Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-26, 22:01
  #145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Wtf man kan ju direkt gissa på vem som bor vart på dialekten på deltagarna.
Inte tänkt på. Som inbiten stockholmare så har jag nog svårt att placera ändå.

Flera ev husen var underbara utvändigt, men skulle aldrig stå ut i det medvetet plottriga torpet exempelvis. Vi har blandad inredning spontant men jag skulle aldrig vilja styla det så medvetet. Ett torp ska se ut som ett lite gammaldags torp invändigt . Sååå mysigt. Så skulle jag vilja bo. Moderna inslag i det. Blää!...
Citera
2016-05-03, 11:07
  #146
Medlem
Pappersvargens avatar
Stör mig på den äckliga Stockholmsfokusen i programmet. Så fort de är någonstans utanför Stockholm så kommer de med värdelös "fakta", typ "den här ortens namn kanske ni känner igen från ett känt ostmärke, men de har egentligen ingenting med varandra att göra!" och "Uppsala är en stad med många cyklister, usch usch usch vad jobbigt med cyklister". Men så fort det är en bostad i Stockholm så är det 100 % skamlös reklam som gäller, "här kryllar det av turistattraktioner, det är nära till allt, stadsdelen med sin vackra arkitektur har en rik historia och de flesta villor har sjötomt".

Det är väldigt typiskt SVT. När Eurovision Song Contest hölls i Malmö tog det komiska proportioner när alla klipp från Stockholm innehöll vackra panoreringar över stan, vackert väder och glassätande livsnjutare medan typ det enda klippet från VÄRDSTADEN Malmö var en kort sketch från en fotbollsplan i Rosengård.
Citera
2016-05-04, 09:42
  #147
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oberoendemedia
Kände spontant att Jim var väldigt lik fysikern Brian Cox.


Var inte Lena som var med 2 Maj programmet som var "agent" lik Magdalena Andersson ? (finansministern)
http://www.svtplay.se/video/8199713/...ng-2-avsnitt-5
Citera
2016-05-04, 18:10
  #148
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Stör mig på den äckliga Stockholmsfokusen i programmet. Så fort de är någonstans utanför Stockholm så kommer de med värdelös "fakta", typ "den här ortens namn kanske ni känner igen från ett känt ostmärke, men de har egentligen ingenting med varandra att göra!" och "Uppsala är en stad med många cyklister, usch usch usch vad jobbigt med cyklister". Men så fort det är en bostad i Stockholm så är det 100 % skamlös reklam som gäller, "här kryllar det av turistattraktioner, det är nära till allt, stadsdelen med sin vackra arkitektur har en rik historia och de flesta villor har sjötomt".

Det är väldigt typiskt SVT. När Eurovision Song Contest hölls i Malmö tog det komiska proportioner när alla klipp från Stockholm innehöll vackra panoreringar över stan, vackert väder och glassätande livsnjutare medan typ det enda klippet från VÄRDSTADEN Malmö var en kort sketch från en fotbollsplan i Rosengård.

Va, inte tänkt på. Tråkigt. Jag är stockholmsböna och uppdaterad intill minsta detalj om Stockholm och det blir därför urtråkigt med ALL propaganda och info om Stockholm. Däremot är jag nyfiken på ALL info om andra städer.
Citera
2016-05-05, 01:44
  #149
Medlem
gato12s avatar
Vad fräsigt att alla deltagare var kvinnor i senaste avsnittet.
Citera
2016-05-05, 01:58
  #150
Moderator
Oddballs avatar
Hela programidén bygger ju på att folk anmäler sig för att vara med i programmet, det gör att mindre orter missgynnas - dels är det svårt att få ihop ett helt gäng från en mindre ort och det andra problemet är att på mindre orter så känner man varandra på ett annat sätt, vilket förmodligen skulle medföra att de från början vet vem som bor var. Jämför med 'Halv åtta hos mig' när de var i Kalix härom veckan, då visade det sig att två av deltagarna kände varandra eftersom deras barn hade varit ihop.

