2016-02-18, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Men vafan, ni förväntar er att man ska få fuska OCH slippa konsekvenser om man blivit tagen. Själv bryr jag mig inte om någon fuskar men har dom åkt fast ska dom få ta konsekvenserna. Riktig svensk kaffelatte-mentalitet från er sida.

Tror att du kan ha missuppfattat mig lite, men jag ser att jag kan ha skrivit lite luddigt. Jag menar inte att jag är för både fuskandet samt att slippa konsekvenser.

Om man blir tagen på bar gärning vid fuskandet, så får man självfallet stå sitt kast och ta konsekvenserna.
Om man istället "lyckas" fuska på ett diskret sätt, anser jag det lite fult att bli uthängd såhär - för trots allt, någon gång kommer förmodligen sanningen upp till ytan, och Då får man stå sitt kast.
MEn, jag förstår även hur Ni tänker angående det, det gör jag.

Jag antar att mitt sätt att se en duktig fuskare som något "ädelt", inte hör till vanligheterna.
Citera
2016-02-18, 13:27
Medlem
No.90-Kleists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Hur föreslår du att kunskaper ska mätas och värderas då? Med telepati?

Eller vill du egentligen ha någon sorts Christiania-samhälle där alla bara sitter och dricker öl i solen och är sköna, och så löser sig det här med sjukvård och teknik och lagar genom spontana, småskaliga initiativ?
Varför inte hålla alla utbildningar öppna för alla?
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Till skillnad från dig då som av förklarliga skäl aldrig kan få ett kvitto på vare sig kunskap eller motivation.

HP och betyg må vara hyfsat trubbiga verktyg för att avgöra vem som är bäst lämpad för en utbildning, men det sållar ju oftast ut kompletta idioter som du själv i alla fall.
Samma svar till dig som för ovanstående.
Citera
2016-02-18, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No.90-Kleist

Och vem ska bekosta att massa idioter försöker sig på diverse program? Det är ju inte direkt gratis för staten att utbilda en läkare exempelvis.

Eller ska vi ha som det till viss del är i USA att man kan köpa sig en plats på en utbildning?
Citera
2016-02-18, 13:31
Medlem
No.90-Kleists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
Och vem ska bekosta att massa idioter försöker sig på diverse program? Det är ju inte direkt gratis för staten att utbilda en läkare exempelvis.
Staten ska i mitt tycke avskaffas. Alla utbildningar ska bli privata.
Citera
2016-02-18, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av applemonitor
Ska folk skriva privata facebookmeddelanden till de som åkt fast? Kontakta univetsiteten de läser på?
Låt höra Flashback

Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Jag skulle kunna svara på frågan: Detta handlar inte bara om orättvisa och omoral. Det handlar om att fuskare i förlängningen utexamineras med meriter som de i själva verket inte har.Tro inte att detta var första och sista gången i livet de fuskat, det är oftast en livsstil.

Senare får vi gå till en farlig läkare som inte kan sitt jobb, en ingenjör konstruerar ett brobygge som rasar ihop för att hans meriter är falska, vårt barn blir ihjälkört av en person med ett körkort som någon annan grejat åt honom, etc . DET är problemet med fuskare.
Utmärkt idé att hänga ut dem här tycker jag Mera sånt!

Aha, så att man ska kunna matematik 2 och läsa lexicon för att kunna bygga broar och bli läkare.

Jag är emot fuskarna Men tycker att provet är värdelös. Dessutom tycker jag att varje utbildning borde ha sitt intagningsprov så att det blev mer jämt för alla.
Citera
2016-02-18, 13:33
Medlem
Om man tar sig igenom utbildningen gör man väl det på samma villkor som en vanlig student?
Citera
Medlem
Citat:
Staten ska i mitt tycke avskaffas. Alla utbildningar ska bli privata.

Så kan man tycka men vem finansierar det? Ska studenterna själva isåfall köpa sin utbildning på så sätt att de står för alla kostnader?
Citera
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:

Ptja, vad sägs om begränsade resurser? Men jag misstänker att du är någon sorts hippie-kommunist som har svårt att greppa sådana koncept.
Citera
2016-02-18, 13:34
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HP-guden
Om man tar sig igenom utbildningen gör man väl det på samma villkor som en vanlig student?

Du menar på samma sätt som man kom in på samma villkor?
Citera
2016-02-18, 13:35
Medlem
Dvs, HP är väl bara gemene irakiers biljett in? Sedan märker de nog fort att läkare kanske inte var deras bästa val, eller tvärtom!
Citera
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Det är ju en tänkbar, alternativ modell. Vill minnas att det åtminstone förr har fungerat så i vissa andra europeiska länder. Men det blir ju rätt oundvikligt att den första delen av utbildningen blir en sorts utsortering (inte minst för att frigöra platser), och då har man i praktiken ett högskoleprov på programmet. En fördel jag kan se är dock att man per automatik får en prövning som är mer kopplad till det aktuella programmets materia, men då kan man å andra sidan i princip lika gärna expandera t.ex. de tekniska högskolornas "Matematik- och fysikprov" till andra ämnen.

Så jo, jag kan väl åtminstone erkänna att det är en komplex fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av Corta40
Aha, så att man ska kunna matematik 2 och läsa lexicon för att kunna bygga broar och bli läkare.
Ja?
Citera
Medlem
No.90-Kleists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
Så kan man tycka men vem finansierar det? Ska studenterna själva isåfall köpa sin utbildning på så sätt att de står för alla kostnader?
Varför inte? Utan skatt kan man spara ihop en bra slant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in