2016-05-06, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinky_M
Hur klarar dessa fuskare utbildningen undrar jag? Jag har läst på universitet utan att gå igenom HP och då kunde man inte fuska sig genom alla kurser. Klarade man inte tentan fick man inga poäng.
Kräver inte läkarprogrammet att man har godkänt på tillräckligt många kurser för att få examen?

Läkarprogrammet har bara godkänt/underkänt, och för att få examen måste man ha klarat alla kurser.
Citera
2016-05-06, 22:10
Medlem
Xenopss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av applemonitor
Förstår inte heller hur fuskare klarar utbildningen.
Det är fan SVÅRT för folk som har 1.8, än mer för fuskare :S
Kanske är hemligheten att människor är kapabla till att träna upp minnet och studera tills man memorerar det man kommer ha prov på. Studier blir mycket enkelt om man memorerar de olika momenten som är relevant. Det krävs inte särskilt mycket intellektuell kapacitet. Detta stämmer även för ämnen som kräver intellektuell kapacitet. Jag läste själv fysik 2 på några få veckor genom att endast memorera och kolla på hur lösningarna av uppgifterna gick till. Full förståelse uteblir när man kör med den här metoden, därför bör man inte tycka att det blir okej ifall de klarar av utbildningen. Någon som har 1.7+ på HP utan att ha fuskat är säkerligen mer kapabel till att uppnå bättre förståelse över det som kommer upp på kursen utan att för den delen endast luta sig mot strikt memorering.
Citera
2016-05-07, 16:21
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Du har fel. Man får inte visitera vem man vill när man vill.
Läs mitt inlägg innan du svarar.
Citera
2016-05-07, 17:09
Medlem
Begemots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G0rillan
Av SVT:s reportage framgår det att man har begärt ut listor över personerna som fått högst resultat på HP och sedan kopplat ihop dessa genom släktskap/vänskap. Borde gå att få fram om man orkar begära ut listorna och luska på Facebook och Ratsit.
De med höga resultat är överrepresenterade på några få prestigefulla utbildningar, som läkarprogrammet och HHS. Det blir ingen konst alls att hitta 50 handelsstudenter med 1.9 eller högre som är facebookvänner. Läkare är ett av de mest ärftliga yrken som finns, det är inget konstigt alls om hälften av en läkares barn och barnbarn är läkare. Ej heller särskilt konstigt om två syskon eller kusiner i en akademikersläkt skriver bra på högskoleprovet. Exempelvis Wallenbergarna verkar i misstänkt hög utsträckning plugga ekonomi också.

Med något så underbart korkat som en facebookvänlista över någons kunder blir det inte särskilt svårt att hitta fuskare, nej, men vill man utifrån resultat leta samband som en manisk konspirationsteoretiker tror jag specificiteten blir bristande.

Och jag upprepar till alla som drar slutsatser utifrån överrepresentationen av invandrare: Ni tittar på delmängden som anlitat de fuskare som åkt fast, som möjligtvis är dummast och möjligtvis är billigast. Ni vet inget om klientelet som anlitar erfarna spöken och jag tror ingen har särskilt värdefull data på hela fuskmarknaden i stort utan bara en liten del.
Citera
2016-05-07, 17:26
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Läs mitt inlägg innan du svarar.

Mitt svar kvarstår.
Citera
2016-05-07, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.amoch
Fast störutrustning är inte jättekrångligt att fixa, kan riggas innan provet börjar och behöver heller inte vara särskilt kraftfull om man har en i varje provlokal. Sen får man väl kolla på vilka frekvenser som ska störas och så men är nog inget större problem.

Inte det jag menar. Du måste tänka på det praktiska. Själva tekniken är väldigt enkel, går att köpa på nätet för typ 1500kr så kan du störa ut wifi/telefoner.

Däremot så är det bara lagom smutt om du råkar störa ut 3 st kvarter runt Kungsholmens gymnasium i stockholm - jag tror inte grannarna skulle bli jätteglada...
Citera
2016-05-07, 22:05
Medlem
Vilken myndighet kontaktar man för att få ut denna typ av information?
Citera
2016-05-07, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Inte det jag menar. Du måste tänka på det praktiska. Själva tekniken är väldigt enkel, går att köpa på nätet för typ 1500kr så kan du störa ut wifi/telefoner.

Däremot så är det bara lagom smutt om du råkar störa ut 3 st kvarter runt Kungsholmens gymnasium i stockholm - jag tror inte grannarna skulle bli jätteglada...
Men störutrustning kan självfallet jobba på korta avstånd och i begränsade områden. Små störsändare i varje klassrum kanske? Du kan troligtvis trycka ut så lite effekt att det bara påverkar telefoner i närområdet men inte utanför huset.
Citera
2016-05-08, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.amoch
Men störutrustning kan självfallet jobba på korta avstånd och i begränsade områden. Små störsändare i varje klassrum kanske? Du kan troligtvis trycka ut så lite effekt att det bara påverkar telefoner i närområdet men inte utanför huset.

Motsatsen till en GSM repeater kan du fet glömma om skolan ligger relativt centralt. Kommer göra mer skada än nytta. Det finns bra många band man kan använda , att störa ut allt- glöm det, de pengarna finns inte, knappt tekniken heller (inte till det användningsområdet) sen krävs det dessutom licenser att få använda tekniken, kanske inte ett sådant stort problem för HP- men inte mitt i Malmö...

Om provlokalerna var belägna 2 mil mitt i skogen hade det varit ett alternativ.

Hade varit både billigare och säkrare att fysiskt skärma av lokalen.
Senast redigerad av crabfisa 2016-05-08 kl. 02:03.
Citera
2016-05-08, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crabfisa
Motsatsen till en GSM repeater kan du fet glömma om skolan ligger relativt centralt. Kommer göra mer skada än nytta. Det finns bra många band man kan använda , att störa ut allt- glöm det, de pengarna finns inte, knappt tekniken heller (inte till det användningsområdet) sen krävs det dessutom licenser att få använda tekniken, kanske inte ett sådant stort problem för HP- men inte mitt i Malmö...

Om provlokalerna var belägna 2 mil mitt i skogen hade det varit ett alternativ.

Hade varit både billigare och säkrare att fysiskt skärma av lokalen.

Precis och att bygga en jävla faradaybur runt varenda klassrum låter...inte speciellt rimligt.
Det SU/andra universitet borde göra är att skärma toaletterna iaf, för det fuskas som fan på vanliga prov (ej hp).
Citera
2016-05-08, 21:25
Medlem
Googlar man bilder på markus leineborg så finnar man en del av hans tidigare följare (han har tagit bort sitt instagram konto)
Citera
2016-05-08, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kinky_M
Hur klarar dessa fuskare utbildningen undrar jag? Jag har läst på universitet utan att gå igenom HP och då kunde man inte fuska sig genom alla kurser. Klarade man inte tentan fick man inga poäng.
Kräver inte läkarprogrammet att man har godkänt på tillräckligt många kurser för att få examen?

Höga intagningskrav betyder inte svår utbildning utan populär utbildning... Har haft kunder som innan skrivit <0,5 och fuskat till sig +1.8 och läser bl.a. På läkarprogrammet och hänger med utan problem. Med det sagt, höga intagningskrav betyder inte svår utbildning, det finns ingen kausalitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in