2016-05-10, 18:39
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d0km
den finlandssvenska tanten

Hon var inte finlandssvensk, hon var en sverigefinne. Hon hade alltså finska som modersmål, vilket hördes på de obefintliga sch-ljuden (söpa godis i såsken). Men i övrigt var hon väldigt tydlig med vad hon tyckte, man är ju såna i Finland oftast.
Citera
2016-05-10, 18:42
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laprikapaprika
Instämmer.

Annars blandade jag ihop eventfixaren Anette och Oskar. Men resten gissade jag rätt på.
De försöker blanda ihop korten med att ange anspråkslösa yrken, på deltagarna det gäller. Det ska man inte låta sig luras av. De kan ha en rik man/partner, eller kanske vara adliga och superrika. Jag har själv en adlig bekant med hur mycket pengar som helst, men hon har sjukskrivit sig själv och går hemma.

Exakt, i förrförra avsnittet blev det extra tydligt när det visade sig att ekonomiassistenten bodde i den där väderkvarnen som nog kostade multum att renovera och inget man gör på en lön som ekonomiassistent direkt...
Citera
2016-05-11, 10:27
Medlem
Mr.Mackzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Tror aldrig jag skrattat så mycket förut när jag sett det här programmet än jag gjorde när de kom till Södertälje - redan då visste man vem det var som bodde där och när man fick se huset utifrån så brast det för mig, det finns ingen västeuropé som skulle bo så ens under vapenhot. Insidan var ju liksom bara en bekräftelse av utsidan, fullkomligt tacky och kitsch på alla sätt och vis - som bara turkar och araber gillar.

Enklaste personen att para ihop med hemmet under hela säsongen!

Citat:
Instämmer.

Annars blandade jag ihop eventfixaren Anette och Oskar. Men resten gissade jag rätt på.
De försöker blanda ihop korten med att ange anspråkslösa yrken, på deltagarna det gäller. Det ska man inte låta sig luras av. De kan ha en rik man/partner, eller kanske vara adliga och superrika. Jag har själv en adlig bekant med hur mycket pengar som helst, men hon har sjukskrivit sig själv och går hemma.

Blandade ihop Oskar och Paul, hade jag tänkt lite mer på vad de sa så hade jag nog haft alla rätt. Anettes hus var enkelt så fort man fick syn på att det stod Carpe Diem ovanför sängen, no way Oskar skulle haft det över sängen. Dessutom kändes Oskar för ung att bo i villan.
Citera
2016-05-11, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mackz
Anettes hus var enkelt så fort man fick syn på att det stod Carpe Diem ovanför sängen, no way Oskar skulle haft det över sängen.

Alltså det är så vedervärdigt med bokstavsväggkonst så det kryper i hela kroppen. Hur står folk ut med såna där tramsiga floskler. Man tröttnar på att ha motton uppskrivna. Folk måste vara galna som tapetserar in det. Ryser
Citera
2016-05-12, 01:10
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Alltså det är så vedervärdigt med bokstavsväggkonst så det kryper i hela kroppen. Hur står folk ut med såna där tramsiga floskler. Man tröttnar på att ha motton uppskrivna. Folk måste vara galna som tapetserar in det. Ryser

Instämmer, det är helt sjukt motbjudande med sånt! Fast det finns en värre sak; det är när folk tatuerar in samma enfaldiga floskler... Då blir jag gråtfärdig. Personligen skulle jag hellre tatuera in en stor jävla rödflammig ståkuk på ryggen än att ha "Carpe Diem" skrivet där med snirkliga bokstäver.

Deltagarna måste allihopa vara rätt stolta över sina boenden eftersom de anmält sig, prissumman är ju löjligt låg så det är exhibitionisten i deltagarna som lockar antar jag. Med det sagt så kan man konstatera att en del har väldigt märklig smak, vilket iofs är kul eftersom det vore tråkigt om alla tyckte lika. Tänker på de två, i mina ögon, värsta husen den här säsongen, som är 70-talshuset där han till och med rivit ut det moderna för att sätta in gammal 70-talsinredning. För mig som minns 70-talet så är det fullkomligt vidrigt, det var ett årtionde där folk gick omkring i utsvängda byxor och skjortor i polyester med 20 cm långa kragsnibbar - helst skulle färgen vara brun eller orange. Håret på folk såg ut som skit, halvlångt och flottigt. Så att den där mannen i programmet gått så all in på just det årtiondet är fascinerande och tillika skrämmande. Den dagen han vill sälja det kommer det att gå upp för honom vilken idiotisk idé den där fula 70-talsidén var...

Det andra huset som jag känner stor motvilja inför är invandrarhuset i Södertälje. En modern högglanspolerad version av Ali Babas grotta som är fullständigt osäljbar till någon svensk. Det var nidbilden för hur en pizzabagare bor, komplett med kristallkronor och allsköns tingel-tangel... Jag skulle bli extremt förvånad om hon/de kör något annat än Mercedes eller BMW. Man kan lugnt påstå att varenda fördom man har kring "blattar" uppfylldes och mer därtill när det gäller det huset.
Citera
2016-05-12, 21:46
Medlem
Mr.Mackzs avatar
Citat:

Citat:
Instämmer, det är helt sjukt motbjudande med sånt! Fast det finns en värre sak; det är när folk tatuerar in samma enfaldiga floskler... Då blir jag gråtfärdig. Personligen skulle jag hellre tatuera in en stor jävla rödflammig ståkuk på ryggen än att ha "Carpe Diem" skrivet där med snirkliga bokstäver.

