2016-04-18, 23:01
Medlem
Stormakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f0cus
Ah, läkarn håller ju koll på dig så låt honom/henne sköta din upptrappning. Du kommer nog känna skillnad när du gått över 70mg.

Pözz

Ja säkert, måste vara fri från andra stimulanter med antar jag?

KjamiZz
Citera
2016-04-18, 23:29
Medlem
f0cuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormakt
Ja säkert, måste vara fri från andra stimulanter med antar jag?

KjamiZz
För att undvika toleransökning, yes!
Citera
2016-04-18, 23:39
Medlem
T-L-Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f0cus
Är det för övrigt vanligt att man tar elvanse eller liknande för att även ta t.ex insomningstabletter om man nu skulle ha svårt för att sova?

Jag har diagnosen ADD och käkar 70mg elvanse om dagen och har även 50st imovane i månaden så det förekommer. Kan tillägga att jag även har missbruksstämpel och är ung, men jag hittade till slut en läkare som tog mig på allvar så det är värt ett försök.
Citera
2016-04-19, 00:40
Medlem
graffdatshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panzerschlaffse
Har haft fet jävla huvudvärk vid vänster tinning, som du säger blir det inte ens lite bättre fastän 1000mg alvedon.

Kommer som spänningar med sköna intervaller, även när jag gäspar och spänner käkarna.

Gått ner till 30 för att lagret ska räcka, igår tog jag inget och då var det fan outhärdligt.
Prova magnesium... Man spänner sjukt mycket muskler... Däribland käke/ andra muskler på huvudet och får därav huvudvärk!
Citat:
Ursprungligen postat av PartyByMyself
Hur länge funkar en dos för er? Alltså så ni fortfarande känner av fokuseringen, självsäkerheten, glädjen m.m? Snackar inte knarkardoser. Är det bara sånt som känns i början och planas ut sen?
Typ tio timmar+- efter intag. Inta som concerta som funkar i två timmar och sedan suger dase!
Citera
2016-04-19, 00:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av graffdatshit
Typ tio timmar+- efter intag.

Men hur många dagar kommer det fortsätta att funka så?
Citera
2016-04-19, 02:24
Medlem
seattles avatar
Det är väldigt vad poppis dessa Elvanse-kapslarna plötsligt blivit nu för tiden då. Pågår det någon form av landsomfattande massutskrivning av Elvanse bland alla läkarna eller nåt, för det skapas ta mig fan nya trådar stup i kvarten om det, sen så brukar även denna samlingstråden ligga högt på listan bland aktuella ämnen och IRL har jag både stött på snubbar som både går på Elvanse terapeutiskt och såna som vill kränga en burk mirakelkapslar...

Har givetvis testat det själv och diggar det helt klart and all that jazz, men jag blev ändå lite orolig nu efter jag läste följande text i FASS för Vårdpersonal:

Citat:
Varningar och försiktighet

Missbruk och beroende

Vid behandling med stimulantia inklusive Elvanse föreligger risk för missbruk, felanvändning, beroende eller avvikande dosering, vilket ska beaktas vid förskrivning av detta läkemedel. Stimulantia ska förskrivas med försiktighet till patienter med läkemedelsmissbruk eller beroende i anamnesen.

Toleransutveckling, starkt psykiskt beroende och svår social funktionsnedsättning har förekommit vid missbruk av stimulantia. Det finns rapporter om patienter som har använt flera gånger högre doser av amfetamin än de rekommenderade; abrupt utsättande efter längre tids behandling med höga doser leder till extrem trötthet och depression. Förändringar kan även ses på sömn-EEG. Tecken på kronisk intoxikation med amfetaminer kan omfatta allvarliga dermatoser, uttalad insomni, irritabilitet, hyperaktivitet och personlighetsförändringar. Det allvarligaste tecknet på kronisk intoxikation är psykos, som ofta inte går att skilja kliniskt från schizofreni.

Någon som råkat ut för något av dessa grejorna eller hört om att det hänt för andra eller nåt?
Sitter liksom här med två oöppnade burkar, en 30mg och en 70mg, men är inte så förtjust i vare sig kronisk intoxikation, psykoser och att få en felaktig schizofreni-diagnos, så min fråga är egentligen hur mycket och ofta man kan eller för den delen vågar gå lös på det innan man löper risk för att någon av alla de där mindre trevliga grejerna kan inträffa?
Citera
2016-04-19, 02:45
Medlem
Mugsys avatar
Jag har hört att det ska vara en mirakelmedicin mot ADHD och ADD och verkligen hjälpa patienterna.
Citera
2016-04-19, 02:54
Bannlyst
Citat:
Men hur många dagar kommer det fortsätta att funka så?

Men hallå hjälp mig! Hur länge kan man gå på 30mg och så att den fortfarande funkar?
Citera
2016-04-19, 11:23
Bannlyst
Citat:
Men hallå hjälp mig! Hur länge kan man gå på 30mg och så att den fortfarande funkar?
Dröjde en vecka med 70mg för mig innan den sluta ge effekt. Nu har jag 150 mg per dag (100 på morgon o 50 efter lunch) och det funkar bortsett från att jag inte får eufori längre men koncentrerad är jag. Om du vill uppnå samma effekt som första gången måste du låta bli 3-5dagar.
Citera
2016-04-19, 22:33
Medlem
Soldier9s avatar
Finns det någon som fått elvanse utskrivet utan adhd-diagnos? Dvs innan utredningen är klar eller av andra anledningar?
Citera
2016-04-20, 09:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Soldier9
Finns det någon som fått elvanse utskrivet utan adhd-diagnos? Dvs innan utredningen är klar eller av andra anledningar?
Jag har hört att läkare i USA kan ge recept på centralstimulerande mot depression utan att patienten har ADHD eller ADD men har svårt att tro att nån läkare i Sverige skulle göra det.
Citera
2016-04-20, 09:53
Medlem
Soldier9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DougLee
Jag har hört att läkare i USA kan ge recept på centralstimulerande mot depression utan att patienten har ADHD eller ADD men har svårt att tro att nån läkare i Sverige skulle göra det.

För en patient med starkt misstänkt adhd kan det vara drygt att gå runt och vänta 1-2 år innan utredningen är klar. Någon som fått prova elvanse för att underlätta vardagen den tid från remiss fram till att diagnos ställs? Läst enstaka fall med cs innan diagnos men det lär definitivt inte vara vanligt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in