2014-08-06, 14:38
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Tror du på fullt allvar att Berg om han vore skyldig skulle ha sålt mordvapnet eller något som använts vid styckning? Istället för att göra sig av med dem på ett säkert ställe där de inte skulle kunna hittas? Hade han varit den huvudmisstänkte hade man kanske tvingats till en sån åtgärd ändå, men det hade varit helt otroligt om det hade givit något.

Sen har vad jag vet ingen i denna tråd lett i bevis att det skulle vara möjligt att "matcha" ett misstänkt mordvapen mot ingångssår med någon 100%-ig träffsäkerhet. Det är möjligt att man skulle kunna komma hyggligt nära genom att utföra mängder av experiment på djurkroppar (i den mån de nu kan förväntas "bete sig" som en människokropp. Men menar du på allvar att man även med en sån dyr och komplicerad procedur skulle kunna säga att "Ja det måste ha varit en dagger, punkt slut". Jag tvivlar starkt på det. Då har det faktum att någon som inte ens är formellt misstänkt har haft eller har ett sådant format vapen i sin ägo inte särskilt mycket värt i bevishänseende.

För övrigt så blir ju hela detta "spår" också försvagat av att även den dömde var väldigt intresserad av knivar och vapen och även tillverkade egna. Samt hade tillgång till allt möjligt vasst via sin pappas välförsedda "snickarverkstad". Det finns ingenting runt det faktum att mordvapen saknas som gör den dömde mindre misstänkt eller någon annan mer.

Jag tycker att de i MBs omgivning borde hålla ögonen öppna för vad han avyttrar.
Knivar, bilar, fix i restaurangen mm
De i MBs absoluta närhet känner nog till även de mindre smickrande sidorna så som brist på inpulskontroll (slår, hotar).

Någon som känner till hur ANs moraliska kompass ser ut? Kan familjen ha hållhakar på varandra?
Jag menar nu när det kommit upp till ytan att MB ligger runt både här och där och de som vittnar om ANs svartsjuka... vad tusan håller ihop dessa två?
Tvivlar på att otroheten slutar vid VB.
Citera
2014-08-06, 14:49
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Tror du på fullt allvar att Berg om han vore skyldig skulle ha sålt mordvapnet eller något som använts vid styckning? Istället för att göra sig av med dem på ett säkert ställe där de inte skulle kunna hittas? Hade han varit den huvudmisstänkte hade man kanske tvingats till en sån åtgärd ändå, men det hade varit helt otroligt om det hade givit något.

Sen har vad jag vet ingen i denna tråd lett i bevis att det skulle vara möjligt att "matcha" ett misstänkt mordvapen mot ingångssår med någon 100%-ig träffsäkerhet. Det är möjligt att man skulle kunna komma hyggligt nära genom att utföra mängder av experiment på djurkroppar (i den mån de nu kan förväntas "bete sig" som en människokropp. Men menar du på allvar att man även med en sån dyr och komplicerad procedur skulle kunna säga att "Ja det måste ha varit en dagger, punkt slut". Jag tvivlar starkt på det. Då har det faktum att någon som inte ens är formellt misstänkt har haft eller har ett sådant format vapen i sin ägo inte särskilt mycket värt i bevishänseende.

För övrigt så blir ju hela detta "spår" också försvagat av att även den dömde var väldigt intresserad av knivar och vapen och även tillverkade egna. Samt hade tillgång till allt möjligt vasst via sin pappas välförsedda "snickarverkstad". Det finns ingenting runt det faktum att mordvapen saknas som gör den dömde mindre misstänkt eller någon annan mer.

Nu har man mig veterligt ännu inte hittat något mordvapen, har en på väldigt svaga indicier dömd person som dessutom nekar till brottet. Man har letat hos KJ, man har letat hos JJ, det saknas inga verktyg och man har inte hittat något verktyg/kniv som kan matcha skadorna.

