2016-07-24, 14:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Café- och lunchrestaurangen Mården.

Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Alla som levde i Haga vid den tiden och som kan tänkas ha frekventerat Café Mården och kände folket som rörde sig i de kretsarna är ju intressanta... och förmodligen inte helt glada i att prata.

Naturligtvis är alla personer som rörde sig i dessa kretsar i Haga mycket intressanta. Spritlangaren Bent 1964 var med den allra största sannolikhet en sådan person som frekventerade just Mården. Här samlades många från de kriminellas led. Detta poliscafé var mycket populärt och där pratade man öppet om både genomförda och kommande kupper. Man befann sig bland likasinnade.

Nej man var inte så glada i att prata vilket fortfarande är fallet på 2010-talet.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-07-24 kl. 14:38.
Citera
2016-07-24, 15:12
Medlem
Pfaltzs avatar
Jag har inte superkoll på detta ämnet, men kan detta vara något som för saken mot en lösning?

"En silverfärgad bil har hittats i Västra Ingsjön, cirka tio meter ut och några meter under ytan. När och hur den har hamnat där, och vem som äger bilen, är fortfarande oklart."

Silver och duvblått kan nog vara förvillande likt under vattnet. Platsen ligger en dryg halvtimme från där bilen sågs senast.

http://www.bt.se/mark/mystisk-bil-hittad-i-sjo/
Citera
2016-07-24, 16:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Färgen på O 18920 var midnattsblå.

Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Jag har inte superkoll på detta ämnet, men kan detta vara något som för saken mot en lösning?

"En silverfärgad bil har hittats i Västra Ingsjön, cirka tio meter ut och några meter under ytan. När och hur den har hamnat där, och vem som äger bilen, är fortfarande oklart."

Silver och duvblått kan nog vara förvillande likt under vattnet. Platsen ligger en dryg halvtimme från där bilen sågs senast.

http://www.bt.se/mark/mystisk-bil-hittad-i-sjo/

Tack för den här informationen. Roligt att se att folk verkligen engagerar sig när det gäller den försvunna PVn som försvann nästan på dagen för 51 år sedan.

När det gäller färgen på bilen så uppgavs det felaktigt i början att den var duvblå/grå. Detta visade sig vara felaktig färg. Bilens färg var istället midnattsblå - alltså nästan svart.

Om PVn ev. kom att erhålla en annan färg efter att den försvann vet jag inte.

De sista kända uppgifterna då den midnattsblå sågs var en eller två dagar innan. Dels en gång på Gustaf Dahlénsgatan på Hisingen, dels en gång på Vasagatan då bilen kommer i full fart i riktning mot Vasaplatsen.

Utöver dessa båda gånger skall också bilen ha gjort ett nattligt besök i Olskroken. Detta besök gjordes troligtvis natten mot den 29 juli.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-07-24 kl. 16:41.
Citera
2016-07-24, 20:28
Medlem
Kanske tog dom tre grabbarna en sväng över till danmark ?
Så här fungerade resorna till Danmark 1965.

"Den första leveransen 1965 från det franska varvet är STENA DANICA som från 24 juni 1965 sätts in i trafik Göteborg – Frederikshavn med två turer i vardera riktningen. Det här fartyget innebär ett helt annat hot mot den etablerade konkurrenten Sessanlinjen. Nu slåss rederierna om samma resenärer och framför allt som samma fraktkunder. Ett problem för Stenalinjen är att Stenpiren inte är byggd för att hantera stora mängder bilar och lastbilar. STENA DANICA blir därför tvungen att efter avgång från Stenpiren anlöpa Sannegårdshamnen i Göteborg för att kunna ta ombord lastfordon"

http://blogg.stenaline.se/ombord/aret-var-1965/#.V5UFsjVcnIU
Senast redigerad av zebop 2016-07-24 kl. 20:40.
Citera
2016-07-24, 20:56
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Kanske tog dom tre grabbarna en sväng över till danmark ?
Så här fungerade resorna till Danmark 1965.

"Den första leveransen 1965 från det franska varvet är STENA DANICA som från 24 juni 1965 sätts in i trafik Göteborg – Frederikshavn med två turer i vardera riktningen. Det här fartyget innebär ett helt annat hot mot den etablerade konkurrenten Sessanlinjen. Nu slåss rederierna om samma resenärer och framför allt som samma fraktkunder. Ett problem för Stenalinjen är att Stenpiren inte är byggd för att hantera stora mängder bilar och lastbilar. STENA DANICA blir därför tvungen att efter avgång från Stenpiren anlöpa Sannegårdshamnen i Göteborg för att kunna ta ombord lastfordon"

http://blogg.stenaline.se/ombord/aret-var-1965/#.V5UFsjVcnIU

Vilken härlig tidsbild!

Så småningom tog Stena över den marknaden mer och mer. Sessanlinjen ansågs vara det lite mer civiliserade alternativet, enligt pappa kunde man se herrar i smoking vid middagsbordet där förhållandevis sent.
Citera
2016-07-24, 21:04
Medlem
Citat:
Vilken härlig tidsbild!

Så småningom tog Stena över den marknaden mer och mer. Sessanlinjen ansågs vara det lite mer civiliserade alternativet, enligt pappa kunde man se herrar i smoking vid middagsbordet där förhållandevis sent.
Det förekom naturligtvis också att det delades ut fribiljetter för resan till Danmark. Detta för att fler skulle bränna pengar på resan över till Danmark. Kanske hade de tre fått tag i just sådana ?

