2016-04-30, 16:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Uppgiften från Köpenhamn 1971.

Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Första gaangen jag läste om fallet, var i en tjock bok, som naagon f.d. polis skrivit. Jag tyckte det var märkligt, det nämndes Främlingslegionen som eventuellt maal för ett par av killarna - vilket jag inte tyckte verkade troligt.

En skribent, h*n kanske inte är väl insatt i fallet - men hon torde dock ha släppt vad man kan kalla desinformation; Linda D - och uppgiften om JD och att han skulle avlidit av naturliga skäl paa 90-talet. Det tror jag kan avfärdas. Därmed tror jag inte att skribenter generellt släpper felaktig information, men det händer ibland i de flesta saadana här försvinnande-traadar.

Apropaa Dahlsjö, uppgiften om att han setts nerknarkad paa hospitalet i Köpenhamn -71. Gjordes naagra efterforskningar senare? Eller var det för sent att utreda närmare? Baade JD och K-Aa har ju vittnen sagt sig ha sett ett antal gaanger genom aren, men beträffande GRK finns nada observationer -vilket ju stärker din tes.

Det låter intressant.

Du kommer inte ihåg något mera om denna tjocka bok och när i tiden du läste den? De enda böcker jag känner till som tar upp detta fall är Norléns 1995 och Kullenbergs 2015. Den boken du omnämner har jag uppenbarligen missat.

Ang. Linda D. vet vi inte om hon släppte desinformation eller inte. Hennes mormor var kusin med Janne Dahlsjö. Mormoderns far var en yngre bror till bröderna Dahlsjös far.

Janne Dahlsjö kan mycket väl ha avlidit av naturliga orsaker vid 1990-talets eller något senare. Ingen har en aning om när han avled och var någonstans detta skulle ha skett.

När det gäller uppgiften från Köpenhamn så står det på följande sätt i polisutredningen:

"18.8.71 meddelade fru Dahlsjö att hennes son troligen var i livet. Två kamrater skulle ha sammanträffat med honom i Köpenhamn. De hade sagt till en broder till den försvunne att han då var på ett hospital. Han var nerknarkad och hade färgat håret helt vitt från att ha ett naturligt mörkt hår. Modern uppmanades att genom sonen skaffa fram namnet på de båda uppgiftslämnarna samt deras adress varefter vi skulle kontakta dem för erhållande av upplysningar - när de sist såg honom, var och vilket hospital de avsåg."

Om något mera kom att bli gjort tror jag inte. Finns inget antecknat om detta någonstans så även detta tips rann ut i sanden.

En orsak till att inget verkar ha blivit gjort kan ha berott på att fru Dahlsjö ev. var sjuk. Hon kom att avlida bara några månader efteråt.
Citera
2016-04-30, 16:58
Medlem
Jag tror boken hette "Polisen Griper In", som bestaar av flera delar. Men jag är inte helt säker. Däremot tror jag mig veta, att du är väl bekant med den boken, S2...?
Citera
2016-04-30, 18:48
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det låter intressant.

Du kommer inte ihåg något mera om denna tjocka bok och när i tiden du läste den? De enda böcker jag känner till som tar upp detta fall är Norléns 1995 och Kullenbergs 2015. Den boken du omnämner har jag uppenbarligen missat.

Ang. Linda D. vet vi inte om hon släppte desinformation eller inte. Hennes mormor var kusin med Janne Dahlsjö. Mormoderns far var en yngre bror till bröderna Dahlsjös far.

Janne Dahlsjö kan mycket väl ha avlidit av naturliga orsaker vid 1990-talets eller något senare. Ingen har en aning om när han avled och var någonstans detta skulle ha skett.

När det gäller uppgiften från Köpenhamn så står det på följande sätt i polisutredningen:

"18.8.71 meddelade fru Dahlsjö att hennes son troligen var i livet. Två kamrater skulle ha sammanträffat med honom i Köpenhamn. De hade sagt till en broder till den försvunne att han då var på ett hospital. Han var nerknarkad och hade färgat håret helt vitt från att ha ett naturligt mörkt hår. Modern uppmanades att genom sonen skaffa fram namnet på de båda uppgiftslämnarna samt deras adress varefter vi skulle kontakta dem för erhållande av upplysningar - när de sist såg honom, var och vilket hospital de avsåg."

