Citat:
Ursprungligen postat av mrbyrnes
Nja. Då enkelt är det väl inte. Typ 1 diabetes är en autoimmun sjukdom, där kroppens eget immunförsvar angriper de insulinproducerande cellerna i bukspottkörteln. Typ 1 har inget med överintag av socker att göra. Diabetes typ 2 är väl mer livsstilsbetingad och här handlar det om att insulinkänsligheten är försämrad. Dock fortsatt insulinproduktion...
Jag ska ärligt säga att jag inte är någon expert på området. Och jag ber om ursäkt att jag uttryckte mig provokativt. Jag hade precis skummat igenom en ny forskningsstudie som tyder på att det jag sa är rätt.
http://www.plosone.org/article/info%...l.pone.0057873
Det som slår mig är det faktum att diabetes innebär för mycket socker i blodet. Det kroppen gör för att bli av med socker i blodet är ju att tillverka insulin, men om man börjar få diabetes så fungerar inte kroppens insulin så bra, vilket leder till att kroppen börjar tillverka mycket mer insulin. Till slut orkar inte kroppen tillverka allt insulin som krävs och man får diabetes.
Nackdelen med hormonet insulin är att det verkar göra oss feta.
Så en intressant tanke är att det skulle kunna vara tvärtom: att anledningen till att du blir fet är för att du börjar få diabetes (eftersom du tillverkar så mycket insulin). Och inte som du antyder att feta människor riskerar få diabetes.
Vilket skulle kunna förklara varför så många diabetiker har problem med vikten.