Citat:
Ursprungligen postat av
zero73
Har även jag svårt att se att HD bara kan arkivera ansökan.
Om nu Kyrö har rätt, vilket jag antar han har, är minst två resningsgrunder uppfyllda. Den ena med råge. 58 kap, 2 §, 3 p RB samt 58 kap, 2 §, 4 p RB + den s.k. tilläggsregeln som anger att resning även kan beviljas om det med hänsyn till de nya omständigheterna och bevisen och vad som förekommit i övrigt, finns synnerliga skal att på nytt prova frågan(Tänker "extra sidomaterialet" här).
Här i denna länk finns mycket intressant information angående "sidomaterial".
Som jag läser det så är "sidomaterial" det samma som "slasken"
Problemet i detta fallet är ju att åklagare och polisen har skapar en sort "hemlig slasken"
nämligen det som Jan Kyrö kallar "extra sidomaterial" och som är på svimmlande 2435 sidor !
FUP är på 2030 sidor och "sidomaterial" också kallad "Slasken" är på 3090 sidor.
Detta "extra sidomaterial"/"hemlig slasken" har som jag förstår det undanhållits KJs försvar och det är inte fören nu att det kommit fram att denna överhuvudtaget existerar och det pga Jan Kyrö's fantastiska arbete!
Denna undanhållande av information (från försvaret) är som jag förstår det olagligt !
(angående om det är olagligt, läs i länken jag tillfogat)
På toppen av alt detta så har Kyrö nekats att få full tillgång till materialet i denna
"extra sidomaterial"/"hemlig slasken"
Det kan väl inte heller vara lagligt !?
Och för inte att tala om att en hel del av den intressanta info som Kyrö bygger sin resningsansökan på är material han hittat bortgömd i denna "extra sidomaterial"/"hemlig slasken".
Dvs att åklagare i detta fall har undanhållit, gömt bort med flit! information som kunnat hjälpa KJ i rättegången och DET är ivarjefall OCKSÅ olagligt !
Jag hoppas verkligen att åklagare och ansvarshavande poliser som står bakom detta, får sparken och mister deras autorisation som advokater
http://www.regeringen.se/contentassets/324428c1ed954822b0d814c00e9ecbb1/forundersokning---objektivitet-beslag-dokumentation-m.m.-sou-201145
10 Dokumentation och bevarande av sidomaterial.............255
10.1 Inledning......................................... ........................................255
10.2 Dokumentation av sidomaterialet.................................... .....257
10.3 Bevarande av sidomaterialet.................................... ...............261
11 Överväganden och förslag angående dokumentation
och bevarande av sidomaterial ...................................265
11.1 Utredningens uppdrag .................................................. .........265
11.2 Dokumentation av sidomaterial ............................................265
11.2.1 Finns det behov av särskilda regler om
dokumentation av sidomaterial? ................................265
11.2.2 Utformningen av regleringen.....................................26 7
11.3 Bevarande av sidomaterial...................................... ................271
FY FASEN vad jag blir arg, man mår ju illa av det här!
Som många vet har jag helt från början av det här fallet,
tyckt att något var helt helt fel i den här utredningen,
och att fel person anklagats och dömts för mordet på Vatchareeya Bangsuan.
Men det här är tillsynes värre en jag trodde