2016-04-13, 12:14
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag tror att han lämnade sommarboendet en till 1½ dag, max två dagar, tidigare. Under dagen den 29 juli så tror jag föräldrarna inte visste var sonen befann sig. Därav de olika lämnade uppgifterna.
Jag tror nog att detta kan bero på att någon av polismännen som tog emot uppgifterna hade missuppfattat vilken tidpunkt som var aktuell. Diskrepanser förekommer då och då i polisutredningar.

Om paret nu - mot förmodan - skulle ha ljugit, hade de haft gott om tid att synkronisera sina respektive vittnesmål.

Citat:
1. "Hymme" lyckades på något sätt ta sig ut i den stora världen utan sitt pass. Detta var möjligt 1965. När han väl kom ifrån sin något knepiga familj så tillfrisknade han psykiskt.
Hymmes typ av problem var medfödda och kan inte bara försvinna av sig självt. Det är nog troligare att hans psyke skulle ha dukat under om han hade tagit sig ut i den stora världen på egen hand.
Senast redigerad av KeithRichards 2016-04-13 kl. 12:22.
Citera
2016-04-13, 12:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olika uppgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Jag tror nog att detta kan bero på att någon av polismännen som tog emot uppgifterna hade missuppfattat vilken tidpunkt som var aktuell. Diskrepanser förekommer då och då i polisutredningar.

Om paret nu - mot förmodan - skulle ha ljugit, hade de haft gott om tid att synkronisera sina respektive vittnesmål.

Visst kan det ha varit så, men det förekommer hela tiden allehanda olika slags uppgifter i utredningarna samt även i media. Hata slumpen.

Ljugit och ljugit. Visst kan föräldrarna ha gjort det, och då framför allt modern, men jag tror mera på att de helt enkelt inte visste var sonen befann sig den här dagen.

Dessutom var modern faktiskt inte helt öppenhjärtlig när hon berättade om sin försvunne son.
Citera
2016-04-13, 12:43
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Visst kan det ha varit så, men det förekommer hela tiden allehanda olika slags uppgifter i utredningarna samt även i media.
Men det bör väl bero på att olika media valt att citera olika delar av utredningen - den korrekta respektive inkorrekta tidpunkten.
Citat:
Hata slumpen.
Diskrepanser i polisutredningar är trots allt vanligare än att jämnåriga killar av olika skäl försvinner vid samma tillfälle, så det är det senare eventuella slumpen som bör hatas mest.
Citat:
Dessutom var modern faktiskt inte helt öppenhjärtlig när hon berättade om sin försvunne son.
Men det var väl just integritetsfrågan som var hennes problem. Hon ville få hem sonen utan att hans psykiska besvär skulle bli offentligt kända. Det är ju sånt man vill dölja i de adliga kretsar som hon kom ifrån.
Senast redigerad av KeithRichards 2016-04-13 kl. 12:50.
Citera
2016-04-13, 12:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olika uppfattningar.

Citat:
Men det bör väl bero på att olika media valt att citera olika delar av utredningen - den korrekta respektive inkorrekta tidpunkten.

Diskrepanser i polisutredningar är trots allt vanligare än att jämnåriga killar av olika skäl försvinner vid samma tillfälle, så det är det senare eventuella slumpen som bör hatas mest.

Men det var väl just integritetsfrågan som var hennes problem. Hon ville få hem sonen utan att hans psykiska besvär skulle bli offentligt kända. Det är ju sånt man vill dölja i de adliga kretsar som hon kom ifrån.

Vi har även gällande detta fall olika uppfattningar.

Du har dina och jag har mina. Så är det och det är inget med det.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-04-13 kl. 13:09.
Citera
2016-04-17, 07:51
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
I trädgården till ett hyrt sommarnöje? Var Hymme än blev av så är det garanterat inte där.

Jag har funderat en smula. Finns det bevis på att Hymme verkligen var vid sommarnöjet? Finns det någon oberoende person dom kan intyga detta? Kanske att jag är onödigt misstänksam, men jag anar oråd när det gäller konstnären . . .
Citera
2016-04-17, 13:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Telefonsamtalet den 27 juli 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av Burgess
Jag har funderat en smula. Finns det bevis på att Hymme verkligen var vid sommarnöjet? Finns det någon oberoende person dom kan intyga detta? Kanske att jag är onödigt misstänksam, men jag anar oråd när det gäller konstnären . . .

Jag förstår hur du tänker.

Det finns faktiskt en person som kunde intyga detta.

Den 27 juli samtalade "Hymme" med den unga kvinnan som vid tillfället var boende på Gerlesborg.

Om det var han som ringde upp henne eller om det var hon som ringde upp honom vet vi inte. Ej heller när under dagen detta skedde. Vi vet i a f att samtalet gick via en annan persons telefon eftersom familjen Lundquist inte hade telefon i Villa Dalbo.

Denna kvinna är mig veterligen den enda utomstående person som var i kontakt med honom dagarna innan försvinnandet samt den dag som han försvann.

Som jag tidigare har skrivit vid ett flertal tillfällen, så tror jag faktiskt att föräldrarna inte visste var sonen uppehöll sig det datum som kom att bli hans försvinnandedatum.