1965 var ju året då passagerarfärjor ersattes med morderna bilfärjor .
Det är inte omöjligt att de tre grabbarna skulle åka över för att fylla bilen med alkohol. Trots att politikerna ändrat införsereglerna av alkohol 1965.Alkohol och Järntorget fungerade ju väl för nyblivna langare. Eller var dom så att säga skickebud ?
En sån här ev resa kan ge en hel del spekulationer i fallet

http://blogg.stenaline.se/ombord/stena-line-i-vara-hjartan/#.V5UQKJBeCK0
Senast redigerad av zebop 2016-07-24 kl. 21:27.
Citera
2016-07-24, 21:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gamla bilvrak.

Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Trots allt så tycks det finnas bilar där ute som stått oregistrerade sen mitten på sextiotalet.
Här är en pv som gjort så. I och för sej en 54 års modell enligt annonsör på blocket ,som skriver så här:

"Hej tiden räcke inte till för att figsa till dena bil det lät fina utan motor huv till den motorn gå runt på den med bilen ha stårt avstäld sen metern av 60 talet men det fins pappren på den att det ska inte vara broplim att få in den med nya rigblåta sen när ni gör rigbisignin på den rast fins inte unde bilen men runt om grinig fins rost ring mig om liter mer infå bruset gå att tisgetera vid snäp arfer"

https://www.blocket.se/jonkoping/Volvo_pc_444_54_67986109.htm

Här är ytterligare en pv , dom har ramlat ur registret.
Denna från 1956

http://www.blocket.se/vasterbotten/Volvo_pv_444_67165745.htm

(Kanske finns det hopp trots allt att en dag finna åtminstone bilen ?)

Tack för länkarna. Intressant. Verkligen roligt att se hur många som har blivit engagerade gällende PVn av 1956 års modell som försvann utan ett spår.

En bil som med 100% också ramlade ur registret var den här bilen. Bilens reggnummer O 18920 fick heller aldrig mera användas.

Det är inte helt omöjligt att den midnattsblå kanske en gång kommer att återfinnas? Eller rättare sagt vad som i dag finns kvar av den? Chassi- och motornummer finns i a f.

Skulle så ev. ske så beror det på alla ni som håller ögonen öppna efter ett gammalt PV-vrak.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-07-24 kl. 22:05.
Citera
2016-07-25, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för länkarna. Intressant. Verkligen roligt att se hur många som har blivit engagerade gällende PVn av 1956 års modell som försvann utan ett spår.

En bil som med 100% också ramlade ur registret var den här bilen. Bilens reggnummer O 18920 fick heller aldrig mera användas.

Det är inte helt omöjligt att den midnattsblå kanske en gång kommer att återfinnas? Eller rättare sagt vad som i dag finns kvar av den? Chassi- och motornummer finns i a f.

Skulle så ev. ske så beror det på alla ni som håller ögonen öppna efter ett gammalt PV-vrak.

Trots att jag är så satans gammal och kanske just därför kommer jag inte ihåg hur det gick till när vi fick nya skyltar.
Jag har haft bil kontinuerligt sedan 1960 och körde sista rallyt, M S R 2015 men lika förbenat kommer jag inte ihåg.
Att inte O 18920 användes mer är ju inte konstigt eftersom alla gamla nr väl ströks eller försvann bilen innan de nya plåtarna kom?
Citera
2016-07-25, 12:29
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Trots att jag är så satans gammal och kanske just därför kommer jag inte ihåg hur det gick till när vi fick nya skyltar.
Jag har haft bil kontinuerligt sedan 1960 och körde sista rallyt, M S R 2015 men lika förbenat kommer jag inte ihåg.
Att inte O 18920 användes mer är ju inte konstigt eftersom alla gamla nr väl ströks eller försvann bilen innan de nya plåtarna kom?

En intressant detalj är att ett centralt bilregister inrättades först i samband med att de nya skyltarna infördes 1973.
Citera
2016-07-25, 13:34
Medlem
Citat:
En intressant detalj är att ett centralt bilregister inrättades först i samband med att de nya skyltarna infördes 1973.

Kan man kanske via "bilskatteverket" fånga upp någon info?? När togs de runda bilskattekvittona bort?
Citera
2016-07-25, 13:47
Medlem
Citat:

Man kan tydligen kolla bilar med gamla skyltar.

http://www.mhrf.se/fordonsuppgifter/innan_1972
Citera
2016-07-25, 13:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Registreringsskyltarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500

Jag hade också själv bil när skyltarna byttes ut. Bodde då i P-län. I januari 1973 fick jag dessa som jag då bytte ut mot de gamla PA-skyltarna.

1971-03-01 togs beslutet att O 18920 aldrig mera fick användas. Tog lång tid innan detta beslut kom. Dryga 4½ år.

1972-08-16 övergick O-län till de nya skyltarna.

Redan 1966 var bilen försvunnen men den äldre brodern Dahlsjö fick ändå betala bilförsäkringen för bilen detta år. Vilket tyder på att den fortfarande stod registrerad på honom då den försvann.

Bilens chassinummer blev aldrig återregistrerat. Ej heller blev det återinlagt att bilen kom att skrotas.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-07-25 kl. 14:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in