2016-05-14, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Från en ingenjörsvinkel kan jag tänka mig en rad relativt enkla lösningar där ubåten själv placerar ut depåer med torpeder och förnödenheter som vid behov enkelt kan lastas på. Att skydda torpeder och andra vapen mot saltvatten torde inte vara något större problem heller.

Problemet är att torpeder är relativt långa. Jag är tveksam till att dess längd går in i slussen. Därefter ska den tunga torpeden tas in i båten och sedan i i tub. Kanske går, kanske inte.
Citera
2016-05-14, 16:27
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funnyfence
Problemet är att torpeder är relativt långa. Jag är tveksam till att dess längd går in i slussen. Därefter ska den tunga torpeden tas in i båten och sedan i i tub. Kanske går, kanske inte.

Verkar ju tvärtom som att SAAB tänkt på möjligheten att ta in torpeder genom slussen https://thaimilitaryandasianregion.files.wordpress.com/2015/12/263.jpg?w=625
Senast redigerad av Discgear 2016-05-14 kl. 16:34.
Citera
2016-05-14, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Verkar ju tvärtom som att SAAB tänkt på möjligheten att ta in torpeder genom slussen https://thaimilitaryandasianregion.files.wordpress.com/2015/12/263.jpg?w=625
Ja kanske. Det jag undrar är när det ligger en 1400kgs torped (wiki) på golvet i slussen så hur hade man tänkt få in den ombord och sen in i tub?
Men de kanske de löst på något sätt.
Citera
2016-05-14, 22:48
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ja kanske. Det jag undrar är när det ligger en 1400kgs torped (wiki) på golvet i slussen så hur hade man tänkt få in den ombord och sen in i tub?

Troligtvis kan man köra in kranen i slussen och plocka upp det som ligger där inne.
Citera
2016-05-15, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Troligtvis kan man köra in kranen i slussen och plocka upp det som ligger där inne.
Mycket möjligt. Men enligt wiki går tp62 på väteperoxid. Och om jag inte missminner mig så gasar h2o2 i ren form. Och jag tror inte det är någon hårblekningsmedel dom använder. Så hur löser man det? Att lagra en behållare med ren eller nära ren h2o2? Går väl kanskd att lösa med backventiler och Skit iofs men risken för att vatten ska läcka in och kontaminera bränslet finns ju..

Ja.. jag vet inte. Kanske ska man kunna lasta vapen, kanske inte. Men en sluss låter iallafall som en bra idé eftersom den öppnar upp så många möjligheter. Förstår inte syftet med att ha så många rör som möligt. Tror inte ev nästa krig handlar om att sänka tonnage.
Citera
2016-05-15, 10:57
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Mycket möjligt. Men enligt wiki går tp62 på väteperoxid. Och om jag inte missminner mig så gasar h2o2 i ren form. Och jag tror inte det är någon hårblekningsmedel dom använder. Så hur löser man det? Att lagra en behållare med ren eller nära ren h2o2? Går väl kanskd att lösa med backventiler och Skit iofs men risken för att vatten ska läcka in och kontaminera bränslet finns ju..

Ja.. jag vet inte. Kanske ska man kunna lasta vapen, kanske inte. Men en sluss låter iallafall som en bra idé eftersom den öppnar upp så många möjligheter. Förstår inte syftet med att ha så många rör som möligt. Tror inte ev nästa krig handlar om att sänka tonnage.

Torpeder kan precis som all annan ammunition förvaras i slutna förpackningar,
där ammunitionen är skyddad mot elementen.

Jag ser dock ingen större nytta med att ladda om under vattnet.
I det läget så lär ubåten ändå behöva gå upp till ytan för att tanka diesel och LOX
och fylla på förråden med livsmedel.

Att lägga ut förråd med vapen redan i fredstid vore därtill otänkbart.
P.g.a. ITAR så får vi inte göra det om torpederna innehåller amerikanska komponenter
och även om torpederna inte innehåller ITAR-komponenter,
så vore det en inbjudan till ryssarna att lokalisera dessa upplag,
för att dels kunna stjäla torpederna och ta fram egna motmedel
och dels att kunna minera upplagen i händelse av ofred.
Citera
2016-05-15, 11:26
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wreckdiver
Inte alls långsökt. Lägger man sig på lerig botten kan man sjunka ner ordentligt. Det har hänt tidigare att ubåtar fastnat i lera och haft svårt att komma loss.
Jag skrev ju "Som sagt tror jag inte man lägger sig där botten är så mjuk att skutan sjunker ner.". Om man tänker öppna luckan så låter man väl helt enkelt bli det. Antingen genom att veta genom tidigare kartläggning av botten eller (om man vågar, beroende på hur långt bort man tror fienden är) så kan ett ping med ekolodet tala om hur mjuk botten är. Jag kan tänka mig fler metoder för att mäta bottenbeskaffenhet ljudlöst också om det skulle behövas.
Citera
2016-05-16, 10:32
Bannlyst
Har följt denna tråd en längre tid och läst både det ena och det andra, en del klokt en del helt galet.

Hade varit kul med en poll för att se hur många som varit inne i en ubåt och hur många som jobbat med en ubåt. Kan någon moderator fixa en sådan kanske?
Citera
2016-05-16, 11:02
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Det är kanske ännu tyngre torpeder på gång. Slussen skulle väl rymma en 150 cm supertung torped med en vikt runt 5 ton...
Citera
2016-05-16, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är kanske ännu tyngre torpeder på gång. Slussen skulle väl rymma en 150 cm supertung torped med en vikt runt 5 ton...
Är mycket skeptiskt till att man utvecklar en 4x tyngre torped när sprängkraften i 53cm torpeder inte är direkt blygsam.
Citera
2016-05-16, 11:50
Medlem
koppen89s avatar
Citat:
Är mycket skeptiskt till att man utvecklar en 4x tyngre torped när sprängkraften i 53cm torpeder inte är direkt blygsam.
Citera
2016-05-16, 18:40
Medlem
Undra om man kan montera lätt torped i formen av ett fast revolvermagasin i multifunktionsslussen. genom ett litet överslag om slussen är 2 m i diameter borde man få in minst 4 lätta torpeder. Dock lär slussen vara ganska ljudlig att tömma o fylla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in