2016-05-10, 19:39
Medlem
zero73s avatar
Inslag om resningsansökan i Nordnytt. Kyrö uttalar sig.

http://www.svtplay.se/video/8434918/svt-nyheter-norrbotten/svt-nyheter-norrbotten-svt-44?start=auto
Citera
2016-05-10, 19:57
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ett bra exempel på hur kvinnor och rådjur i nöd kan låta, ganska likt må jag säga. Enligt min mening så går det inte att utesluta att vittnet hörde ett rådjur i nöd, dock så bör vittnesmålet ses i en kontext, Lorvenvägen samt Sävastvägen.

EDIT;Ett rådjur i nöd låter såhär:
https://www.youtube.com/watch?v=mFl4sDFTiVQ

Någonstans måste VB ha dödats iaf. Åklagarsidan kämpade med näbbar och klor för att visa på att lägenheten var mordplats. Jag blev då inte övertygad om detta. Jag känner mig än idag rätt säker på att mord och styckning har skett utomhus.

Skulle vara kul att spela upp ljudklippet för vittnet i fråga. Skrik från människa i nöd brukar innehålla ett ord. Hjälp, sluta, nej eller liknande. Kanske vittnet i fråga läser detta?
Citera
2016-05-10, 20:03
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonHottentott
Här kommer resningsansökan. Rätt sjuka uppgifter i den.

HD målnummer Ö2149-16.

https://minfil.org/G1R4m3b9bf/HD___2149-16_Aktbil_1.pdf
Tackar för den. Kyrö har gjort ett gott jobb. Jag kommer inte att bli förvånad om det blir resning. Utredande poliser är slarviga och nonchalanta och deras arbete gränsar till bedrägligt beteende. Dom behöver få sig en läxa. Det får inte se ut på det här viset.

Med det sagt så tror jag ändå att Kristoffer är mördaren. Har svårt att smälta planteringsteorin.
Citera
2016-05-10, 20:09
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Sid. 28 p. 113. Advokaten påstår att det saknas uppgifter om VB var gravid eller inte.
- Enligt FUP sid. 416 p. 107 var livmoderslemhinnan sönderfallande och inga tecken på graviditet ses.
Livmoderslemhinnan faller sönder om ingen befruktning sker vid ägglossningen och stöts ut i samband med menstruationen.

(Reservation för att jag minns fel om vad som sagts vid förhör och filminspelning)

Ovanstående kanske är petitesser att hacka i. Men enligt advokaten sänker felaktigheter hela tilltron till ett material, så vad mer kan då vara rena felaktigheter i resningsansökan?

Att livmoderslemhinnan är sönderfallande på ett lik är väl knappast några konstigheter? Att man inte ser några tecken på graviditet, betyder dock inte att så är fallet.

Nu framgick det i tipset(se sid 74, punkt 7) att VB uttryckligen sagt hon var gravid - inte att hon var det. Har VB gått runt och påstått hon var gravid kan det mycket väl ha varit orsaken till att hon mördades.
Citera
2016-05-10, 20:14
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Har även jag svårt att se att HD bara kan arkivera ansökan.

Om nu Kyrö har rätt, vilket jag antar han har, är minst två resningsgrunder uppfyllda. Den ena med råge. 58 kap, 2 §, 3 p RB samt 58 kap, 2 §, 4 p RB + den s.k. tilläggsregeln som anger att resning även kan beviljas om det med hänsyn till de nya omständigheterna och bevisen och vad som förekommit i övrigt, finns synnerliga skal att på nytt prova frågan(Tänker "extra sidomaterialet" här).

Här i denna länk finns mycket intressant information angående "sidomaterial".

Som jag läser det så är "sidomaterial" det samma som "slasken"

Problemet i detta fallet är ju att åklagare och polisen har skapar en sort "hemlig slasken"
nämligen det som Jan Kyrö kallar "extra sidomaterial" och som är på svimmlande 2435 sidor !
FUP är på 2030 sidor och "sidomaterial" också kallad "Slasken" är på 3090 sidor.

Detta "extra sidomaterial"/"hemlig slasken" har som jag förstår det undanhållits KJs försvar och det är inte fören nu att det kommit fram att denna överhuvudtaget existerar och det pga Jan Kyrö's fantastiska arbete!

Denna undanhållande av information (från försvaret) är som jag förstår det olagligt !
(angående om det är olagligt, läs i länken jag tillfogat)

På toppen av alt detta så har Kyrö nekats att få full tillgång till materialet i denna
"extra sidomaterial"/"hemlig slasken"

Det kan väl inte heller vara lagligt !?

Och för inte att tala om att en hel del av den intressanta info som Kyrö bygger sin resningsansökan på är material han hittat bortgömd i denna "extra sidomaterial"/"hemlig slasken".
Dvs att åklagare i detta fall har undanhållit, gömt bort med flit! information som kunnat hjälpa KJ i rättegången och DET är ivarjefall OCKSÅ olagligt !

