt i bilagan och missar alibi för KJ.

Att advokaten gjort en sammanställning i bilaga G framgår redan av i punkt 210.

Nej, jag missade inte något.

Jag tog upp punkten för att visa att det rör sig om flertalet tidpunkter, av olika typer av IT-forensisk bevisning - tex internethistorik, facebook, IP-nummer, WiFi-uppkopplingar, GPS-positioner, torrentnedladdningar, deklarationsinlämning mm.

Det du, och flera andra trådskribenter, visar sig inkapabla att förstå är att den strukturala bevisning, som åklagarna tidigare presenterat i underrätterna, i syfte att visa upp en bild av omständigheter som tillsammans förklarar deras bevistema - faller pladask med vetskap om dessa nya uppgifter av samverkande fakta.

EDIT:
En gammal favorit saxat ur Kuriren 2013-07-12:
Citat:
Bergström avslöjar dock att utredningen nu avfört 22-åringens bostad som den plats där mordet skedde.

– Brottsplats saknas ännu. Och vi kommer att fortsätta försöka hitta den, säger hon.
Källa: http://www.kuriren.nu/nyheter/bostaden-ar-inte-mordplatsen-6889565.aspx
Senast redigerad av zero73 2016-05-17 kl. 18:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in