Har tidigare trott på en del andra teorier, men ju mera jag har satt mig in i hans försvinnande, så tror jag numera på att detta var orsaken.

Är denna teorin den riktiga så skulle det ev. kunna förklara det något märkligt skrivna vykortet. Om det nu var "Hymme" som skrev detta?
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-04-17 kl. 13:59.
Citera
2016-04-19, 19:07
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Som jag tidigare har skrivit vid ett flertal tillfällen, så tror jag faktiskt att föräldrarna inte visste var sonen uppehöll sig det datum som kom att bli hans försvinnandedatum.
Och varför skulle de ljuga ihop denna lilla scen?

Från Expressen 23 september 1973:
Citat:
- Tycker du skulle ta med dig gummistövlar, säger pappa Evert.
- Jag är gammal nog att veta vad jag behöver, svarar Hymme.

Just innan han i vredesmod tänker lämna hemmet för att gå till bussen skiftar hans humör tvärt. Det ligger ängslan i hans röst när han säger:
- Kanske du skulle följa med mig, mamma?
Mamma Ebba vill gärna följa honom till skolan. Hon börjar göra sig klar.
Då kantrar Hymmes humör igen.
- Strunta i det. Jag ska åka ensam.
Föräldrarna ser Hymme gå mot busshållplatsen.
Citera
2016-04-19, 19:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olika uppgifter.

Citat:
Och varför skulle de ljuga ihop denna lilla scen?

Från Expressen 23 september 1973:

Mycket bra att du tar upp denna artikel från 1973.

I polisanmälan i Interpolutredningen av fadern i Stockholm 1965-08-05 så var det inte alls på detta sätt då "Hymme" lämnade Villa Dalbo för sista gången.

Så här sa fadern då bl. a. i denna: "Han erhöll 100:- kronor i reskassa och föräldrarna såg att han fick lift med en bil."

I bokverket Polisen griper in, 1975 på sidan 150 låter det ungefär likadant som i artikeln, men modern omnämner inte detta med gummistövlarna och sonens humör vid detta tillfälle.

Intressant att läsa i artikeln att dagen innan så hade brodern Manne liftat mot Stockholm. Första gången jag ser den här uppgiften.

Fotot på modern i denna artikel återfinns också i detta ovanstående bokverk på sidan 151.
Citera
2016-04-19, 21:44
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
I polisanmälan i Interpolutredningen av fadern i Stockholm 1965-08-05 så var det inte alls på detta sätt då "Hymme" lämnade Villa Dalbo för sista gången.

Så här sa fadern då bl. a. i denna: "Han erhöll 100:- kronor i reskassa och föräldrarna såg att han fick lift med en bil."
OK, men det kan ju ha varit så att Hymme gått mot busshållplatsen, men lyckats få lift med en bil.

En annan uppgift i artikeln som bör noteras, är att den gula transistorradion nu blivit vit - om nu ett vittne ifråga (i Gävle) verkligen skulle ha haft Hymme på besök. (Vilket jag själv inte tror.)

Det där med detaljer är knepigt, ju fler källor - desto större risk för diskrepanser.
Citera
2016-04-19, 22:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Föräldrarna såg sonen få lift i Torekov den 29 juli.

Citat:
OK, men det kan ju ha varit så att Hymme gått mot busshållplatsen, men lyckats få lift med en bil.

En annan uppgift i artikeln som bör noteras, är att den gula transistorradion nu blivit vit - om nu ett vittne ifråga (i Gävle) verkligen skulle ha haft Hymme på besök. (Vilket jag själv inte tror.)

Det där med detaljer är knepigt, ju fler källor - desto större risk för diskrepanser.

Jag håller med dig att ju fler källor som finns, så finns risken att detta kan leda till felaktiga uppgifter.

De källor vi har från den här dagen kommer dock enbart från två olika. Modern och fadern.

Om "Hymme" hade gått mot busshållplatsen i Torekov framkommer ingenstans. Var någonstans i samhället denna lift skedde framkommer inte heller.

Vad som däremot klart och tydligt framkommer, enligt fadern, var att föräldrarna såg sonen få lift med en bil.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-04-19 kl. 22:17.
Citera
2016-04-20, 06:47
Medlem
Burgesss avatar
Om man är en smula kritisk så finns det ju faktiskt inga bevis på att han var i Torekov över huvud taget. Ett telefonsamtal till den där tjejen kan ju ha ringts från vilken telefon som helst egentligen . . .
Citera
2016-04-20, 13:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
I slutet av juli 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av Burgess
Om man är en smula kritisk så finns det ju faktiskt inga bevis på att han var i Torekov över huvud taget. Ett telefonsamtal till den där tjejen kan ju ha ringts från vilken telefon som helst egentligen . . .

Tyvärr framkommer det inte om det var han som ringde henne eller tvärtom. Enbart att de hade pratat med varandra via telefon 1965-07-27. Efter detta datum och fram till 1965-07-29 finns inga kända iakttagelser av den försvunne utanför familjen.

Eftersom brodern "Manne" skall ha liftat mot Stockholm 1965-07-28, så fanns endast föräldrarna i sommarbostaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in