Om något mera kom att bli gjort tror jag inte. Finns inget antecknat om detta någonstans så även detta tips rann ut i sanden.

En orsak till att inget verkar ha blivit gjort kan ha berott på att fru Dahlsjö ev. var sjuk. Hon kom att avlida bara några månader efteråt.

Vad menar du med "desinformation" ? Folk kan ju ge en utsaga som de tror är sann, allt osant är ju inte medvetna lögne. Var de som hade sagt det till henne vänner till Janne eller till familjen? Någon kan ju kommit i lag med dessa två och utgett sig för att vara Janne, eller att dessa gett henne medveten desinformation av någon anledning.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-04-30 kl. 19:03.
Citera
2016-04-30, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Vad menar du med "desinformation" ? Folk kan ju ge en utsaga som de tror är sann, allt osant är ju inte medvetna lögne. Var de som hade sagt det till henne vänner till Janne eller till familjen? Någon kan ju kommit i lag med dessa två och utgett sig för att vara Janne, eller att dessa gett henne medveten desinformation av någon anledning.

Fraagan är väl ställd till mig, fastän du citerat S2?!

Det förekommer ju, att folk skriver en massa lögner i bl. a. traadar om försvinnanden. DET kallar jag desinformation. Jag har själv sett flera uppenbara exempel paa fantastiska paastaaenden i andra traadar, som skribenten sedan trots paastötningar aldrig brytt sig om att belägga. Galningar finns överallt.
Citera
2016-04-30, 21:04
Medlem
Citat:
Fraagan är väl ställd till mig, fastän du citerat S2?!

Det förekommer ju, att folk skriver en massa lögner i bl. a. traadar om försvinnanden. DET kallar jag desinformation. Jag har själv sett flera uppenbara exempel paa fantastiska paastaaenden i andra traadar, som skribenten sedan trots paastötningar aldrig brytt sig om att belägga. Galningar finns överallt.

Nej det var inte till dig, jag menade med att S2 höll öppet för att Linda skulle släppt "desinformation" vad jag undrade är om han trodde hon avsiktligt ljög eller vidarebefordrade något som återgivits i ett eller flera led.
Information som vidarebefordras muntligt brukar förvanskas utan att det är avsiktlig lögn om det är det som avses så tycker jag det är missvisande att kalla det "desinformation" men givetvis kan det vara så att någon avsiktligt vill peka åt fel håll av någon anledning i något av leden.
Citera
2016-04-30, 21:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bokverket Polisen griper in.

Citat:
Jag tror boken hette "Polisen Griper In", som bestaar av flera delar. Men jag är inte helt säker. Däremot tror jag mig veta, att du är väl bekant med den boken, S2...?

Det är helt riktigt att jag är mycket bekant med detta bokverk. En serie i fyra delar som utkom åren 1974, 1975, 1978 och 1980. Mycket intressant läsning finns att tillgå här.

Tyvärr finns inget om Dahlsjö-fallet medtaget i detta bokverk. Däremot finns Hymmes försvinnande medtaget i bok nr. 2. Detta kapitel är skrivet av redaktör Ernst Sjöström.
Citera
2016-04-30, 21:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hennes berättelse kan vara riktig.

Citat:
Nej det var inte till dig, jag menade med att S2 höll öppet för att Linda skulle släppt "desinformation" vad jag undrade är om han trodde hon avsiktligt ljög eller vidarebefordrade något som återgivits i ett eller flera led.
Information som vidarebefordras muntligt brukar förvanskas utan att det är avsiktlig lögn om det är det som avses så tycker jag det är missvisande att kalla det "desinformation" men givetvis kan det vara så att någon avsiktligt vill peka åt fel håll av någon anledning i något av leden.

Det kan mycket väl ha varit riktigt det hon berättade. Denna information gavs delvis bl. a. i form av inlägg i tråden. Om hon ev. lämnade felaktiga uppgifter så gjorde hon inte detta avsiktligt.

