Citat:
Ursprungligen postat av
Jagvioss
Bra!
Mona säger också att spökets pappa
flydde 1973 till Sverige. Det utesluter dock inte DINA-spåret, då en diasporakontrollagent troligtvis borde påstå sig vara flykting. Och familjen behövde ju dessutom skäl att få flytta till Sverige, det kan väl inte ha varit jättelätt för Chilenare att flytta till Sverige utan flyktingskäl 1973?
Härligt att höra att Mona berätta hur hennes generation sossar såg (och ser) Sverige som i princip färdigbyggt, nu handlar allt om att på ett oklart folkligt mandat använda Sveriges resurser för att rädda resten av världen.
Även om hon nämner vänsterextremism en gång, så hör man tydligt hur hennes hela fokus är EXPO-vridet. Hon verkar inte ha en tanke på
(FB) Hjälp åt avhoppare från "extremistgrupper" - Finns hjälp för fd vänsterextremister?
Jag kom att tänka på Liza Marklund och hennes böcker
Gömda och Asyl, (Liza blev anklagad för att ha gjort om en liten chilenare Luis till Anders från Norrland i sina böcker), Liza är Monas kompis och även en av de tre medlemmarna i den av Thomas Bodström namngivna "Kräkklubben".
Liza Marklund skrev även om en chilenare som flydde Chile men var djupt hatad av andra chilenare i Sverige, eftersom han jobbat åt Pinochet. Hon beskrev familjens dilemma; -De fick även gömma sig från sina egna landsmän i Sverige, eftersom mannen hade torterat några av de andra chilenarna som nu flytt till Sverige, det stod i någon av hennes böcker, kommer inte ihåg vilken,
vem var denne chilenare
Försökte leta, det jag hittade var detta:
http://www.realtid.se/hon-avslojar-liza-marklund#conversion-1302417596
Där står bland annat detta och annat läsvärt.
Citat:
– Jag har låtit Sveriges främste expert, Victor Cifuentes, titta på den här Luis, eftersom jag inte kan komma in på några register i Chile. Han berättade att 90 procent av de flyktingar som kom från Chile då var utsända av Pinochet för att spionera på sina landsmän. Pinochet tömde sina fängelser på kriminella och politiska fångar som fick en biljett till Sverige. Som tack för biljetten så skulle de informera om sina landsmän. Av en rad skäl och eftersom Luis inte var accepterad av sina landsmän finns det grund att tro att han var en av Pinochets män. Han kunde inte ens bo på flyktingförläggningen. Han var tvungen att bo på andra änden av stan.
– De inblandade myndighetspersonerna gör ingen hemlighet av att det var han som var jagad.
Jag vet inte om det kan tillföra något i spekulationerna om spöket.
Men Liza och Mona var kompisar, varför tog förhållandet så fort slut med Mona och hennes första barns pappa, den enligt henne själv "oemotståndligt söte lille chilenaren" vem var han, om det nu har någon betydelse.