2016-05-06, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenops
Vi tar 1/5 för enkelhetens skull. Sannolikheten för att svara alla rätt blir därmed (0,2)^160 om man svarar i blindo på samtliga frågor.

Vilket är 1,46150164 × 10^(-110)%

EDIT: extremt låg chans
Citera
2016-05-06, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blabla12
Vilket är 1,46150164 × 10^(-110)%

EDIT: extremt låg chans

Vilket är jämförbart med att singla slant och få klave varje gång... 365 gånger i rad. Men det är klart, dessa fuskare kan ju ha "haft tur".
Citera
2016-05-06, 16:22
Medlem
Om man har ett tips, kan man på något sätt höra av sig till UHR då, via mail?
Citera
2016-05-06, 16:29
Medlem
Förstår inte varför det är så svårt att höja säkerheten? Om inte staten har råd får de väl helt enkelt höja provavgiften avsevärt?
Citera
2016-05-06, 19:33
Medlem
Azazello.Fiellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G0rillan
Av SVT:s reportage framgår det att man har begärt ut listor över personerna som fått högst resultat på HP och sedan kopplat ihop dessa genom släktskap/vänskap. Borde gå att få fram om man orkar begära ut listorna och luska på Facebook och Ratsit.
Japp. Facebook har simpla men kraftfulla API. T.ex.
https://developers.facebook.com/docs...mmon-scenarios
Citat:
Are two people Facebook friends?

You can determine whether two people are friends on Facebook, without having to parse their entire list of friends.

Use These APIs

/{user-a-id}/friends/{user-b-id} - this API Read modifier will let you check via API.

Jag skulle föreslå att någon kontaktar en datanisse på KTH som gillar machine learning. Och crowdfunding för att uppmuntra honom
Citera
2016-05-06, 19:41
Medlem
Azazello.Fiellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag tror också att ingenjörslinjen är svårare att ta sig genom, och detta har jag hört av släktingar. Enligt folk här i tråden kan "vem som helst" bli läkare bara de studerar. Ingenjör är däremot mycket matte, beroende på område kan det även vara mycket fysik och programmering. Det är inte säkert att "vem som helst" kan ta sig genom ett ingenjörsprogram, iaf inte under rimlig tid.
Stämmer ganska bra. Dessutom:
Klarar* man en medicinutbildning får man nästan direkt ett jobb med hög lön och status (läkare). Klarar* man en ingenjörsutbildning har invandrare ändå svårt att hitta jobbet.
https://www.kth.se/polopoly_fs/1.610...%202015(5).pdf

* Klarar = har godkänd i alla obligatoriska moment vilket är ganska lätt.
Citera
2016-05-06, 20:10
Medlem
Zaedrewss avatar
Man borde göra som idrotten. Ett fusk avstängd från att läsa på högskola/universitet i två år. En andra avstängning för fusk avstängd från att läsa för evigt. Vad är annars meningen med att plugga och hålla på och om nu några glidare kan glida in betala 50000 spänn och sno din typ OS-plats pga fusk.
Citera
2016-05-06, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunvald66
Jag tycker synd om den antagligen kompetenta, snabbtänkta individen med 1.7-1.75 som uppenbarligen kan prestera under tidspress, men som inte blir antagen till exempelvis läkarprogrammet för att dessa mindre begåvade människor lyckas med att fuska och får 1.8-1.9.

Jag såg i en annan tråd listan där deras tidigare resultat också var med. Det var få som tidigare presterat över 1.0. Några hade till och med resultat under 0.5. Det var alltså verkligen inte så att det var särskilt många människor med relativt höga resultat (som 1.3-1.6 kanske) som fuskade!

Någon av dessa människor med ett faktiskt resultat en bra bit under medel kan i framtiden bli din läkare, om de nu klarar utbildningen. Vill du sätta ditt i liv den personens händer?

En tidigare läkarstudent som var dömd för mord stoppade man, genom att landstinget i fråga beslutade om att neka honom praktikplats. Då blev det omöjligt att fullfölja utbildningen, även om man formellt sett inte kunde få ut personen från programmet.
http://www.lakartidningen.se/Functio...rticleId=11376

Jag tycker redan sverige genomsyras av inkompetens i dom flesta led. Vad du nu säger får mig att tänka på hur mycket inkompetens tål sverige egentligen?

En bra analys du gör för övrigt, finns säkert många med hyfsade resultat som blir åsidosatta av fuskare som inte platsar på något annat ställe än bottenskraps yrken. Även ganska skrämmande att personer med så dåliga tidigare betyg kanske utbildar sig till läkare eller andra positioner med mycket ansvar och där det inte finns marginal för inkompetens.
Citera
2016-05-06, 20:56
Medlem
Salmosalars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenops
Vi tar 1/5 för enkelhetens skull. Sannolikheten för att svara alla rätt blir därmed (0,2)^160 om man svarar i blindo på samtliga frågor.

Det är inte oberoende och likafördelade stokastiska variabler. Din uträkning stämmer därför inte.

Om man vet hur samtliga deltagare har svarat så kan man statistiskt beräkna sannolikheten. Det är invecklat och tar mycket tid. Sannolikheten är dock mycket mindre än 0,2^160.

Dessutom kan man inte straffa någon för att ha svarat rätt på en fråga. Hur skulle det se ut om 3 personer fick alla rätt och därför blev underkända?
Citera
2016-05-06, 21:39
Medlem
Xenopss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salmosalar
Det är inte oberoende och likafördelade stokastiska variabler. Din uträkning stämmer därför inte.

Om man vet hur samtliga deltagare har svarat så kan man statistiskt beräkna sannolikheten. Det är invecklat och tar mycket tid. Sannolikheten är dock mycket mindre än 0,2^160.

Dessutom kan man inte straffa någon för att ha svarat rätt på en fråga. Hur skulle det se ut om 3 personer fick alla rätt och därför blev underkända?
Uträkningen är korrekt såvida det är gissningar i blindo på samtliga frågor. Personen som citerades utgick från att det skulle vara helt slumpmässigt. Förvisso är inte högskoleprovet baserat på ren chansning rakt igenom för de flesta, utan merparten har tillräckligt med kunskap för att åtminstone få 60+ rätt utan att gissa hejvilt. Förstår inte vad du vill få fram med den sista biten. Ingen har väl påstått att man ska misstänka folk enbart för att de har höga resultat?
Senast redigerad av Xenops 2016-05-06 kl. 21:49.
Citera
2016-05-06, 21:47
Medlem
kinky_Ms avatar
Hur klarar dessa fuskare utbildningen undrar jag? Jag har läst på universitet utan att gå igenom HP och då kunde man inte fuska sig genom alla kurser. Klarade man inte tentan fick man inga poäng.
Kräver inte läkarprogrammet att man har godkänt på tillräckligt många kurser för att få examen?
Citera
2016-05-06, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinky_M
Hur klarar dessa fuskare utbildningen undrar jag? Jag har läst på universitet utan att gå igenom HP och då kunde man inte fuska sig genom alla kurser. Klarade man inte tentan fick man inga poäng.
Kräver inte läkarprogrammet att man har godkänt på tillräckligt många kurser för att få examen?

Förstår inte heller hur fuskare klarar utbildningen.
Det är fan SVÅRT för folk som har 1.8, än mer för fuskare :S
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in