Hon är född många år efter att Janne Dahlsjö försvann, så hon har fått detta berättat för sig av bl. a. sin mormor.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-04-30 kl. 22:00.
Citera
2016-04-30, 22:12
Medlem
Citat:
Den kan mycket väl ha varit riktigt det hon berättade. Denna information gavs delvis bl. a. i form av inlägg i tråden. Om hon ev. lämnade felaktiga uppgifter så gjorde hon inte detta avsiktligt.

Hon är född många år efter att Janne Dahlsjö försvann, så hon har fått detta berättat för sig av bl. a. sin mormor.

Jag tänkte "desinformation" är inte ett värdeneutralt ord. Det betyder inte bara att uppgift av något slag är oriktig utan att den oriktiga uppgiften har något bakomliggande syfte med syfte att påverka mottagaren. Ett barn som berättar för någon att hen har fått något av tomten och visar upp prylen berättar väl något osant men barnets motiv är ju inte att påverka den hen berättar för. Den som berättat för barnet har dock givit desinformation med syfte att barnet ska tro att det finns någon som ser om det varit snällt och förtjänat present även om inte mamma och pappör det (alltså att föräldrarna ser inte att föräldrarna inte förtjänar presenter, de kanske de gör).
Citera
2016-05-01, 10:47
Medlem
kraksparks avatar
http://www.expressen.se/gt/han-bryter-tystnaden-om-ranet--efter-50-ar/

Intressant läsning .
Citera
2016-05-01, 13:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inget bakomliggande syfte.

Citat:
Jag tänkte "desinformation" är inte ett värdeneutralt ord. Det betyder inte bara att uppgift av något slag är oriktig utan att den oriktiga uppgiften har något bakomliggande syfte med syfte att påverka mottagaren.

När det gäller Linda D. och hennes utsago så verkar den ha kommit helt spontant. Hon skrev om helt annan sak i en annan tråd där hon outade sig själv.

I sitt första inlägg i den här tråden lät det ungefär så här: "Låt honom vara. Han är avliden sedan länge".

Jag har mycket svårt att se att hon skulle ha haft ett bakomliggande syfte med att försöka påverka läsarna i denna tråd. Jag tror på att hon berättade vad hon hade fått höra under sin uppväxt om sin försvunne släkting.

Jag tror inte att hon uppgav felaktig information och skulle den ev. ha varit det så kände hon inte till detta.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-05-01 kl. 13:03.
Citera
2016-05-01, 13:17
Medlem
Citat:
När det gäller Linda D. och hennes utsago så verkar den ha kommit helt spontant. Hon skrev om helt annan sak i en annan tråd där hon outade sig själv.

I sitt första inlägg i den här tråden lät det ungefär så här: "Låt honom vara. Han är avliden sedan länge".

Jag har mycket svårt att se att hon skulle ha haft ett bakomliggande syfte med att försöka påverka läsarna i denna tråd. Jag tror på att hon berättade vad hon hade fått höra under sin uppväxt om sin försvunne släkting.

Jag tror inte att hon uppgav felaktig information och skulle den ev. ha varit det så kände hon inte till detta.

Hm, låter lite som en "elefant i rummet" hos min släkt. Men han är dock avliden -83 eller -84. Årtalet är inte okänt, det är jag som inte minns det så noga , det pratas inte speciellt om honom och man kan få lite olika besked även om man ställer fråga till samma person.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-05-01 kl. 13:19.
Citera
2016-05-01, 13:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skall ha talat med sin dotterdotter om detta.

Citat:
Hm, låter lite som en "elefant i rummet" hos min släkt. Men han är dock avliden -83 eller -84. Årtalet är inte okänt, det är jag som inte minns det så noga , det pratas inte speciellt om honom och man kan få lite olika besked även om man ställer fråga till samma person.

Kan knappast tänka mig att det pratades alltför mycket om släkten Dahlsjös försvunne familjemedlem. Den ende som idag är i livet, och som var i vuxen ålder 1965, är hans äldre bror. Denne lär med största sannolikhet inte prata om detta.

Mormodern till Linda D. skall dock ha pratat med sin dotterdotter om hur det kunde gå om man inte skötte sig. Hon tog då upp fallet om sin försvunne kusin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in