Det är väldigt vad poppis dessa Elvanse-kapslarna plötsligt blivit nu för tiden då. Pågår det någon form av landsomfattande massutskrivning av Elvanse bland alla läkarna eller nåt, för det skapas ta mig fan nya trådar stup i kvarten om det, sen så brukar även denna samlingstråden ligga högt på listan bland aktuella ämnen och IRL har jag både stött på snubbar som både går på Elvanse terapeutiskt och såna som vill kränga en burk mirakelkapslar...
Har givetvis testat det själv och diggar det helt klart and all that jazz, men jag blev ändå lite orolig nu efter jag läste följande text i
FASS för Vårdpersonal:
Citat:
Varningar och försiktighet
Missbruk och beroende
Vid behandling med stimulantia inklusive Elvanse föreligger risk för missbruk, felanvändning, beroende eller avvikande dosering, vilket ska beaktas vid förskrivning av detta läkemedel. Stimulantia ska förskrivas med försiktighet till patienter med läkemedelsmissbruk eller beroende i anamnesen.
Toleransutveckling, starkt psykiskt beroende och svår social funktionsnedsättning har förekommit vid missbruk av stimulantia. Det finns rapporter om patienter som har använt flera gånger högre doser av amfetamin än de rekommenderade; abrupt utsättande efter längre tids behandling med höga doser leder till extrem trötthet och depression. Förändringar kan även ses på sömn-EEG. Tecken på kronisk intoxikation med amfetaminer kan omfatta allvarliga dermatoser, uttalad insomni, irritabilitet, hyperaktivitet och personlighetsförändringar. Det allvarligaste tecknet på kronisk intoxikation är psykos, som ofta inte går att skilja kliniskt från schizofreni.
Någon som råkat ut för något av dessa grejorna eller hört om att det hänt för andra eller nåt?
Sitter liksom här med två oöppnade burkar, en 30mg och en 70mg, men är inte så förtjust i vare sig kronisk intoxikation, psykoser och att få en felaktig schizofreni-diagnos, så min fråga är egentligen hur mycket och ofta man kan eller för den delen vågar gå lös på det innan man löper risk för att någon av alla de där mindre trevliga grejerna kan inträffa?