Personligen skiter jag fullständigt i vad du tror Berg har gjort eller inte eller hur sannolikt det än är. Han har bevisligen samlat på annat än antika knivar(militäraktig 9-inch), han har så lämpligt avyttrat sin "antika" knivsamling, han har även eventuellt ljugit i förhör om att han slutat samla på knivar.

Förtroende är bra - kontroll är bättre.
Senast redigerad av zero73 2014-08-06 kl. 14:51.
Citera
2014-08-06, 14:53
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Ok, vi förstår varandra men är inte överens. Jag ser inget konkret i förhöret som får mig att tvivla på att KJ talar om kniven med kula i skaftet. Känner du till nåt utöver vad som framkommer i förhöret som talar för din tolkning? Din misstro mot polisen i det här fallet har du gett tydligt uttryck för, så den biten förstår jag.

Konkret så har Polisen utelämnat måttenheten.

Vore ju fint med en bild på kniven och ett klargörande ang måttet på den.
Citera
2014-08-06, 16:45
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Konkret så har Polisen utelämnat måttenheten.

Vore ju fint med en bild på kniven och ett klargörande ang måttet på den.

Om du är så angelägen förstår jag inte varför du inte begär ut bilden plus andra uppgifter från polisen? Du kan ju i vart fall inte få mer än ett nej tillbaka. Och får du det, är det ju bara att överklaga.
Citera
2014-08-06, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
MB samlar enligt sig själv bara antika knivar. MB har också i förhör själv sagt att han(påpassligt) slutat knivsamlandet och avyttrat sina knivar - efter att han visade 9-inch kniven för Francheska C i mars. En kniv Francheska C tyckte såg modern och militäraktig ut och inte antik.

Går även rykten om att MB beställt nya knivar efter förhören i slutet av sommaren. Hade MB inte slutat knivsamla? Eller behövde han ersätta några(blodiga) knivar?

Människan ljuger både en och två gånger...

Det är ju tämligen enkelt:
1) Kolla upp vilka knivar människan haft i sin ägo
2) Kollat vilka knivar han avyttrat
3) Matcha dessa mot ev skador.

Finns det någon anledning från polishåll att inte följa upp detta när man har ett mystiskt mordvapen man behöver lokalisera?

Ja det finns en jäkligt stor anledning, det är "case closed" och polisiärt uppklarat.

Efter det har två rättsinstanser dömt mördaren. Punkt.
Citera
2014-08-06, 17:42
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Ja det finns en jäkligt stor anledning, det är "case closed" och polisiärt uppklarat.

Det går inte in tyvärr.
Man tror tydligen att det tillhör vanligheterna att man fortsätter utreda folk efter att
någon blivit åtalad och dömd.
Det brukar liksom ta slut där om inte jag alldeles misstar mig.
Citera
2014-08-06, 17:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det går inte in tyvärr.
Man tror tydligen att det tillhör vanligheterna att man fortsätter utreda folk efter att
någon blivit åtalad och dömd.
Det brukar liksom ta slut där om inte jag alldeles misstar mig.
Eller så använde Zero73 fel tempus: "Fanns det någon anledning från polishåll att inte följa upp detta".
Citera
2014-08-06, 18:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Eller så använde Zero73 fel tempus: "Fanns det någon anledning från polishåll att inte följa upp detta".
Och självklart finns det skäl för det. MB har alibi och inget pekar mot honom - han är avförd från utredningen.
Citera
2014-08-06, 18:38
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon

För ett drygt år sedan var det inte det.
Citera
2014-08-06, 18:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Och självklart finns det skäl för det. MB har alibi och inget pekar mot honom - han är avförd från utredningen.
Alibit är urkasst och motiv pekar mot honom och hans fru. Om inte polisen hade haft skygglappar hade de undersökt MB:s knivar.
Citera
2014-08-06, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Alibit är urkasst och motiv pekar mot honom och hans fru. Om inte polisen hade haft skygglappar hade de undersökt MB:s knivar.

