2016-04-11, 21:06
Medlem
Citat:
Chauffören, eller om det nu var flera personer i bilen, kom aldrig att höras eftersom han/de aldrig gav sig till känna. Om det var föräldrarna som hade ordnat med liften står ingenstans.

OK

Men någonstans i tråden, eller Dahlsjö-tråden står det att Hymmes föräldrar ordnat lift från Torekov.
Det borde varit med en bekant/bekanta till familjen.
Citera
2016-04-11, 21:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Liften från Torekov.

Citat:
Ursprungligen postat av Linewizard2
OK

Men någonstans i tråden, eller Dahlsjö-tråden står det att Hymmes föräldrar ordnat lift från Torekov.

Okej detta är fullt möjligt att det var föräldrarna som ordnade den här liften från Torekov.

I s f så lär det ha varit en bekant/bekanta, men denne bekant eller dessa bekanta kom aldrig att höras av polisen ang. resan från Torekov.
Citera
2016-04-11, 21:50
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
OK

Ok, du kanske vill leta upp var? Risk för trådsanning annars.
Citera
2016-04-11, 21:58
Medlem
Är det att man skapar en sanning genom att referera till en tråd ? (Trådsanning)

Jag ska leta.
Citera
2016-04-11, 22:10
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Är det att man skapar en sanning genom att referera till en tråd ? (Trådsanning)

Jag ska leta.

Ja, på något sätt uppstår "fakta" under diskussionen i en tråd som inte stämmer. Pga missuppfattning, minnesfel etc; sen spinner man vidare på det felaktiga och har fått en trådsanning.

Såvitt jag minns, troligen från S2:s uppgifter, var det tal om att Ebba Lundquist skulle följa med sonen till Gerlesborg men att han ville klara resan själv. Att han fick hjälp med första etappen är inget jag kan erinra mig men otroligt är det väl inte - men nog borde något om de som isf bistod med liften ha nämnts i utredningen eller tidningsartiklar.
Citera
2016-04-11, 22:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olika teorier.

Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
"Hej, jag är här nu kl. 8.00 Göteborg, tog tåget från Båstad, hoppas nu lift. Var ej ängsliga. Hej, Puss, Hybner 29/7."

Han skrev inget vidare, vare sig avseende handstil eller språk. Intressant att han tappat bort prepositionerna "i" och "på". Detta tyder på dyslexi. Kanske han var aspergare. (Nej, förresten: de älskar ju tåg över allt annat så då borde han inte ha gått av i Gbg.)

Vi har nu olika alternativ:

* Hymme skickar fånigt kort för att lugna päronen innan han ger sig ut på ett - dödligt - äventyr. Eftersom pappan verkar ha varit rena hustyrranen och brodern farit illa medan mamman städat upp så mkt hon förmått blir plötsligt en flykt med Atlantångare eller dylikt mer sannolik. För den skull tror jag dock inte mer än tidigare på Sjöman Jansson vitnessmål om Hymme i Singapore etc.

* Hymme skickar fånigt kort för att lugna päronen och fortsätter i riktning mot målet men försvinner på vägen. Han skulle främst träffa en ung dam på konstskolan och det borde ju utgjort ett starkt incitament att åka dit.

* Hymme skickar fånigt kort till päronen och ringer damen han ska träffa som ger honom korgen. Utom sig av sorg hoppar Hymme i havet. Alternativt: han vet redan innan resan, och detta är skälet med den, att det vankas avsked och reser för att lappa ihop det hela men i Gbg framkommer det att det är lönlöst. Han gör då en Unge Werthers Lidande-sorti.

* Hymme skickar inget kort alls för han är redan frånfallen i Skåne. Någon annan skriver och skickar det för att ge intryck av att han sist var i Gbg. Ingen såg honom dock i Gbg.

Och nu till en verkligt intressant hypotes:

* Nån skrivkunnig i Dahsjögänget skriver det dyslektiska vykortet åt Hymme (det står "Hybner" och inte "Hübner" som det borde ha gjort). Kanske hade ngn i The Dahlsjo Group träffat Hymme i Gbg eller på vägen dit och råkat ta kål på honom. Kan det inte t o m ha varit en Dahlsjöare som plockade upp honom för lift redan i Torekov? Har man uteslutit detta?

Detta skulle kunna vara anledningen till att samtliga flyr fältet!

Nå, har vi tänkt på den möjligheten tidigare?

Han gjorde verkligen inte det. Tyvärr finns det inget annat att jämföra med och se om han alltid skrev på detta slarviga sätt.

Han skrev kl. 800 med nollorna litet högre upp än åttan. Menade han 8.00 på morgonen eller 20.00 på kvällen?

Här tar du upp några intressanta scenarier. När det gäller tjejer så var han endast platoniskt intresserad av dem. Detta enligt fadern.

När det gäller hans tilltalsnamn, så stavades det som Hübner i officiella handlingar men familjen skrev detta som Hybner. Detta kan man t. ex. se i moderns brev från den 15 juli 1966. Där skrev hon hans namn som "Hybner (Hymme) Reutercrona-Lundquist."

När det gäller din teori ang. Dahlsjöiterna och "Hymme" kommer jag gå in litet på den.

Det var inte Dahlsjögänget som gav "Hymme" lift i Torekov. Det spöregnade, blåste och var kallt i a f i Göteborg och vare sig Dahlsjö eller Karlsson hade körkort.

