2016-04-28, 19:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad kan de ha känt till?

Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Njae, men om de var kompisar och brydde sig om GRK, saa kan man tycka att en försvinnandeanmälan kunde ha gjorts. Men de kanske i grund och botten bara utnyttjade hans dumsnällhet. Alternativt skulle man kunna se deras passivitet som en indikation paa att de visste att GRK omkommit, bragts om livet.

I de här kretsarna som Gay umgicks i tog man inte frivilligt kontakt med polisen. Man ville minimalt att ha med dem att göra.

Vad t. ex. KN och TK kände till gällande Gays försvinnande vet vi inte. Ev. kan de ha känt till han blev bragd om livet.
Citera
2016-04-28, 21:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
De sista kända iakttagelserna innan den 29 juli.

Citat:
Ursprungligen postat av Husbilssemester1
När gjordes den så kallade sista säkra observationen av trion?

De sista kända och helt säkra observationerna av dem innan de försvann:

Ca den 27 juli träffar systern Kjell-Åke på Mellangatan i Haga. Kl. är då ca 15.10.

Ca den 27 juli träffar systern till Gay honom tillsammans med Dahlsjö. De befinner sig båda då i den sedermera försvunna Volvon. Händelsen inträffar på Gustaf Dahlénsgatan.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-04-28 kl. 21:52.
Citera
2016-04-28, 23:30
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
De sista kända och helt säkra observationerna av dem innan de försvann:

Ca den 27 juli träffar systern Kjell-Åke på Mellangatan i Haga. Kl. är då ca 15.10.

Ca den 27 juli träffar systern till Gay honom tillsammans med Dahlsjö. De befinner sig båda då i den sedermera försvunna Volvon. Händelsen inträffar på Gustaf Dahlénsgatan.
KÅ:s mamma säger ju att sonen lämnade hemmet på morgonen den 29:e. Det måste väl betraktas som en säker observation.

Enda gången trion egentligen har setts tillsammans var runt kl 15 den 29:e.
Citera
2016-04-29, 07:18
Medlem
Burgesss avatar
Gustaf Dahlénsgatan är ju en säker iakttagelse. Jag har funderat ett tag. Kan hon ha misstagit sig när det gäller tröjmannen? Kan hon ha förväxlat dagar? Kan hon ha någon annan bild av K-Å som gör stt hon blandar ihop det?
Citera
2016-04-29, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgess
Gustaf Dahlénsgatan är ju en säker iakttagelse. Jag har funderat ett tag. Kan hon ha misstagit sig när det gäller tröjmannen? Kan hon ha förväxlat dagar? Kan hon ha någon annan bild av K-Å som gör stt hon blandar ihop det?

I Inlägg 4638, skrivet igaar, nämns för första gaangen i traaden, att GRK hade tvaa inneboende grabbar. Enligt uppgift jag faat mig PM:ad, ska visst en av de inneboende till utseendet varit ganska lik K-Aa...
Därmed inte sagt, att GRK:s systers utsago om Tröjmannen skulle vara fel.

Detta är ocksaa ett krux med den här traaden, att det uppenbarligen finns en hel del ytterligare kunskap hos en del skribenter, som sipprar fram först efter maanga aar. Dessutom blir det knepigare att bedöma vad man ska betrakta som fakta.
Citera
2016-04-29, 12:00
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Detta är ocksaa ett krux med den här traaden, att det uppenbarligen finns en hel del ytterligare kunskap hos en del skribenter, som sipprar fram först efter maanga aar. Dessutom blir det knepigare att bedöma vad man ska betrakta som fakta.
Så är det. Därför är det rätt obegripligt att hålla tråden igång när man bara vill säga A, men inte B. De som deltar i diskussionerna måste ju få ha samma utgångsläge.
Och ingenting nytt kommer ju fram i diskussionerna längre, så jag kan inte se meningen med alla upprepningar som Tröjmannen etc. Jag skulle vilja hävda att alla upprepningar har förstört denna en gång lysande tråd och gjort den oläsbar. Tyvärr.

Och Gays syster är inte helt säker på att det ens var samma vecka som Gay försvann som hon träffade Gay på Gustaf Dalénsgatan.
Dessutom hälsade Gay, Janne och Volvon på en kompis i Olskroken på natten innan försvinnandet. (Eller möjligtvis natten innan.) Så detta kan ha inträffat efter systerns möte.
Senast redigerad av KeithRichards 2016-04-29 kl. 12:08.
Citera
2016-04-29, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Så är det. Därför är det rätt obegripligt att hålla tråden igång när man bara vill säga A, men inte B. De som deltar i diskussionerna måste ju få ha samma utgångsläge.
Och ingenting nytt kommer ju fram i diskussionerna längre, så jag kan inte se meningen med alla upprepningar som Tröjmannen etc. Jag skulle vilja hävda att alla upprepningar har förstört denna en gång lysande tråd och gjort den oläsbar. Tyvärr.

Och Gays syster är inte helt säker på att det ens var samma vecka som Gay försvann som hon träffade Gay på Gustaf Dalénsgatan.
Dessutom hälsade Gay, Janne och Volvon på en kompis i Olskroken på natten innan försvinnandet. (Eller möjligtvis natten innan.) Så detta kan ha inträffat efter systerns möte.

Nu har du antagligen följt traaden ända sedan starten, eller i vart fall mycket länge. Att säga att den förstörts, är en överdrift tycker jag. Det här fallet är speciellt, mycket p.g.a. att flera skribenter sitter paa ytterligare information, som de av hänsyn till x, y, eller z inte faar eller vill skriva ut. Alternativt släpps den informationen i ett mycket sent skede - som detta med GRK:s inneboende.

Nu tror jag visserligen, att uppgiften om GRK:s inneboende är riktig - den bekräftas ju av saaväl dig som Skaraborg2. Men rent teoretiskt skulle ju ett par användare kunna "släppa känslig information" - som bara är ren desinformation. Det är naturligtvis ett problem; vad kan man betrakta som fakta i fallet?

Sedan blir det ju lite en känsla av att en del skribenter "sitter med trumf paa hand" i form av för oss övriga okända uppgifter. Naturligtvis tror jag det finns helt legitima skäl att inte avslöja dessa uppgifter, som hänsyn till x eller y, men det bidrar i alla fall till inte helt jämlika diskussionsförutsättningar.

Sammanfattningvis ett mycket speciellt och tragiskt försvinnande. I maangt och mycket ett reportage fraan svenska botten, som den kunde gestalta sig vid 1960-talets mitt.
Citera
2016-04-29, 13:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Enbart innan den 29 juli.

Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
KÅ:s mamma säger ju att sonen lämnade hemmet på morgonen den 29:e. Det måste väl betraktas som en säker observation.

Enda gången trion egentligen har setts tillsammans var runt kl 15 den 29:e.

Jag har i mitt inlägg endast tagit upp säkra observationer av dem strax innan den 29 juli.

Alltså inga observationer f. o. m. den 29 juli och därefter.

Dessa observationer är de sista kända som har blivit gjorda av dem innan detta datum.
Citera
2016-04-29, 17:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gays syster och fotot på "Tröjmannen".

Citat:
Ursprungligen postat av Burgess

Nej det tror jag inte med tanke på hur hon kom att reagera när hon fick se detta foto. Hon reagerade på ett sådant sätt som att detta var första gången hon såg ett foto av honom samt att detta var för henne en obehaglig överraskning.

Hon minns inte idag vilken dag hon besökte broderns lägenhet i augusti. Hon kom ihåg att vädret hade blivit fint igen och efter att gått igenom väderleksrapporterna för Göteborg under augusti månad, så kan hennes tidigaste besök ha blivit gjort ca den 10 augusti.

Hon har också berättat för mig att Gay brukade ringa någon gång per vecka från telefonkiosker. När han inte hade hört av sig under ca 2 veckors tid blev hon orolig att något hade hänt honom.

Det som s. a. s. "naglade fast" det här mötet hos henne var att denne bar Gays favorittröja som hon själv hade stickat åt honom.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-04-29 kl. 17:36.
Citera
2016-04-29, 23:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Information i sent skede.

Citat:
Nu har du antagligen följt traaden ända sedan starten, eller i vart fall mycket länge. Att säga att den förstörts, är en överdrift tycker jag. Det här fallet är speciellt, mycket p.g.a. att flera skribenter sitter paa ytterligare information, som de av hänsyn till x, y, eller z inte faar eller vill skriva ut. Alternativt släpps den informationen i ett mycket sent skede - som detta med GRK:s inneboende.

Nu tror jag visserligen, att uppgiften om GRK:s inneboende är riktig - den bekräftas ju av saaväl dig som Skaraborg2. Men rent teoretiskt skulle ju ett par användare kunna "släppa känslig information" - som bara är ren desinformation. Det är naturligtvis ett problem; vad kan man betrakta som fakta i fallet?

Sedan blir det ju lite en känsla av att en del skribenter "sitter med trumf paa hand" i form av för oss övriga okända uppgifter. Naturligtvis tror jag det finns helt legitima skäl att inte avslöja dessa uppgifter, som hänsyn till x eller y, men det bidrar i alla fall till inte helt jämlika diskussionsförutsättningar.

Sammanfattningvis ett mycket speciellt och tragiskt försvinnande. I maangt och mycket ett reportage fraan svenska botten, som den kunde gestalta sig vid 1960-talets mitt.

Det tycker jag också.

När jag 1995 läste Norléns bok så kom jag svagt ihåg att jag hade läst om detta försvinnande långt tidigare någonstans. Hymmes förvinnande kom jag bättre ihåg.

Intresset för detta mycket märkliga fall började då för min del men det skulle dröja ytterligare 14 år innan tråden skapades. Under dessa 7 år som nu har gått har bl. a. jag arbetat mera aktivt med detta fall på olika sätt för att få fram så mycket information som möjligt.

Du har helt rätt i att det finns flera skribenter som sitter på en hel del information och uppgifter som inte finns utlagda i tråden.

En del information har heller inte släppts förrän åratal efter att dessa blev kända.

Inte någon av dessa skribenter som är mycket väl är insatta i detta fall har släppt information som är desinformation.

Uppgiften om Gays inneboende är en riktig uppgift.

Jag håller med dig. Ett mycket speciellt och tragiskt försvinnande på alla sätt och vis.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-04-30 kl. 00:04.
Citera
2016-04-30, 00:30
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Jag har i mitt inlägg endast tagit upp säkra observationer av dem strax innan den 29 juli.

Alltså inga observationer f. o. m. den 29 juli och därefter.

Dessa observationer är de sista kända som har blivit gjorda av dem innan detta datum.
Fast dessa är ju inte intressanta som svar på frågan "när gjordes den så kallade sista säkra observationen av trion?"
Killarna levde helt klart den 29:e och Roger Dahlsjös vittnesmål bör gälla som det sista säkra vittnesmålet.
Citera
2016-04-30, 01:05
Medlem
Citat:
Det tycker jag också.

När jag 1995 läste Norléns bok så kom jag svagt ihåg att jag hade läst om detta försvinnande långt tidigare någonstans. Hymmes förvinnande kom jag bättre ihåg.

Intresset för detta mycket märkliga fall började då för min del men det skulle dröja ytterligare 14 år innan tråden skapades. Under dessa 7 år som nu har gått har bl. a. jag arbetat mera aktivt med detta fall på olika sätt för att få fram så mycket information som möjligt.

Du har helt rätt i att det finns flera skribenter som sitter på en hel del information och uppgifter som inte finns utlagda i tråden.

En del information har heller inte släppts förrän åratal efter att dessa blev kända.

Inte någon av dessa skribenter som är mycket väl är insatta i detta fall har släppt information som är desinformation.

Uppgiften om Gays inneboende är en riktig uppgift.

Jag håller med dig. Ett mycket speciellt och tragiskt försvinnande på alla sätt och vis.

Första gaangen jag läste om fallet, var i en tjock bok, som naagon f.d. polis skrivit. Jag tyckte det var märkligt, det nämndes Främlingslegionen som eventuellt maal för ett par av killarna - vilket jag inte tyckte verkade troligt.

En skribent, h*n kanske inte är väl insatt i fallet - men hon torde dock ha släppt vad man kan kalla desinformation; Linda D - och uppgiften om JD och att han skulle avlidit av naturliga skäl paa 90-talet. Det tror jag kan avfärdas. Därmed tror jag inte att skribenter generellt släpper felaktig information, men det händer ibland i de flesta saadana här försvinnande-traadar.

Apropaa Dahlsjö, uppgiften om att han setts nerknarkad paa hospitalet i Köpenhamn -71. Gjordes naagra efterforskningar senare? Eller var det för sent att utreda närmare? Baade JD och K-Aa har ju vittnen sagt sig ha sett ett antal gaanger genom aren, men beträffande GRK finns nada observationer -vilket ju stärker din tes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in