Nu glömde du skriva att de är din åsikt. Och vad annat säger att motivet är urkasst och att polisen haft skygglappar? Kom nu it me att det är utrett här och konstaterat av dig för de håller inte.
Citera
2014-08-06, 19:18
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Va? fattar inget av det du skriver. Verktyget är ju inte en kon. Det är U-format och koniskt. DL använder fel namn på det verktyg han tror att det kan vara. Det är en splitsnål (även prickert).
Lyssnade just på ljudfilen och DL säger precis som i tidningsartikeln att det inte är ett stämjärn eller kniv som vridits. Såren är D-formade och bredden på dem beror på hur djupt de stuckits precis som jag sagt i flera tidigare inlägg.

...och nu till något helt annat:
I ljudfilen med DL framgår att tejpbitarna i VBs hår låg klistrade på varandra inte var och en för sig. Det var alltså bara en tejp som var klistrad direkt i håret. Tio lager tejp alltså och bitarna olika långa. Har detta framkommit tidigare?

I FUP står om "tejp runt halsen" medan DL säger att den satt i håret och de delade inte upp den i bitar utan skickade den till SKL som den var d.v.s 10 lager på varandra.
Nej, verktyget är naturligtvis ingen regelrätt kon men har liknats vid en ihålig halv kon, eller en urgröpt kon – eller en konformad märlspik (men då en som är urholkad för att kunna åstadkomma de bågformade skadorna).
https://www.google.se/search?q=m%C3%A4rlspik&source=lnms&tbm=isch&sa=X&e i=qDTiU4D0Fen4yQOLi4DACg&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=919&b ih=410#facrc=_&imgdii=_&imgrc=pFO63qIfhe44fM%253A% 3Be3096z0ly5yxLM%3Bhttp%253A%252F%252F83.223.9.232 %252Fcarlotta-vm%252Fweb %252Fimage%252F*zoom%252F276888%252F003242.jpg%3Bh ttp%253A%252F%252F83.223.9.232%252Fcarlotta-vm%252 Fweb%252Fobject%252F33383%3B500%3B375

Om man slaviskt tittar på de olika skadornas längd och det djup som rättsläkaren angett så finner man att skada B endast uppnår en längd av 0,6 cm men sägs vara 1,8 cm djup. Denna skada kan jämföras med skada K som är 1,1 cm lång och uppvisar ett djup av 1,5 cm, eller med skada F; 1 cm lång och med ett djup av 2 cm. – Om man sticker in ett verktyg i en kropp och sedan drar tillbaka det kommer skadans längd resp. glipa att i princip uppvisa det bredaste stället på vapnet samt också säga något om vapnets tjocklek.

Skada B har rundade ändar, och detta har även skada H som är 0,9 cm lång och glipar lika mycket som skada B: 0,4 cm. – Svårtolkade skador – och något motsägelsefulla. Skadorna D, H och L synes ha samma djup (samtliga går 1 cm in i lungorna: skada D, H löper in i den vänstra lungsäcken, skada L i den högra) men uppvisar rel. stora skillnader i längdhänseende: 1,5, 0,9 resp.1,8 cm.

Flertalet av ryggskadorna har en karakteristisk bågform men pga hudens linjer och elasticiteten i fibrerna under hudytan kan det vara svårt att spika att alla skador härrör från samma verktyg. Man kan t.ex. tänka sig att ett och samma verktyg har använts men från olika håll och att verktygets bredd (även form), räknat från mitten och ut mot ändarna, har varierat.

Betr. tejpen så hittades den på VB:s högra axel (i det hår som fallit ned där) och den var som du skriver redan sammanklistrad till ett sjok som skickades till SKL. Enligt DL var detta sjok c:a 30 cm och det sades också att tejpen bestått av flera enheter, dvs man kan tänka sig att enheterna bestått av t.ex. 2-4 bitar och att de olika enheterna i sin tur klibbat ihop så att tejpen kunnat lösgöras samtidigt. Bilderna i FUP ger också intryck av att inte alla tio bitarna hittats ovanpå varandra. Tejpen kan i omgångar ha lösgjorts från något och sedan följt med torson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in