Detta med att Dahlsjö-gänget och "Hymme" skulle ha träffats den 29/7 1965 i Göteborg har flitigt diskuterats i den andra tråden.

Jag tror mer på dessa två teorier:

1. "Hymme" lyckades på något sätt ta sig ut i den stora världen utan sitt pass. Detta var möjligt 1965. När han väl kom ifrån sin något knepiga familj så tillfrisknade han psykiskt.

2. Att föräldrarna inte hade en aning om var telningen höll hus den 29 juli 1965. Det vi vet är att han tyckte att Torekov var en håla och att han inte trivdes där. Det finns bara en enda uppgift från en person utanför familjen och det är telefonsamtalet med kvinnan på Gerlesborg den 27/7 1965.

Ang. skrivkunnighet så kan jag berätta att Gay Karlsson hade en mycket vacker och driven handstil.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-04-11 kl. 23:15.
Citera
2016-04-11, 22:49
Medlem
Jag tolkade det skrivna 8.00 som på förmiddagen.
Hymme skulle då ha åkt ca 6.15 med tåget från Båstad.
Men föräldrarna anger ju att han begivit sig på eftermiddagen från Torekov, vilket skulle betyda 20.00 på kvällen. Om nu kortet är äkta.
Citera
2016-04-11, 22:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polisen griper in, 1975, band 2.

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Ja, på något sätt uppstår "fakta" under diskussionen i en tråd som inte stämmer. Pga missuppfattning, minnesfel etc; sen spinner man vidare på det felaktiga och har fått en trådsanning.

Såvitt jag minns, troligen från S2:s uppgifter, var det tal om att Ebba Lundquist skulle följa med sonen till Gerlesborg men att han ville klara resan själv. Att han fick hjälp med första etappen är inget jag kan erinra mig men otroligt är det väl inte - men nog borde något om de som isf bistod med liften ha nämnts i utredningen eller tidningsartiklar.

När det gäller detta att föräldrarna ev. ordnade den här liften vet jag inte. Jag har inget minne av det heller men visst kan detta ha blivit omnämnt förut.

Det du tar i den fetstilsmarkerade texten är hämtat från Polisen griper in, 1975 och återfinns på sidan 150.

Citerar av här ett litet stycke i kapitlet vad modern då sa: "När Hymme skulle lifta från Torekov till Göteborg var det för att komma till Gerlesborgs konstskola i Bohuslän. Just när han skulle ge sig av, sa han:
- Hör du, mamma. Du kanske ska göra mig sällskap dit?
Modern blev glad över förslaget. Hon var beredd att snabbt göra sig klar och ta reda på trafikförbindelserna. Då ångrade sig Hymme lika plötsligt:
- Nej, förresten. Jag vill klara det här själv."
Citera
2016-04-11, 23:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olika uppgifter.

Citat:
Jag tolkade det skrivna 8.00 som på förmiddagen.
Hymme skulle då ha åkt ca 6.15 med tåget från Båstad.
Men föräldrarna anger ju att han begivit sig på eftermiddagen från Torekov, vilket skulle betyda 20.00 på kvällen. Om nu kortet är äkta.

Det är en ren omöjlighet att han skulle kunna ha varit kl. 8.00 på morgonen i Göteborg den 29 juli.

Skulle han däremot ha menat 20.00 så passar det ju tidsmässigt bättre in.

Enligt fadern i sin anmälan, så uppger han att sonen lämnade runt 15.00 Torekov den 29 juli. Det finns även en annan uppgift att han skulle ha lämnat Torekov redan under förmiddagen.
Citera
2016-04-11, 23:11
Medlem
Jo, jag har sett vad föräldrarna sagt.
Kollade tidtabellerna. Det går tåg i rätt tid varje morgon för att vara i Göteborg 8.00,
Men tror även jag att det det är på kvällen som avses i texten på vykortet.

Du får ursäkta alla frågor. Men i mina ögon är du bland de som är bäst påläst här.
Senast redigerad av Linewizard2 2016-04-11 kl. 23:14.
Citera
2016-04-11, 23:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hur gick tågen från Båstad till Göteborg 1965?

Citat:
Jo, jag har sett vad föräldrarna sagt.
Kollade tidtabellerna. Det går tåg i rätt tid varje morgon för att vara i Göteborg 8.00,
Men tror även jag att det det är på kvällen som avses i texten på vykortet.

Du får ursäkta alla frågor. Men i mina ögon är du bland de som är bäst påläst här.

Antar att detta tåg från Båstad 6.15 som är framme i Göteborg 8.00 gäller en tidtabell för i år?

Hur tågen gick från Båstad till Göteborg sommaren 1965 vet vi inte. På den tiden stoppade tåget på fler stationer, så det måste ha tagit något längre tid än 1 tim. 45 min.

Jag har tagit del av mycket material gällande "Hymme" Lundquists försvinnande under åratal.
Citera
2016-04-11, 23:34
Medlem
Ja, det är just därför som mina frågor riktas mot bl a dig. Du har kunskap, och är skicklig.

Jo, tågtiderna har jag kollat mot vad som finns tillgängligt idag.
Men tågen 1965 gick nog inte mera sällan, och inte långsammare heller.
Senast redigerad av Linewizard2 2016-04-11 kl. 23:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in