Citat:
Ursprungligen postat av
Cognitive Dissident
Bra fråga.
Jag upplevde det när jag satte in concerta (metylfenidat) nån gång i forntiden. Första vecken när jag skulle ta 18mg per dag så gjorde det mig rastlös och irriterad typ. Jag upplevde det som att kroppen kände att det var nåt på G men inte nog för att ge tillräcklig effekt vilket då ledde till nån slags rastlöshet och lättare fysisk oro. Det släppte med en doshöjning.
Men alla reagerar ju inte likadant, och det var ju inte bara en annan person än du utan även ett annat preparat.
Det kan också vara så att det är en vanesak och att du efter ytterligare några dagar på samma dos inte längre blir rastlös.
Det verkar så olika också, folk med diagnoser blir trötta och andra blir pigga, pratsamma och strukturerade. Jag själv som ännu inte har någon diagnos blir ju helt klart bra på denna medicin men visst är jag rädd för att det enbart är mitt tjackbegär som lurar.
Är det för övrigt vanligt att man tar elvanse eller liknande för att även ta t.ex insomningstabletter om man nu skulle ha svårt för att sova?
Jag hade också gärna delat upp min dagliga elvansedos i i alla fall två intagningstillfällen per dag, typ morgon och lunch. Jag har dock kvar rastlösheten under hela dagen så är orolig över att sömnen tar stryk om jag inte trycker nå sömnskit på kvällen. Men humöret kan dippa efter några timmar så blir lite ansträngande att jobba eftersom jag inte orkar flamsa med kollegorna typ.
Fan vad jag tjöter i denna tråd men håller på att försöka hitta någon stabil vardagsdos.