Citat:
Ursprungligen postat av
Unity
Jag håller med om att samma pris för en ubåt i dag som för 25 år sedan låter lustigt. Fast samtidigt är det FMVs egen design på en ubåt, de kan mycket väl ha designat den på så sätt att den ska bli så billig som möjligt så som är traditionen i Sverige. Prylar från "hyllan" i stället för specialtillverkade, mer maskiner i stället för människor, material och teknologier som var nya och dyra då men billigare nu, osv. Gripen sägs ju ha lyckats göra senaste versionen billigare än den förra så varför inte FMV/Kockums/Saab.
Visst kan man börja med ett skambud i en förhandling men det vore lustigt av FMV att kräva fast pris på 1,5 miljarder när de vet att det egentligen kostar 3 miljarder.
Det skulle vara intressant om det kom officiella uppgifter på vad nya och renoverade ubåtar ska kosta, jag tycker inte riktigt de åtta miljarder det har pratats om stämmer in på några av det siffror som har nämnts. Åtta miljarder är heller inte en officiell/bekräftad siffra.
Nej, det går inte att bygga en modern AIP-ubåt idag för 1.5 Miljarder/styck, skrämmande att man tidigare har beställt A26 enligt det avtalet.
Sedan kan man alltid trolla med siffror, och det verkar FMV och SAAB vara bra på.
Priser på ubåtar kan dock innehålla mer än bara båten, som tex beväpning mm mm
Jag skulle gissa på att en HTM på Gotland går på minst 200-300 miljoner/ubåt, då har vi drygt 7 Miljarder kvar som skulle passa bra in i verkligheten för 2 st ubåtar.