Jag hoppas verkligen att åklagare och ansvarshavande poliser som står bakom detta, får sparken och mister deras autorisation som advokater

http://www.regeringen.se/contentassets/324428c1ed954822b0d814c00e9ecbb1/forundersokning---objektivitet-beslag-dokumentation-m.m.-sou-201145

10 Dokumentation och bevarande av sidomaterial.............255
10.1 Inledning......................................... ........................................255
10.2 Dokumentation av sidomaterialet.................................... .....257
10.3 Bevarande av sidomaterialet.................................... ...............261
11 Överväganden och förslag angående dokumentation
och bevarande av sidomaterial ...................................265
11.1 Utredningens uppdrag .................................................. .........265
11.2 Dokumentation av sidomaterial ............................................265
11.2.1 Finns det behov av särskilda regler om
dokumentation av sidomaterial? ................................265
11.2.2 Utformningen av regleringen.....................................26 7
11.3 Bevarande av sidomaterial...................................... ................271

FY FASEN vad jag blir arg, man mår ju illa av det här!
Som många vet har jag helt från början av det här fallet,
tyckt att något var helt helt fel i den här utredningen,
och att fel person anklagats och dömts för mordet på Vatchareeya Bangsuan.
Men det här är tillsynes värre en jag trodde
Senast redigerad av Theforeigner 2016-05-10 kl. 20:32.
Citera
2016-05-10, 20:23
Medlem
highfives avatar
Citat:
Att livmoderslemhinnan är sönderfallande på ett lik är väl knappast några konstigheter? Att man inte ser några tecken på graviditet, betyder dock inte att så är fallet.

Nu framgick det i tipset(se sid 74, punkt 7) att VB uttryckligen sagt hon var gravid - inte att hon var det. Har VB gått runt och påstått hon var gravid kan det mycket väl ha varit orsaken till att hon mördades.

Det har gått tre år sedan VB dödades. Minnen finns kvar, men relationer förändras. Personer som levt med någon som vet något om var,hur och när hon dödades, brukar när relationen upphör till den med kännedomen ibland välja att berätta det hen vet. Det är något jag tycker att det är läge för nu.
Citera
2016-05-10, 21:22
Medlem
Tror ni kan glömma rådjuren, jag har aldrig i hela mitt liv sett ett rådjur i Norrbotten.
Citera
2016-05-10, 21:34
Medlem
Imthisnices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Enligt FB-källor jag ser som pålitliga har medlemmar här arbetat på en resningsansökan. Jag ser det som ganska troligt att advokaten använder sig av material/sammanställningar som framkommit i det arbetet.

Vad Kristoffer själv gjort eller inte gjort och vad han tror eller inte tror har jag däremot ingen aning om.

Icke att förglömma din heta tipslista som gick till åklagaren innan, kanske dags att kika i backspegel och ge sig själv lite kritik, tror hela jurist sverige har ögonen på din lista just nu! Du får gärna länka den.
Citera
2016-05-10, 21:37
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Tror ni kan glömma rådjuren, jag har aldrig i hela mitt liv sett ett rådjur i Norrbotten.

Rådjur finns det gott om. Särskilt vid kusten. Känns som antalet ökat de senaste tio åren.
Citera
2016-05-10, 21:47
Medlem
Citat:

Kan du visa någon källa på att det? Faller andra slemhinnor också sönder efter döden?
Du kanske menar att de torkar in eller börjar förruttnas.
Det är ett avancerat hormonspel och förändringar i livmoderns blodcirkulation som orsakar sönderfallet av slemhinnan.

Enligt FUP har samtliga organ i buk- och bäckenhålan normalt utseende och slemhinnan i magsäck och gallgång beskrivs inte som sönderfallande. Jag tolkar det som att föruttnelsenprocessen ännu inte nått de inre organen.
Varför skulle det vara annorlunda med livmodern?

Att rättsläkaren inte ser några tecken på graviditet vid dissektion av livmodern bedyder att kvinnan inte är gravid om inte befruktningen skett mycket nyligt eftersom slemhinnan och livmodern direkt efter befruktningen börjar förändras för att hysa ett foster. Jag hävdar att graviditet syns vid dissektion innan kvinnan själv hunnit sakna sin mens och ana graviditet.

Att VB ljugit om att hon är gravid är fullt möjligt, men vem är så dum att man i flera dagar räknar ut hur man ska mörda på grund av påstådd graviditet och räknar ut en avancerad plantering och mobilmanipulering mm. och sedan serverar polisen offret med ett foster som kan bevisa vem pappan är?

I vilket fall hävdar advokaten att det saknas uppgift om VB var gravid eller inte, vilket inte stämmer enligt rättsläkarens utlåtande p.107 i FUP.

Om resning beviljas lär det vara på andra grunder än att eventuell graviditet kontrollerats genom dissektion av livmodern och inte via hormontest och det är till advokatens (och KJ's) nackdel att komma med felaktiga påståenden.
Senast redigerad av Prudent 2016-05-10 kl. 21:55.
Citera
2016-05-10, 21:56
Medlem
För motivet spelar det väl ingen roll huruvida hon var gravid eller ej, det väsentliga är ju de faktum att hon påstått sig vara gravid.
Citera
2016-05-10, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
För motivet spelar det väl ingen roll huruvida hon var gravid eller ej, det väsentliga är ju de faktum att hon påstått sig vara gravid.

Så är det. Men faktum kvarstår. Vem detaljplanerar att mörda och sätta dit en annan person för det pga att en kvinna är gravid och man själv är pappan och sedan lämnar offret till polisen?
Det är ju som att lämna definitiva DNA-spår från sig själv på offret.

När kroppen hittades gick rykten att livmodern saknades just pga det motiv du påstår, men det var uppenbarligen bara rykten.
Senast redigerad av Prudent 2016-05-10 kl. 22:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in