Citat:
Ursprungligen postat av
G0rillan
Av SVT:s reportage framgår det att man har begärt ut listor över personerna som fått högst resultat på HP och sedan kopplat ihop dessa genom släktskap/vänskap. Borde gå att få fram om man orkar begära ut listorna och luska på Facebook och Ratsit.
De med höga resultat är överrepresenterade på några få prestigefulla utbildningar, som läkarprogrammet och HHS. Det blir ingen konst alls att hitta 50 handelsstudenter med 1.9 eller högre som är facebookvänner. Läkare är ett av de mest ärftliga yrken som finns, det är inget konstigt alls om hälften av en läkares barn och barnbarn är läkare. Ej heller särskilt konstigt om två syskon eller kusiner i en akademikersläkt skriver bra på högskoleprovet. Exempelvis Wallenbergarna verkar i misstänkt hög utsträckning plugga ekonomi också.
Med något så underbart korkat som en facebookvänlista över någons kunder blir det inte särskilt svårt att hitta fuskare, nej, men vill man utifrån resultat leta samband som en manisk konspirationsteoretiker tror jag specificiteten blir bristande.
Och jag upprepar till alla som drar slutsatser utifrån överrepresentationen av invandrare: Ni tittar på delmängden som anlitat de fuskare som åkt fast, som möjligtvis är dummast och möjligtvis är billigast. Ni vet inget om klientelet som anlitar erfarna spöken och jag tror ingen har särskilt värdefull data på hela fuskmarknaden i stort utan bara en liten del.