2013-03-11, 04:33
Medlem
vad tror ni diabetiker om denna video?

http://www.youtube.com/watch?v=UnLotUtY9H8

kan det ligga någon sanning i det som säger eller är hon ett stort troll? Nån som provat glutenfri mat diet? hur var era sockervärden under den tiden?

Synd att denna tråd inte är så aktiv :/
Citera
2013-03-11, 04:36
Medlem
Hur lyckas man vara så talanglös så man får diabetes?
Är det något vem som helst kan få eller måste man vara en klumpig sockerberoende tjockis
Citera
2013-03-11, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herr-money
Hur lyckas man vara så talanglös så man får diabetes?
Är det något vem som helst kan få eller måste man vara en klumpig sockerberoende tjockis

Typ1 är något vem som helst kan få, inget man kan göra något åt, har alltså inget med livsstilen att göra. Typ2 är däremot något som i de flesta fall överviktiga får. Om någon haft det i släkten är även en faktor.

En fråga till btw, brukar ni ta insulin när ni är på krogen och dricker en del öl och vodkaredbull eller skippar ni det då alkoholen ändå sänker?
Senast redigerad av Yeslifer 2013-03-11 kl. 04:49.
Citera
2013-03-26, 22:31
Medlem
mrbyrness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeslifer
Typ1 är något vem som helst kan få, inget man kan göra något åt, har alltså inget med livsstilen att göra. Typ2 är däremot något som i de flesta fall överviktiga får. Om någon haft det i släkten är även en faktor.

En fråga till btw, brukar ni ta insulin när ni är på krogen och dricker en del öl och vodkaredbull eller skippar ni det då alkoholen ändå sänker?

Har liksom du fått diabetes ganska nyligen, så jag mina rutiner för att festa har inte riktigt satt sig än, men jag har mer eller mindre lagt ner att dricka öl. Kanske några till maten när man tagit insulin, däremot så dricker jag hellre rött vin som inte höjer sockret. Testa att köra vodka/Ramlösa istället för vodka redbull. Tänk på att inte lägga dig och sova med för lågt socker (kände en som dog på så sätt)

Simma lugnt
Citera
2013-04-06, 15:34
Medlem
Gaspars avatar
Kan det vara Diabetes?

Jag har tidigare haft högt socker men inte känt av det speciellt. Idag så vaknade jag av en enorm törst som fortsatt under dagen. Jag har varit väldigt trött och haft koncentrationssvårigheter. Jag mätte sockret precis och det låg på 221mg/dl.

Bör jag kolla upp detta?
Citera
2013-04-07, 16:06
Medlem
Gaspars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspar
Kan det vara Diabetes?

Jag har tidigare haft högt socker men inte känt av det speciellt. Idag så vaknade jag av en enorm törst som fortsatt under dagen. Jag har varit väldigt trött och haft koncentrationssvårigheter. Jag mätte sockret precis och det låg på 221mg/dl.

Bör jag kolla upp detta?

Ny mätning idag och det visade 56mg/dl. Jag åt sedan lite choklad och gjorde en ny mätning ca 45 min efteråt som visade 212mg/dl.
Citera
2013-04-07, 16:21
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspar
Ny mätning idag och det visade 56mg/dl. Jag åt sedan lite choklad och gjorde en ny mätning ca 45 min efteråt som visade 212mg/dl.
Det är lite högt ja. Men jag har tidigare träffat människor som haft runt 10 mmol/l (180mg/dl) efter måltid utan att ha diabetes. Så det kanske kan vara normalt? Men tycker du kan slänga iväg ett samtal till sjukrådgivning eller vårdcentral för att eventuellt undersökas.
Citera
2013-04-07, 22:50
Medlem
hur undviker man diabetes
Citera
2013-04-07, 22:58
Medlem
Diabetes är en sockersjukdom. Man får diabetes genom att överkonsumera kolhydrater.

Frisk från diabetes blir man först när man slutar konsumera kolhydrater.
Citera
2013-04-08, 10:17
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yemaan
Diabetes är en sockersjukdom. Man får diabetes genom att överkonsumera kolhydrater.

Men var tyst med dig om du inte vet vad du pratar om

NEJ, man får INTE diabetes av att äta kolhydrater. Trots en mängd studier har man inte lyckats hitta någon koppling mellan konsumtion av socker och risken att utveckla diabetes över huvud taget. Fetma är däremot en stor riskfaktor och fetma kan man få om man äter för mycket socker.

Citat:
Ursprungligen postat av cometmain
hur undviker man diabetes
Svaret är dessvärre inte så intressant. De största riskfaktorerna är gener (som du inte kan göra något åt) och fetma. Det bästa du kan göra för att undvika utveckling av diabetes är således att motionera och se till att du inte blir fet.
Citera
2013-04-08, 10:57
Medlem
mrbyrness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yemaan

Nja. Då enkelt är det väl inte. Typ 1 diabetes är en autoimmun sjukdom, där kroppens eget immunförsvar angriper de insulinproducerande cellerna i bukspottkörteln. Typ 1 har inget med överintag av socker att göra. Diabetes typ 2 är väl mer livsstilsbetingad och här handlar det om att insulinkänsligheten är försämrad. Dock fortsatt insulinproduktion...
Citera
2013-04-09, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrbyrnes
Nja. Då enkelt är det väl inte. Typ 1 diabetes är en autoimmun sjukdom, där kroppens eget immunförsvar angriper de insulinproducerande cellerna i bukspottkörteln. Typ 1 har inget med överintag av socker att göra. Diabetes typ 2 är väl mer livsstilsbetingad och här handlar det om att insulinkänsligheten är försämrad. Dock fortsatt insulinproduktion...

Jag ska ärligt säga att jag inte är någon expert på området. Och jag ber om ursäkt att jag uttryckte mig provokativt. Jag hade precis skummat igenom en ny forskningsstudie som tyder på att det jag sa är rätt.

http://www.plosone.org/article/info%...l.pone.0057873

Det som slår mig är det faktum att diabetes innebär för mycket socker i blodet. Det kroppen gör för att bli av med socker i blodet är ju att tillverka insulin, men om man börjar få diabetes så fungerar inte kroppens insulin så bra, vilket leder till att kroppen börjar tillverka mycket mer insulin. Till slut orkar inte kroppen tillverka allt insulin som krävs och man får diabetes.

Nackdelen med hormonet insulin är att det verkar göra oss feta.

Så en intressant tanke är att det skulle kunna vara tvärtom: att anledningen till att du blir fet är för att du börjar få diabetes (eftersom du tillverkar så mycket insulin). Och inte som du antyder att feta människor riskerar få diabetes.

Vilket skulle kunna förklara varför så många diabetiker har problem med vikten.
Senast redigerad av Yemaan 2013-04-09 kl. 07:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in