Sen kanske jag är lite fördomsfull men jag tror också att folk i de större städerna i Sverige bor lite mer spännande (mer att visa upp) än lantisarna ute på vischan. Bor dock själv mer eller mindre på landet så gapa inte om att jag är en partisk 08:a som hatar bönder - det stämmer absolut inte.

Gillar programmet väldigt mycket, kul med en programidé som är så pass intressant och underhållande samt utmanar ens fördomar trots att programmet måste vara väldigt billigt att spela in jämfört med många andra produktioner. Tycker de får till blandningen av deltagare väldigt bra varje avsnitt också.
Citera
2016-05-05, 19:37
  #151
Medlem
Mr.Mackzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Vad fräsigt att alla deltagare var kvinnor i senaste avsnittet.

Ja, faktiskt. Gör att det blir lite svårare att gissa var de bor.
Citera
2016-05-05, 19:46
  #152
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mackz
Ja, faktiskt. Gör att det blir lite svårare att gissa var de bor.
Tyckte det var ganska lätt den här gången, ingen högoddsare att designern My skulle bo i radhuset fullt med en massa Lilla My prylar direkt...
Citera
2016-05-09, 21:26
  #153
Medlem
Usch, för hemmen idag. Så icke boendemiljö-mysiga. Jag skulle känna mig som en plastfigur i flera av hemmen. Jag vill absolut inte bo som tanten, med alla sina prylar, men jag vill ha ett mer primitivt hem för min del.
Jag är nog mer åt "antroposof-hållet" tror jag? Fast ändå inte riktigt så mycket, som de.
Jag blir knottrig av "modernt" nyrenoverat och fasader.
Fast ändå ska det inte vara så second hand:igt som antroposofer kan bo.
Det ska vara gediget, byggt som förr i tiden med äkta material, och "naturkänsla" i bostaden. Då trivs jag. Gärna åt torp-hållet. Måla över en parkett. Hur kan man vara så skruvad (första bostaden)?

Alla dessa uppstoppade djur i denna series alla boenden nästan typ. UPPSTOPPADE DJUR!! Vem vill ha det? Läskigt. Nä, det har inte varit helt normala människor som har varit med i det här, tycker jag.
Det har varit folk som inte är ute efter hemmakänsla i sitt boende, däremot har de strävat efter att göra rena utställningsobjekt, känns det som.
Citera
2016-05-10, 02:45
  #154
Moderator
Oddballs avatar
Tror aldrig jag skrattat så mycket förut när jag sett det här programmet än jag gjorde när de kom till Södertälje - redan då visste man vem det var som bodde där och när man fick se huset utifrån så brast det för mig, det finns ingen västeuropé som skulle bo så ens under vapenhot. Insidan var ju liksom bara en bekräftelse av utsidan, fullkomligt tacky och kitsch på alla sätt och vis - som bara turkar och araber gillar.
Citera
2016-05-10, 07:36
  #155
Medlem
Roligast var Oskars flackande blick när den finlandssvenska tanten började raljera över att det bodde en typisk Södermalmshipster i en av lägenheterna . Han hade nog inte insett det själv för i slutet av programmet sa han att han framför allt lärt sig nya saker om sig själv. Men vad gäller utseende och personlighet så är han väl inte riktigt typisk söderhipster utan kanske mer dryg 08:a från något välmående överklassområde (skulle associera honom mer t ex till Bromma, Nacka, Lidingö e dyl område).
Citera
2016-05-10, 15:35
  #156
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Tror aldrig jag skrattat så mycket förut när jag sett det här programmet än jag gjorde när de kom till Södertälje - redan då visste man vem det var som bodde där och när man fick se huset utifrån så brast det för mig, det finns ingen västeuropé som skulle bo så ens under vapenhot.

Instämmer.

Annars blandade jag ihop eventfixaren Anette och Oskar. Men resten gissade jag rätt på.
De försöker blanda ihop korten med att ange anspråkslösa yrken, på deltagarna det gäller. Det ska man inte låta sig luras av. De kan ha en rik man/partner, eller kanske vara adliga och superrika. Jag har själv en adlig bekant med hur mycket pengar som helst, men hon har sjukskrivit sig själv och går hemma.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback