2016-04-22, 14:54
Medlem
MrSkargards avatar
Dagens match känns ganska ointressant med tanke på att Norrköping borde vinna enkelt. Falkenberg har visserligen fått det sena nyförvärvet Lord Ofosuhene spelklar efter diverse visumkrångel men att denna ghanan ska vända på FFF:s dåliga trend känns föga sannolikt.
Citera
2016-04-22, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiddlywank
. Nu tror ju inte jag själv att vi kommer ha något med toppstriden att göra men om saker och ting går våran väg under en lite längre period så skulle det inte vara en större skräll än att Peking tog hem det förra säsongen.

Sådant resonemang är intressant. Större skräll? Hmmm

Ja från olika perspektiv, det är ju alltid lätt att titta i backspegeln vilken utveckling Norrköping hade men man visade sig ju få ett rätt komplett lag där många tillhörde allsvenskans bästa på sina positioner.

Frågan är kan Hammarby nå dit. Tja en faktor
Finns det spelarna som kan få en liknande utveckling, tycker det är lite för många som knappast kan nå högre i sin nivå. Visserligen finns några slumrande i form av tex Khalili men tex Persson/Haglund är ju på maxnivån mer eller mindre de blir inte AS bästa helt plötsligt. Hallberg lär väl försvinna om han skulle genomgå en metamorfos. Det behövs fler än Alex, dvs okända kort som lyckas.

Andra lag som hade kunnat tagit stegen i år som Häcken (skador har förstört) sitter ju med flera unga som hade kunnat ta kliv (Bröderna Andersson, Samuel G ; Jeremejeff,) där fattas mentaliteten men där finns ju i alla fall utvecklingspotential.

Jag tror snarare att Bajen är ett lag som blir bättre än ifjol men inte har lagsammansättningen för att plötsligt ta 10 steg upp. MFF tex har ju laget som egentligen inte handlar om att spelarna ska bli bättre utan snarare fungera som ett lag och hitta motivation i brödmatcherna. Så de kan ta steget från femte till första utan några större trollerikonster, men Hammarby upplever jag inte har spelarna som kan lyfta sig på samma sätt. Nu talar vi om guld inte att lyfta sig till tredje /fjärde plats.

Större sensation på förhand är svårt att säga, då det är media också som påverkar ett lag som Norrköping som kanske för den invigde kunde ha potential går under radarn medan Hammarby alltid tycks ha det, särskilt när det finns vissa saker som talar för det.

Jag tror att det krävs kraftiga förstärkningar i truppen för att Hammarby skulle ha chansen och om man då via publikintäkter skulle ha råd att värva starkare namn så kan man inte tala om sensation på samma sätt enligt min mening, I Norrköping lyfte ju befintlig trupp sig.

Dessutom krävs det ju att MFF fortsätter, om man nu ser segern mot IFE som tillfällig, att underprestera. Det är ju också en negativ överraskning som krävs igen.

Dvs att både ett icke tippat topplag lyfter sig och att den givna favoriten underpresterar.
Citera
2016-04-23, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Dagens match känns ganska ointressant med tanke på att Norrköping borde vinna enkelt. Falkenberg har visserligen fått det sena nyförvärvet Lord Ofosuhene spelklar efter diverse visumkrångel men att denna ghanan ska vända på FFF:s dåliga trend känns föga sannolikt.
Underskatta aldrig ojämnheten i allsvenskan.
Citera
2016-04-23, 08:17
Medlem
hortaxis avatar
Det har väl aldrig hänt att ett lag gått helt naken genom en serie. Så att Falkenberg skulle vinna någon match är ingen skräll. Däremot spelar dom usel fotboll som borde vara förbjuden. Förstår att Norrköping fick problem faktiskt.
Citera
2016-04-23, 08:43
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smk11
Gissar på Albornoz i första sen kommer Ronken in och styr upp skiten i 65e.

Det borde bli Albornoz ja, det känns tämligen solklart. Och Rogne skall för jösse namn inte slängas in än. En 85 minuter i en u21 match är inget att vila på och att gå på för tidigt resulterar ofta i andra skador, låt honom ta det lugnt och försiktigt. Hjörtur är på väg tillbaka från en inte alls så farlig skada och lånades in just för att ersätta Rogne.
Låt Albornoz spela till Hjörtur är tillbaka och låt Rognes skada få ta den tid det tar.

Rogne är för viktig över en säsong för att chansa med. Det kan naturligtvis gå hur bra som helst utan komplikationer men risken är för stor.

Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Så osäkert tycker jag inte försvarsspelet varit, bortsett från på fasta situationer(som varit katastrof, så jävla svårt kan det inte vara att korrigera och förbättra det spelet), där alla mål John fått släppa in tillkommit, i öppet spel håller gubbarna tätt.

Jag syftade på att vi nu bara har två mittbackar i a-truppen... Ungtupparna verkar inte hålla än.

Citat:
Ursprungligen postat av hortaxi
Det har väl aldrig hänt att ett lag gått helt naken genom en serie. Så att Falkenberg skulle vinna någon match är ingen skräll. Däremot spelar dom usel fotboll som borde vara förbjuden. Förstår att Norrköping fick problem faktiskt.

Billingsfors som ligger sist i maratontabellen är utan seger, endast tre oavgjorda. Numera finns inte laget kvar dock.
Citera
2016-04-23, 11:34
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hortaxi
Det är klart att Falkenberg kommer att ta poäng, men det är fortfarande ett misslyckande för alla andra klubbar att inte gå rent mot dem.
Citera
2016-04-23, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Det är klart att Falkenberg kommer att ta poäng, men det är fortfarande ett misslyckande för alla andra klubbar att inte gå rent mot dem.
Varför det? Så pass dålig är inte Allsvenskan att alla lg inte slår alla. Visst, hade Norrköping spelat hemma kan jag tycka att dom borde ha vunnit men Falkenberg ska man inte underskatta överhuvudtaget.

Falkenberg gör nu sin fjärde säsong i Allsvenskan så det är lite taskigt att hävda att det är ett lag man bara ska slå. Dom känns lite som Gefle. Spelar långt ifrån bäst eller roligast fotboll men anpassar sig efter resurserna och hänger alltid kvar.
Citera
2016-04-23, 11:48
Medlem
Årets första Norrlandsderby idag också. Blir spännande om Gefles tajta defensiv klarar att hålla tätt mot Östersunds Barcelona-liknandespel. Känns ovisst på förhand.
Citera
2016-04-23, 11:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Varför det? Så pass dålig är inte Allsvenskan att alla lg inte slår alla. Visst, hade Norrköping spelat hemma kan jag tycka att dom borde ha vunnit men Falkenberg ska man inte underskatta överhuvudtaget.
Det finns ingen underskattning. FFF är årets slagpåse.
Citat:
Falkenberg gör nu sin fjärde säsong i Allsvenskan
Nej, tredje.
Citat:
så det är lite taskigt att hävda att det är ett lag man bara ska slå. Dom känns lite som Gefle. Spelar långt ifrån bäst eller roligast fotboll men anpassar sig efter resurserna och hänger alltid kvar.
Gefle gör sin tolfte raka säsong i Allsvenskan, vilket inte alls är jämförbart med FFF:s situation. Falkenberg hänger inte alls "alltid kvar" på samma sätt som Gefle har gjort de senaste åren. Allt under 6 poäng mot dem är ett misslyckande, sedan kan du tycka att det är hur taskigt som helst - det förändrar ingenting.
Citera
2016-04-23, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Det finns ingen underskattning. FFF är årets slagpåse.

Nej, tredje.

Gefle gör sin tolfte raka säsong i Allsvenskan, vilket inte alls är jämförbart med FFF:s situation. Falkenberg hänger inte alls "alltid kvar" på samma sätt som Gefle har gjort de senaste åren. Allt under 6 poäng mot dem är ett misslyckande, sedan kan du tycka att det är hur taskigt som helst - det förändrar ingenting.
Fast jag kan ändå att det finns likheter. Det är små klubbar, dålig ekonomi, ganska lite publik på matcherna och mycket handlar om resurser, utifrån det så tycker jag att FFF gör det bra. Visst Falkenberg kan absolut åka ur men så dåliga som vissa här inne vill få dom till tycker jag inte att dom är. Sedan att dom inte tillför Allsvenskan nånting är en annan sak.
Citera
2016-04-23, 12:06
Avslutad
Citat:
Fast jag kan ändå att det finns likheter. Det är små klubbar, dålig ekonomi, ganska lite publik på matcherna och mycket handlar om resurser, utifrån det så tycker jag att FFF gör det bra.
Ja, de likheterna finns bara mellan Gefle och Falkenberg inom svensk fotboll.
Citat:
Visst Falkenberg kan absolut åka ur men så dåliga som vissa här inne vill få dom till tycker jag inte att dom är. Sedan att dom inte tillför Allsvenskan nånting är en annan sak.
Jo, det är de visst.

Snart drar du väl till med att det inte längre finns några lag som är slagpåsar i Allsvenskan, precis som du gjorde för någon säsong sedan. Jag ska föregå ditt resonemang och påminna om hur det sett ut de senaste säsongerna:
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Allsvenskan 2011:
15. Trelleborg 25 poäng
16. Halmstad 14 poäng

Allsvenskan 2012:
15. Örebro 24 poäng
16. Gais 12 poäng

Allsvenskan 2013:
15. Öster 28 poäng
16. Syrianska 14 poäng
Allsvenskan 2014:
15. Mjällby 29 poäng
16. Brommapojkarna 12 poäng

Allsvenskan 2015:
15. Halmstad 21 poäng
16. Åtvidaberg 15 poäng
Citera
2016-04-23, 12:08
Medlem
csts avatar
Citat:

Falkenberg gör nu sin fjärde säsong i Allsvenskan så det är lite taskigt att hävda att det är ett lag man bara ska slå. Dom känns lite som Gefle. Spelar långt ifrån bäst eller roligast fotboll men anpassar sig efter resurserna och hänger alltid kvar.
Har sett Falkenberg live i två matcher i år, dels när vi slog dem med 5-0 på hemmaplan men även när de förlorade mot HeIF (var i Skåne av någon jävla anledning). Det är det blekaste lag jag har sett i allsvenskan på flera år. Mot oss klarade de inte ens av att spela cyniskt och enkelt utan såg helt ointresserade ut kring vad som hände på planen. Mot Helsingborg som var en måstematch för dem vek de ner sig helt och förlorade trots att de hade ledningen.

Falkenberg har inget grundspel, är för dåliga på att brunka och kommer att hamna tvärsist i år. Naturligtvis kommer de att ta en del poäng, men tar man inte full pott mot FFF så har man misslyckats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in