Deltagarna måste allihopa vara rätt stolta över sina boenden eftersom de anmält sig, prissumman är ju löjligt låg så det är exhibitionisten i deltagarna som lockar antar jag. Med det sagt så kan man konstatera att en del har väldigt märklig smak, vilket iofs är kul eftersom det vore tråkigt om alla tyckte lika. Tänker på de två, i mina ögon, värsta husen den här säsongen, som är 70-talshuset där han till och med rivit ut det moderna för att sätta in gammal 70-talsinredning. För mig som minns 70-talet så är det fullkomligt vidrigt, det var ett årtionde där folk gick omkring i utsvängda byxor och skjortor i polyester med 20 cm långa kragsnibbar - helst skulle färgen vara brun eller orange. Håret på folk såg ut som skit, halvlångt och flottigt. Så att den där mannen i programmet gått så all in på just det årtiondet är fascinerande och tillika skrämmande. Den dagen han vill sälja det kommer det att gå upp för honom vilken idiotisk idé den där fula 70-talsidén var...

Det andra huset som jag känner stor motvilja inför är invandrarhuset i Södertälje. En modern högglanspolerad version av Ali Babas grotta som är fullständigt osäljbar till någon svensk. Det var nidbilden för hur en pizzabagare bor, komplett med kristallkronor och allsköns tingel-tangel... Jag skulle bli extremt förvånad om hon/de kör något annat än Mercedes eller BMW. Man kan lugnt påstå att varenda fördom man har kring "blattar" uppfylldes och mer därtill när det gäller det huset.

Håller med er båda när det gäller citat som står på väggarna, en kollega till mig har det. Det ser förjävligt ut, ska tilläggas att han är en man i 40 årsåldern!

Huset i Södertälje jaa... Sett många såna hus på Hemnet, absolut inte svårt att gissa vad ägaren kommer ifrån! De visade ett klipp väldigt snabbt där det stod en bil framför huset och det var en äldre VW Passat om jag inte såg helt fel! Vet dock inte om den tillhörde familjen.
Citera
2016-05-13, 00:33
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mackz
Huset i Södertälje jaa... Sett många såna hus på Hemnet, absolut inte svårt att gissa vad ägaren kommer ifrån! De visade ett klipp väldigt snabbt där det stod en bil framför huset och det var en äldre VW Passat om jag inte såg helt fel! Vet dock inte om den tillhörde familjen.

Det är inte möjligt att de kör VW Passat! Kanske, kanske en VW Phaeton men mest troligt något tyskt premiumåk. Jag vet att det är jättefördomsfullt, men alla övriga fördomar slog ju in här så varför inte fordonsfördomen också?! Trots allt är den nog den vanligaste och mest sanna av alla fördomar det finns kring invandrare...

Där söder om stan finns det faktiskt förhållandevis många såna där arabiska herrgårdar med marmorgolv och tillhörande kamelstall. Man förstår ju att de uppenbarligen tycker den stilen är snygg och elegant, men för oss nordbor så ser det pråligt och kitschigt ut - samt svårstädat!

Du har säkert upptäckt den redan, men här är en kul tråd att följa där såna här och andra lustiga hus alltid dyker upp: (FB) Udda Hemnet-objekt.
Citera
2016-05-14, 20:15
Medlem
Mr.Mackzs avatar
Citat:
Det är inte möjligt att de kör VW Passat! Kanske, kanske en VW Phaeton men mest troligt något tyskt premiumåk. Jag vet att det är jättefördomsfullt, men alla övriga fördomar slog ju in här så varför inte fordonsfördomen också?! Trots allt är den nog den vanligaste och mest sanna av alla fördomar det finns kring invandrare...

Där söder om stan finns det faktiskt förhållandevis många såna där arabiska herrgårdar med marmorgolv och tillhörande kamelstall. Man förstår ju att de uppenbarligen tycker den stilen är snygg och elegant, men för oss nordbor så ser det pråligt och kitschigt ut - samt svårstädat!

Du har säkert upptäckt den redan, men här är en kul tråd att följa där såna här och andra lustiga hus alltid dyker upp: (FB) Udda Hemnet-objekt.

Vill har för mig att det var en Passat kombi! Oja, den tråden har jag upptäckt, har dock inte kollat där på ett bra tag då min dator inte är som den ska vara.. Ska snart investera i en ny hade jag tänkt.
Citera
2016-05-17, 06:54
Medlem
Pappersvargens avatar
Det här var det avsnitt som var lättast att gissa rätt på, tycker jag. Hade alla rätt, vissa veckor har jag missat fatalt. Sista huset såg fint ut från utsidan, men var fullständigt horribelt inuti. Varenda pryl var smaklös.

Angående mindre orter och att folk känner varandra, så kan de ju utan problem åka mellan städer i till exempel Västernorrland, Dalarna, Gävleborg eller Jämtland på samma sätt som de kör mellan olika delar av Stockholm. Det tar ungefär lika lång tid att resa emellan ändå. Öland/Kalmar är ett annat område de hade kunnat täcka. Och hallå, var är Göteborg? Om det kommer fler säsonger hoppas jag på att få se mindre av Stockholm.
Citera
2017-03-20, 14:17
Medlem
Mr.Mackzs avatar
Vem bor här startar igen om en vecka. Alltså den 27 mars i SVT1 20.00.
Citera
2017-03-27, 20:46
Medlem
igl0s avatar
Helvete vilken kyrka! Vad gick de kalaset på?!
Citera
2017-03-27, 20:46
Moderator
Dr Kings avatar
Hemmet "Kyrkan" är nog det coolaste hemmet som någonsin varit med i "Vem bor här?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in